Wat is een firmawagen in België 'waard' op je loon?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-12-2021
Dit is ongetwijfeld al meermaals gevraagd, maar als ik met de search op auto, gsm en loon zoek dan krijg ik wel heel veel resultaten, maar geen relevante...

Het contract bij m'n huidige werkgever is bijna afgelopen, en hoewel ik het wel kan verlengen wil ik op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen. Ondertussen heb ik een nieuwe baan op het oog waar ik volgende week uitgenodigd ben op een sollicitatiegesprek.

Nu werk ik momenteel op geen 10 minuten fietsen van huis, dus een auto heb ik niet nodig en ik heb er dus ook geen van de zaak. Ik heb (van mezelf) een GSM, maar ik heb die vrijwel nooit voor de zaak moeten gebruiken - enkel persoonlijk.

De nieuwe functie is echter een uurtje rijden en vereist dat ik goed bereikbaar ben. Ik kan een firmawagen krijgen, een GSM van de firma en zelfs een laptop van de firma. De firmawagen ben ik geneigd om te nemen. Dat komt ongetwijfeld veel goedkoper uit dan zelf kopen. De GSM waarschijnlijk ook, maar de laptop heb ik niet meteen een praktisch nut voor.

Nu is mijn vraag wat dit allemaal waard is? Hoeveel euro's (bruto/netto) vertegenwoordigt een firmawagen op een loon? En een GSM? En een laptop?

Ik verdien nu ongeveer 2400 euro bruto per maand. Ik wil er in m'n nieuwe functie natuurlijk wel iets op vooruitgaan, maar dan moet ik wel weten hoeveel een auto, gsm en laptop waard zijn in een loon. Kwestie van niet onder m'n huidige loon te gaan en ook weer niet te overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tsjah, dat ligt natuurlijk aan de waarde van de wagen. Daar kunnen wij niets over zeggen natuurlijk (als je de bijtelling bedoeld iig)

[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 23-03-2006 12:39 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405

In het geval van de auto : ik zou uitgaan van een verhouding 75% extra loon ipv het leasebudget wat je wordt aangeboden. Zo werkt het ook bij ons en is volgens mij redelijk gebruikelijk, al verschilt het wel onderling.

GSM en laptop, tja, ik denk niet dat je in plaats daarvan meer salaris zult kunnen krijgen ? Zou leuk zijn natuurlijk :P

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 21405 op 23-03-2006 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBass
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2022
Kijk op de site van de belastingdienst.
http://www.belastingdiens...ulier/prive_gebruik_auto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik je zo hoor praten klinkt het alsof je uit Belgie komt...in NL heet dat namelijk gewoon een auto van de zaak ;)
Als dat zo is, geef dat dan even aan - dat scheelt een hoop mensen hoofdbrekens en levert je mer gerichte resultaten op, want als je in NL woont kun je de kosten en de bijtelling etc gewoon op de site van de belastingdienst opvragen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-04 21:24

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Een auto, laptop en gsm hebben natuurlijk alleen maar enige (persoonlijke) waarde als je zo ook daadwerkelijk prive mag/kan gebruiken.

Een corporate laptop waar je zelf niet eens de baas over bent vertegenwoordig natuurlijk geen enkele waarde die vergelijkbaar is met gewoon salaris. Het is iets anders als je ermee kunt doen en laten wat je wilt (zolang je in dienst bent en hem weer inlevert op z'n tijd) en dat verschilt nogal van bedrijf tot bedrijf.
Een GSM die je alleen zakelijk mag gebruiken is natuurlijk ook iets anders als één die je kan/mag gebruiken tijdens je prive vakantie in Australië.
Voor beide geldt eigenlijk dat als je ze alleen zakelijk kan en mag gebruiken dat het gewoon tools zijn om je werk te kunnen uitvoeren. Een telefoon en computer op het bureau waar jij achter gaat zitten bij je baas op kantoor beschouw je ook niet als "salaris" in natura.

Laat maar.. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

The_Eagle schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:48:
Als ik je zo hoor praten klinkt het alsof je uit Belgie komt...in NL heet dat namelijk gewoon een auto van de zaak ;)
Als dat zo is, geef dat dan even aan - dat scheelt een hoop mensen hoofdbrekens en levert je mer gerichte resultaten op, want als je in NL woont kun je de kosten en de bijtelling etc gewoon op de site van de belastingdienst opvragen :)
juist, en dat zal in belgie niet anders zijn neem ik aan trouwens

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik ben indedaad Belg, maar ik kan me niet inbeelden dat dat zoveel verschil zou maken. Wat voor wagen het wordt weet ik niet. Ik gok op iets als een Renault Megane.

