[CMS] Het Typo3 topic

Pagina: 1
Acties:
  • 4.311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137259

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://typo3.org/fileadmin/templates/images/logo-typo3.gif

Wat is Typo3?
Typo3 is een open-source (dus gratis) Content Management System (CMS). Bij een CMS worden de content (teksten, plaatjes,etc) en de opmaak gescheiden. Alle informatie wordt opgeslagen in een centraal systeem. De site kan daardoor via de webbrowser beheerd worden. Ook heb je geen kennis van HTML nodig.
Middels een authorisatiesysteem kan aan beheerders een deel van de site toegankelijk worden gemaakt.
Typo3 valt hier te downloaden.

Eerste kennismaking:
De backend:
Afbeeldingslocatie: http://typo3.com/typo3temp/pics/117664f279.jpg
Probeer Typo3 4.0 ook eens op:
http://www.typo3board.net/demo/typo3/index.php
Username: admin
Password: demo

Features & Requirements

Features
  • Het is gratis, want het is open-source software.
  • Het heeft een grote groep gebruikers in verschillende bedrijfstakken over de wereld, hierdoor vinden er veel ontwikkelingen plaats.
  • Typo3 heeft een krachtige zoek technologie.
  • Je kunt verschillende gebruikers andere rechten geven.
  • Typo3 bevat een cache technologie waardoor pagina’s sneller gelanden worden.
  • Alle bestanden en pagina’s worden weergegeven op een zelfde soort mannier als Windows verkenner.
  • Je kunt afbeeldingen direct uploaden, Typo3 zorgt ervoor dat ze geoptimaliseerd voor het web worden weergegeven.
  • De gebruiker kan direct pagina's toe toevoegen, verwijderen of van naam veranderen.
  • Er zijn veel uitbreidingen beschikbaar voor Typo3 .
  • Typo3 maakt gebruik van templates die je makkelijk kunt aanpassen.
Requirements
  • Operating System: Unix (eg Linux), Windows or Mac
  • Webserver: Webserver Apache, IIS
  • Middleware: PHP4
  • Database: MySQL or any other database system supported by the TYPO3 DBAL (e.g. Oracle, Postgres and a lot of others)
  • Hardware: A normal webserver setup will do, with some modern CPU and at least 256 MB Ram. As with all database-driven applications, more RAM is advisable though.
Optional - but recommended - webserver software extras:
  • ImageMagick (standalone)
  • GDlib/Freetype (compiled with PHP)
  • zlib (compiled with PHP)
  • Apache with mod_gzip/mod_rewrite
  • A PHP-cache (eg. PHP-accelerator / Zend Accelerator, UNIX only)

Versie
De huidige stabiele versie van Typo3 is 4.0
De verbeteringen t.o.v. 3.8 zijn:
  • PHP5 compatible
  • Nieuwe verbeterde skin
  • Workflow, Versioning and Workspaces 1.0
  • Digital Asset Management 1.0
  • Extension Manager +
  • New default RTE
  • TemplaVoila 1.0
  • DBAL 1.0
  • Indexed Search 2.0
  • Data integrity check and cleanup functions
  • Vele kleinere fouten zijn verbeterd
Klik hier voor meer informatie over Typo3 4.0

Handleidingen

Handige extentions

Links

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 137259 op 03-05-2006 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Mooio CMS alleen vind ik het persoonlijk helemaal ruk in elkaar zitten qua backend interface en word het daardoor al snel een zooitje..... na een install ziet het er al uit als een zooitje.

Daarnaast is het een aardig pittig CMS, zeker niet iets om mee te beginnen.

1 ding moet je ze wel mee geven, het is het krachtigste CMS wat gratis te verkrijgen is. Zelf maak ik veel gebruik van Joomla wanneer ik met meer dan 1 persoon aan een site werk, joomla is iets wat je iedereen wel kan leren.... Typo3 gebruik ik wanneer ik zelf de enige persoon ben die de zaak onderhoud.

Het zal mij benieuwen hoe versie 4 gaat worden. Mischien dat ik dan alles wel om gooi naar Typo, voorlopig is het me nog net iets te omslachtig in multi user websites.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
Ik ben het in beheeropzicht eens met Reind, het is te moeilijk om als huis- tuin- en keukengebruikertje mee te beginnen, je moet er echt een paar keer goed voor gaan zitten.

@TS: je had het stukje met system requirements wel mogen vertalen, GoT is tenslotte Nederlandstalig ;)

Overigens mis ik ook een lijstje met grote sites die het gebruiken (TU/e bijvoorbeeld)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:53

Nakebod

Nope.

Heb mij er ooit wel eens in verdiept, maar ik durf het backend systeem niet voor te schotelen aan de gebruikers die ermee moeten werken.
Zelf had ik ook nog moeite ermee, waarschijnlijk wel ff een kwestie van wennen, dus meer tijd. Maar goed, die tijd heb je soms niet :P

Eerste indruk was, en is nog steeds: Typo3 is vrij "rommelig", en onduidelijke icoontjes.
Heb niet het idee dat ik er in korte tijd snel aan zou kunnen wennen. Iets wat ik met Mambo/Joomla wel kon.

Doe een beetje hetzelfde als Reind, neig snel naar Joomla, lekker simpel voor de eindgebruikers. En de eindgebruikers zijn ook simpel :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 21:58
Same here. Wij zijn in ons bedrijf ook bezig geweest om naar andere CMS'en te kijken (op dit moment hebben we een eigen pakket). Typo3 kan dan nog zo krachtig zijn, de backend is een regelrechte ramp :) Het lijkt een aan elkaar geplakt zooitje functionaliteit. En ik dacht altijd dat ons eigen CMS hier en daar een opknapbeurt kon gebruiken :P

We hebben ook nog naar ezpublish (www.ez.no) gekeken, een Noors pakket. Dat heeft een veel betere backend en zit technisch ook logischer in elkaar. Maar uiteindelijk zijn we daar ook nog verder mee gegaan en hebben toch ons eigen systeem gehouden :) Zolang er voldoende ontwikkelaars zijn die de code beheerser is dat prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Nakebod schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 23:12:
Doe een beetje hetzelfde als Reind, neig snel naar Joomla, lekker simpel voor de eindgebruikers. En de eindgebruikers zijn ook simpel :P
Nou zo simpel ben ik ook weer niet hoor ;)

Maar nummer 1 op mijn CMS vereisten lijst is gewoon gebruiks gemak, kan een CMS nog zo krachtig zijn, nog zulke mooie code uit tuffen en nog zo mooi geprogd zijn.... als er "slecht" mee te werken is dan zoek ik verder.

Ik heb nu een maand of 2 typo3 op een test server draaien en nog steeds kom ik dingen tegen waarvan ik denk.... waarom stop je het daar in godsnaam? Daarnaast vind ik de documentatie vaak slecht/onduidelijk bij typo3.... zelfs de video tutorials zijn een puinzooi (zelfs de vent die het uit staat te leggen moet na denken hoe iets ook alweer moest in die tutorial video's).

Typo3 zou een heel eind verder zijn als er ook aan de eind gebruiker werd gedacht in plaats van alleen maar een krachtig CMS neer te zetten.

Zal van de week eens gaan kijken naar de nieuwe beta versie en hopen dat daar fors in geinvesteerd is want eigenlijk zou ik best graag over willen..... probleem is alleen dat iedereen er mee moet kunnen werken en dat je er geen studie rocket science voor hoeft te volgen (ik ben namelijk geen it'er, webdevver of weet ik veel wat maar ik leer relatief vlot... maar hoe moet dat met alle andere mensen die op mijn site werkzaam zijn en die gewoon tekst willen tikken?).

