Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Wij hebben al een aantal jaar in onze Sprinters een VDO Dayton navigatiesysteem. Computer ter grote van een head-unit, los scherm bovenop het dashboard en een afstandsbediening (+houder met kabel) voor de bediening.

Werkt redelijk goed, persoonlijk vind ik het baggerdingen maar ze krijgen je (uiteindelijk) wel waar je zijn moet.

Maar goed, er is er een kapot. Reparatiekosten gaan ruim over de 400 euro heen, dus er wordt gekeken of dat goedkoper kan. Persoonlijke bonus is dan een (veeeeeeel) sneller en slimmer invoersysteem, want dat is eigenlijk het grootste nadeel aan de huidige.

Maar dan, dan ga je zoeken... Portables van hier tot ginder, af en toe al voor 200 euro. Maar dat werkt niet, ofwel de chauffeur moet die dingen 40x per dag ergens opbergen ofwel we kunnen iedere maand een nieuwe ruit + navigatiesysteem kopen en hopen dat de diefstalverzekering het blijft vergoeden.

Radio/in-dash werkt ook niet, dat zit in die Sprinters bijna op kniehoogte, veel te ver weg dus.
Blijven de systemen met externe schermen over.
Maar die kosten dus meteen (al dan niet VEEL) meer dan 1200 euro :'(

Ja, een andere VDO Dayton, maar dan zit je aan dat leasen van de kaarten vast (C-IQ), anders kun je over een jaar niets meer met je dure apparatuur.

In alle topics die ik kan vinden wordt een PDA met TomTom aangeraden, op internet vind je 100 prijsvergelijkingssites (kelkoo, kieskeurig, etc, etc) en de site enige waarin echt navigatiesystemen met lekaar vergeleken lijken te worden is de consumentenbond, en die wil geld zien voordat je dat mag bekijken.
Tevens zwijgen alle sites angstvallig over de prijzen van updates voor de kaarten, al moet ik wel toegeven dat ik me daar nog niet op geconcentreerd heb.

De eisen zijn dus: ingebouwd met extern scherm, en betaalbaar. Iemand enig idee?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:24
Qua invoer is het misschien niet ideaal, maar zoek eens naar Nav4All op dit forum; Navigatiesoftware voor je mobiele telefoon.

Een mobieltje stop je zo in je zak, dus hoef je niet in de auto achter te laten.Ook de aanschafprijs van een mobiel en een benodigde GPS-muis zijn relatief laag, en een mobieltje heb je toch wel nodig.

• Paul
  • Nu online
Euh, met die 3 linkerhanden van die chauffeurs van ons? Ze komen mij al vragen "Mijn telefoon roept iets met ES EM ES ofzo, wat is dat?" dus navigatie op een telefoon lijkt me een stap te ver :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 15:59:
Euh, met die 3 linkerhanden van die chauffeurs van ons? Ze komen mij al vragen "Mijn telefoon roept iets met ES EM ES ofzo, wat is dat?" dus navigatie op een telefoon lijkt me een stap te ver :P
tomtom one gewoon? Is niet zo duur, en anders gewoon even setjes halen van navteq nu bij de blokker voor 256 geloof ik.

Verwijderd

Een een TomTom Go, zo'n los alles in een apparaat?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 15:48:
*knip*

De eisen zijn dus: ingebouwd met extern scherm, en betaalbaar. Iemand enig idee?
:)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Totaal ander idee maar al 's op marktplaats gekeken of zo'n oud VDO ding voor weinig wordt aangeboden?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Mocht je toch uiteindelijk kiezen voor een mobiele variant. kies dan geen navtec uit de ICN serie, GPS fix duurt lang, is soms zn fix gewoon kwijt (even stroom erop en er af doe dan wonderen:S) en het invoeren is gewoon 'kut' ik denk dat toch voor jou doel een tomtom het beste is, en die bv in het dashbord opbergen wanneer ze hem parkeren.

Overigens zag ik vandaag een advertentie voor de tomtom work, gekoppeld aan tracing, kan je dus zien waar je auto zich bevind, kan een nuttige functie zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Powermage op 24-03-2006 00:39 ]

Join the club

• Paul
  • Nu online
Positiebepaling zit er al in, kregen we "gratis" bij het rittenregistratie-apparaat dat er vanwege de gewijzigde wetgeving mbt bijtelling en bewijslast en zo sinds begin dit kaar inzit.

