[latop] Nieuw en gebruikt

Pagina: 1
Acties:

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 20:04
Ik denk dat ik niet de eerste ben die rondkijkt voor laptops die niet al te diebiel geprijst zijn.
Omdat ik zelf nog nooit een notebook heb gehad vraag ik me af of het slim is om met een 1 of 2 jaar oude latop te gaan werken waarvan je maar moet aannemen dat er normaal mee is omgegaan. Wat er nog bij komt dat de gebruiksduur van de accu al redelijk is geslonken.

Ik zit de laatste tijd heel erg rond te kijken bij nieuwe en 2e hands notebooks. 1 ding is zeker, ze zijn sterves duur.

't is eigenlijk een beetje om mee naar school te nemen. Daar werk erop kunnen doen, project planning, ontwerpen, presentaties en ook wat kunnen doen in de trein enzo. Films kijken en misschien hele lichte spellen zou wel grappig zijn om te doen. Maar ik wil niet zo'n ding die eerst een halve minuut aan het ratelen is om een programma op te starten...

Ben nog steeds student dat dus 600 euro vind ik zat als het op een notebook aankomt. Dell begin ik liever niet aan ...

Maar nu komt 't, ik zag deze ad staan van de V&D en volgens mij is ie zo gek nog niet:

http://www.vroomendreesma...2/VD-01-072-20060320.html

Daarnaast kan ik bij een particulier een IBM thinkpad T42 Centrino 1.7Ghz, 1GB, 60GB, radeon mobile 7500 32mb overnemen voor 600,-. Deze is echter 1 jaar oud. Batterijduur is naar zeggen nog ruim 4 uur of meer.

Kan iemand hier iets over zeggen die wat meer ervaring heeft met notebooks?

[ Voor 3% gewijzigd door pascaldv op 23-03-2006 22:43 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:46
Je linkt doet 't niet :o. Effe fixen anders kan ik er niks zinnigs overzeten :).

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01-2025

WoBaDijk

Aapje

K weet niet wat die V&D laptop is, maar denk niet dat je betere specs zal krijgen dan die Thinkpad.

Zijn erg goede laptops. Werk er regelmatig mee en vind het heerlijke dingen. Mgoed das mijn mening.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Deze dus ACER Notebook WL3003Lmi
Met AMD Sempron 3000+ processor, 512 MB intern geheugen en 60 GB harde schijf. 15 inch CristalBrite TFT scherm. Van 799.- voor 679.- GRATIS TAS EN MUIS t.w.v. 39.99

ARME AOW’er

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:11
Ik zou zeker weten proberen om voor die IBM te gaan! IBM laptops zijn superdegelijk en Centrino 1,7Ghz is ook ruim snel zat! Ik heb zelf een Vaio Centrino 1,6Ghz uit nov 2004 die kan ook nog zeer goed mee met applicaties van vandaag (duh)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• pascaldv
MarcoC schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 22:09:
Je linkt doet 't niet :o. Effe fixen anders kan ik er niks zinnigs overzeten :).
link is gefixed

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

pascaldv schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 22:08:
Daarnaast kan ik bij een particulier een IBM thinkpad T42 Centrino 1.7Ghz, 1GB, 60GB, radeon mobile 7500 32mb overnemen voor 600,-. Deze is echter 1 jaar oud. Batterijduur is naar zeggen nog ruim 4 uur of meer.

Kan iemand hier iets over zeggen die wat meer ervaring heeft met notebooks?
DOEN!

Ik heb vandaag zo'n ding in mijn handen gehad en er een netwerkje mee lopen troubleshooten en ik moet zeggen, echt een heerlijk notebookje.

Batterijduur van 4 uur bij een gebruikte is zelfs meer dan de meeste nieuwe notebooks kunnen opbrengen (Acer Aspires zitten rond de 1,5 tot 2 uur en Travelmates kunnen de 4 wel eens halen maar dat is sporadisch).

Als het ding nog in goede staat is is het voor € 600 echt een koopje.

Die Acer Aspire 3003 uit het V&D blaadje vind ik persoonlijk waardeloos. Slechte accu (nog geen 1,5 uur) en verder niet zo heel veel speciaals. De standaard dingen zitten er op (wlan als voornaamste) maar verder is het gewoon een elcheapo desktop pc in een klein huisje. Die sempron 3000 slurpt aardig wat stroom (zie accuduur).

Heb deze meerdere keren verkocht en ook meerdere keren terug gestuurt omdat de klant niet tevreden was. Grootste klacht was (daar is ie weer), de accu.

