[MSI K8N Neo2] Combinatie OC-SATA-Raid

Pagina: 1
Acties:

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-02 09:50
Specs:

MSI K8N Neo2 (platinum, 54g)
Athlon64 3000+ (Venice, 1,8GHz)
1GB GSkill
NEC 3500AG (geen andere of backup)
2 x Maxtor 250GB in RAID0
rest doet er niet toe.

Mobo heeft 4 SATA poorten, beide in RAID te gebruiken in de settings 1+2 en/of 3+4. Zoals bekend bij dit bord icm een NEC drive lukt het niet om XP te installeren op poorten 3+4, oftewel op het moment dat ik de RAID configuratie toepaste, heb ik alles geinstalleerd op poort 1+2. Nu het probleem: omdat die poorten (1+2) kennelijk geen goede PCI-lock hebben kan ik lang niet meer zover OC-en (is ook bekend probleem). Net nog geprobeerd: FSB max 225MHz. Let wel, voordat ik RAID had, heeft mijn CPU volledig stabiel een halfjaar lang op 290MHz FSB gelopen: 2,6 GHz dus. Tegen nu dus max 2,0 GHz. Ik mis dat verschil nu toch. :/

Inmiddels zit die 470GB NVidia Raid0 Stripe behoorlijk vol en dat is niet ff te backuppen helaas. Toch wil ik die data graag houden. Ik heb toen de Raid0 Stripe net met XP was geinstalleerd even vlug geprobeerd om de SATA aansluitingen te verwisselen naar poorten 3+4 en in BIOS deze twee aangezet en poorten 1+2 uit, maar na de herstart kreeg ik of een BSOD of hij kon de RAID niet meer herkennen. Ik weet het niet meer, was begin januari. Deze so called oplossing had ik gelezen ergens, maar ik weet niet zeker of ik het toen goed had gedaan.

Afijn, heeft er iemand ervaring, wellicht met andere borden, met het verwisselen van de aansluitingen van RAID-config met behoud van data? Of is dit helemaal niet mogelijk en zal ik helemaal overnieuw moeten beginnen met een andere drive dan NEC om en RAID0 (SATA) te laten werken en weer als vanouds naar de capaciteiten van mijn CPU te kunnen OC-en??

Wat ik zelf heb gedaan: de topics van dit mobo (5 stuks) doorzoeken naar exact zelfde probleem evenals de OC-topics van dit bord. Ik zit er al een tijd mee te worstelen dus heb ook tig keer via google het vergelijkbare probleem op proberen te zoeken, met als enige succes dus de oplossing om gewoon te switchen, wat dus fout ging bij mij. Elke ervaring hiermee is welkom en mijn dank zal groot zijn :+

pepernooot

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
wat ik weet, maar ik zou zowiezo ff in het opslag topic kijken,
is als ik de stekkers op een andere aansluiting doe maar het dezelfde controller is dat het wel werkt, nvidia controller of promise controller op mijn a8n sli.
toen ik ze laatst van de een naar de ander had gedaan werkte het iig niet, je kunt dan de data terughalen met getdataback oid.
wel intressant trouwens dat raid de overclock ophoudt, zal er zelf eens induiken hiero:P

[ Voor 12% gewijzigd door IRCfreAk op 24-03-2006 08:55 ]

• dinkelover
Heb maar 1 controller en dat is die van het moederbord. Die kan dus 4 SATA poorten in RAID (0, 1 en 0+1) aansturen (link). Het is trouwens niet de RAID die de OC tegenhoudt, wel de SATA poorten 1+2. Onafhankelijk van RAID dus. Poorten 3+4 hebben wel een goede PCI-lock, dus als ik het op die poorten werkend krijg kan ik weer volledig OC-en, maar liefst dus met behoud van data.

Interessant feit is dus dat het wel moet kunnen. Zoals je zegt, zolang je maar op dezelfde controller blijft, werkt het bij jouw. Oftewel Windows start gewoon op als je ze hebt verwisseld?

Nu is dus de vraag of iemand met dit bord daar ervaring mee heeft. Anders is het een enorme gok... 400GB data foetsie. Het is RAID 0 dus geen enkele mogelijkheid tot herstel als het eenmaal fout gaat.

Ben verder geen RAID expert, ik was al blij dat ik het werkend kreeg, vandaar dat ik met logisch nadenken niet langs deze stap kom. Simpelweg de kennis niet.

pepernooot

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
wat voor mij geld bij de nvidia controller maar ook op mijn k8n neo 2 platinum, ik kan de raid set verplaatsen naar andere porten, de software herkent ze dan (bij nvidia moet je wel aangeven welke porten raid hebben geloof ik) en pakt het automatisch.

• Tennie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-02 20:52

Tennie

Music Comes in Silver Pills

Wauw, je moet echt niet zomaar een RAID 0 opstelling van poort verwisselen en dan al helemaal niet je opstelling wissen en weer opnieuw aanmaken.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem een keer gehad. De poorten verwisseld, waarbij bleek dat hij het natuurlijk niet deed. Nadat ze weer in de goede poorten zaten, was het in de soep.

Je kan feitelijk nu fluiten naar je data...

Ga eens wat vaker op kraamvisite!

• dinkelover
Vandaar ook dit topic. Onduidelijk of je RAID (0) aansluitingen mag verwisselen. De een zegt wel, de ander niet. Zouden diegenen die ook met RAID hebben lopen rommelen hun ervaringen willen posten, dus vooral betrekking hebben op het op andere poorten aansluiten van een werkende RAID config zodat die config behouden blijft? Ik kom zo nog niet echt verder :'(

pepernooot

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
Ok,, Hier A8N Sli Premium...Ik heb ook RAID0 een keer geschakeld naar SATA3+4.

