Toon posts:

[XP] PC boot niet meer (in eerste instantie)*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteravond boot opeens mijn PC niet meer normaal op, ik krijg de volgende melding:
Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key

In de boot-sequence staat alles wel goed, maar op eoa manier pakt ie het niet meer. Als ik vóór die foutmelding op F8 druk kan ik de bootdevice kiezen, ik kies dezelfde drive als hij normaal al auto zou moeten pakken en dan start hij wel windows op.

NB: HD waarvan hij hoort te booten is SATA, er hangt nog IDE drive bij, maar daar staat verder geen OS op.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:12

inXs

known as inXs

Lijkt erop alsof je Windows installatie rot is? Of de HD waar windows opstaat is rot?

superB

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien een usbstick oid ingeplugd?
Welk OS gebruik je? Dan zet ik dat nog even in de topictitel per de Windows Operating Systems - Policy :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
USBstick, ja, maar niet op die dag, en alleen mijn eigen met wat foto's erop om af te laten drukken.

nog wat info uit de Bios:
Primary IDE master.: Maxtor 6y25x (sata)
Primary IDE slave: not detected
Sec. IDE master: DVDrom
Sec IDE slave: CD/DVDw
third IDE master: Maxtor 6y16xx (2de HD)

Onboard IDE operate mode [enhanced mode]
Enhanced mode support on [S-ATA]
IDE detect timeout (sec) [35]

----

Bootsequence is
1.Maxtor 6y25, wat ook de bedoeling is
2. dvdrom

Maar die lijkt steeds te veranderen want als ik die check staat ie ook wel eens op eerst dvd (nooit op die andere HD).

---

Tijdens opstarten krijg ik ook nog en keertje dit:
Scanning IDE drives.......
No Drive atached to fasttrack controller, the bios is not installed.

Maar dat deed ie altijd al, en het werkte wel gewoon allemaal.

Daarna nu dus, ipv opstarten winxp, die foutmelding over bootdevice. Als ik dus F8 doe voor de foutmelding kan ik eerst de bootdevice (maxtor 6y250) kiezen, en dan start ie verder prima op.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Zet gewoon alle boot devices uit in je BIOS behalve je maxtor als primary

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02 11:26

ScSi

Belg.

Laat ik dat net ook gisteren gehad hebben.. Ik had het met een ASRock s939-dual-sataII moederbord en een maxtor harde schijf (SATA)
Ik kon gewoon rebooten na de melding en dan startte de pc wél normaal op..
Ik heb dan gewoon het bios geflasht naar de laatste nieuwe versie en SATA-drivers van de website gehaald, nogmaals alles aangepast en vooralsnog lijkt alles te werken.

Welk mobo heb jij?

Verwijderd

Topicstarter
Mobo is Asus P4C800 deluxe

Alleen de maxt250 in de bootsequence nu en: same problem :(

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2006 11:06 ]

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02 11:26

ScSi

Belg.

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 10:54:
Mobo is Asus P4C800 deluxe

Alleen de maxt250 in de bootsequence nu en: same problem :(
Heb je het laatste nieuwe (beta)bios van de asus-site gehaald? Ik zou daar iig mee beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
ja... als ik een floppy drive had |:(

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Heb je mijn advies opgevolgd?

En ik heb al jarenlang geen floppydrive meer, waarvoor heb je die nodig dan? je kan toch gewoon een Win98 boot cd maken. Kan standaard met Nero en anders met de images die op GOT staan (zie FAQ).

Of met de standaard Asus updater

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:56:
Heb je mijn advies opgevolgd?
Ja, same error.

Asus updater gedraaid, en nu start ie helemaal niet meer op, ook niet na F8 en maxt250 te selecteren. Dan krijg ik daarna alsnog die error.

Andere HD losgekoppeld en hij start prima, maarja... da moe niet zo.
Ik ben het allang zat, ondertussen, maar al mijn werk staat zo'n beetje op die andere HD.

Als ik nog een SATA koop als 2de HD, werkt dat dan wel normaal? 2xsata dus. Want dan doe ik dat, en hang ik die andere HD wel ergens in het netwerk op andere PC en slurp daar de data vanaf.

---
Heb ook net cpu cooler gehaald, want dat ding is loeiheet volgens speedfan, maar ik krijg die oude Intel heatsink er ook met geen mogelijkheid af... soort suffe bracket die nergens lijkt los te laten.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2006 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
en weer vastgekoppeld, en hopsa hij doet het opeens weer. Waarom is mij een raadsel, maar geeft geen problemen meer.

8)7

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Zeer vreemd ;)
Maar toch opgelost. Ik heb zelf ook 1x PATA en 1x SATA, ik boot van de PATA en ook een Asus mobo (p4p800) en nooit dit soort problemen gehad.
Pagina: 1