[Debian] wlan Interface doesn't support scanning

Pagina: 1
Acties:

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Beste mensen,

Ik ben met mijn Debian Sarge installatie aan het klooien om de draadloze internet verbinding werkende te krijgen. Voorheen is me dit al eerder gelukt onder Ubuntu, dus onder Debian moet het toch ook vast wel lukken met de zelfde apparatuur.

Probleem is dat er standaard geen linux drivers zijn voor m'n Speedtouch USB ontvangertje, dus heb ik de Windows drivers moeten emuleren met ndiswrapper. Opzich geen probleem, de driver is ingeladen en actief onder ndiswrapper. Echter, nu het probleem...

Als ik...
code:
1
iwlist wlan0 scan

...uitvoer, om te scannen naar het modem, dan geeft 'ie de volgende output:
code:
1
wlan     interface doesn't support scanning

Lekker handig. In dmesg is geen nuttige info hierover te vinden, helaas. Verder heb ik zover ik weer de wireless-tools correct geinstalleerd. Tevens heb ik al geprobeerd de ontvanger in andere USB poorten te proppen. Waar zou het aan kunnen liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Mexxus op 23-03-2006 20:59 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 13:39

polthemol

Moderator General Chat
al op het idee gekomen dat je kaart het gewoonweg niet ondersteund ? :P

Kan tot de mogelijkheden behoren, heb hier thuis ook zoeen wifikaart liggen, kreng wil niets scannen, werkt voor de rest goed als je met de hand essid ed. erin knalt.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

polthemol schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:52:
al op het idee gekomen dat je kaart het gewoonweg niet ondersteunT ? :P
Voorheen is me dit al eerder gelukt onder Ubuntu, dus onder Debian moet het toch ook vast wel lukken met de zelfde apparatuur.
Jup duidelijk geval van....

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 24-03-2006 09:58 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Mexxus
Dat ding kan zeker wel scannen. Onder Ubuntu werkte het direct, zonder enige moeite. Zelfde apparatuur, zelfde windows driver, enkel andere distro. Moet dus op een of andere manier wel kunnen lukken lijkt me...

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 13:39

polthemol

Moderator General Chat
yeah dt-fouten ^^

over het ubuntustukje gelezen *bloos*

Misschien is het nuttig om andere windowsdrivers te proberen ? Schijnt ook nog wel eens een verschil te willen maken met ndiswrapper (zolang de chipset maar overeenkomt).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
Is je interface wel 'up'?
Ik krijg die melding soms ook als mijn interface down is (dan heb ik "/etc/init.d/net.ath0 stop" gedaan omdat ik op eth0 wil). Je zegt niet of je 't al gedaan ik hebt, maar probeer eens eerst "ifconfig wlan0 up" voor je probeert te scannen?

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• Mexxus
Da Fox schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:19:
Is je interface wel 'up'?
Ik krijg die melding soms ook als mijn interface down is (dan heb ik "/etc/init.d/net.ath0 stop" gedaan omdat ik op eth0 wil). Je zegt niet of je 't al gedaan ik hebt, maar probeer eens eerst "ifconfig wlan0 up" voor je probeert te scannen?
Als ik "ifconfig wlan0 up" doe, krijg ik de melding:

code:
1
ERROR while getting interface flags: onbekend apparaat

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

was het niet zo dat het niet wlan0 is maar eth1.......... probeer die eens zou ik zeggen :)

ja ik weet dat het onlogisch lijkt :)

| Hardcore - Terror |

• Mexxus
Hellraizer schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 20:10:
was het niet zo dat het niet wlan0 is maar eth1.......... probeer die eens zou ik zeggen :)

ja ik weet dat het onlogisch lijkt :)
Nope.. geen effect. Krijg nog steeds:

code:
1
interface doesnt support scanning

• Da Fox
wat geeft iwconfig? (Zonder argumenten)
Daar zou bij een van je interfaces "Wireless extensions" moeten staan, en dat moet dan je wifi kaart zijn. Bij mij is dat bv ath0, ook al heb ik ook een wifi0. Alleen heeft de laatste dan weer geen wireless extensions, en heb ik 'm nog nooit gebruikt :p

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• Mexxus
Da Fox schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:48:
wat geeft iwconfig? (Zonder argumenten)
Daar zou bij een van je interfaces "Wireless extensions" moeten staan, en dat moet dan je wifi kaart zijn. Bij mij is dat bv ath0, ook al heb ik ook een wifi0. Alleen heeft de laatste dan weer geen wireless extensions, en heb ik 'm nog nooit gebruikt :p
Nope, wireless extensions staat er niet bij..

Output: lo, eth0 en eth1

• Da Fox
dat verklaart dan meteen waarom je interface geen scanning support...
Je zult eerst de wireless extensions op je interface aan de praat moeten krijgen. Ik weet helaas niet precies hoe dat zit. Je zegt dat de driver geladen word en actief is, maar wellicht moet er in de kernel nog iets geconfigureerd worden(?), ik zie daar wel vaker iets staan met 'wireless extensions'. sorry maar meer weet ik helaas niet :)

Pagina: 1