Videokaart(en): 4 schermen onafhankelijk en tegelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik heb een setup nodig waarmee het mogelijk is om vier schermen (1280x1024) onafhankelijk van elkaar en tegelijk aan te sturen. Op alle vier de schermen moet dan zonder haperen van alles gebeuren: Video afspelen, een browser component tekenen en een webpage laden, wat vlakken/afbeeldingen bewegen (slideshow). Alleen 2D bewerkingen, geen 3D.

Op dit moment heb ik een eenvoudige setup (P4, 512 MB geheugen) met een aantal combinaties van twee goedkope en eenvoudige AGP/PCI videokaarten geprobeerd (nVidia, Matrox, ATI). Bij elke combinatie schokt de video (MPEG/AVI) op enkele monitoren of stagneert er iets als er een vlak verplaatst wordt op een monitor, etc..

CPU gebruik is nooit bijzonder hoog.. ook niet als het schokt of traag gaat.. Het lijkt aan bandbreedte ergens te liggen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat elk scherm onafhankelijk van de andere vloeiend en stabiel draait? Eén dikke videokaart nemen (nVidia Quadro oid)? Twee videokaarten met PCI Express ipv PCI/AGP? Een videokaart die specifiek hiervoor gemaakt is?

[ Voor 3% gewijzigd door Burat op 23-03-2006 16:04 ]

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• merijnen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09-2025

merijnen

Beam Me Up Scotty!

wat dacht je van 4 7900's in een mooie quad-sli opstelling? As far as i know kan je daarmee 4 monitoren in hoge resolutie aansturen met hoge fps...
Kost een berg, maar heb je ook wat!

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:08
je zou even op de site van matrox kunnen kijken die hebben wel een paar video kaarten die er voor gemaakt zijn om 4 monitoren op aan te sluiten

deze bijvoorbeeld link

Verwijderd

Een wat dikkere PC met wat meer geheugen wil ook wel helpen denk ik, zeker op die res

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 23:37
Ik heb nog ergens een G100 quad-monitor kaart liggen. Ideaal voor 2D, maar ik heb de situatie die jij schetst nog nooit bij de hand gehad.

4x4 MB voor 1280x1024 in 24-bits kleur... ideaal :)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 19:53
dus vier filmpjes op vier verschillende schermen zou voor kunnen komen?

PSN: djmurcielago

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
merijnen schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 16:07:
wat dacht je van 4 7900's in een mooie quad-sli opstelling? As far as i know kan je daarmee 4 monitoren in hoge resolutie aansturen met hoge fps...
Kost een berg, maar heb je ook wat!
Is dat niet wat overkill? Ik heb geen 3D nodig he?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Wat Quad-SLI betreft, jammer, maar SLI ondersteunt maar 1 monitor tegelijk. Je bent dus gebonden aan losse PCI(e) + evt. AGP kaarten.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Kan toch ook gewoon 4 x G7600 nemen en dan deze gewoon niet in SLI zetten
kost minder en is denk ik voor de TS wat beter te managen met zijn filmpjes ook

Verwijderd

Burat schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 16:20:
[...]

Is dat niet wat overkill? Ik heb geen 3D nodig he?
Misschien 4 pci kaartjes maar extra geheugen lijkt me een must..

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-07 02:48
lijkt me onzin om dan 7900's te nemen, zoals Burat al aangaf gebruikt hij het niet voor 2D. En ik kan me niet voorstellen dat bijv. een 7600 dit niet kan terwijl de 7900 dat wel zou kunnen. Ik zou niet weten wat de beste oplossing is, maar ik denk dat het wel met 2 kaarten moet lukken (je hebt ook quad head kaarten, maar heb daar verder geen verstand van).

CPU en GPU power is niet alles trouwens, het zou me niks verbazen als het eerder je geheugen is (danwel RAM of je HD's) wat voor de beperking zorgt.

Ik denk dat zelfs 7600's nog overkill zijn trouwens, zo zwaar leunen jouw applicatie's niet op GPU power. 7300's moet denk ik mogelijk zijn, alleen moet je even op letten hoe je de monitoren wilt aansluiten, 7300's hebben altijd maar 1 DVI en 1 VGA aansluiting.

