Vragen over offerte nieuwe systemen op het werk

Pagina: 1
Acties:

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-01 17:10

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hey..

Eindelijk zijn we op het werk zover dat we de oude P3's 800mhz bij het grofvuil gaan zetten en het is dus tijd voor een paar nieuwe pc's

Nu hebben we een offerte gekregen van de lokale pc boer en ik heb al wel gezien dat de prijzen er redelijk netjes uitzien, zeker omdat alles ook voorgemonteerd wordt..

Maar er zitten een aantal onderdelen in waar ik mijn twijfels bij heb, graag hoor ik van jullie wat jullie ordeel is.

Het gaat mij namelijk om de processor die is aangeboden.. evenals het merk geheugen en de hd's..

Mobo: Intel D101GGCL met onboard videokaart
Proc: Intel Celeron D 336 2,80GHz L2 256KB
MEM: DDR White Lake WLA256 2x 256MB (dualchannel)
HDD: Maxtor Diamondmax Plus 8MB cache 80GB (ATA)

De specs ansich voor de hd en het geheugen is voldoende, aan 80GB hebben we per pc meer dan genoeg en 512MB geheugen zou ook voldoende moeten zijn..

Het gaat me met name om het merk HD, ik kom hier erg veel tegen dat een WD (Western Digital) schijfje beter zou zijn dan een Maxtor.. Hier ben ik zelf niet van overtuigd maar een goed argument kan mij van gedachten laten veranderen.

Het merk White Lake voor mem zegt me totaal niets.. Onbekend maakt onbemind, maar in hoeverre is dit goed of slecht?

Tot slot de processor, het is een simpele Celeron D 2.8GHz met 256KB L2 cache, de pc voor onze tekenaar heeft echter een P4 630 3.00Ghz met een L2 cache van 2MB!! (en deze pc heeft uiteraard meer mem 1GB en een Matrox graka voor het tekenwerk)

Maar in hoeverre zal de Celeron het afleggen tegen de P4 met het zakelijke gebruik.

Spellen worden uiteraard niet gespeeld, vandaar ook geen losse graka's. Wel heb ik gemiddels een programma of 5-6 tegelijkertijd openstaan en dan ook nog vaak meerdere word en/of excel bestanden.. Ook staat internet zo'n beetje de hele dag open en worden er ook nog in de pauze elke dag diverse scans gedaan (virus & spam e.d.)

Mijn vraag is dus eigenlijk in hoeverre ga ik het merken dat we Celeron procs hebben i.p.v de P4 met 2MB cache?

Een paar vraagjes dus voordat we groen licht geven voor de bestelling van de nieuwe pc's..

Wie o wie kan hier een paar goede opmerkingen over maken?

Alvast bedankt..

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, voor alleen een beetje officewerk lijken mij zelfs die p3 800s die je nu hebt nog meer dan voldoende (wij zijn op het werk van P2 350s naar P4 2,xxGHzs gegaan en ik merk 0,0 verschil in snelheid).
CeleronD cpus zijn best leuk en meer dan zat waar jij het voor wil gaan gebruiken als ik het zo lees. Je hebt echt geen GHz monster nodig om een beetje te kunnen werken met office e.d. Zorg eerder voor genoeg ram (512MB is zat.
Verder zou ik ook kiezen voor WD hdds, maar dat komt meer omdat mijn vertrouwen in Maxtor onder het vriespunt ligt.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Die P3 800 voldoen helaas helemaal niet meer...

Als ik nu een stuk of 3 bestanden in Word, een paar van Excel, verkenner en internet aan heb staan klapt ie er keer op keer uit..

En op het moment dat de virusscanner draait wordt alles zo ontzettend traag.. En ik draai al AVG omdat mijn ervaring is dat deze iets vriendelijker is voor je resources dan Norton.

En uberhaupt zijn de systemen oud en onbetrouwbaar. We hebben inmiddels ook software wat alleen vanaf windows XP werkt en wat we nu met win 98 dus niet kunnen gebruiken. Daarom zetten we nu alles om.. Alleen was mijn vraag of de Celeron proc's voldoende zouden zijn, maar dat zijn ze wel begrijp ik...