Al die zaken zijn overigens ook bruikbaar voor persoonlijk gebruik (dat weet ik uit de vacature).

Ik zoek geen exacte bedragen, eerder richtgetallen zodat ik weet waaraan ik me kan verwachten. Het is maar gewoon opdat ik zou weten wat ik ongeveer kan voorstellen als loon dat ik zou willen bij de nieuwe werkgever.

[ Voor 15% gewijzigd door reyan op 23-03-2006 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:58
reyan schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:34:
Ik ben indedaad Belg, maar ik kan me niet inbeelden dat dat zoveel verschil zou maken. Wat voor wagen het wordt weet ik niet. Ik gok op iets als een Renault Megane.

Al die zaken zijn overigens ook bruikbaar voor persoonlijk gebruik (dat weet ik uit de vacature).

Ik zoek geen exacte bedragen, eerder richtgetallen zodat ik weet waaraan ik me kan verwachten. Het is maar gewoon opdat ik zou weten wat ik ongeveer kan voorstellen als loon dat ik zou willen bij de nieuwe werkgever.
Laptop kan je waarschijnlijk wel prive gebruiken, maar ga er maar vanuit dat je met de gsm van de zaak niet uren kan bellen met je vriendin ofzo :D

Auto van de zaak kan hier in NL wel uit en zeker als het om kopen van dezelfde auto gaat. Hoe het in Belgie zit, geen idee.

Als je de aanbieding krijgt kan je natuurlijk vast wel ff bellen met de wagenparkbeheerder van het bedrijf, die kan je dat vast wel vertellen.

[ Voor 8% gewijzigd door descon op 23-03-2006 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Waarde van auto's verschilt nogal tussen Belgie en Nederland vanwege de achterlijk hoge belasting in Nederland. Maar eigenlijk maakt het niet heel veel uit - de waarde van de auto voor jou is bepalend, en dat kunnen we niet voor je beslissen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 14:30

D4Skunk

Kind of Blue

Een tip : onderhandel eerst over je brutoloon, zonder enige 'voordelen in natura'.
Als je weet hoeveel je werkgever bruto aan jou kan besteden, ga dan de onderverdeling gaan inkleden...

Het voordeel van een bedrijfswagen, is dat het leasebedrag van je bruto gaat, en niet van je netto. Gezien jouw huidige loon zou ik zeker opteren voor een bedrijfswagen, aangezien van je bruto waarschijnlijk bijna +/-40 % afgehouden wordt, en een lease-auto je dus 40% minder kost dan privé.

Houd er ook rekening mee dat een auto als voordeel in natura beschouwd wordt, en dat je dus op je prive-belastingen sowiezo zal moeten bijbetalen voor deze auto (ik meen me te herinneren 5000KM, maar dat is bij mij al enkele jaren geleden, en kan misschien wel verkeerd zijn).

GSM & Portable van de zaak heb ikzelf eerlijkgezegd liever niet; dit is nl meestal een synoniem voor permanente beschikbaarheid/werken in je vrije tijd van thuis uit....

Andere alternatieven zijn groepsverzekering, maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering, en als je een relatief hoge functie hebt kan je (onbelast) voor 250 € per maand representatiekosten vragen.
Verder zijn er nog ... minder courante mogelijkheden, denk bv aan geschenkencheques, etentjes, incentives onder de vorm van reizen... Veel hangt af van de flexibiliteit van je (toekomstige) werkgever, en je vermogen om 'jezelf te verkopen'. Succes !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171752

Bij mij gaat de bijdrage voor mijn leasewagen van mijn netto loon (ik moet 111 euro/maand afdragen). ivm prive gebruik. Mijn bruto loon is 2800 euro, ik heb een laptop, gsm, wagen/tankkaart, en onkostenvergoeding (vastgelegd op netto 88 euro/maand) + natuurlijk hospitalisatieverzekering,pensioenplan, ect. Ik hou ongeveer 1680 euro netto over. Mijn wagen is trouwens een Audi A6.

oh ja, ik ben belg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

reyan schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:34:
Dat scheelt héél erg veel - autos zijn in BE sowieso veel goedkoper en Belgische belasting over dit soort loon is heel anders :)
Pagina: 1