Voor zover ik weet draaien de Tros en de VPRO op Typo3

Voorlopig blijf ik nog maar ff bij Joomla... simpel, doeltreffend en een toekomst die wanneer men de roadmap ook daadwerkelijk volgt rooskleurig zal zijn (naar mijn mening dan). Men is nu eindelijk bezig de content en lay out langzaam maar zeker te scheiden en dat is het heikele punt waar veel mensen nu over vallen...

edit:
correctie, VPRO draait op MMBase..... ook zo'n lekker gebruiks vriendelijk cms ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 24-03-2006 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik weet niet waar julie of beter onder welke user je de backend in gaan. Als admin user heb je inderdaat veel te veel mogelijkheden op onlogische plekken. Maar die zelfde backend is echt eenvoudig te krijgen voor de redactie users. Elk knopje, invul veldje of kolom die overbodig is kun je weg halen waarna je echt een rustige omgeving overhoudt.

Het nadeel om dit zo te krijgen is dat je dit als admin op verschilden plekken moet regelen (usergroups maar ook in je pagetree of zelf een ander config bestaje ergens in de typo3 dir) Buiten dat wordt de Typo3 backend bij ons in het bedrijf goed geacepteerd.

Ik ben iniedergeval ook benieuwd naar Typo3 rc1 of er verrandering in het bovenstaande is aangebracht iniedergeval heeft Typo3 een nieuwe backend layout gekregen die er iets frisser uit ziet. of het ook deudelijker is moet ik nog uitproberen.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:51
Dit heeft helemaal niks met Development Tools te maken.

-> SA

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getfirefoxnow
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
whoami schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:48:

-> SA
Wel vreemd dat "Het grote Mambo (en nu ook Joomla) OS topic" wel in Development Tools & Environments staat. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
teun-v schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 08:49:
Ik weet niet waar julie of beter onder welke user je de backend in gaan. Als admin user heb je inderdaat veel te veel mogelijkheden op onlogische plekken. Maar die zelfde backend is echt eenvoudig te krijgen voor de redactie users. Elk knopje, invul veldje of kolom die overbodig is kun je weg halen waarna je echt een rustige omgeving overhoudt.
Mij teveel werk aangezien andere CMS'en dat standaard al aan boord hebben. Daarnaast is het een enorm gekloot om alle rechten goed in te stellen.
Het nadeel om dit zo te krijgen is dat je dit als admin op verschilden plekken moet regelen (usergroups maar ook in je pagetree of zelf een ander config bestaje ergens in de typo3 dir) Buiten dat wordt de Typo3 backend bij ons in het bedrijf goed geacepteerd.
Ik vind het een nadeel dat de meest logische dingen waarvan je zegt... dat hoort bij elkaar.. soms wel heel erg diep weg gestopt zitten onder een compleet andere feature.
Kijk voor de gein eens de video tutorials.... en hoe je alles aan elkaar moet koppelen qua structuur e.d.
Ik ben iniedergeval ook benieuwd naar Typo3 rc1 of er verrandering in het bovenstaande is aangebracht iniedergeval heeft Typo3 een nieuwe backend layout gekregen die er iets frisser uit ziet. of het ook deudelijker is moet ik nog uitproberen.
Ik ook en zodra ik een dezer dagen een dag vrij heb zal ik wel eens een keer een test omgeving opzewtten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Is er overigens ergens een goede uitleg over hoe de meest geoptimaliseerde manier om Typo3 voor meerdere klanten geinstalleerd te hebben, maar toch slechts één basis-install te gebruiken? (ook voor de updates e.d.) ....

Voorlopig vind ik de documentatie nogal eens erg matig (bv voor Templavoila! zelfs de meeste basis uitleg wat het doet ontbreekt al, al heb ik een indirekte tutorial gevonden waar dan opeens wel alles uitgelegd wordt ('Futuristic TemplateBuilding'), maar die is weer heel lastig vindbaar)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

RM-rf schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:39:
Is er overigens ergens een goede uitleg over hoe de meest geoptimaliseerde manier om Typo3 voor meerdere klanten geinstalleerd te hebben, maar toch slechts één basis-install te gebruiken? (ook voor de updates e.d.) ....

Voorlopig vind ik de documentatie nogal eens erg matig (bv voor Templavoila! zelfs de meeste basis uitleg wat het doet ontbreekt al, al heb ik een indirekte tutorial gevonden waar dan opeens wel alles uitgelegd wordt ('Futuristic TemplateBuilding'), maar die is weer heel lastig vindbaar)
Ik heb hiervoor nog nooit naar gezocht, maar zover ik weet is er maar een niet al te moelijke oplossing. Deze heeft als nadeel dat je klanten geen admins kunnen zijn over hun eigen deel. Om dit te doen moet je in typo3 op de plek waar je domein moet beginnen leg je een (hoe kan het ook anders) Domain. Je users moet je dan vanaf de plaats waar je het domain oject heb neergelecht full access geven.Nog een nadeel (of mischien ook voordeel) is dat je klanten geen extensions kunnen installeren of backend users kunnen aanleggen voor haar eigen deel.

Er zijn vast nog wel meer mogelijkheden te bedenken bijvoorbeeld met softlinks maar dan zit je nogesteeds met veel databases die na een update moeten worden aangepast en dirs die per klant anders kunnen worden door gebreuk van verschillende configs en extensions wat bij updates nogsteeds problemen kan geven.

Verder voor de werking van de templates zijn zeer goede boeken te koop (tja.. ik weet het) waar alles stap voor stap wordt uit gelecht. Ik geef toe het is niet iedeal maar het went wel naar een jaar

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ik werk ook met typo3 en ben er eigenlijk na een 2 maanden leren achter gekomen dat het vele malen makkelijker is om gelijk from scratch je extenties te schrijven ipv andermans spul te gebruiken. Op TT_News en een paar andere extenties van kaspar zelf is de repository waardeloos in mijn ogen. 90% is ongedocumenteerd of slechtgedocumenteerd, niet af, buggy etc...

Maar zelf schrijven van extenties is voor de gemiddelde PHP'er geen probleem en dan is het idd een krachtige tool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-06 13:58
@Sander: Ik wil je niet uit de droom helpen maar je gebruikt waarschijnlijk toch 90% van de tijd extensions hoor. Die kickstarter waarmee jij je eigen extension maakt is bijvoorbeeld ook een extension ;)

Ik heb inmiddels een 15 sites draaien op Typo3 en ben er zeer tevreden mee. Ik maak tegenwoordig gebruik van een installatie waarbij je 1x de core installeerd en vervolgens voor iedere site een aparte map aanmaakt. Dit werkt erg prettig en vooral: een stuk sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
djluc schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:08:
@Sander: Ik wil je niet uit de droom helpen maar je gebruikt waarschijnlijk toch 90% van de tijd extensions hoor. Die kickstarter waarmee jij je eigen extension maakt is bijvoorbeeld ook een extension ;)

Ik heb inmiddels een 15 sites draaien op Typo3 en ben er zeer tevreden mee. Ik maak tegenwoordig gebruik van een installatie waarbij je 1x de core installeerd en vervolgens voor iedere site een aparte map aanmaakt. Dit werkt erg prettig en vooral: een stuk sneller!
Klopt... Dat weet ik ook wel, maar.... ik bedoel front-end plugins zoals fotoalbums, agendafeatures etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Er wordt de laatste tijd erg veel gewerkt aan het professionaliseren van alle losse extensions. Zo is de agenda-extension die nu in ontwikkeling is: cal, erg professioneel. Deze professionele extension worden opgebouwd met als basis die losse calender extensions. Dit is een bepaalde development strategie die schijnbaar erg goede resultaten geeft en valt binnen de planning van de Typo3 groep. Die kleine extensions zijn inderdaad niet zo goed bruikbaar op sommigen na, op de wiki worden de extensions op dit moment gegroepeerd en vervolgens beschreven zodat je de voor- en nadelen weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Dat is idd een hele positieve ontwikkeling, dat vond ik namelijk het grootste nadeel van typo3. Vaak kom je er namelijk pas na het installeren/implementeren en uittesten van een plugin achter da tje eigenljik opnieuw kan beginnen. Ook de docs zijn verre van overzichtelijk over het algemeen.

