Toon posts:

[Lacie D2 Harddisk] Geen volumeherstel mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag overkwam mij een onaangename verrassing: er is iets mis met mijn (externe) Lacie D2 160 GB FireWire/USB (opstart)schijf van mijn Mac mini (G4 1.42; OS X 10.4.5).

Toen ik thuis kwam stond mijn Mac mini vast, iets wat praktisch nooit voorkomt hier. Bij de reboot bleef het 'grijze bootscherm met het cirkeltje' ongeveer 10 minuten aanstaan. Dus ik rebootte nog een keer. Na een paar seconden een boze kernel panic mededeling... Dit bleef zich herhalen bij rebooten.

Tiger DVD erin, booten vanaf DVD, Schijfhulpprogramma draaien. Na enige minuten wachten voordat de schijf in het lijstje verscheen, op 'herstel volume' gedrukt. Vervolgens kwam de foutmelding:
'De onderliggende taak rapporteerde een fout bij het verlaten', en er werd gestopt.
Vervolgens herinstallatie van Tiger geprobeerd op de Lacie, maar de schijf bleef 'greyed out' op het schijf-selectie punt in de installatie.

Lacie HD losgehaald, aan iBook gekoppeld. Deze werd niet goed gemount. Via USB idem.
Vervolgens Tiger op de interne HD geinstalleerd (had nog paar Gb vrij daar). Tijdens installatie de Lacie van de netspanning afgehaald. Na installatie weer ingeplugd.

De schijf werd gelukkig gemount, al was het niet heel vlot. Bij het ingaan van een directory moet soms wel een minuut gewacht worden. Gelukkig heb ik de belangrijkste 400 mb weten te backuppen. Kopieren ging wel op volle snelheid, totdat hij besloot op een willekeurig punt te stoppen met transferren. Remedie: Finder geforceerd stoppen, en opnieuw proberen.

Wanneer vanuit de nieuwe Tiger installatie weer 'herstel volume' geprobeerd wordt in het Schijfhulpprogramma resulteert dat in dezelfde foutmelding als voorheen.

Op het moment probeer ik hem weer van de Lacie te booten, maar hij staat al een kwartier te ratelen (niet constant) op het grijze scherm met cirkeltje.
Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn, en hoe het op te lossen is?

Ik denk (hoop) dat het niet iets hardwarematigs is, maar iets met het bestandssysteem.

Het laatste wat ik wil proberen is de partitie opnieuw aanmaken, het komt mij zeker niet goed uit om nu een system reinstall te doen.

Tai-Z

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Hoi,

ik heb dit probleem ook een keer gehad. Ik heb toen zelfs in de commandline gekeken met fsck_hfs (de tool die het schijfhulpprogramma aanroept) en die gaf dus ook aan dat het volume niet gerepareerd kon worden. Ik heb net voor je zitten googlen maar ik kan de pagina zo snel niet meer vinden die me hielp. Waar het in ieder geval op neer komt, is dat er corrupte files zijn waarvan de extents (gegevensgebieden) elkaar overlappen. Maar fsck_hfs geeft alleen een nummertje terug. Met find kun je bij dat nummertje een bestand vinden (maar ik weet dus ff niet meer hoe) en dan kun je dat bestand wissen. Als dat bestand weg is slaagt de volume herstel wel. Misschien zijn er andere tweakers met wat meer kennis van UNIX die je verder kunnen helpen.

Hier stond achterhaalde informatie…