Toon posts:

Wat is een goede hub!

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een hub aanschaffen, maar ik weet nog niet welke. Wie weet of heeft er goede ervaringen met een 100Mbit hub die nog redelijk betaalbaar is ook. Hoeft niets speciaals te zijn, dus gewoon simpel.

- Het liefst eentje zonder fan i.v.m. lawaai
- 4-8 poorts

Oja, en als je 100Mbit hub koopt, kan die dan standaart ook 10Mbit aan? Of moet je dan een 10/100 hebben?

Verwijderd

Een HUB op 100Mbit kan niet standaard ook 10 aan, dan moet je inderdaad zo'n combo-model hebben.

Zelf heb ik goede ervaringen met producten van SITECOM (juist ja, die gasten van die complete kits), geen fan dus geen lawaai en wat mij betreft lekker snel. Ze zien er verder ook nog best strak uit :). Zie www.sitecom.nl, evt. te bestellen via www.alternate.nl (Ridderkerk).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor tip. Zien er inderdaad gaaf uit, maar vind ze nog wel aan de dure kant. Of zijn deze juist goedkoop?

En ik lees ook veel over switches. De hub die ik wil aanschaffen komt achter een Freesco router te staan, om clients ook internet te verschaffen. Maar wat moet ik dan hebben een hub of een switch?
Oja en moet die hub dan een uplink hebben?

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

een switch is veel sneller, en niet veel duurder, ik heb mijn edimax 10/100 Mbit switch gekocht bij memo, perfect ding,
hij koste 209,- ik zelf heb um in de winkel gehaald dus geen verzend kosten anders komen er iets van 25 guldens boven op :)

|we live in the history of a mad man Mr. G |

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er dan echt geen dingen die een hub wel kan en een switch niet?

Is het dan niet zo dat die bijvoorbeeld een 100mbit verbinding legt met de router, en waardoor de 2de client steeds moet wachten tot client 1 klaar is met verzenden en/of verzenden?

En moet je nou een uplink hebben?

Verwijderd

Kweetniet precies hoe het in elkaar steekt. Maar een langere delay is er niet: pakketje x wordt van poort a naar b gestuurd door een HUB via weg I (even opletten :)). Een switch doet hetzelfde maar heeft meer dan weg I beschikbaar en kan dus meerder routes tegelijk doorsturen oftewel switchen. Client 2 zal net zo lang moeten wachten met een switch als met een HUB. Maar die tijden zijn belachelijk kort, het gaat per pakketje en dat zijn er veeeeeeeeeeeeeeeeel per seconde.

SITECOM is niet een van de goedkoopste maar wel een van de betere/bekendere merken. Er is zat voor minder te krijgen en ongetwijfeld zit daar ook perfect spul tussen. Het maakt in principe niet zoveel uit, koop er wel eentje met garantie zodat je terug kunt als het niet mocht werken.

Je zou even contact op kunnen nemen met RITMO Electronics in Barendrecht. Zij leveren in principe alleen aan bedrijven maar ik denk dat ze je wel willen helpen. Vaak hebben ze nog leuke producten in de aanbieding op dit gebied.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet dus voor een switch kiezen hoor ik wel. Ik ga even informeren.

Wie nog link naar shops heeft, geef die even zodat ik even kan kijken en vergelijken.

Alvast bedankt voor de tips!

Verwijderd

Jep, absoluut een Switch, heb nu een hub, maar die geeft toch veel collision aan. Zit je met meerdere PC op het netwerk is het toch wel super handig zo'n switchje

en het is inderdaad niet zo veel duurder

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Een switch is alleen voordelig in zwaar belaste netwerken. In het gemiddelde thuisnetwerkje valt er nauwelijks voordeel mee te behalen over een hub. Het prijsverschil tussen een (10/100) hub en een (10/100) switch is inmiddels echter zo klein dat je net zo goed gelijk een switch kan kopen.