Dat boek van Typo3 is wel goed en is wat mij betreft ook echt een aanrader voor diegene die echt de diepte in wil met Typo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Tegenwoordig is de wiki ook steeds beter. Die is tenminste wat meer up-to-date wat een groot nadeel is van het boek. Deze pagina is de plaats waar de extensions vergeleken gaan worden: http://wiki.typo3.org/index.php/ExtensionsCompared

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:48
De TROS draait inderdaad Typo3, loop er momenteel zelf stage en het is inderdaad een behoorlijke kluif om er mee te beginnen. Maar langzamerhand begin je het onder de knie te krijgen.

Een echt grote site die momenteel draait met Typo3 is www.digid.nl

Tevens is de community rond Typo3 snel groeiend en in die communnity kan je veel informatie vragen en krijgen.

Ben zelf een kleine typo3 fan.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Iemand al bezig geweest met Typo3 onder PostgreSQL aan de gang krijgen? Ik ben nu zelf wat tests aan het doen om het draaiend te krijgen omdat ik het gebruik van databasetriggers, pl/sql blokken etc wel erg handig vindt werken voor de dagelijkse maintenance (checken van last-logins etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Het kan wel werken voor zover ik weet aangezien DBAL (de database layer) in versie 4.0 helemaal goed in de core geintegreerd is. Wat voor problemen kom je precies tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
djluc schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:04:
Het kan wel werken voor zover ik weet aangezien DBAL (de database layer) in versie 4.0 helemaal goed in de core geintegreerd is. Wat voor problemen kom je precies tegen?
Uiteindelijk na hoop geruzie typo3 zover gekregen dat ie op pgSQL draait, helaas ondersteunen maar weinig extenties het ook... Ben op dit moment vooral aan het spelen en proberen, dus voor nu weinig zin om er echt op te gaan draaien, teveel gedoe per extentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
De betere extensions als tt_news en ve_guestbook werken wel denk ik hoor. Is de database layer voor PG SQL eigenlijk al actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:27

sphere

Debian abuser

Zijn er hier nog mensen die van het gebaande pad wijken en IIS draaien ipv apache? Ben momenteel aan het onderzoeken of dat een beetje doenlijk is, maar interessante linkjes via Google zijn veelal dood :/

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Het is te doen maar in 99 van de 100 gevallen toch niet rendabel omdat Typo3 gewoon super draait op een PHP/MySQL server op Linux. Verder kost dat soort hosting tegenwoordig echt weinig, waardoor het nog minder de moeite is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getfirefoxnow
  • Niet online
djluc schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:08:
Ik maak tegenwoordig gebruik van een installatie waarbij je 1x de core installeerd en vervolgens voor iedere site een aparte map aanmaakt. Dit werkt erg prettig en vooral: een stuk sneller!
Betekent dit dat je een reseller account hebt oid :? ? En dat je dus 15 verschillende domeinen c.q. websites achter 1 installatie hebt hangen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Dat kan wel, maar als je het op die manier inricht betekend het ook dat je klanten niet hun eigen mailsettings kunnen instellen, dus schiet je er nog niets mee op. Dit is vooral handig voor een omgeving die als Typo hosting oid wordt aangeboden en door 1 bedrijf beheerd wordt, dan hoef je de core en de belangrijke modules maar 1 keer te installen en te updaten. Werkt ideaal en scheelt aardig in onderhoud en diskspace. Toch zou ik dit in een shared omgeving minder snel toepassen omdat het effect veel minder is.

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:07

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Iemand hier eigenlijk die de Word-import geprobeerd heeft? Ik zag op de Typo3 UG bijeenkomst een presentatie van Kasper Skårhøj daarover en het leek er op dat het de klassieke fout in ging: scrubben i.p.v. allowen. D.w.z., het probeert alle Office-tags te vertalen naar zinnige HTML. Er zijn zoveel obscure, nutteloze en onduidelijke tags die uit Office komen dat dat vrijwel nooit werkend te krijgen is, de enige filters die ik gezien heb die enigszins foolproof werkten draaiden het om (door alleen de "herkenbare", nuttige tags mee te nemen en te vertalen).

Iets anders: hoe is Typo3 in een multi-site omgeving? Voor zover ik gezien heb wordt dat meestal gedaan op dezelfde manier als de meeste OSS CMSen: meerdere instances installeren (in sommige gevallen dus ook echt honderden, wat imho vrij snel compleet onbeheersbaar wordt).

• djluc
getfirefoxnow schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:44:
[...]
Betekent dit dat je een reseller account hebt oid :? ? En dat je dus 15 verschillende domeinen c.q. websites achter 1 installatie hebt hangen??
Mijn klanten hebben geen toegang tot een administration panel ofzo. Ze kunnen wel mailboxen e.d. aanmaken, vanuit een scriptje in Typo3 roep ik een API aan welke de mailboxen aanmaakt enzovoorts. Ik werk dus met 1 account in principe maar daar merk je verder niets van, mijn klanten zitten namelijk niet te wachten op een controlpanel e.d. Die sturen toch eerder een mailtje, al wordt het scriptje in Typo3 ook goed gebruikt tegenwoordig omdat het goed geintegreerd is.

De enige externe toegang die ze eigenlijk hebben is FTP naar de fileadmin map. Daar zorg ik er voor dat de username klopt met die van Apache en dan heb je in principe alle problemen opgelost.
PowerFlower schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:35:
Iets anders: hoe is Typo3 in een multi-site omgeving? Voor zover ik gezien heb wordt dat meestal gedaan op dezelfde manier als de meeste OSS CMSen: meerdere instances installeren (in sommige gevallen dus ook echt honderden, wat imho vrij snel compleet onbeheersbaar wordt).
Je installeerd de core (dus de paar MB aan systeembestanden) 1x. Per site installeerd je een klein bestandje, welke je met een superadmin scriptje kunt beheren. Dit is allemaal meegeleverd. Komt er een nieuwe versie uit dan kan je deze site voor site omzetten. Je wilt dit niet automatisch doen omdat je wel even moet checken of niets afhankelijk is van de oude versie!

• getfirefoxnow
  • Niet online
Het lijkt me wel dat een multi site omgeving veel meer tricky is, als je bij de core een keer iets verpoeiert, dan hebben direct 25 sites daar last van. Wel uitkijken dus lijkt me...

edit: heeft elke site wel een eigen mysql db?

[ Voor 11% gewijzigd door getfirefoxnow op 20-09-2006 13:59 ]

• djluc
Je maakt zelf geen wijzigingen aan de core!