[ Voor 24% gewijzigd door max op 23-03-2006 23:01 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• pascaldv
oke, dan ga ik zaterdag maar 's langs, 40km verderop moet kunnen :)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:46
Idd de IBM nemen.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik zou, mocht je inderdaad naar de IBM gaan kijken, een bootable cdtje meenemen met Memtest en een HD-check tooltje. Het wordt alsnog een prijzig aangelegenheid als die belangerijke onderdelen niet (edit: of minder goed dan je zou mogen verwachten) werken. Mocht je langer de tijd hebben: draai een batterymark :D

[ Voor 9% gewijzigd door Technicality op 23-03-2006 23:19 ]

Verwijderd

Waarom koop je geen laptop bij zo tweedehands dealer waar je gewoon 3 maanden gerantie krijgt ?

http://www.dsps.nl/
http://www.s-trade.nl
Ga dan naar de duurste van de twee en zeg dat je de zelfde laptop goedkoper kan krijgen bij die andere zaak, meestal doen ze dan wel wat van de prijs af.
(mijn laptop heb ik trouwens bij S-trade gekocht op de HCC beurs en hij doet het nog steed pefect. Heb wel een tweede accu er bij gehaald zodat ik nu 3 uur haal onder volle belasting.

Of je koop voor 500,- een nieuwe laptop bij dell.
Intel® Celeron® M Processor 370 (1.50GHz, 1MB L2 Cache, 400MHz FSB)
Legitieme Windows® XP Home Edition
256MB DDR2 RAM 400MHz
40GB harde schijf
14,1" WXGA Scherm (36cm)
64MB Graphics (shared)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2006 23:28 ]

• pascaldv
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 23:24:
Waarom koop je geen laptop bij zo tweedehands dealer waar je gewoon 3 maanden gerantie krijgt ?

http://www.dsps.nl/
http://www.s-trade.nl

Of je koop voor 500,- een nieuwe laptop bij dell.
Intel® Celeron® M Processor 370 (1.50GHz, 1MB L2 Cache, 400MHz FSB)
Legitieme Windows® XP Home Edition
256MB DDR2 RAM 400MHz
40GB harde schijf
14,1" WXGA Scherm (36cm)
64MB Graphics (shared)
Dell is iets waar ik niets mee heb, gebruiken allemaal refurbised onderdelen in hun laptops, en trouwens die 499,- is exl btw, dus daar komt nog 19% bij en 75 dollar verzendkosten ...

Verder vragen die 2e hands zaakjes veel meer dan dat spul waar is, practisch 10/20% onder de nieuwprijs van vergelijkbare laptops

[ Voor 10% gewijzigd door pascaldv op 23-03-2006 23:33 ]

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
prrrrrrrrt die ibm :P geen twijfel

Verwijderd

Dollar, je zult wel euro bedoelen ;) .

Op de computer beurs waren de meeste laptop dealers stuk goedkoper, volgens mij moet dat ook wel in de winkel lukken met wat afdingen.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Ik zou zeker voor die Thinkpad gaan. Voor 600 Euro heb je echt een koopje aan die laptop. Zeker als die maar een jaar oud is en goed onderhouden.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 08:03
IBM.

[slotje want elke tweakert gaat dit zeggen]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met stom.

Alhoewel een gebruikte laptop niet altijd aan te raden is, heb ik gehoord.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:35

mr_petit

opperprutser

Ik weet niet hoezeer de TS die IBM moet nemen:
Ten eerste heb je een jaar minder garantie (1 jaar laptopgarantie vertegenwoordigd een behoorlijke waarde), ten tweede is de accu dus een jaar oud (zonder benchmarks kan je niet zeggen "hij gaat 4 uur mee")
De TS geeft ook aan films te willen kijken: uit de advertentie komt naar mijn mening niet duidelijk uit om welke laptop het precies gaat; wellicht om de 3003wlmi; dus met breedbeeldscherm wat voor films kijken natuurlijk een stuk beter is.
Ook wordt hier beweerd dat een sempron stroom slurpt, danwel dat een aspire weinig accutijd heeft. Dit is een ononderbouwde bewering; een mobile sempron is er in 62W en 25W. De 25 watter is even zuinig als de p-m.
De IBM heeft natuurlijk ook voordelen dat het heerlijk degelijke machines zijn met een hoge restwaarde, het beste laptoptoetsenbord, gebouwd als een tank enz. Daarnaast is deze laptop altijd nog 79 euro goedkoper, hiervoor kom je een eind als je een extra accu danwel garantie wil kopen. Misschien zit op die IBM wel 3 jaar garantie waardoor je nu nog 2 jaar hebt.
Tesamen met meer geheugen en een betere proc is dat denk ik de beste deal als je niet te zwaar aan films kijken tilt (en die acer natuurlijk een 15,4"scherm heeft). Misschien moet er ook op gelet worden of 1tje danwel beide een dvd brander hebben?

De kans bestaat ook nog dat de IBM met XP pro licentie komt (is dus ook extra waarde)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2006 01:12 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik zou ook zeggen, neem de IBM....

Maar toch vraag je je af waarom iemand een IBM van 1 jaar oud met zo'n processor, een dijkje geheugen en een goede accuduur wegdoet voor €600,-
Terwijl die laptop 1 jaar geleden €1500,- kostte.

Lijkt te mooi om waar te zijn.

• stappel_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 12:25
de IBM is gebouwd als een tank. maar als er iets stuk is dan is het extreem duur. nieuwe batterij ga maar uit van 85 euri, nieuwe voeding 49 euri, allemaal ex btw.

oja er zit geen windows toets op een IBM toetsenbord. daar kan je aan wennen, of niet zoals ik.