Dat een collision lampje af en toe brand op een hub is overigens volstrekt normaal en niks om je zorgen over te maken. Je dient een collision ook niet te beschouwen als iets 'ergs'. Token ring kent bijvoorbeeld geen collisions maar dat maakt het niet noodzakelijk beter of sneller dan ethernet er zijn gewoon andere ontwerpkeuzes gemaakt bij de ontwikkeling van het protocol.

Houd er ook rekening mee dat het branden van het lampje veel langer duurt dan de eigenlijk collision en de oplossing ervan (anders blinkt het te snel om waar te kunnen nemen). Dus niet meer panisch reageren als je dat collision lampje af en toe op ziet lichten..

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

mijn edimax switch heeft 5 jaar fabrieks garantie, das best wat, ze lijken dus wel erg in hun product te geloven.
ik ben er zeer tevreden mee, en hijs goedkoop
dus zou ook deze switch ik je achterhoofd houden,ik raad um je zeker aan!

:)

|we live in the history of a mad man Mr. G |

Verwijderd

Topicstarter
Denk inderdaad dat die Edimax het wordt. 8-poorts switch voor F 209,- bij Memo. E 5 jaar garantie. Alleen het design is minder, maar ach hij staat toch beneden in de kelder!

Zijn er nog meer liefhebber zodat we er meerdere kunnen bestellen? Misschien kan ik dan korting regelen!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
Ik heb een 10Mbit hub. Bijna nooit collisions.
Netwerk wordt gebruikt voor:
- surfen (kaashema = < 5 bytes/uur :( )
- printen
- kleine bestandjes uitwisselen

Er staan 5 computers op. Maar die doen niet zoveel over het netwerk, dus.

Switch is beter, maar het verschil merk je eigenlijk alleen bij zwaar belaste netwerken...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ScaraB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 10:39
Op woensdag 24 januari 2001 13:49 schreef GarBaGe het volgende:
Switch is beter, maar het verschil merk je eigenlijk alleen bij zwaar belaste netwerken...
Tja en waar ligt die grens switch/HUB gebruiken? :?
Persoonlijk ben ik van plan zo snel mogelijk een netwerk aan te leggen tussen 10 Windows PC's waar voornamelijk over geinternet moet worden via ADSL. Af en toe moet er ook wel es gegamed kunnen worden tussen enkele computers. Ik vind zelf het prijsverschil tussen een 16 poorts HUB en een 16 poorts switch wel ERG groot. Maar ja, als ik later met die HUB toch problemen ondervind, tja dan ben ik de pineut. Iemand die hier meer over weet?

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Gamen en internet nemen op een ethernet netwerk vrij weinig capaciteit in beslag, dus dat zal geen probleem zijn.

Alleen bij gelijktijdige (grote) filetransfers tussen bv. PC1 en PC2 en ook tussen PC3 en PC4 kan het wel eens druk worden.

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-08 08:38
Als je veel data van bv. pc1 naar pc2 verstuurd en veel gebruik maakt van ftp is het zeker aan te raden om een switch te kopen.

Ik heb afgelopen jaar op de hcc beurs een 8 prt. switch van Lanpro gekocht voor 249,-
En niets meer dan lof voor de makers van dit switch'je.

Werkt echt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Moet zeggen dat die F 209,- niet duur is voor een switch, en dat het prijsverschil met een hub te verwaarlozen is.

Verwijderd

dit is ook wel een coole switch 8poorts 10/100 autosensing voor ik dacht 250,-
Afbeeldingslocatie: http://www.arlotto.com/images/S3080-480px.jpg

http://www.arlotto.com/Products/NWaySwitch/S3080-81-82.htm

Verwijderd

Topicstarter
Design is inderdaad beter dan Edimax, maar voor prijs en garantie kies ik denk ik toch voor de Edimax. Toch bedankt

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 20:43
Ik heb van de week een 5 poorts hub bij Alternate gehaald (mini 10/100Mbps). Was maar FL 99,= ex. BTW en doet precies waarvoor hij bedoeld is. Geen geld m.i.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

Topicstarter
Bij Alternate staan geen 100/100 Mbit hub voor F99,- alleen deze 5-Port 100 Base-TX .