Aangezien alle goedkope(re) inbouw-oplossingen allemaal van VDO lijken te zijn ben ik momenteel aan het uitzoeken hoe dat C-IQ precies werkt en wat het kost.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 08:40:
Positiebepaling zit er al in, kregen we "gratis" bij het rittenregistratie-apparaat dat er vanwege de gewijzigde wetgeving mbt bijtelling en bewijslast en zo sinds begin dit kaar inzit.

Aangezien alle goedkope(re) inbouw-oplossingen allemaal van VDO lijken te zijn ben ik momenteel aan het uitzoeken hoe dat C-IQ precies werkt en wat het kost.
Als je weet hoe het C-IQ systeem werkt en wat het kost hou ik me aanbevolen, ik ben aan het zoeken geweest maar kom er niet uit....

• Paul
  • Nu online
Ik heb wat rondgemailt en het komt er op neer dat de meeste spookverhalen over maar 1 jaar werken etc komen door een 'aanbieding' een hele tijd terug: tegen een leuk prijsje kreeg men een nevigatiesysteem met een abonnement van een jaar.
Als je niets doet (ie. dat abonnement niet betaald / verlengt) dan krijg je dus geen updates meer en stopt het systeem.

Je kunt tegenwoordig bij aankoop van zo'n systeem kiezen uit 3 opties, Benelux op huisnummerNiveau in combinatie met Europa op dorpniveau, onbeperkt te gebruiken zonder enige vorm van updates, en dan nog 2 anderen _met_ updates (en dus een blokerend systeem als je met de updates stopt) voor anderhalf jaar (europa huisnummer oid) of 2 jaar (benelux husinummer + europa dorp).

Die laatste 2 weet ik niet zeker, ik was alleen geinteresseerd in de onbeperkt te gebruiken versie. Wil je daarvan updates dan tik je $hoog_bedrag af oid en krijg je de nieuwste cd/dvd thuisgestuurd.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

waarom niet toch de mobiele Garmin Nuvi 350 (adviesprijs 499,-)..?? Dat ding heeft zo'n goede 20-kanaals GPS antenne dat 'ie niet perse voor de ruit hoeft te worden gemonteerd.
Er zit daarom een stuk plastic bij dat je ergens op het dashbord kunt plakken. Daar kun je dan weer de houder op zuignappen.
Plus dat het ding ontzettend plat is, in het bijgeleverd hoesje is niet groter of dikker dan een portemonnee. En qua bedieningsgemak zit het ook okay, volgens mij moet zelfs iemand die nog nooit een navigatiesysteem heeft aangeraakt zo'n ding kunnen bedienen.. ;) update kosten vallen wel mee. Liggen in ieder geval ver beneden VDO, die EU 169 vragen voor benelux en EU 299 voor europa...

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:36

SeatRider

Hips don't lie

Maar als die VDO Dayton nou goed werkt, en je chauffeurs begrijpen ze ook, waarom dan niet gewoon laten maken? Als een nieuw systeem van 400 euro niet aan je wensen tegemoet komt dan besteed je die 400 euro toch gewoon aan het laten maken... Of probeer een losse headunit op marktplaats 2e hands te vinden.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:20:
Ik heb wat rondgemailt en het komt er op neer dat de meeste spookverhalen over maar 1 jaar werken etc komen door een 'aanbieding' een hele tijd terug: tegen een leuk prijsje kreeg men een nevigatiesysteem met een abonnement van een jaar.
Als je niets doet (ie. dat abonnement niet betaald / verlengt) dan krijg je dus geen updates meer en stopt het systeem.

Je kunt tegenwoordig bij aankoop van zo'n systeem kiezen uit 3 opties, Benelux op huisnummerNiveau in combinatie met Europa op dorpniveau, onbeperkt te gebruiken zonder enige vorm van updates, en dan nog 2 anderen _met_ updates (en dus een blokerend systeem als je met de updates stopt) voor anderhalf jaar (europa huisnummer oid) of 2 jaar (benelux husinummer + europa dorp).

Die laatste 2 weet ik niet zeker, ik was alleen geinteresseerd in de onbeperkt te gebruiken versie. Wil je daarvan updates dan tik je $hoog_bedrag af oid en krijg je de nieuwste cd/dvd thuisgestuurd.
Ik snap je probleem :) Bedenk wel dat twee verschillende systemen ook weer twee verschillende updates vereist, twee verschillende manieren van onderhoud, etc etc. Kortom: kost jou werk en dus geld. Ik denk dat voor het geld wat het ze kost aan jouw personeelskosten, een nieuwe VDO er zo uit is. Bovendien hoef je dan de chauffeur ook niet te instrueren, hij kent het systeem immers al :)
Verder: Je hebt kennelijk al zo'n abo? Waarom dubbele abo's afsluiten dan? Kun je die ene abo bij iedereen er op zetten? Of mag dat licentietechnisch niet?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-11 13:37
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 15:48:

