Vragen beantwoorden in Bash

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik wil een scriptje klussen dat reageert op de vraag van een programma.
In beginsel is dat om via ssh in te loggen op een machine waarop het niet wil lukken via een public key, maar ik wil het later ook gebruiken om met scripts een en ander te automatiseren voor mijn afstudeerproject.

Ik heb al wat rond gegoogled, maar voor ssh vind ik (natuurlijk) alleen de variant met de public key en die werkt niet voor mijn geval. Voor het algemene geval heb ik ook rondgekeken en onder andere deze site in meer detail doorgespit:
http://www.faqs.org/docs/abs/HTML/
Er staan wel wat dingen over stdin, stderr en stdout, maar ik zie niet hoe ik daarmee moet werken. Bovendien weet ik niet of dat is wat ik zoek.

Wat ik dus wil is het volgende:
Het script zegt eerst:
code:
1
ssh user@server <commando's>

De server zegt:
code:
1
user@server'`s password:

Daar moet dan het password ingevuld en vervolgens aktie ondernomen.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Door bijvoorbeeld het script te voeren met de stdin. Maar ik kan je vast verklappen dat dit met ssh waarschijnlijk niet gaat werken.

Voorbeeldje:
$ ssh user@hostname < password.txt

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2006 21:58 ]

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:37
laat maar, verkeerd gelezen 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door Luqq op 23-03-2006 22:09 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 21:57:
Door bijvoorbeeld het script te voeren met de stdin. Maar ik kan je vast verklappen dat dit met ssh waarschijnlijk niet gaat werken.

Voorbeeldje:
$ ssh user@hostname < password.txt
Dat doet het idd niet :)
Ik krijg de volgende melding:
code:
1
Pseudo-terminal will not be allocated because stdin is not a terminal.

Daarna vraagt ie alsnog gewoon om een password.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

uhhh rsa\dsa key aanmaken en dan zonder passphrase?
dus PKI gebruiken.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dat lijkt dus uitgeschakeld te zijn....

Binnenshuis lukt het wel (dus tussen machines die ik zelf beheer). Maar naar die machine toe niet, terwijl ik precies dezelfde procedure gebruik.

Om het allemaal nog leuker te maken kan ik ivm problemen met hackers vroerger max 2 inlog pogingen/minuut ondernemen, dus lekker vlot allerlei dingen achter elkaar ondernemen is er niet bij.

Verwijderd

VROEM: Laten we eens beginnen met de setup van je public key. Wat zijn de permissies op $HOME/.ssh en $HOME/.ssh/authorized_keys. Deze directory, en alles eronder mag alleen geowned worden door jouw user, en je moet de permissies voor group + other op 0 zetten, anders gaat het _niet_ werken.

Overigens wil ik in tegenstelling tot wat Boudewijn zegt je adviseren om toch een wachtwoord op je key te zetten en gebruik te maken van ssh-agent. Deze agent cached je wachtwoorden voor je keys, waardoor je nog maar 1 x een wachtwoord hoeft in te vullen. Stukken veiliger en net zo makkelijk.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Probeer inderdaad toch de public keys aan de praat te krijgen, dat is wat veiliger dan je wachtwoord in het wild te strooien.

Mocht dat echt niet lukken, dan kan expect doen wat jij verwacht (automatisch wachtwoord invullen).

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 10:31:
VROEM: Laten we eens beginnen met de setup van je public key. Wat zijn de permissies op $HOME/.ssh en $HOME/.ssh/authorized_keys. Deze directory, en alles eronder mag alleen geowned worden door jouw user, en je moet de permissies voor group + other op 0 zetten, anders gaat het _niet_ werken.

Overigens wil ik in tegenstelling tot wat Boudewijn zegt je adviseren om toch een wachtwoord op je key te zetten en gebruik te maken van ssh-agent. Deze agent cached je wachtwoorden voor je keys, waardoor je nog maar 1 x een wachtwoord hoeft in te vullen. Stukken veiliger en net zo makkelijk.
klopt helemaal.
niet wakker ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Is er trouwens nog een probleem als ik lokaal een andere username heb dan remote?
Dus als ik bijvoorbeeld lokaal met root werk en op de universiteit met mijn normale usernaam?

Permissies ga ik zo uitzoeken. Wat bedoel je trouwens met "Permissies op 0 zetten"?

[ Voor 12% gewijzigd door VROEM! op 24-03-2006 19:15 ]

Verwijderd

VROEM! schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 18:52:
Is er trouwens nog een probleem als ik lokaal een andere username heb dan remote?
Dus als ik bijvoorbeeld lokaal met root werk en op de universiteit met mijn normale usernaam?

Permissies ga ik zo uitzoeken. Wat bedoel je trouwens met "Permissies op 0 zetten"?
chmod -R 700 ~/.ssh

De 7 is voor de user. Dus jij zelf. De eerste 0 is voor de group waar jij eventueel in zit en waar andere gebruikers in kunnen zitten. En de laatste 0 is voor iedereen.
Pagina: 1