straling beeldscherm maakt blind?

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 00:15

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Ik heb van de week een behoorlijke griep achter de rug, en een hoop aantal paracetamolletjes (minder dan max dosering per dag). Goed, vandaag voelde ik me al een stuk beter maar na een half uurtje achter m'n beeldschermen hebben gezeten valt m'n gezichtsveld voor 20 sec weg (om de 1 a 2 minuten), ik ben dus echt tijdelijk blind :S. Het is nu nog steeds zo :S echt heel erg maf. Nu heb ik dit bij 1 beeldscherm veel minder dan bij m'n 21 inch (ctx) beeldscherm, die toch wel z'n tijd heeft gehad (fosfor laag is volgens mij bijna verdwenen, tijdens het opstarten is het beeld meer witgrijs dan zwart, maargoed, zolang ik er nog op kan spelen & internetten en zolang ik nog geen doekas heb voor een nieuwe lcd / scherm, zal ik er toch echt aan moeten wennen.. Ik vraag me af of iemand dit ook heeft meegemaakt, en wat de oorzaak zou kunnen zijn. Als t echt aan m'n scherm ligt dan gooi ik die wel uit het raam. blind worden wil ik immers niet..

traktor scratch!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
is gewoon vermoeidheid.. je kijkt eigenlijk tegen licht in, en ja das moeilijk.. zeker als de rest van de ruimte donker is..

verder moeten je ogen zich nog meer inspannen wanneer ze dichtbij moeten kijken, hoe dichter bij hoe meer moeite het kost, en als je ziek bent heb je zoveel engerie gewoon niet, dus denkt je lichaam dat je tijdelijk je ogen wel even kunt missen

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

als dat door een scherm komt had ik al lang en breed permanent blind geweest... de tijden dat ik achter een versleten 12" IBM schermpje heb doorgebracht wil je neit weten :X

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
mehe.. m'n vriendin heeft me net naar het ziekenhuis geschopt nadat ik een demonstratie blind tikkertje doen in m'n huis deed (+ m'n tafel omver gelopen,, stuk ..) :S

maar in iedergeval, ik ben kern gezond :D (aangezien ik elke dag langs de mac ga, rook blow zuip etc, ) mn bloeddruk was goed. (uitgezonderd m'n griepje dan). :) Alleen idd, nadat je een zware griep heb gehad krijg kun je last krijgen van (ben het woord alweer vergeten) een soort migraine. en dat kan zo'n max 2 weken aanhouden.. dat wordt dus 2 weken blind naar m'n pc staren. (irritant imho)..

traktor scratch!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
En wist je dat je van rukken doof kan worden...

Nee, serieus, je kan wel een netvliesbeschadiging krijgen van beeldscherm kijken. Het probleem is grote contrasten. Als de omgeving donker is worden je pupillen erg groot en kunnen kleine felle lichtbronnen je netvlies beschadigen. Die blinde vlekken merk je vooral midden in je oog, aangezien je daar het meeste ziet. Het is net zoiets als tegen de zon inkijken, alleen is daar de lichtbron zo sterk, dat je pupillen nooit klein genoeg zouden kunnen worden.
Je kan je pupillen klein houden door genoeg omgevingslicht (je monitor moet je niet tevens als kamerverlichting gebruiken) Philips heeft ambilight wat ook zoiets doet.
Verder is ook bekend dat bijvoorbeeld kijken naar zwarte letter op witte achtergrond minder schadelijk is dan witte letters op zwarte achtergrond.
edit: overigens kan je netvlies zich beperkt herstellen. Je hebt vast wel eens van die vlekken gehad als je in een felle lamp hebt gekeken... dat is net zoiets als ik eerder bedoelde... pas als je consequent in fel licht kijkt wordt de beschadiging permanent.

[ Voor 15% gewijzigd door MeMoRy op 24-03-2006 01:24 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Tip: koop een Glare filter! Kostte me ooit 400 gulden (21"), maar voor de 8000 uur dat ik er doorheen heb gekeken, kan ik niet het risico lopen op de kleinste schade!
95-98% van de schadelijke straling komt niet door dat filter (stralingsscherm).

Wat jij beschrijft klinkt echter meer als een tijdelijk iets...

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MeMoRy schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 01:22:
En wist je dat je van rukken doof kan worden...
En ook blind! Vorige week nog, kon ik geen ene moer meer zien, ik zag enkel nog witte vlekken.
;-)

sorry voor het laag niveau

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Een beeldscherm (CRT welteverstaan) geeft de meeste staling binnenin: waar de transformator zit. Deze produceert nu eenmaal licht, infrarood- en röntgenstraling. Monitoren van na 1992 hebben een metalen schild aan de binnenkant om het grootste deel van de röntgenstraling op te vangen. Het is zo, dat een betonnen vloer van een kelder zelfs nog meer röntgenstraling mag produceren dan een monitor. Dus met straling valt een scherm nog wel mee.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 00:10
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar als er al overvloedig elektronen van het beelscherm komen, halen die waarschijnlijk je netvlies niet. Felle contrasten zou kunnen, maar merkt niemand anders dat op?

In welke frequentie en resolutie staat dat beeldscherm? Ik merk zelf aan mijn ogen na 30min achter een 50Hz scherm dat ze het niet prettig vinden (maar daar blijft het ook bij).

Maar er tijdelijk blind van worden klinkt wel erg serieus, dan lijkt het me toch verstandig om even een 'break' te nemen of anders een zonnebril op te zetten. Hoe valt je gezichtsveld eigenlijk weg? In 1 keer, word het langzaam donker, zie je eerst vlekken / zwartwit, tunnelvision?