Radio/in-dash werkt ook niet, dat zit in die Sprinters bijna op kniehoogte, veel te ver weg dus.
Blijven de systemen met externe schermen over.
Maar die kosten dus meteen (al dan niet VEEL) meer dan 1200 euro :'(
Weet niet wat voor Sprinters jullie hebben, maar vanaf 1998 zit de radio al gewoon bovenin het dashboard, op stuur hoogte zeg maar.
Een Pioneer X1 pas hier dus perfect in bijvoorbeeld. Beetje dure oplossing misschien, maar radio/in-dash kan dus wel degelijk. Hebben we bij de bussen van m'n bijbaantje ook namelijk

• Paul
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:32:
waarom niet toch de mobiele Garmin Nuvi 350 (adviesprijs 499,-)..??
Mobiel == no go. Die moet je letterlijk altijd loshalen en meenemen anders ben je hem kwijt. Voor een vertegenwoordiger of zo niet zo'n probleem, maar met 20 tot 30 klanten per dag in af en toe de meest louche steegjes etc en niet al te voorzichtige chauffeurs ("Is toch niet van mij...") is dat een no-go :)
SeatRider schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:36:
Maar als die VDO Dayton nou goed werkt, en je chauffeurs begrijpen ze ook, waarom dan niet gewoon laten maken? Als een nieuw systeem van 400 euro niet aan je wensen tegemoet komt dan besteed je die 400 euro toch gewoon aan het laten maken... Of probeer een losse headunit op marktplaats 2e hands te vinden.
Dat is inderdaad ook een optie :) We zijn maar rond aan het kijken he :) Trouwens is ook het schermpje van de andere set erg brak/zwak (maar niet onwerkbaar) en zijn ze toch al 6 jaar oud, dus je kunt wel repareren of vervangen maar wie weet zit je over een maand met hetzefde (of een ander) probleem...

Navigatiesysteem begrijpen is niet zo'n probleem, hoe moeilijk kan het zijn? Ik bedoel alle systemen die ik gezien heb werken zeer intuitief.
The_Eagle schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:42:
Ik snap je probleem :) Bedenk wel dat twee verschillende systemen ook weer twee verschillende updates vereist, twee verschillende manieren van onderhoud, etc etc. Kortom: kost jou werk en dus geld. Ik denk dat voor het geld wat het ze kost aan jouw personeelskosten, een nieuwe VDO er zo uit is. Bovendien hoef je dan de chauffeur ook niet te instrueren, hij kent het systeem immers al :)
Verder: Je hebt kennelijk al zo'n abo? Waarom dubbele abo's afsluiten dan? Kun je die ene abo bij iedereen er op zetten? Of mag dat licentietechnisch niet?
Updates kosten geld en komen er dus niet, als ze er al komen moet je er, wil je eht legaal doen, toch al voor ieder systeem 1 kopen, onderhoud aan die dingen is er niet (Je zou er een schoonmaak-cd in kunnen doen, maar aangezien die navigatie-cd's er nooit uitkomen...).

Systeem leren kennen is betrekkelijk, touchscreens uitgesloten werken ze toch allemaal ongeveer hetzelfde. Na 2 dagen (40 tot 60 adressen) mag ik toch wel hopen dat ze weten welke van de 3 menu-opties ze de mogelijkheid geeft ergens heen te navigeren...

We hebben GEEN abonnementen, vandaar ook dat ik er voor terugschrok en ben rond gaan zoeken/vragen. De huisige systemen zijn wel VDO, maar van een paar generaties voordat CDO C-IQ implementeerde.
MarcoZ20 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:45:
[...]

Weet niet wat voor Sprinters jullie hebben, maar vanaf 1998 zit de radio al gewoon bovenin het dashboard, op stuur hoogte zeg maar.
Een Pioneer X1 pas hier dus perfect in bijvoorbeeld. Beetje dure oplossing misschien, maar radio/in-dash kan dus wel degelijk. Hebben we bij de bussen van m'n bijbaantje ook namelijk
Daar zit de radio al in :P Zet je er een gecombineerd systeem in dan geeft je dus weer (een paar) honderd euro uit aan iets wat je in wezen al hebt.
De huidige bussen zijn 413's van vorig jaar of zo. Daarvoor zaten de navigatiesystemen in de 412's die we ervoor hadden.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1