Toon posts:

oneven aantal batterijen opladen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende :

In mijn kamertermostaat moeten 3 batterijen. Hiervoor bebruik ik NiMh batterijen.
Mijn oplader kan alleen 2 of 4 batterijen opladen. Kan ik, als de 3 batterijen leeg zijn, ze zonder problemen samen met 1 volle in de oplader stoppen ?

Alvast bedankt !

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-12 21:31
Gewoon non-oplaadbare batterijen nemen. Een thermostaat verbruikt zo weinig stroom, dat gewone batterijen tot 2 jaar meegaan. Oplaadbare batterijen hebben zo'n hoge zelfontlading dat ze hooruit 3 maanden meegaan in je thermostaat.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat ligt een beetje aan je oplader denk ik. Als ik me niet vergis hebben (dit itt NiCd laders) alle NiMh laders in mer of mindere mate wat "laadlogica" aan boord en kijken ze dus naar hoe vol de batterij is. Daar passen ze de laadcurve op aan. Mijn GP lader snapt dit iig ;)
Desalwelteplus kun je de volle er natuurlijk ook gewoon uit halen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:12
The_Eagle schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 19:33:
Dat ligt een beetje aan je oplader denk ik. Als ik me niet vergis hebben (dit itt NiCd laders) alle NiMh laders in mer of mindere mate wat "laadlogica" aan boord en kijken ze dus naar hoe vol de batterij is.
De meeste van die slimmere laders bekijken dit echter wel per 2 batterijen. Veelal staat in de handleiding ook vermeld dat de batterijen even leeg moeten zijn.
Daarnaast klopt het dat de zelfontlading van NiMH redelijk hoog is, deze is ongeveer 40% in 1 maand.

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
Laatst heb ik trouwens ook een topic omtrend batterijen geopend.

Oplaadbare batterijen juich ik altijd toe, maar voor apparaten die weinig energie verbruiken is het niet nodig omdat oplaadbare batterijen snel ontladen(kan wel 3% per dag zijn).
Koop dus maar gewoon nonoplaadbare batterijen, of je moet elke dag 2 uur bezig zijn om de thermostaat opnieuw in te stellen, en dan denk ik nog dat er nauwelijks energie wordt verbruikt.
Op Wikipedia staan ook een aantal zeer nuttige artikelen.

Verder is het volgens mij geen probleem dat je 1 lege samen met 1 volle oplaad(probeer het uit zal ik zeggen, zoveel kwaad kan het niet). Maar zorg er altijd wel voor dat je hetzelfde soort batterijen bij elkaar gebruikt, geen verschillende!

[ Voor 19% gewijzigd door koenderks op 24-03-2006 01:38 ]

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12 14:36

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Mijn kamerthermostaat wordt gewoon door de 24-volt leiding vanuit de CV ketel van stroom voorzien... niks nie batterijtjes (ja, 1 klein mini-knoopcelletje wat de progsels vast houdt als de stoom uitvalt.)

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

DaRealRenzel: wat heeft de TS aan jouw mededeling?
Mijn thermostaat hangt aan de muur, links in de woonkamer! <- net zo'n nutteloze mededeling

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Koop 4 oplaadbare batterijen. Geef ze een nummer van 1 t.e.m. 4.
Laad de 4 batterijen op.
Steek batterijen 1, 2 en 3 in de thermostaat tot ze leeg zijn.
Laad batterij 2 en 3 op.
Steek batterijen 2, 3 en 4 in de thermostaat tot ze leeg zijn.
Nu zijn alle batterijen leeg, en kan je weer bij het begin beginnen.
Succes!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12 21:29
wvbesien schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 00:05:
Koop 4 oplaadbare batterijen. Geef ze een nummer van 1 t.e.m. 4.
Laad de 4 batterijen op.
Steek batterijen 1, 2 en 3 in de thermostaat tot ze leeg zijn.
Laad batterij 2 en 3 op.
Steek batterijen 2, 3 en 4 in de thermostaat tot ze leeg zijn.
Nu zijn alle batterijen leeg, en kan je weer bij het begin beginnen.
Succes!
studeer jij voor wiskunde leraar ofzo? krijg allemaal middelbare school gevoelens terug.. haha

en gewoon niet-oplaadbare batterijen nemen.. maar dat zei iedereen al, behalve meneer wiskunde hierboven dan..

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
NOOIT volle en lege oplaadbare batterijen mixen. Je help ze dan alleen maar supersnel om zeep want je overlaad ze dan. Ook bij het apparaat stoppen 2 volle en 1 lege gebruiken is geen goed plan want als je apparaat dan al iets doet zal dat niet lang zijn want het voltage is te laag. Dan heb je dus weer 1 heel lege batterij en 1 vrij volle die je tegelijk oplaad wat were tot overladen leid wat betekend dat je batterijen na 3 of 4 keer opladen totaal waardeloos zijn geworden. Ook -kan- overladen leiden tot oververhitting van de batterij met alle nare gevolgen vandien (opzetten, lekken en zelfs brand).