[ Voor 25% gewijzigd door Aapenootjes op 23-03-2006 16:31 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-07 10:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij heeft Matrox nog wel leuke oplossingen voor dergelijke systeempjes. In 3D (Games) is Matrox niet echt (helemaal niet) een speler meer, maar op het gebied van tweede zijn ze destebeter voor zover ik begrepen heb. Waarschijnlijk heeft Matrox wel een kaart in zijn assortiment waar je direct 4 schermen op aan kunt sluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 23-03-2006 16:40 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 23:54
FX1400 is volgens mij toch een kaart die dat ook kan? Op ebay staat er nog 1 voor 179 euro ;)

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...ame=STRK%3AMESE%3AIT&rd=1

Volgens mij heeft die 2x dual link

[ Voor 13% gewijzigd door Praetorian op 23-03-2006 16:41 ]

Verwijderd

Praetorian schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 16:41:
FX1400 is volgens mij toch een kaart die dat ook kan? Op ebay staat er nog 1 voor 179 euro ;)

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...ame=STRK%3AMESE%3AIT&rd=1

Volgens mij heeft die 2x dual link
uit de link:

Interfaces
- 2 x DVI-I

dus geen dual link

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

duallink is op deze resolutie ook zeker niet nodig, verder zou je met 1 AGP en 1 PCI-E kaart, bijv. de Geforce 6600 het prima moeten redden, heb je btw geen driverconflicten? en hardware accerelatie voor filmpjes aan gezet :)

-edit- verder lijkt mij het nut van een dure Quadro kaart voor de TS nihiel boven een 'gewone' consumenten kaart

overgens weet ik niet of het aan de bandbreette licht of aan de kaartjes, zelf maak ik -helaas- geen gebruik van multi monitor

[ Voor 39% gewijzigd door GoldenSample op 23-03-2006 18:59 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen 3D acceleratie?

Dan gewoon twee willekeurige dualhead kaarten of (duurder/moeilijke te vinden) een 4-head kaart. Als de schermen analoog aangestuurd worden, gewoon paar 2e hands Matroxjes voor EUR 20/stuk max, digitaal is Matrox ook goed idee, dual DVI G550 ofzo :z

Oslik blyat! Oslik!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 19:29:
Geen 3D acceleratie?

Dan gewoon twee willekeurige dualhead kaarten of (duurder/moeilijke te vinden) een 4-head kaart. Als de schermen analoog aangestuurd worden, gewoon paar 2e hands Matroxjes voor EUR 20/stuk max, digitaal is Matrox ook goed idee, dual DVI G550 ofzo :z
Dat was mijn idee ook (zie topic start). Ik heb verschillende low-end kaartjes gehad (Matrox G400, G450, G550, nVidia FX5700, ATI Radeon 9600, etc.) in verschilllende combinaties, maar daarbij ontstaat juist het probleem dat het stagneert, schokt, hapert.

Het grootste probleem is trouwens nog dat de schermen invloed op elkaar hebben. Dat een schuivende afbeelding op scherm 1 schokt is nog te overzien, dat dat direct invloed heeft op de schermen 2 t/m 4 is een groter probleem...

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Ik denk dat het stotteren aan je hoeveelheid geheugen ligt. Of je hardeschijven houden het niet bij als je vier films streamt. Videokaarten lijkt mij hier niet het kritiek, stottert het ook als je de resolutieomlaag schroeft?.

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Judaz schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:41:
Ik denk dat het stotteren aan je hoeveelheid geheugen ligt. Of je hardeschijven houden het niet bij als je vier films streamt. Videokaarten lijkt mij hier niet het kritiek, stottert het ook als je de resolutieomlaag schroeft?.
De video is best klein (30 sec, 3 MB, MPEG), dus harddisk lijkt me niet een factor. Als de resolutie omlaag gaat, gaat het bijna perfect, in elk geval vele vele malen beter!

Daarom dacht ik ook dat het aan de videokaart zou liggen (fill rate oid?)

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je zegt zelf dat je ook PCI kaartjes gebruikt, die zijn daar niet echt voor geschikt denk ik... Verder is het een probleem van Windows (of de combinatie met de drivers) waardoor je die schokken krijgt. Kan je niet gewoon 4 pc's neerzetten? :)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 22:06
512 MB voor films en zovoort. Geen zware progjes, maar ik denk tog dat je voortdurend aan het swappen bent. 512 MB geheugen extra zou welkom zijn denk ik. Kijk eens of je HD voortduren bezig is als hij schokt en of je geheugen vol zit

http://specs.tweak.to/16567

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Moet het perse een Windows computer zijn? Ik werk op Windows als op Mac OS en dat laatste kan veel beter wat jij wilt. Ik kan met 1 videokaart al meerdere filmpjes tegelijk draaien zonder moeite en dat met 1 hardeschijf. Onder Windows XP is dat toch wel wat moeilijker ondanks een veel snellere PC in het algemeen. Alleen is 4 schermen tegelijk wel een duur grapje met een nieuwe Mac.