• sphere

sphere

Debian abuser

djluc schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 14:03:
Het is te doen maar in 99 van de 100 gevallen toch niet rendabel omdat Typo3 gewoon super draait op een PHP/MySQL server op Linux. Verder kost dat soort hosting tegenwoordig echt weinig, waardoor het nog minder de moeite is.
Helaas zit ik met een sysadmin die IIS oplegt, dus het is zijn way of de "high way" snap je.
Ondertussen ben ik nog naar andere CMS'en aan het kijken en MediaWiki, ben namelijk op zoek naar een manier om nieuwtjes en werkwijzen binnen een organisatie via een webinterface doorzoekbaar te maken.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• djluc
Een wiki klinkt daar bruikbaarder voor dan Typo3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Misschien wel, maar ik mis in mediawiki weer een treeview, terwijl een fatsoenlijk CMS dit weer wel heeft. Ik ga het maar eens testen. Is er geen centraal Mediawiki topic op GoT, zoals wel voor Joomla?

[ Voor 20% gewijzigd door sphere op 08-10-2006 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Joomla is afaik het enige CMS waar echt een enthousiaste thread over is hier op GoT. Dat zegt natuurlijk verder weinig, het betekent alleen dat je info daarover elders moet zoeken :P

Overigens vind ik Wiki's niet echt handig voor nieuwsvoorziening. Tot nu toe heb ik ze eigenlijk alleen met succes gebruikt zien worden voor Wikipedia-achtige toepassingen (maar dan vaak voor hele kleine deelgebieden) en zelfs dan werkt het eigenlijk alleen echt handig als je genoeg auteurs hebt. Een "traditioneel" CMS is denk ik veel handiger voor dit doel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik heb inmiddels Mediawiki 1.8.2 draaien, ik ga gewoon eens kijken hoe ver ik kom, en anders probeer ik typo3 of joomla. De zoekfunctie werkt aardig, maar substrings van een woord returnen geen hits. Inmiddels is er ook een categorytree in mw1.8.2 dus daar speel ik nu mee.

TYPO3 ziet er vermoeiend uit om aan de gang te krijgen, dus dat laat ik nog even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42246

waarom staat dit topic niet bij Development Tools???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Anoniem: 42246 schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:31:
waarom staat dit topic niet bij Development Tools???
whoami schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:48:

-> SA
Daarom ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Of dat ook geheel correct is?

Ontopic: Inmiddels weer enkele Typo3 websites opgeleverd, het blijft echt een super tool. Echt alles is mogelijk.

1 ding vind ik nog wel lastig uit te voeren, ik blijf daar omwegen voor zoeken:
Als ik een tekstmenu wil als:
<ul><li><a href="#">Home</a></li> | <li><a href="#">Products</a></li> | <li><a href="#">Home</a></li>

Hoe krijg ik het simpel voor elkaar dat alleen de pagina's in de midden deze streepjes krijgen, en dus niet de 1e en laatste?

[ Voor 58% gewijzigd door djluc op 04-12-2006 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Door de | trailing te maken (ik weet niet precies hoe je template in typo3, maar wat je rendert is dus "<link> | " voor elke link) en de laatste niet te renderen (die los weergeven, zodat je de " | " weg kunt laten). En anders kun je er altijd nog CSS voor gebruiken.

Interessant commentaar dat ik op een congres vorige week hoorde op Typo3 (en een aantal andere OS CMS) is dat standaard de power user interface aan staat. Ik heb de indruk dat dat veel potentiële Typo3 gebruikers afschrikt (zoals ook hierboven) en het is ook iets dat ik veel hoor onder mensen die Typo3 als gebruiker kennen en het verschrikkelijk vinden, juist door de enorme hoeveelheden (voor hun niet relevante) opties. Begrijpelijk vanuit de makers, maar dus niet zo handig voor de verspreiding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Dat templaten is inderdaad het probleem, hoe pak je nou precies die laatste apart?

Wat beteft je interface heb je gelijk. Standaard begin je als een admin user wat noodzakelijk is om users en templates aan te maken. Ik denk sowieso niet dat het de bedoeling is om met Typo3 als complete noob een website online te knallen dus in die zin is het wel lekker veilig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

djluc schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 02:29:
Dat templaten is inderdaad het probleem, hoe pak je nou precies die laatste apart?
Afaik ben je gewoon tegen de limieten van de templating aan aan het lopen :P Dat is nou precies de reden om templates te bouwen in bijv. XSL ;)
Wat beteft je interface heb je gelijk. Standaard begin je als een admin user wat noodzakelijk is om users en templates aan te maken. Ik denk sowieso niet dat het de bedoeling is om met Typo3 als complete noob een website online te knallen dus in die zin is het wel lekker veilig...
Dan nog is er een groot verschil tussen "admin" en "power user" ;) Maar Typo3 is op zich wel bedoeld, maar niet geschikt voor de complete noob. Dat zijn maar weinig CMSen, trouwens, is ook logisch want anders kun je er zo weinig mee dat niemand ze wil. Basiskennis is dus altijd nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:53

Nakebod

Nope.

*little kick*

Na lange tijd ben ik weer eens rustig begonnen met Typo3.
Heb nu de official manual erbij, en probeer die te volgen.
Probeer, want soms vind ik hem niet echt duidelijk :)

Alleen van die template stuff snap ik niet veel.
Heb een template gedownload (Zenlight 2col en 3col), en die template gekopieerd naar fileadmin\templates\
Een pagina aangemaakt, en gekozen voor Create template for new site.
Daarna template bewerken, en het stukje typoscript kopieeren.
Opslaan, en pagina bekijken.

Dat ziet er allemaal goed uit.
Nu wil ik echter die template voor alle pagina's instellen. Alleen hoe ik dat doe? In de manual kan ik daar niets over vinden.
Voor iedere pagina moet ik bovenstaande stappen steeds opnieuw uitvoeren. (Op het uploaden na dan...)
Dit lijkt me niet helemaal de juiste manier, maar hoe het wel moet, geen idee.
Van andere CMS pakketten ben ik gewend dat je één globale template hebt, die voor alle pagina's geld. Eventueel met uitzondering. Maar kan zijn dat Typo3 daar toch anders mee omgaat.

Morgen verder zoeken naar andere danwel betere manuals die hier hopelijk een oplossing voor geven.
Of als iemand het zo kan vertellen, mag uiteraard ook :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Normaal worden templates gewoon 'overgeerfd van de bovenliggende pagina... misschien heb je enkel een 'platte' structuur:
code:
1
2
3
4
O website
+ pagina 1
+ pagina 2
+ pagina 3

daarvan kun je beter maken
code:
1
2
3
4
5
O website
+ Homepage
   + pagina 1
   + pagina 2
   + pagina 3

en dan voor Homepage een 'root-template' instellen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Dat is niet zo handig aangezien je dan je realurls weer aan moet passen omdat alles anders een url krijgt als: website.com/homepage/pagina-1. Gewoon onder website hangen moet voldoende zijn.
PowerFlower schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:12:
[...]
Afaik ben je gewoon tegen de limieten van de templating aan aan het lopen :P Dat is nou precies de reden om templates te bouwen in bijv. XSL ;)
[...]
Heb je hier ervaring mee in combinatie met Typo3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:50

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Zijn er hier nog meer mensen die problemen hebben met Typo3 3.8 en Internet Explorer 7.
Ik heb niet echt een oplossing kunnen vinden. De RTE werkt bij mij in ieder geval niet.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
Wild gokje, maar gebruikt die RTE niet toevallig een RichTextEdit-DHTML-component? Die is er bij IE 7 namelijk uitgehaald (oude code, wordt bijna niet gebruikt, potentieel veiligheidsrisico...)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:50