En dat White Lake ken ik helemaal niet... Dus vandaar de vraag of het hier wellicht wel bekend is...

Een WD hd is vaak nog goedkoper ook nog als een Maxtor, dus het lijkt me dan wel verstandig om de WD te kiezen i.p.v. de Maxtor..

Thanx ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb wel eens van White lake gehoord, op zich gewoon standaard spul. Verder zou ik me daar niet druk om maken. PCboer draait die dingen in elkaar en als het niet werkt mag hij het lekker oplossen. Zeker als hij die gevallen gaat installeren komt hij er snel genoeg achter dat er iets mogelijk niet werkt.

En dat je p3 800 eruit klapt met een stuk of 3 bestanden lijkt me eerder te liggen aan een brakke install ofzo, maar dat terzijde. Als je gaat vervangen kun je het ook beter goed deon (als er toch budget voor is).

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Ik heb ook redelijk slechte ervaring met deze Maxtor HD. Ze zijn wel snel en stil, maar ik had er twee gekocht, en inmiddels 2 weg kunnen gooien (en ik had ze in de periode gekocht dat er maar 1 jaar garantie op zat :().
En waarom een ATA harde schijf en geen Sata? Voor snelheid hoef je het waarschijnlijk niet te doen, maar vooral met het oog op uitbreiding lijkt Sata me een beter keus. En stel dat een hd het over een jaar begeeft? Dan is een vervangende Sata-schijf makkelijker geregeld dan een oude Ata.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gertjan schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 11:20:
Ik heb ook redelijk slechte ervaring met deze Maxtor HD. Ze zijn wel snel en stil, maar ik had er twee gekocht, en inmiddels 2 weg kunnen gooien (en ik had ze in de periode gekocht dat er maar 1 jaar garantie op zat :().
En waarom een ATA harde schijf en geen Sata? Voor snelheid hoef je het waarschijnlijk niet te doen, maar vooral met het oog op uitbreiding lijkt Sata me een beter keus. En stel dat een hd het over een jaar begeeft? Dan is een vervangende Sata-schijf makkelijker geregeld dan een oude Ata.
Als ik het zo lees zijn dit pcs die op een kantoor komen te staan. Vaak worden die erneer gegooid, 3 tot 5 jaar lang gebruikt en vervolgens afgeschreven.
In de tussentijd worden ze in 9 van de 10 gevallen niet uitgebreid omdat ze gewoon prima voldoen. Dus echt rekening houden met upgradability is er niet.
Nu weet ik natuurlijk niet of dat in het geval van de TS ook zo is, maar het is meer zoals het bij veel bedrijven eraan toe gaat.

En over 2 jaar zijn ATA schijven ook nog ggewoon te vinden hoor, vast wel wat minder dan nu, maar ik ga er neit vanuit dat ATA binnen een jaar compleet van de markt verdwenen is.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Wat Terw_Dan zegt klopt precies..

Wij kopen nu deze pc's en ze moeten het minimaal een jaar of 4-5 volhouden.. Tussendoor upgraden doen we niet en na die periode verdwijnen de pc's naar scholen en andere behoeftigen voor oude pc's.

We hebben nu gekozen voor een redelijke pc zodat we er in elk geval gemakkelijk Win xp op kunnen draaien.. Verder maakt het niet zoveel uit..

Het enige is dus idd. dat ik zelf erg veel applicaties gebruik.. En of dat idd aan een brakke installatie ligt weet ik niet.. Ik heb niet al te lang geleden de pc zelf eens opnieuw geinstalleerd en ik heb wel het idee dat ie het iets langer trekt maar als ik een paar dingen open heb staan en ik zet internet aan knalt ie regelmatig muurvast.. Maar dat heeft ook met een brakke router te maken die ook wordt vervangen..