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 19:14

Metro2002

Memento mori

Ben aan mijn 2e ibm notebook bezig. Moet zeggen: Fijne apparaten en degelijk gebouwd.
Volgens mij kan je er met een auto overheen rijden en dan doen ze het nog :o

• pascaldv
ik ga gewoon ff kijken van 't week-end, neem idd wel een HD en mem-test mee om te kijken of alles het naar behoren doet. DVD writer heb ik al in m'n desktop dus die heb ik niet nodig, hang de latop gewoon in het netwerk en hevel alles over wat ik nodig heb. Met film kijken bedoel ik misschien een beetje als ik me verveel in de trein of op school, ik ga niet thuis languit ervoor zitten want dan gebruik ik gewoon de tv out van me desktop naar m'n tv ;)

Gewoon alles goed afspreken, misschien het 1 en ander op papier zetten, bovendien kom ik naar zijn huis dus ik weet waar ik moet zijn als dat ding na 1 week ermee kapt >:)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

stappel_ schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 08:44:
de IBM is gebouwd als een tank. maar als er iets stuk is dan is het extreem duur. nieuwe batterij ga maar uit van 85 euri, nieuwe voeding 49 euri, allemaal ex btw.

oja er zit geen windows toets op een IBM toetsenbord. daar kan je aan wennen, of niet zoals ik.
Een nieuwe accu voor 85 euro voor een laptop is niet duur hoor. (sterker nog, eerder normaal of zelfs goedkoop).
Duur is rond de 150 euro.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:30

ralpje

Deugpopje

mr_petit schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:47:
[...]

Een nieuwe accu voor 85 euro voor een laptop is niet duur hoor. (sterker nog, eerder normaal of zelfs goedkoop).
Duur is rond de 150 euro.
Met als bijkomend voordeel dat je voor de IBM een paar tientjes minder hoeft neer te leggen dan voor de Acer.
Mocht je dus wel de accu willen vervangen (hoewel 4 uur werktijd respectabel is!), dan heb je nog wat 'marge'.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

een ibm t42 accu kost overigens geen 85 euro maar rond de 150 euro (144,- voor 4400mah 156,- voor 6600mah) (incl btw volgens replacedirect, staat niet bij dat het ibm orgineel is, dus waarschijnlijk niet). Een acer 3003 accu kost daar 108 euro (incl btw, orgineel acer, 4400mah).
Dat je voor ibm accu's de hoofdprijs betaald klopt dus; dat je moet rekenen op 85 euro klopt dus absoluut niet.

• Stainless Steel
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
IBM ThinkPads zijn natuurlijk perfecte machientjes, heb er zelf ook al van een paar generaties gebruik mogen maken. Zorg wel dat je genoeg van de herkomst weet, en vraag naar een aankoop bon, bij die prijs kan je eventueel wel een paar vraagtekens stellen.

Op http://www-307.ibm.com/pc....wss/warranty/warranty.vm kan je de status en garantie opvragen, en mocht het apparaat ooit ontvreemd zijn, en dat is aan IBM gemeld, dan kan je dat ook bij IBM opvragen, ik weet niet meer waar, maar heb dat zelf wel eens gedaan. In mijn geval haakte de verkoper overgens zelf ook af, dus dan weet je wel wat de stand van zaken is.

Verwijderd

Je kunt met Notebook Hardware Control (http://www.pbus-167.com/chc.htm) de zogenaamde "wear level" van de accu bekijken. Leuk progje waarmee je de gebruiksduur van de accu ook nog eens kunt verlengen door:
  1. de processor te onderklokken
  2. de videokaart te onderklokken
  3. hardware die je niet nodig hebt uit te schakelen
Ik gebruik het ook en ik kan ipv 4 uur met gemak 5 a 6 uur werken met m'n laptop en het is nog gratis ook.

• pascaldv
hoop intressante dingen, bedankt! :)

• pascaldv
Roestvrij Staal schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 10:42:
IBM ThinkPads zijn natuurlijk perfecte machientjes, heb er zelf ook al van een paar generaties gebruik mogen maken. Zorg wel dat je genoeg van de herkomst weet, en vraag naar een aankoop bon, bij die prijs kan je eventueel wel een paar vraagtekens stellen.

Op http://www-307.ibm.com/pc....wss/warranty/warranty.vm kan je de status en garantie opvragen, en mocht het apparaat ooit ontvreemd zijn, en dat is aan IBM gemeld, dan kan je dat ook bij IBM opvragen, ik weet niet meer waar, maar heb dat zelf wel eens gedaan. In mijn geval haakte de verkoper overgens zelf ook af, dus dan weet je wel wat de stand van zaken is.
Kan je dat diefstal ook checken via Internet?

• pascaldv
Ik ben d'r vanaaf maar heen gegaan en na een beetje uithoren en memtest gedraaid te hebben, plus de garantie gechecked en die loopt nog tot eind 2007!

Daarna heb ik besloten de laptop te nemen, kreeg er ook nog een draagtas bij.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jverspuij/IMG_7711.JPG
Pagina: 1