Het kan zijn dat je hersenen nog niet helemaal bekomen zijn van de griep. Waneer je een hersenschudding of hersenvliesontsteking hebt gehad, word het ook afgeraden om naar beeldschermen ed te kijken omdat je hersenen dat nog niet goed kunnen verwerken en je daar enorme hoofdpijn / migraine van kan krijgen. Theoretisch gezien kun je denk ik ook tijdelijk blind worden, maar of een desktop / computerscherm (waar niet altijd bewegende beelden zijn) lijkt me dit ook weer sterk. Ik heb trouwens nog nooit gehoord van een soort hoofdpijnen na griep?

Ik ben eigenlijk wel of het nu je ogen/beeldscherm is, de griep/beeldscherm of griep/hersenen/beeldscherm. Keep us posted!

[ Voor 77% gewijzigd door Klaus_1250 op 24-03-2006 02:32 ]

Verwijderd

Hat het laatst ook dat ik bijna niets meer zag was de dagen daarvoor zeert ziek geweest door de buikgriep. Ik begrip de hint van mijn lichaam en ben toen maar naar bed gegaan. Je lichaam zit soms aan zijn max van zijn kunnen.en dat moet je veel rusten.

Je zegt dat je monitor meer grijs dan zwart is tijdens het opstarten. Heb je al aan de contrast en bridnes gedraait. Kan ook een printbruik zijn naar deze pormeters. of slechte potmeters. Is vaak nog van binnen bij te regelen moet je wel iemand hebben die weet waar die aan draait anders maak je het nog erger en kloppen je kleuren ook niet meer.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Klaus_1250 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 02:21:
Het kan zijn dat je hersenen nog niet helemaal bekomen zijn van de griep. Waneer je een hersenschudding of hersenvliesontsteking hebt gehad, word het ook afgeraden om naar beeldschermen ed te kijken omdat je hersenen dat nog niet goed kunnen verwerken en je daar enorme hoofdpijn / migraine van kan krijgen

Ik ben eigenlijk wel of het nu je ogen/beeldscherm is, de griep/beeldscherm of griep/hersenen/beeldscherm. Keep us posted!
meneer de arts vertelde zo ongeveer dit verhaal. ik draai m'n bijde beeldschermen op 85hz hoger kan wel maar dan trekt m'n ene beeldscherm t niet meer en als ik ze dan op verschillende resoluties heb draaien krijg ik altijd koppijn omdat in m'n ooghoeken iets staat te flikkeren. (heb ik trouwens al bij die lantaarnpalen boven sommige wegen). Maargoed, het gaat nu wel al beter :) (nouja, deze 5 min ging het nog goed :))

traktor scratch!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Als ik jou was, zou ik gewoon even een dagje ofzo niet achter de computer gaan zitten, dan is het probleem ook sneller over.
Ik heb ook wel gehad dat bij zeer zware griep (een anderhalf jaar geleden) bepaalde delen tijdelijk uitvielen.
Denk dan inderdaad aan vreemde vlekken zien en verder niets, je hersenen horen tintelen (ik weet wel dat je dat niet kunt horen, maar ja als je hersenen vreemde dingen doen...) en zelfs dat ik gewoon omviel omdat ineens mijn ene arm en been niet meer werkten en KO gaan.
Bij zeer zware griep kan dat kennelijk voorkomen en eigenlijk is dat ook best wel eng. Je kunt dus beter een dagje extra rust nemen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 16:01
Blind worden van beelschermen is ene broodje aap verhaal wat ooit begonnen is om kinderen bij de TV weg te houden.

Ik ben het eens met MeMoRy dat achter een scherm zitten in een donkere ruimte niet gezond is, want dit is erg inspannend voor je ogen. Netvliesbeschadiging zal niet zo snel optreden (daar is een scherm lang niet sterk genoeg voor). Overigens gaat dit ook bij een TFT op.

Voor de mensen die bang zijn van het elektronenkanon:
Er is een reden dat je beeldscherm vacuum is. Electronen komen gewoon totaal niet door normale lucht heen. En door je oog al helemaal niet. Ook zijn er van die mensen die 'bang' zijn voor de degauss. Dit zou zogenaamd extra straling loslaten. Dat is niet zo, een degauss laat een golvend magnetisch veld over je schemr heen gaan dat langzaam afneemd. De reden dat een 2e degauss niet zo krachtig is, is dan ook niet omdat 'de energie uti het schemr is', maar omdat de regelaar die het veld regelt nog warm is. Zie ook dit artikel over degauss.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 00:10
Erikie schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 03:57:
[...]

meneer de arts vertelde zo ongeveer dit verhaal. ik draai m'n bijde beeldschermen op 85hz hoger kan wel maar dan trekt m'n ene beeldscherm t niet meer en als ik ze dan op verschillende resoluties heb draaien krijg ik altijd koppijn omdat in m'n ooghoeken iets staat te flikkeren. (heb ik trouwens al bij die lantaarnpalen boven sommige wegen). Maargoed, het gaat nu wel al beter :) (nouja, deze 5 min ging het nog goed :))
Als je in je ooghoeken kijkt naar een 85Hz scherm kun je het zelfs nog zien flikkeren, maar dat verschilt van persoon tot persoon (sommige mensen hebben het niet eens bij een 50Hz scherm).

Tja, de beste oplossing blijft natuurlijk rust en veel en gezond eten. Als je erg last hebt gehad van buikloop, is het verstandig om een paar dagen vitaminepillen te gebruiken met mineralen (de complete vitaminepillen) omdat je tijdens buikloop vaak meer mineralen (electrolyten) verliest als dat je binnen kan krijgen / je lichaam voor kan compenseren.
Pagina: 1