De 10/100Mbit is F 179,-

Verwijderd

Alternate = goede ervaringen mee :)

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 20:43
Op donderdag 25 januari 2001 06:57 schreef Unlockall het volgende:
Bij Alternate staan geen 100/100 Mbit hub voor F99,- alleen deze 5-Port 100 Base-TX .

De 10/100Mbit is F 179,-
Op de doos en specs staat toch echt het volgende:

EtherEasy Mini Hub, feature five STP 10Mbps Ethernet or 100Mbps Fast Ethernet ports in a single box with mini size.

Wat is dan het zogenaamde verschil tussen dit ding(etje) en een hub zoals jij bedoelt?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

Topicstarter
Namelijk dat op site Alternate staat dat het een 100Mbit is, en hij dus geen 10Mbit aankan. Maar volgens jouw en de doos kan die dat dus wel.
Maar als je nu een 10 Mbit NIC heb en een 100Mbit NIC op die hub, draait die 100Mbit NIC dan wel op 100Mbit of draait alles dan op 10Mbit.

Als die beide kan, dan kies ik wel voor die hub. Lekker goedkoop. heb je een plaatje van hoe die eruitziet?

Verwijderd

Een 10 mb netwerk (nic's/switches en hubs)accepteert geen dedicated 100mb nic ,hub of switch,als je er daarentegen een 10/100 mb nic switch/hub in hangt schakelt deze uit zichzelf naar 10mben werkt het hele zaakje wel.
Als al je componenten uit 10/100 mb componenten bestaan loopt het netwerk op 100mb en kun je er dus een dedicated 100mb of 10 mb in hangen waarna het hele netwerk naar die snelheid overschakelt.
Ik heb bij alternate een 10mb hubje van 50,- aangeschaft waarop ik met 4 pc's over een adsl lijn internet en spelletjes speel.
Geloof me alles werkt en snel.Je merkt het pas als je veel grote bestanden gaat uitwisselen dat gaat inderdaad iets trager maar is nog steeds vele malen sneller dan de hoogste internet verbinding.
En je hoeft pas aan switches te gaan denken bij grotere netwerken met verschillende ip-segmenten,niet bij een thuisnetwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Maar is die hub van Alternate nou geschikt om 10 en 100 tegelijk te draaien? Dus die van F 99,-?

Verwijderd

Heb net ff gekeken het is een dedicated 100mb hub hier werken geen dedicated 10 mb componeneten op,wel 10/100 of dedicated 100mb
componenten.
Leuk dingetje

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dedicated?

Verwijderd

Een dedicated 10 mb nic(netwerkkaart)kan alleen op de snelheid 10mb werken,(toegewezen snelheid)een 10/100 mb nic kan op beide snelheden werken en is dus niet dedicated hij switch zelf naar de snelheid vanje netwerk

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:15
Voor een betaalbare en goed werkende, autosensing (10 en 100 Mbit dwars door elkaar werkende) switch zou ik niet vertrouwen op Trust. Een fatsoenlijke switch is deze http://www.mr-at.nl/cgi-bin/shop-it/bigview?art=SH9008T (ja, daar istie weer en nee, ik werk daar niet :)).

Ik gebruik hem zelf ook en draai dus 100Mbit full-duplex intern en ga via mijn adsl-routerje het internet op. En het netwerk is retesnel; ik heb geen last van heen-en-weer kopierende huisgenoten (mp3 en Divx ;-)) als ik met 12-speed rechtstreeks vanaf de fileserver brand.

Of je een switch nodig hebt moet je zelf uitmaken; je bent iig wel klaar voor de toekomst......
Pagina: 1