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Alex) schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:33:
Wild gokje, maar gebruikt die RTE niet toevallig een RichTextEdit-DHTML-component? Die is er bij IE 7 namelijk uitgehaald (oude code, wordt bijna niet gebruikt, potentieel veiligheidsrisico...)
Geen idee eerlijk gezegd. Met 4.0 heb ik geen problemen. Ga wel upgraden, was toch een keer nodig.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

• PowerFlower

PowerFlower

Zijn er hier nog mensen die professioneel met Typo3 werken (als in, bedrijfsmatig, ofwel als hoster, ofwel binnen een bedrijf) die de tijd hebben ergens de komende paar dagen even een kort gesprekje te hebben over Typo3 gebruik in de praktijk? Ervaringen, voordelen, nadelen, dingen waar je op moet letten e.d. Dit ivm een artikeltje dat ik er over aan het schrijven ben. Kan live, maar kan ook telefonisch (skype). Zo ja, DM of mail maar. Alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizz15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-10-2022
djluc schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 18:38:
Dat is niet zo handig aangezien je dan je realurls weer aan moet passen omdat alles anders een url krijgt als: website.com/homepage/pagina-1. Gewoon onder website hangen moet voldoende zijn.
dit is niet waar, het is wel degelijk handiger om 1 root template te hebben welke de onderliggende pagina's automatisch overerven. Ik heb dit ook gedaan en gewoon de 'root' pagina als shortcut ingesteld, hij verwijst automatisch door naar de 'home' pagina die er direct onder ligt.

De eerste pagina staat dus voor een website, dit moet dus niet je homepagina zijn, die moet daar weer onder hangen. Ik heb zo ook een site opgezet en dit werkt prima en schijnbaar is het ook de nieuwe manier van werken i.c.m. meertalige websites.

op deze manier krijg je geen rare realurls, plus het werkt fijner omdat je niet voor elke pagina een template moet instellen, alleen als deze afwijkt van de standaard template.

Het enige wat je wel moet doen is het ID van de 'root' pagina excluden van het menu.

[ Voor 12% gewijzigd door Wizz15 op 28-02-2007 15:54 ]

PSN: RikBruil | BFBC2 stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Ben de afgelopen twee maanden flink in Typo3 gedoken (en sommigen van jullie gesproken) en zal hier even de zeer verkorte conclusie neerzetten:

- Devvers love it. Afgezien van Typoscript (hoewel dat een traditioneel CMS probleem oplost, namelijk, hoe configureer je je output? Bij de meeste open source PHP CMS moet je dan gewoon botweg de code van het CMS in PHP aan gaan passen, bij Typo3 is het dus configureerbaar);
- Users hate it. Loathe it. Abhorr it. Er moet echt een grondige bezem door de GUI :P

Daarbij heeft Typo3 een grote, actieve community en wordt het steeds minder afhankelijk van Skarhoj. Al met al een erg mooi systeem voor techneuten, niet voor de toevallige passant ;)

Interessant gaat het worden hoe de overgang naar 5 zal verlopen. Daar zitten nogal wat wilde plannen in. Meest opvallende: het gebruik van de JSR 170 standaard voor de repository (dat is een *JAVA* standaard 8)7). De vraag is of zo'n radicale vernieuwing (die de meeste commerciële vendors gewoon niet aandurven) Typo3 een voorsprong geeft, of dat de community het te radicaal vind en niet meegaat. Maar dat gaan we pas in 2008 zien denk ik ;) Jammer aan 5: de GUI blijft hetzelfde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Wat betreft de interface: Daar is het design team mee bezigt om de usability te verbeteren. http://typo3.org/teams/de...4&cHash=21484d62bb#single

Overigens kunnen bij Typo3 zulke ontwikkelingen redelijk lost staan van nieuwe versies, er zit een soort template systeem in de backend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Klopt, en 4.5 moet een grote sprong voorwaarts qua usability worden. Ik heb een paar van de "gebruikersvriendelijker" UI templates gezien, overigens, en die verhelpen wel de "omg wat een kleine knopjes"-klacht, maar niet de geheel eigen(wijze) (on)logica van de formulieren, labelling etc.; daar is een stuk meer voor nodig dan de skin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

stickyfish schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 08:53:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd. Met 4.0 heb ik geen problemen. Ga wel upgraden, was toch een keer nodig.
Ga dan meteen naar 4.1. Die is vandaag gereleased. Met IRRE doen ze weer een stapje in de richting van component content management en dat is wel een vooruitgang. En er zit een leuke scripting console in voor admins :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10
Ik heb de keuze gemaakt om voor mijn voetbalclub de statische site om te zetten in een CMS en wel typo3 gezien de lovende reviews die ik her en der gevonden heb. Ik ben redelijk ervaren met php, css en html. Maar ondanks alle documentatie vind ik het lastig om een start te vinden/maken met dit CMS. De tgz's op de download site van 4.1 geven me files die niet goed zijn (20 kb), de zips van oudere versies geven me meer hou vast varierend van 8 MB tot 18 MB, maar veel verder dan een enkele "Hello World" kom ik niet.
Als ik de kale installatie doe, krijg ik in de backend eigenlijk niets waar ik iets mee kan. Ik wil het graag doorgronden, maar tutorials spreken elkaar (soms) tegen. De alternet tutorials heb ik gelezen en geprobeerd toe te passen, maar dat is met niet gelukt en echte noob tutorials ben ik niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Wat betreft de downloads, je hebt er 2 nodig als je de tgz's pakt. Namelijk de "source" (grote download) en de "dummy". Het voordeel van 2 bestanden in plaats van de zip is simpel: Je kunt de dummy (De map waar je de site in bouwt) apart houden van de Typo3 bestanden. Hierdoor kan je heel eenvoudig upgraden, je hoeft dan alleen die source map te upgraden. Een verouderde, maar nog best goede, uitleg hierover is in het document: http://typo3.org/document...on/doc_inst_upgr/current/

Zodra je de installatie gereed hebt (controle gedaan in de install tool!) kan je beginnen met het bouwen van een site op de manier die je zelf wilt (je hebt dus een lege backend, dat klopt.)

Ik raad je aan om dit document te doorlopen: http://typo3.org/document.../doc_tut_ftb1/1.0.1/view/

Probeer eerst gewoon alleen een simpele HTML site met een tekst-menu te maken. Daarna pas gekke dingen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10
thanx, ik ga het proberen vanavond en houd jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

htca schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 09:42:

Ik ben redelijk ervaren met php, css en html. Maar ondanks alle documentatie vind ik het lastig om een start te vinden/maken met dit CMS.
dat herken ik ook wel een beetje, ik lees ook graag een boel documentatie door, maar als het werkelijk aankomt op het navolgen van een tutorial moet ik me teveel richten naar de werkwijze van anderen en dan merk ik dat mijn eigen denkwijze heel anders is dan die van Kaspar Skarhoj, die bv die 'modern template building' deel 1 en 2 geschreven heeft ...

De eerste manieren om ofwel een 'standaard ingebakken template' te gebruiken zoals die in het Quickstart-testsite-pakket zit, of de eigen templates die in 'modern Templatebuilding' uitgelegd worden bevallen me geheel niet, omdat je daar enorm ingeperkt bent in je mogelijkheden en je 'output' idd een soort van laatste stap is die volledig bepaalt wordt door de mogelijkheden die het systeem zelf je oplegt (en dat is een vaste indeling in linker-, midden-, en rechterkolom; welke ik erg dom vind dat een CMS zelf je die beperking al oplegt) ...

