dat herken ik ook wel een beetje, ik lees ook graag een boel documentatie door, maar als het werkelijk aankomt op het navolgen van een tutorial moet ik me teveel richten naar de werkwijze van anderen en dan merk ik dat mijn eigen denkwijze heel anders is dan die van Kaspar Skarhoj, die bv die 'modern template building' deel 1 en 2 geschreven heeft ...
De eerste manieren om ofwel een 'standaard ingebakken template' te gebruiken zoals die in het Quickstart-testsite-pakket zit, of de eigen templates die in 'modern Templatebuilding' uitgelegd worden bevallen me geheel niet, omdat je daar enorm ingeperkt bent in je mogelijkheden en je 'output' idd een soort van laatste stap is die volledig bepaalt wordt door de mogelijkheden die het systeem zelf je oplegt (en dat is een vaste indeling in linker-, midden-, en rechterkolom; welke ik erg dom vind dat een CMS zelf je die beperking al oplegt) ...
Waar ikzelf nu geheel mee werk is de
Templavoila!-extensie om templates mee te laten renderen...
Grootste voordeel is dat je redelijk vrij bent in de keuze voor een zelf ontwikkelde template en deze gewoon via een visuele interface kunt laten 'mappen'..:
domweg klikken op elementen in je template-opzet om deze te selecteren als 'content elementen'...
daarnaast kun je vrije 'Flexibel Content Elementen' creeren die je vrij op je pagina kunt plaatsen.
Punt is wel dat het altijd zin heeft de 'structuur' van Typo3 door te hebben...
het belang van de Typoscript Templates: met de Setup (TS), Constants (TC) en de 'Include Static (from extensions)'
wat dat betreft heeft het in theorie ook zin de Quickstart-tutorial' door te lopen, niet om dit werkelijk toe te passen (en je kunt best wat overslaan als je niet direkt begrijpt wat het nu doet) maar vooral om de , soms wat eigenaardige gedachtegangen achter het systeem door te krijgen...
na zo'n voorbeeldsite te hebben opgezet, is het misschien wat makkelijker de werking te doorzien en pas dan kun je wérkelijk beginnen met het opzetten van je eigen site ...
als je wensen duidelijk anar geheel zélf ontwikkelde HTML+CSS zijn en zeker als je standaards wat hoger liggen dan de tagsoup die veel 'standaard-extenties bij Typo3 je meeleveren, kan het zin hebben te kiezen voor templavoila!
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen