Toon posts:

Capturen van TV naar DivX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sindskort druk bezig met het capturen van programma's / musicvid's en het coderen naar DivX. Het audio verhaal heb ik inmiddels onder de knie (niet zo moeilijk, gewoon hoge qualiteit MP3). Maar het DivX verhaal is voor mij nog wat ingewikkeld. Je kunt zo veel instellen met die codec. Weet iemand wat de meest optimale instellingen zijn?? (Crispiness / smoothness, bitrate???).

P.S. Ik gebruik Virtualdub voor het capturen en coderen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ikzelf gebruik voor een fragment zonder ruis (van DVD) vaak smooth/crisp = 90
bitrate = 912 en de fast-motion codec.
Deze laatste is sinds die geweldige feature van herkennen van scene's een stuk beter geworden bij lage bitrates. (zie www.divx-digest.com voor meer info)
Voor audio kun je beter geen MP3 gebruiken, aangezien dit een codec is die een variabele bitrate gebruikt en dat is taboe voor een AVI-file (althans wanneer je beeld en geluid synchroon wilt houden)
(zie home-page van virtualdub voor meer info ( www.geocities.com/virtualdub ))

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx 4 je reactie. Hoe stel je die keyframes eigenlijk in? En maakt dat qua omvang veel uit. Ik neem namelijk veel Videoclips op van tv, maar als ik er in wil knippen kan dat alleen op de keyframe. Dus als ik per 10seconde doe mis je delen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Met VirtualDub kun je vrij eenvoudig knippen.
als 't goed is maakt 'ie er weer een werkend avi-filetje van (de eerste frame wordt dan een keyframe)
Als je de aangepaste codec gebruikt die op http://www.divx-digest.com/software/divxcodec.html staat (de scene-detect-patch) dan maakt 'ie al automatisch een keyframe wanneer er een nieuwe scene begint.
Dat zijn vaak ook de meest interessante stukken om te knippen ;)
Tevens kun je dan ook de fast-motion codec gebruiken, want die ziet er dan wel goed uit.
't nadeel van de fast-motion codec is alleen wel dat 't minder makkelijk is om de grootte van de eind-file te bepalen, omdat er vrij veel variatie is in de bitrate.
Voorbeeld:
een filmpje van 45 min encoded met 1200 kbit/sec met fast-motion-codec werd uiteindelijk maar 71 kB/sec = 568 kbit/s (XFiles-aflevering) Terwijl er toch scenes in zitten waar >7000 kbit/s voorkwam.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)