Waar ikzelf nu geheel mee werk is de Templavoila!-extensie om templates mee te laten renderen...
Grootste voordeel is dat je redelijk vrij bent in de keuze voor een zelf ontwikkelde template en deze gewoon via een visuele interface kunt laten 'mappen'..:
domweg klikken op elementen in je template-opzet om deze te selecteren als 'content elementen'...
daarnaast kun je vrije 'Flexibel Content Elementen' creeren die je vrij op je pagina kunt plaatsen.

Punt is wel dat het altijd zin heeft de 'structuur' van Typo3 door te hebben...
het belang van de Typoscript Templates: met de Setup (TS), Constants (TC) en de 'Include Static (from extensions)'

wat dat betreft heeft het in theorie ook zin de Quickstart-tutorial' door te lopen, niet om dit werkelijk toe te passen (en je kunt best wat overslaan als je niet direkt begrijpt wat het nu doet) maar vooral om de , soms wat eigenaardige gedachtegangen achter het systeem door te krijgen...
na zo'n voorbeeldsite te hebben opgezet, is het misschien wat makkelijker de werking te doorzien en pas dan kun je wérkelijk beginnen met het opzetten van je eigen site ...

als je wensen duidelijk anar geheel zélf ontwikkelde HTML+CSS zijn en zeker als je standaards wat hoger liggen dan de tagsoup die veel 'standaard-extenties bij Typo3 je meeleveren, kan het zin hebben te kiezen voor templavoila!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 186456

Is al bekend wanneer de nieuwe versie (met een gebruiksvriendelijke UI) uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Laatst online: 22-11-2023

Zillion01

Obey your screen!

Versie 5? Nou dat kan nog wel een jaartje duren.. of langer...
When will TYPO3 5.0 be released / component XY be published?

As we learn from our experience with previous release, we won't publish any binding release dates this time. We surely have goals for milestones internally, but it is not predictable when we publishing these or if they will be kept. TYPO3 5.0 and its parts will be published when they're ready, and we'll keep you updated on the current status.
4.2 verwacht ik binnen enkele maanden... deze heeft al wel wat backend verbeteringen, maar je moet dan wel PHP 5.2 draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Versie 5 gaat er hetzelfde uitzien als de huidige versies, ze nemen de interface gewoon mee. Er komt geen grote UI verbetering aan voor zover ik weet (ik dacht trouwens dat 4.5 de volgende zou worden?), wel wat kleinere dingetjes maar niets spectaculairs. Typo is dan ook veel meer een CMS dat technisch goed inelkaar wil zitten (hoewel het wel wat over-engineered is) dan dat de community de UI erg belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

Voor verbeteringen aan de backend en de RTE in 4.2 zie dit nieuwsbericht

Voor 5.0 is het allemaal wat vager echter in het roadmap verhaal wordt er al wel wat over los gelaten.

Plannen voor een 4.5 bestaan nog niet.

Ik ken een van de core developers van TYPO3 daar zal ik van de week es aan vragen of er nog meer bekend is..

Ik implementeer zelf (professioneel) al een jaar of 2 TYPO3 voor kleine tot zeer grote opdrachtgevers (zoals overheden, uitgevers en hogescholen) waarbij ik design, XHTML + CSS templates maak en de laatste tijd die met TemplaVoila koppel. Het is een geweldig systeem maar kost wel even wat tijd voordat je er fatsoenlijk mee leert werken. Er is een vrij goede mailinglist waar je vrijwel altijd geholpen kan worden. Echter ik ben het persoonlijk wel eens met sommigen dat de backend wat intuitiver zou mogen voor nieuwe gebruikers. Zaak is om een redacteurenaccount aan te maken zodat gebruikers niet verzuipen in de mogelijkheden.

Maar goed als je een profi CMS wil dan is TYPO3 de top of the bill met oneindige mogelijkheden en duizenden gratis modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik werk zelf voor een gemeente en we onderzoeken de mogelijkheid om over te stappen op typo3. We werken momenteel met een duur pakket, die qua logica goed in mekaar steekt. We hebben echter bewust de keuze gemaakt om niet verder te gaan met het pakket.
Onlangs hebben we een typo3 middag bezocht waar verschillende gemeenten bij elkaar kwamen, maar ook bedrijven die veel met typo3 werken (netcreators, wind internet, alternet). Sommige gemeentes gebruikten al typo3, anderen (zoals wij) moesten nog overtuigd worden.
Wat ons voornamelijk tegenstaat is de ongebruiksvriendelijke User Interface, we werken met ongeveer 40 redacteuren, dit zijn geen technische mensen en gezien onze huidige cms is het gewoon 5 stappen achteruit.
Ons is toen verteld door 1 van de aanwezige bedrijven dat typo3 met een update naar een nieuwe versie komt waar de User Interface een hele vooruitgang zou zijn. Dit is dus blijkbaar geen 5.0 maar een 4.x versie. Ik zal 4.2 gaan testen..
De gebruiksvriendelijkheid van de backend is voor ons de go/no-go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Je bent wel bekend met frontend-editting? Dat is voor veel redacteuren al meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Ik ben aan het experimenteren met Typo3, en in eerste instantie krijg ik een goede indruk.
Er is echter 1 probleem waar ik niet uitkom, multiple languages.

Wil dus op de website uk en nl aan kunnen clicken, en uiteraard dit aanpassen in de backend. Heb al meerdere howto's hierover kunnen vinden, maar geen één waar ik echt iets mee kan.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Redwood schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:25:
Ik ben aan het experimenteren met Typo3, en in eerste instantie krijg ik een goede indruk.
Er is echter 1 probleem waar ik niet uitkom, multiple languages.

Wil dus op de website uk en nl aan kunnen clicken, en uiteraard dit aanpassen in de backend. Heb al meerdere howto's hierover kunnen vinden, maar geen één waar ik echt iets mee kan.
Tja, hoe wil je je backend precies opzetten (dat is hetgeen die tutorials ook stellen, die zullen waarschijnlijk beide verschillende methodes uitleggen)

Enerzijds is er de zeer simpele en eenvoudig toe te passen methode van het creeeren van twee verschillende tree-structuren voor de verschillende talen:
dus
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
+ Website
  +   Home-pagina
       + Nederlands
          + Onderpagina 1
          + Onderpagina 2
          + Onderpagina 2
       + English
          + Subpage 1
          + Subpage 2
          + Subpage 2

Dat is gewoon een kwestie van inrichten en vereist geen enkele specifieke 'instelling'

Ietsjes ingewikkelder wordt het als je een 'Hoofdtaal' aanhoudt waarin de hele structuur is aangelegd en per pagina de mogelijkheid wil hebben 'vertalingen' toe te voegen..
In dat geval moet je in je Typoscript in de Config-waardes al definieren wat de hoofdtaal is en welke GET-variabele de taal bevat (meestal de L-variabele)

vervolgens in je siteroot moet je een record 'Website Language' toevoegen met de betreffende extra taal.
Op dat moment zullen al je content elementen een extra waarde 'localize to:' krijgen warmee je per tt_content-record ook een gekopelde vertaling kunt aangeven..
in de Page-records kun je een aantal waardes laten vertalen, specifiek 'title' e.d.

Als laatste zul je warschijnlijk nog een taal switch willen toeveoegen... het hadigste hiervoor is gebruik te maken van een PHPscript dat je via Typoscript toevoegt aan je pagina's..
de handleiding hiervoor staat ook op Typo3.org..

