Toon posts:

Optische opzetzoeker... Bestaat dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenacht allemaal,

Ik ben op zoek naar iets waarvan ik niet eens weet of het bestaat.

Met mijn Fujifilm S602z loop ik tijdens het fotograferen van autosportevents steeds tegen het volgende probleem op. Deze camera gebruikt voor de zoeker een klein tft schermpje en is op die manier een semi DSLR, echter is dit beeld met name bij gebruik van de burst functie tijdens het pannen niet realtime. Het beeld verloopt dan schoksgewijs waardoor het nogal eens voorkomt dat ik te snel of te langzaam meebeweeg, met als gevolg foto's met halve auto's. Nu zou ik dit probleem kunnen omzeilen door gebruik te maken van een optische zoeker die ik in de flitsschoen schuif. Bestaat dit al echt, of alleen in mijn hoofd????

Ben benieuwd!

Grtz, Richard.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 09:17
koop een dslr zou ik zeggen. ze hoeven niet duur te zijn (d50). Anders moet je even kijken naar een camera met een ingebouwde zoeker. Maar bedenk wel dat je dan last heb van paralax effect.

Dat gezegt bestaan er wel cameras die dat hebben zoals jij dat beschrijft. Voigtlander is er een voorbeeld van. Maar ik ga er niet vanuit dat zoiets voor je fuji bestaat :)

p.s. welkom op got, het is niet nodig om elkaar te groeten hier.

[ Voor 9% gewijzigd door justice strike op 23-03-2006 00:50 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Die dingen bestaan, ja.

Zie hier: http://www.photo.net/equipment/ricoh/gr_digital/

Verwijderd

Nevermind me

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2006 01:01 ]

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 12:44

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

justice_strike: hoeveel last denk je te hebben van paralax effect bij het fotograferen van auto's?!? Paralax is eigenlijk alleen een probleem bij macrofotografie imho

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Die dingen bestaan, en die link die Fuzzbass geeft is niet geheel duidelijk. Maar er zijn 2 nadelen, ze zijn voor meetzoeker camera's, en ze zijn voor de bijbehorende lenzen. Dat wil dus zeggen dat dit prime (vaste brandpuntsafstand) lenzen zijn, hiermee vervalt de zoom functie dus geheel. En daarnaast zijn er erg weinig tele lenzen voor meetzoekers, dus er worden ook geen opzetzoekers voor niet bestaande telelenzen gemaakt. Buiten de meetzoekermarkt zijn erg eigenlijk geen opzetzoekers..

|>

• Dido
  • Laatst online: 09:53

Dido

heforshe

SnoeiKoei schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 08:45:
justice_strike: hoeveel last denk je te hebben van paralax effect bij het fotograferen van auto's?!? Paralax is eigenlijk alleen een probleem bij macrofotografie imho
Ik denk eigenlijk dat je er redelijk wat last van hebt als je een grote brandpuntsafstand gebruikt. Als je hem op je flitsschoen zet heb je er links/rechts geen last van, maar verticaal lijkt het me knap lastig. Als je boven op de actie staat is het een stuk minder een probleem, natuurlijk.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Thnx !

Leuk om te zien dat ze inderdaad bestaan. Minder leuk dat de prijs niet echt in verhouding staat tot waar ik het voor wil gebruiken. Denk dat ik maar iets ga proberen te hobbyen.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 09:43:
[...]

Ik denk eigenlijk dat je er redelijk wat last van hebt als je een grote brandpuntsafstand gebruikt. Als je hem op je flitsschoen zet heb je er links/rechts geen last van, maar verticaal lijkt het me knap lastig. Als je boven op de actie staat is het een stuk minder een probleem, natuurlijk.
Met tele heb je er net zo weinig last van dan met groothoek, het is puur de focusafstand die bepaalt hoe erg je er last van hebt en bij macro heb je er dus het meeste last van :) Is maar goed ook, anders hadden alle analoge compactcamera's van "vroeger" nooit zo populair kunnen worden ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• simon
  • Laatst online: 30-01 17:03
Afbeeldingslocatie: http://www.luminous-landscape.com/images/vf2.jpg daar zie je zo'n ding,

|>

Verwijderd

Dit soort dingen kun je ook vinden onder de noemer "Sportzoeker". Vaak is dat niet meer dan een kunststof kader wat aan de camera wordt bevestigd. De gedachte is dat je met beide ogen open door het kader kijkt. Vanuit je ooghoeken zie je je onderwerp aankomen, zodat je hierop kan anticiperen. Zodra het onderwerp in het kader is druk je af.

In principe volstaat ieder vierkant open voorwerp wat overeenkomt met het brandpunt van je camera. Je kunt het dus ook zelf maken. Het is maar net hoe mooi je het wilt hebben, maar een dun stukje triplex met een vierkant gaatje moet voldoen. Je kunt zelf uitvinden hoe groot het vierkant moet zijn. Als je gebruik maakt van de zoom, houdt je je armen wat gestrekt voor inzoomen en dichterbij je lichaam voor groothoek.

Dit bedoel ik dus, voor 7 dollar moet hier ook wel iets te vinden zijn.
Afbeeldingslocatie: http://photo.diginat.ru/Merchant2/graphics/00000001/img/mid/234591.jpg

http://photo.diginat.ru/M...e=dn1&Product_Code=234591

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 09:26 . Reden: Plaatje en link toegevoegd ]

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik kan het zo gauw niet terug vinden, maar op dpreview heb ik wel berichten gelezen van mensen die geweer scopes gebruikten voor het tracken van het onderwerp tijdens het pannen

edit:
je moet daar ff zoeken op RDS als je er meer over wil vinden

[ Voor 19% gewijzigd door y2kbug op 28-03-2006 21:24 ]

Pagina: 1