Omdat het hier om een thermostaat gaat is het idd gewoon het beste om normale batterijen te gebruiken. Mocht je hetzelfde probleem hebben met een meer stroomslurpend apparaat dan kun je 2 dingen doen.
1: Een oplader die individuele NiMH's kan opladen (dat kunnen alleen de duurderen denk ik)
2: 6 batterijen kopen en die per 3 gebruiken. (Of 8 en die rouleren, ligt eraan of je wilt wachten tot je 'gebroken' setje opgelaten is of niet.)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ShadowLord schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 00:47:Mocht je hetzelfde probleem hebben met een meer stroomslurpend apparaat dan kun je 2 dingen doen.
1: Een oplader die individuele NiMH's kan opladen (dat kunnen alleen de duurderen denk ik)
2: 6 batterijen kopen en die per 3 gebruiken. (Of 8 en die rouleren, ligt eraan of je wilt wachten tot je 'gebroken' setje opgelaten is of niet.)
Of het hierboven beschreven systeem gebruiken. Ik gebruik het voor het voorlicht van mijn fiets. Het werkt perfect, je moet alleen een beetje bijhouden welke batterijen vol zijn en welke leeg zijn. Nummeren helpt.
Voor een thermostaat zou ik inderdaad ook niet oplaadbare batterijen gebruiken. Maar aangezien het onderwerp van dit topic algemener geformuleerd is, en er waarschijnlijk wel meer mensen zijn die een oplossing zoeken om een oneven aantal batterijen op te laden, leek het mij wel interessant om mijn systeem eens te vermelden.

• JV69
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-08-2019
Of je gaat naar de Hema en koop daar een universele oplader. Ze zijn vrij groot maar je kan je batterijen per 1,2,3 of 4 opladen en bijna alle formaten incl. 9v batterijen ;)

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
Ligt er aan wat voor oplader het is. Ik ken ook een Hema oplader (el cheapo, maar alleen voor penlites) die gewoon stroom op de baterijen zet zonder enig laadcircuit. Je moet dan zelf bijhouden hoe lang de batterijen er in zitten en ze er op tijd uithalen. Deze tijd wisselt aan de hand van hoe ver de batterij ontladen is.

Ook laders die op een timer werken zijn dodelijk voor de baterijen als ze niet volledig ontladen zijn. Geef daarom net even wat meer geld uit voor een lader die detecteerd als de batterijen vol zijn (en nog beter: een die ze eerst ook helemaal ontlaad).
Op de doos staat wat voro laadcircuit het betrefd (of beter gezegd: als er niets over op de doos staat is het waarschijnlijk een timerloze en detectorloze lader).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
leuke discussie ! dat van die zelfontlading wist ik niet, dus dat heb ik er in ieder geval al van op gestoken !

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:48
Kan je zelf geen kleine voeding knutselen zodat je niet meer moet spelen met die batterijen. Je kan ook een kleine instelbare voeding kopen, draadjes solderen en dan ben je ineens van je batterij af. In de tijd dat ik nog op mijn game boy speelde heb ik zoiets in elkaar gesoldeerd en dat werkt nog steeds. 3* 1.2 of 1.5V= 3.6 tot 4.5V en dat is zeker te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door FragileM64 op 25-03-2006 14:42 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:18

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Er zijn zeker laders die batterijen "per stuk" kunnen laden, maar dan zit je al snel aan laders van tegen de 25 tot 30 euro. Aangezien je een apparaat gebruikt dat amper stroom nodig heeft zou ik ook voor de niet-oplaadbaren gaan. De batterijen van de Aldi (Topcraft was het dacht ik) schijnen zeer goed te zijn voor die prijs. Wil je toch een lader die oneven aantallen batterijen kunnen laden dan is er vast wel wat te vinden (ik weet er wel wat maar ik ga geen spam/reclame neerzetten :p)

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40

Erazzzer

Fear me, I'm German!

En als je toch ooit een on-even lader wilt, kijk naar de aanbiedingen van Aldi. Daar heb ik een half jaar geleden een oplader gekocht voor NiMH batts. Ook wil hij 9volts opladen. Dat allemaal voor 9,99

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
Ik heb hier trouwens een universele oplader die 4 enkele AAA/AA/C/D kan opladen en ontladen en 2 x 9v blokjes kan opladen. Ook zit er 1 test lampje op. Volgens mij is deze bij ongeveer elke soort van expert te verkrijgen voor niet meer dan 20 euro.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

lameeuw schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 22:46:
De batterijen van de Aldi (Topcraft was het dacht ik)....

... ik weet er wel wat maar ik ga geen spam/reclame neerzetten :p)
^^ beetje tegenstrijdig? ;)

Om toch maar even ontopic te blijven, oplaadbare batterijen zouden in dit geval alleen maar onhandiger en duurder zijn, aangezien opladen een redelijk kostbaar proces is (veel verlies) kan ik geen reden bedenken om niet-oplaadbare batterijen te gebruiken.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1