Mocht je realURL-extentie gebruiken moet ook dit PHP-script kunnen omgaan ermee, dat kan soms wat extra werk zijn ... eventueel heb ik wel een PHP-Taalswitch-script hiervoor dat bv ook al standaard de tt_news-extentie herkend en ook daarvoor de alternatieve pagina's opzoekt (al heeft dat soms wat probleem met caching)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Hier staat het verhaal wel aardig duidelijk: http://typo3.org/document...-language-sites-in-typo3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco5
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-03 00:23
Ik heb al veel gezocht binnen nieuwsgroepen en google, maar helaas kan ik de oplossing voor dit ogenschijnlijk simpele probleem niet vinden...

Op alle plekken waar ik met TypoScript content uit de database haal, bijvoorbeeld:

code:
1
marks.WIDGETS < styles.content.getBorder

Dan wordt er in de gegenereerde HTML vóór de data uit de database een lege anchor toegevoegd.
code:
1
<a id="c28"></a>

Hierdoor wordt in IE7 een lege regel weergegeven die er niet zou moeten zijn.

De anchor-tag wordt toegevoegd binnen de div die met TypoScript om het content-element wordt 'gewrapt'. 28 is het id van het bewuste content element.

Wie kan mij vertellen waar(door) deze lege tag wordt toegevoegd, en hoe ik deze kan omzeilen?

Het blijkt uit een (bij mijn installatie (4.1.6)) standaard instelling te komen in tt_content.stdWrap.dataWrap. Deze heb ik nu leeg gemaakt in mijn template:

code:
1
tt_content.stdWrap.dataWrap =

[ Voor 12% gewijzigd door marco5 op 23-04-2008 22:07 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170251

Ik probeer nu Typo3 te installeren op een ftpserver. Het is een linuxserver (ik heb dus geen shell-access), ik heb dus de dummy + de sourcecode gedownload en geupload. Alleen als ik in de installtool in de 1ste stap m`n database naam en wachtwoord + localhost in geef dan zegt ie dat hij geen verbinding kan maken. Ik heb de hoster al gemaild met de vraag hoe dat kan, hij zij dat hij het wel goed zou moeten doen zo.
Maar ik kan wel gewoon, met dezelfde gegevens, bv. Joomla installeren. Maar geen Typo3 :S

Iemand misschien een suggestie waar ik nog meer naar zou kunnen kijken?

EDIT: Misschien handig om te weten het is Typo3 2.4

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 170251 op 07-06-2008 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Databasenaam != gebruikersnaam voor database toegang. Op je localhost is een database server geinstalleerd. Je krijgt toegang met een gebruikersnaam + wachtwoord. Vervolgens moet je nog de juiste database selecteren. Je hebt dus eerst je gebruikersnaam en wachtwoord nodig, dan de naam van je database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben op zoek naar een typo3 programmeur, de ingangen richting de basic programmeur zijn legio, alleen de mensen die genoeg ervaring hebben met dit cms zijn een stuk moeilijker te vinden, heeft iemand enig idee waar ik dit soort vacatures het beste kan plaatsen? Er vanuit gaande dat hier wel wat typo3 programmeurs rondlopen die ooit ook via een bepaalde manier aan een baan zijn gekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Anoniem: 186456 schreef op zondag 22 juni 2008 @ 14:46:
Ik ben op zoek naar een typo3 programmeur, de ingangen richting de basic programmeur zijn legio, alleen de mensen die genoeg ervaring hebben met dit cms zijn een stuk moeilijker te vinden, heeft iemand enig idee waar ik dit soort vacatures het beste kan plaatsen? Er vanuit gaande dat hier wel wat typo3 programmeurs rondlopen die ooit ook via een bepaalde manier aan een baan zijn gekomen..
volgens mij bestaat er geen separate 'klassificatie' Typo3-programmeur, omdat er geen opleiding is die er specifiek scholing in geeft...
Typo3 is dan ook geen API, Framework of programmeertaal, maar gewoon een bepaalde toepassing met toevallig een eigen methodes templates te manipuleren via 'typoscript', wat eerder een 'taal' van definities is, een erg beperkte 'template-taal...

de meeste mensen met ervaring zullen zich positioneren als 'consultant', niet zozeer zich beroepen op 'technische kennis in het 'programmeren' maar wel in een bred gebied van het inrichten maar ook het toepaassen van een CMS tot en met ook bepalde communicatieve of organisatorische aspecten...

als je echter bv op zoek bent naar iemand om een extentie te ontwikkelen kun je gewoon zoeken naar iemand met PHP-programmeerervaring (Typo3 is in PHP geschreven en voor het ontwikkelen van een extensie is dat dan ook noodzakelijk) en mogelijk wat bij-ervaring in Typo3 (maar dat is niet eens zo heel onmisbaar, de basis-stappen om een extentie te ontwikkelen zijn in een dagje geleerd)
mithras schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:43:
Databasenaam != gebruikersnaam voor database toegang. Op je localhost is een database server geinstalleerd. Je krijgt toegang met een gebruikersnaam + wachtwoord. Vervolgens moet je nog de juiste database selecteren. Je hebt dus eerst je gebruikersnaam en wachtwoord nodig, dan de naam van je database.
Correct,
maar kleine aanvulling erbij: naar ik meen hoef je tijdens de installatie-stappen nooit daadwerkelijkd e database-naam die je gaat gebruiken in te vullen... nadat je de gebruikersnaam, wachtwoord en eventueel de db-server invult biedt Typo3 je een standaard selectiemenu met de databases waaruit je eventueel zou kunnen kiezen, óf de optie Typo3 zelf een db te laten aanmaken (waarvoor je dan wel db-create rechten nodig hebt)

[ Voor 21% gewijzigd door RM-rf op 22-06-2008 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:28
voor een stichting ben ik gevraagd het beheer te doen van de website. Daar wordt op dit moment type3 (v3 ?) gebruikt. Echter het schijnt dat in deze versie de beheer tool niet goed werkt onder ie7 is dit een bekend probleem?

De leverancier zegt dat het upgraden 250,- moet kosten en dat zou het probleem op moeten lossen.
Zijn er mensen die dit herkennen en is 250,- een redelijke prijs voor een upgrade?

Ik ben zelf nog niet heel erg thuis in de organisatie en ken ook de leverancier nog niet (just started), maar ik weet wel dat 250,- erg veel geld voor die organisatie, vandaag de vraag.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Als je van versie 3 een website gaat upgraden naar een recente versie (4.nogwat) dan kan 250 wel eens erg weinig zijn. Die versie is zo oud als iets en waarschijnlijk voldoet deze niet meer echt aan de huidige standaarden die binnen Typo3 gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

Je kunt TYPO3 upgraden en dan versie 3 laten simuleren (via Update wizard in de installtool) zodat er geen gevaar komt voor extensies en configuratie e.d. Het ligt er wel een beetje aan wat er precies geinstalleerd is. Ik denk dat 250 euro een mooie prijs is. Ik zou dan versie 4.1.7 laten installeren of 4.2.1. Voor die laatste is PHP5 benodigd, echter die heeft wel een verbeterde backend. Bij beide versies kan nu ook Firefox3 gebruikt worden. En uiteraard iE7. Je kunt evt. contact met mij opnemen via www.typo3-webdesign.nl

[ Voor 6% gewijzigd door Zillion01 op 26-06-2008 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

RM-rf schreef op zondag 22 juni 2008 @ 15:59:
[...]

