[noob] Waarom versterker in mengpaneel?

Pagina: 1
Acties:
  • 858 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Afbeeldingslocatie: http://www.soundcraft.com/images/products/product_sheet/spirit_powerpad.gif

Ik heb misschien even en zeer domme vraag, en durf hem bijna niet te stellen. Ik kon zo gauw niet op internet vinden wat het voordeel was dus:

Ik kan een Folio Powerpad kopen voor weinig. En als voordeel werd me gezegd dat er een versterker in zit(2x30W). Nou vraag ik me af wat hier het voordeel voor mij is. Ik ben van plan zang/spraak en gitaar op te gaan nemen met mic's.
Het enige wat ik begrijp/en denk dat het is, is dat de inkomende signalen al versterkt worden. MAW ik zou het zo op kunnen nemen met mijn computer zonder tussenkomst van een extra versterker. Of mooier, ik zou bijvoorbeeld mijn gitaar aan kunenn sluiten op dit paneel en de output naar de computer kunnen sturen? of direct luidsprekers er op aansluiten?

Heb ik dit goed begrepen?

[ Voor 6% gewijzigd door MauriX op 23-03-2006 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
Een ingebouwde versterker betekend gewoon dat je je boxen direct (dus zonder versterker) op je mengpaneel aan kan sluiten. De versterkte uitgang moet je niet gebruiken om op je computer aan te sluiten of iets dergelijks. Als je alleen maar wil opnemen, heb je geen voordeel van de ingebouwde versterker.

wwweet ik veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:50

Eraser127

Nijkerk

Dat is correct, Zoals in de tekst op de Spirit site staat, kun je direct op de powerpad speakers aansluiten en gaan met die banaan.

Over die gitaar, als je dit optimaal wil doen, dan heb je een DI-box nodig (Direct Injection box). Deze box bevat de benodigde electronica om je signaal met hoge impedantie (gitaar) om te zetten naar een signaal met lage(re) impedantie (mixer, soundcard input).

Buiten dat je levels nu goed zijn (en dus het frequentiebeeld van je geluid op orde is), helpt de impedantie correctie ook tegen hum/brom.

Hoplijk is het een beetje duidelijk.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
En de versterkte uitgang zou je niet gebruiken bij bijv opname van gitaar?

Ik heb idd vaker gehoord dat er bij opname ene DI box wordt gebruikt. Kan mijn versterkte uitgang niet als versterkertje functioneren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
[...]En als voordeel werd me gezegd dat er een versterker in zit(2x30W).[...]
Ik zie dat voordeel voor jou niet zo zitten eerlijk gezegd.
Wij gebruiken de Spirit Powerstation 1200 ('t grote broertje van de 600) en het voordeel is dat je niet meer met een aparte versterker hoeft te zeulen. Nadeel is dat de tafel wel weer stukken zwaarder is en inclusief flightcase door twee man gedragen moet worden.
Aangezien jij dat allemaal niet hoeft zou ik naar een ander (en misschien goedkoper) alternatief kijken.

Ben het eens met m'n voorganger over de DI. Goede ervaringen met de DI100 van Behringer. Werkt op batterijblokje of phantoom-voeding.

Versterkte uitgang niet gebruiken voor opnames. Gebruik daarvoor een line-uit ofzoiets.
Gitaar -> DI -> Mengtafel -> Opnameapparaat

[ Voor 11% gewijzigd door PaulZ op 23-03-2006 15:51 ]

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92827

je kunt in jou geval idd beter een mengtafel gebruiken die geen extra versterker erin heeft.

Over die DI, dit is eigenlijk helemaal niet nodig. Je kiest er alleen voor als je grote afstanden (lange kabels dus) moet afleggen. De DI zorgt dan voor een gebalanseerd signaal ipv het ongebalanseerde vanuit je gitaar.. Zodoende vang je minder stoorsignalen op. Kortom ik zou zeggen probeer het eerst zonder (scheelt je 5 tientjes) aangezien je maar een korte afstand hoeft af te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05 14:37

Jag

DI is wel nodig. Die vormt een hoog ohmige ingang voor het gitaarelement. Die vindt het niet leuk om rechtstreeks op de input van de mixer gestoken te worden. Heeft in dit geval verder niks met de te overbruggen afstand te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:50

Eraser127

Nijkerk

Jag schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:36:
DI is wel nodig. Die vormt een hoog ohmige ingang voor het gitaarelement. Die vindt het niet leuk om rechtstreeks op de input van de mixer gestoken te worden. Heeft in dit geval verder niks met de te overbruggen afstand te maken.
idd en het kan ook standaar op een mengpaneel zitten. Dan wordt het aangeduid met hi-Z ingang.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Ik sluit nu(zonder mengpaneel) mijn gitaar aan op mijn gitaarversterker, en die 'out' gaat weer op mijn analog in van mijn soundcard. Dit is dus niet optimaal begrijp ik? De af te leggen afstand is ongeveer 6 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92827

je kunt eventueel een Soundcraft COMPACT 4 nemen. daar zit een speciale gitaar input bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 14:32
voor mengtafel zie Slader, of kijk is naar een Soundcraft Lm1, of de Soundcraft Spirit M-series / E-series

en voor het opnemen van gitaar kan je het beste je gitaar gewoon op je gitaarversterker aansluiten en daar dan een mic voor plaatsen, bijv een sennheiser e906, e606, md421, md441

Your time as a student is the best time of your life

Pagina: 1