Windows wilde toen ook niet booten.

Oplossing voor mij was toen om in de BIOS de extra boot menu weer de NVRAID Array als eerste boot
sessie in te stellen....
Die setting was er door het wisselen uitgegaa,,pakte toen een IDE disk die toevallig ook ergens in mijn kast zwerfde als 1e bootdisk...maar ja,,,,die pron :P bevatte natuurlijk geen Windows huh.

Misschien dat dit een mogelijke oplossing is.

Wat je ook doet,,,geen F10 tijdens booten,,blijf uit je Raid config bios,,,,dan kan je data nooit verloren gaan.

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

• dinkelover
Wouter Bakker schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 19:11:
Ok,, Hier A8N Sli Premium...Ik heb ook RAID0 een keer geschakeld naar SATA3+4.

Windows wilde toen ook niet booten.

Oplossing voor mij was toen om in de BIOS de extra boot menu weer de NVRAID Array als eerste boot
sessie in te stellen....
Die setting was er door het wisselen uitgegaa,,pakte toen een IDE disk die toevallig ook ergens in mijn kast zwerfde als 1e bootdisk...maar ja,,,,die pron :P bevatte natuurlijk geen Windows huh.

Misschien dat dit een mogelijke oplossing is.

Wat je ook doet,,,geen F10 tijdens booten,,blijf uit je Raid config bios,,,,dan kan je data nooit verloren gaan.
Begrijp ik uit dat laatste dat, als het niet lukt en je (uiteraard) van je RAID config afblijft je altijd in de oude situatie terug kunt gaan? Want ook dat had ik toen gedaan, maar hielp niet. Maar van dat boot-menu is een goede, heb ook nog twee externe HD's, die sprongen er wellicht voor inderdaad.

Besef nu dat dit beter in Opslagmedia en I/O Controllers gepost had kunnen worden, want daar gaat het eigenlijk om :+ Maar ik hoopte hier de specifieke gebruikers van dit bord te kunnen benaderen.

pepernooot

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
Ik heb in elk geval nadat ik de instelling gewoon weer op booten van NV Raid config had ingesteld steeds weer kunnen booten van die array.

Ook nadat ik ze had proberen te booten van mijn PCI Rocketraid IDE insteekkaart,met ide/Sata converters.

Dit lukte niet(uiteraard).
Maar kon daarna gewoon terug naar NV-Raid Sata poort 1+2 ,,,geen probleem mee ondervonden.

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 20:31
Ik heb 't zelfde mobo, en volgens mij worden SATA 1+2 aangestuurd door een aparte chip en 3+4 door de chipset van het mobo zelf (nForce 3 Ultra).

Dus het overhevelen van SATA1+2 naar SATA 3+4 kan niet, omdat 't een andere controller betreft.

Ontspan.

• dinkelover
:'( . Niets aan te doen. |:(

edit: Vaag, stond verhaaltje boven, maar IE postte alleen dit :? Naja, ik had het nagezocht en blijken inderdaad 2 controllers te zijn. Helaas pindakaas. Dank voor het meedenken!

[ Voor 78% gewijzigd door dinkelover op 25-03-2006 16:40 ]

pepernooot

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-02 15:29

SveNRG

Onderweg

Ik heb al tijden een RAID0 op deze MSI plank draaien, poorten 3+4. Twee keer maxtor diamondmax 9, 80GB per stuk. Had voor installatie al gelezen dat je beter die 1+2 niet kon gebruiken met een OC systeem. Ik heb een CPU FSB van 240 en m'n geheugen draait op DDR400.

Vorige week een nieuwe Raptor 74GB ADFD schijf gekocht. Mijn plan was om die solo te laten draaien als windows/programs schijf en de RAID0 erin te laten zitten voor bulk data. Was dus even vergeten dat die SATA 1+2 niet goed werken :( Windows herkende de schijf prima, maar formatteren ging niet goed, hoge cpu loads en onstabiliteit. Heb nog een BIOS update gedaan naar versie 1B (de laatste) maar mocht ook niet baten.

Ik heb nu de keus; stoppen met overclocken en de Raptor in gebruik nemen (ik neem aan dat hij het op 200 CPU FSB wel zal doen) of toch wachten tot ik een nieuw systeem ga bouwen waar die raptor in komt.

All that you know, is at an end

Verwijderd

op dit mobo worden de 1 en 2 sata poorten aangestuurd door de nforce3 chip. en de 3 en 4 door de SIL 3114 chip. dus niet andersom zoals hierboven wordt beweerd..

de 3114 heeft een normale PCI verbinding met de nforce3, en is dus idd gelockt, de andere pci sloten zijn dat immers ook... de sata poorten van de nforce 3 chip hebben een lock probleem wat tot op heden, en ws ook nooit meer opgelost zal worden...

switchen tussen 2 compleet verschillende chips, zal dus ook, zover ik weet, nooit gaan werken.. en data verlies tot gevolg hebben!

advies: regel een aantal externe hdd's ofzo iets, gooi alle pcs in het huis vol, maar backup je data en zet een nieuwe array op, op de SIL chip...

ten slotte vind ik het erg raar dat jij zoveel data, waar je blijkbaar wel erg op gesteld bent, op zon goedkope chip gaat hangen.. het risico bij zon bord (helemaal als je gaat overclocken) om een crash te krijgen is zeker niet te onderschatten... maar dat moet je natuurlijk zelf weten ;)
verder staan de SIL chipjes erom bekend dat ze nogal eens data corruptie tot gevolg hebben, dus geen crash, maar wel vern**kte data... zoek maar eens wat rond op dit forum...
Pagina: 1