1. volgens mij bestaat er geen separate 'klassificatie' Typo3-programmeur, omdat er geen opleiding is die er specifiek scholing in geeft...

2. Typo3 is dan ook geen API, Framework of programmeertaal, maar gewoon een bepaalde toepassing met toevallig een eigen methodes templates te manipuleren via 'typoscript', wat eerder een 'taal' van definities is, een erg beperkte 'template-taal...
1. Je kunt onderscheid maken tussen een TYPO3 webdesigner en een TYPO3 developer. Over het algemeen houdt de eerste zich bezig met het op maat snijden van het framework tot een CMS naar wens, XHTML en CSS templating, het koppelen van het CMS met de XHTML templates, en de configuratie in typoscript templates van het CMS, het menu, de backend en de extensies. Extensies zijn modules zoals shop, forum, mailsystemen, gallerie etc.

De developer houdt zich over het algemeen bezig met het schrijven en verbouwen van extensies in PHP. Er bestaan opleidingen bij diverse bedrijven in Nederland voor beide functies. De vraag naar developers voor zeer specifiek maatwerk is er nog steeds, echter deze zijn vrij schaars. Gelukkig zijn er nu duizenden extensies waar voor de gemiddelde professionele website eigenlijk 99% al te vinden is. Het komt dan meestal aan op configureren ipv programmeren.

2. TYPO3 (hoofdletters) wordt wel degelijk gepresenteerd als een framework. Het is niet een oplossing out of the box zoals Joomla. Het framework dient op maat gesneden te worden naar een CMS oplossing voor een bepaalde opdrachtsituatie. Het is niet juist om typoscript te omschrijven als beperkt. Middels typoscript is er eigenlijk grenzeloze vrijheid om het framework precies zo te configureren als maar denkbaar is, en wel veel verder dan bijvoorbeeld bij Joomla mogelijk is. Een goed CMS scheidt vormgeving, structuur en content. TYPO3 doet dat tot het uiterste. Het duurt even voordat je typoscript snapt, echter er is nu bijvoorbeeld een uitstekende tutorial in de maak : typoscript in 45 minutes
Het voordeel van typoscript is dat het veel eenvoudiger is dan PHP, daarnaast kun je via de objectbrowser voor een aantal gevallen ook eenvoudig waarden invoeren waardoor je niet eens de ts zelf hoeft te schrijven. Het is beter om te configureren mijns inziens dan te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Ben intussen ook een driekwart jaar met TYPO3 bezig, maar moet heel eerlijk zeggen dat het me erg goed bevalt.

Met de combinatie van TYPO3, TemplaVoilà en CoolUri krijgen we toch een aantal keurige websites online.
Het ontwerp en CSS is niet mijn ding, maar als dat er eenmaal staat, kan ik er goed mee uit de voeten.
(en krijg het ook vrij eenvoudig verkocht ;) )

Heb al diverse CMS-en getest, maar TYPO3 is een klasse apart imho.

Vermelden waard :

TYPO3 User Group dag 2008
4 juli, independence day (from commercial software)
in het hoofdkantoor van het CNV te Utrecht.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

Inmiddels is TYPO3 4.3 uit met o.a. geavanceerde front end editing. Voor diegenen die niet weten wat TYPO3 is, het is het beste professionele open source CMS on earth. Websites zoals die van Daimler-Chrysler, Volkswagen, The New York Times, UNESCO, Philips, TROS, VARA, CNV, DigiD, TUE en veel Nederlandse gemeentes zijn gebouwd met TYPO3. Het systeem is highly flexible maar heeft wel een hoge learning curve.

Wil je profi CMS-websites bouwen voor een klant die zelf redactie gaat voeren en je toekomst zeker stellen vergeet dan Joomla of Drupal en duik in TYPO3. Er is een tekort aan TYPO3 specialisten, en zeker aan PHP-programmeurs die overweg kunnen met TYPO3.

Behalve dat TYPO3 functioneel zeer uitgebreid is en er duizenden gratis modules bestaan, is het ook nog veiliger en flexibeler dan eerder genoemde CMS-en en bestaat er wel totale scheiding tussen structuur, content en vormgeving.

Wil je hulp om te beginnen meld je dan aan bij de Nederlandse newsgroup op http://www.typo3.nl/en/communicatie/mailinglist/ . Over het algemeen worden beginners zeer vriendelijk geholpen, alhoewel je natuurlijk wel zelf wat vooronderzoek kunt doen met zoekmachines.

Changelog : http://www.typo3.nl/nieuws/persberichten

==========================================================
moderator- moet dit topic niet onder webdesign forum, zoals andere CMS-en??
==========================================================

[ Voor 8% gewijzigd door Zillion01 op 11-12-2009 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Wil je hulp om te beginnen meld je dan aan bij de Nederlandse newsgroup op http://www.typo3.nl/en/communicatie/mailinglist/ .
Psst, dat is de mailinglist.

news://lists.typo3.org is voor de nieuwsgroepen. ;)
typo3.ug.dutch is de nederlandstalige groep.

Op http://typo3.org/community/mailing-lists/use-a-news-reader/ staat meer info over hoe en waarom de voorkeur voor usenet bestaat.

Maar verder ben ik het helemaal met je eens. Met TYPO3 is het erg goed werken.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Zillion01 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 01:11:
Voor diegenen die niet weten wat TYPO3 is, het is het beste professionele open source CMS on earth.
LOL

(Er is geen beste CMS. Hangt er vanaf wat je er mee wil doen.)
Wil je profi CMS-websites bouwen voor een klant die zelf redactie gaat voeren en je toekomst zeker stellen vergeet dan Joomla of Drupal en duik in TYPO3. Er is een tekort aan TYPO3 specialisten, en zeker aan PHP-programmeurs die overweg kunnen met TYPO3.
Op dit moment heeft Drupal een stuk meer de wind mee dan TYPO3 hoor ;) Wel heeft TYPO3 een aantal stuk geavanceerdere features. Als je het écht goed onder de knie hebt, kun je er dingen mee die met Drupal onmogelijk zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getfirefoxnow
  • Niet online
Typo3 4.3 heeft inderdaad een aantal nieuwe coole features. Wel moet gezegd worden dat de advanced frontend editing nog niet goed werkt in IE. Op de website van t3n.de vind je een hele discussie over Typo3 4.3.

Overigens weet ik niet of Typo3 nu juist populairder aan het worden is of niet. Je hoort veel over Drupal, Wordpress en Joomla. Ons webdesign bureau gebruikt nu naast Typo3 ook Wordpress, omdat voor een aantal beginnende collega's Typo3 toch te ingewikkeld bleek. Overigens blijft Typo3 bij ons het belangrijkste CMS, gewoon omdat de mogelijkheden enorm groot zijn.Wat Zillion01 ook al schreef, met het script taaltje Typoscript kun je Typo3 geheel naar je hand zetten. Bij Wordpress e.d. zit je al snel in de php code te wroeten en Typoscript is vele malen eenvoudiger dan php.

@Zillion01 Een aantal van mijn collega's willen graag aan de slag als Typo3 specialist (wij zijn een leer-werk-bedrijf), maar ik zie weinig vacatures voorbij komen specifiek voor Typo3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Even een gruwelijke schop.

Intussen zijn de stabiele versies op 4.5.6 en 4.4.11 gekomen.
De 4.5.x lijn is een LongTermSupport lijn.

En :

Afbeeldingslocatie: http://www.typo3congres.nl/uploads/pics/banner_469x60.png
http://www.typo3congres.nl/

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1