Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Behalen Certificaat / Ervaringen Fenedex

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Ik krijg de gelegenheid via mijn huidige opleiding, European Marketing, een extra certificaat te halen. Het betreft hier het volgende papiertje :

Fenedex Exportmanagement B

Van de website, om een indruk te geven :
Het exportmanagement moet op beleidsniveau kunnen omgaan met alle aspecten die samenhangen met export. Er moet een integratie in het totale ondernemingsbeleid plaatsvinden, zowel bij de beleidsvoorbereiding als bij de beleidsvaststelling en -uitvoering.

Exportmanagement is een multidisciplinair vakgebied. Onderhandelingsbekwaamheden, goede omgangsvormen en een hoge moraliteit zijn daarvoor noodzakelijk. Bovendien zijn communicatieve vaardigheden (kennis van talen en culturele aspecten) alsmede overtuigingskracht beslissende factoren. Een exportmanager dient niet alleen een goed zakenman/-vrouw te zijn, maar moet zich ook snel kunnen aanpassen aan het milieu waarin hij/zij zich bevindt en waarmee hij/zij contact heeft.

De exportmanager geeft leiding aan de exportactiviteiten van zijn/haar afdeling. Het ontwikkelen van nieuwe exportmarkten, het onderhouden van reeds bestaande buitenlandse contacten en het inzicht in de diverse facetten van export behoren tot het uitrustingsniveau van de exportmanager. Goede communicatieve vaardigheden zijn daarbij vanzelfsprekend. Het examen Exportmanagement (Fenedex B) toetst functionarissen die, bij voorkeur reeds enige tijd, op exportmanagementniveau werkzaam zijn of willen zijn en hun kennis aan de actualiteit willen aanpassen.

De gediplomeerden "Exportmanagement (Fenedex B)" zijn in staat leiding te geven aan een exportafdeling van een exporterend/internationaal opererend bedrijf. De opgedane vaardigheden en inzichten zijn niet aan een specifieke bedrijfstak gebonden of op een bepaald marktgebied gericht. De gediplomeerde is inzetbaar bij industriële bedrijven, bij handels- ondernemingen, bij tussenpersonen, bij financiële instellingen en de overheid.
Meer info op de officiële website : http://www.sfe.nl/management/index.html

Ik heb hier absoluut interesse in. Het traject bestaat uit het bestuderen van een boek, een schriftelijk tentamen hierover, een mondelinge toets en het schrijven van een export-plan voor een bedrijf, eventueel tijdens een stage.

Nu, mijn vragen :

- Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Stichting Fenedex, die de examens afneemt?

- Hebben mensen ervaring met het behalen van bovenstaand certificaat?

- Heeft er iemand een idee wat de "waarde" is van een dergelijk certificaat? Wordt er op gelet bij sollicitaties/om gevraagd/ etc.?

Dank voor het delen van uw ervaringen. :)