Wellicht dat Linux ook een oplossing is. Windows is gewoon niet zo geschikt voor datgene wat je wilt doen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Koop een SLI moederbordje en neem dan 2 niet zo dure (nvidia) kaartje die ieders 2 monitors aankunnen. Lijkt me dat dat de goedkoopste+beste oplossing is.

Verder is meerdere films afspelen zowieso tricky (software issues)

Verwijderd

XTerm schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 22:03:
Koop een SLI moederbordje en neem dan 2 niet zo dure (nvidia) kaartje die ieders 2 monitors aankunnen. Lijkt me dat dat de goedkoopste+beste oplossing is.

Verder is meerdere films afspelen zowieso tricky (software issues)
Dit gaat niet werken.. Zie hierboven..

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:37
Dit gaat wel werken. XTerm zegt niet dat de kaarten in SLI moeten.
Waarom dan een SLI mobo? Wel een SLI mobo heeft 2 16x PCI sloten waar een grafische kaart in kan. De meeste andere "non-SLI" moederborden hebben dit niet. De enige mobo's waar ik van weet dit wel te hebben, zijn de DFI nF4 moederborden. Daar hebben de non-SLI varianten ook 2 16x PCI sloten. (Alhoewel dit fysisch 16x zijn maar in werkelijkheid 8x sloten zijn zoals vele andere SLI moederborden trouwens. Maar dat is een ander verhaal)

Trouwens, tot hoe ver is de TS bereid te gaan? Misschien kan iets extra geheugen er wel voor zorgen dat het één en ander vloeiender verloopt maar is er geen kans dat zijn systeem nu te beperkt is om dit te doen? Kan een tweede PCI-kaartje wel goed genoeg zijn om op die resolutie niks zonder schokken te laten gebeuren en moet er niet eerder aan gedacht worden om onder andere het moederbord te vervangen?

[ Voor 38% gewijzigd door D-Three op 25-03-2006 08:47 ]

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Even een kickje: ik ben namelijk wel benieuwd hoe dit verder is afgelopen; (hoe) is het schokken opgelost?

Dan heb ik ook een vraagje: is het met een dergelijke setup ook mogelijk om een 2x2 videowall te vormen? Dus 1 afbeelding (of video) verdeeld over de vier schermen:
___ ___
|___|___|
|___|___|

Er vanuit gaande dat het kan:
Hoe werkt dit: ondersteunen de drivers dit? Kun je het gewoon in windows instellen, werkt het via matrox/ati/nvidia tooltje of heb je er andere software voor nodig? Hoe werkt het in het geval van twee verschillende videokaarten (i.e. matrox + nvidia)?

Verwijderd

Dat kan volgens mij nog niet, je moet alles schermen onafhankelijk aansturen.

Verwijderd

Je hebt er wel speciale kasjes voor die je beeld splits in 4 aparte schermen. Ooit eens een keer gezien bij: "Pimp my Ride" :+ :+

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 16:25
bij ons op het werk hebben ze 4 plasmaschermen aan de muur hangen, die aangestuurd worden vanaf 1 computer. er zit een 3way card in en een 1way card. op de 3way card wordt de desktop feitelijk uitgerekt over de 3 schermen, om zo 1 groot canvas te genereren. dan zie je op de 3 schermen dus eigenlijk maar 1 programma, maar door slim te programmeren kan men dan wel 3 verschillende dingen laten zien.

ik weet niet of het mogelijk is om de 3D eenheid op de gpu aan te spreken voor meerdere uitgangen. mn intuitie zegt: nee dat kan niet, maar ja, de techniek staat voor niks. en zoals boven al verteld is: ga voor zo'n triple head of quattro head kaart van matrox, die dingetjes zijn hier ideaal voor.

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Ik heb even gekeken op het forum van de ultramon site:
http://www.realtimesoft.c...p?Topic=658&tmpl=UltraMon
It's good to see a 4-monitor review but I have a question:

All the setups I see and read about use a single monitor height. Does this mean that a 2x2 quad is not a possibility? I would like to set up a single 2560 x 2048 desktop across a 2x2 LCD system under w2k. I'm getting the feeling this is not possible, can anyone confirm this? Cost is not an issue.

Cheers,

tim
That should work fine, you can arrange your monitors pretty much as you want.

2x2 displays are available from some of the multi-monitor display manufacturers listed here.

Christian Studer - www.realtimesoft.com
Kan iemand (de TS bijvoorbeeld) dit bevestigen; of je in XP of via ultramon bijvoorbeeld de schermen in een 2x2 setup kunt zetten?
Pagina: 1