In elk geval is het wel prettig om weer een beetje een up to date pc te hebben staan.. En zoals de offerte er nu uitziet is het dus best een goede aanbieding..

WhiteLake heb ik even op gegoogled en het is een nederlands bedrijf met levenslange garantie dus daar hoef ik me verder weinig zorgen over te maken en zoals jullie al aangeven hebben we garantie, dus als er gekloot is bellen we gewoon de pcboer ;)

Ik denk dat ik er wel uitkom zo.. Alleen de hd's ff omzetten naar WD en de rest blijft ongewijzigd..

Wederom bedankt voor jullie reacties!!

gr.

[ Voor 4% gewijzigd door Marty__Mouse op 23-03-2006 12:03 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Is er een budget dat op moet (teveel winst? snel wat spullen kopen en afschrijven) of gewoon zo goedkoop mogelijke computers inkopen?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Marty__Mouse schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:01:
Het enige is dus idd. dat ik zelf erg veel applicaties gebruik..
Wat denk je van een 512MB naar 1GB memory upgrade? :o Te weinig geheugen hebben is zo veel irritanter dan te weinig CPU snelheid oid.

Ik heb zelf een XP 2000+. Vrij oud, maar doordat ik toch ruim zit qua memory (1GB) kan qua applicaties alles ermee doen wat ik wil zonder irritatie. :P

[ Voor 20% gewijzigd door kamerplant op 23-03-2006 12:15 ]

🌞🍃

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Datafeest schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:13:
[...]

Wat denk je van een 512MB naar 1GB memory upgrade? :o Te weinig geheugen hebben is zo veel irritanter dan te weinig CPU snelheid oid.

Ik heb zelf een XP 2000+. Vrij oud, maar doordat ik toch ruim zit qua memory (1GB) kan qua applicaties alles ermee doen wat ik wil zonder irritatie. :P
Ja, dat is idd. een puntje wat we voor iedereen hebben aangepast; alle pc's naar 1GB dual channel geheugen.

Ik heb ook nog een XP 2000+ als mediapc staan, met 768MB mem, kwam toevallig zo uit. Maar ook die kan eigenlijk hetzelfde als mijn nieuwe Athlon 64 3200+ alleen iets langzamer..

En ik moet wel zeggen dat ie moeite heeft met het opstarten van Media Center.. Maar als het eenmaal loopt loopt het ook ;)

@Rapture
Helaas geen "feest"budget wat op moet.. We moeten gewoon een aantal nieuwe pc's hebben in principe voor zo min mogelijk geld maar wel met de minimaal benodigde systeem eisen..

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:36
Kzie dat je nog met windows 98 werkt: die knalt er idd sowieso vaak uit met internet, verkenners, paar word en paar excel. Kweetniet hoeveel geheugen er zit in die huidige pc's? Kgok 128. Breid al die pc's uit tot 384 of 512 en knal er lekker xp op. Gegarandeerd geen vastlopers meer. Voor office werk voldoet die 512 mb en 800 mhz zeker.(En je zult zeer veel goedkoper uitkomen: 50 euro geheugen in plaats van pc's van rond de 300 euro.(grof bepaald natuurlijk))

http://specs.tweak.to/16567

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
p3 800 met 512 mb geheugen is echt niet te doen voor office en zo.
de secretaresses hebben hier nog die apparaten, met windows xp outlook 2003 en dan een word attachement openen tesamen met adobe acrobat reader open, dat is gewoon vragen om moeilijkheden. het duurt zo lang dat ik bijna altijd tegen ze moet zeggen dat ze meer geduld moeten hebben bij zulke acties.

zo lang duurt het voor de bestanden zijn geopend. en regelmatig loopt word dan vast. dat is uiteraard geen doen voor iemand wiens werk bestaat uit word en werken met veel verschillende documenten.

gelukkig heeft de secretaresse hier nog veel andere dingen te doen.. maar over niet al te lange tijd ga ik wel op zoek naar een p4( celeron) of vergelijkbaar, om die machines te vervangen
Pagina: 1