Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Loud pipes saves lives" verleden tijd?

Pagina: 1
Acties:

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bron: Motorfreaks
Uitlaat-dB flitscamera
Door Robert-Jan Dijkman (Tafkaf), geplaatst op 22 maart 2006 om 21:06
Bron: MCN

Is het eind van de luide uitlaten nabij? Een nieuw camerasysteem kan hier wel eens voor gaan zorgen. De camera maakt foto's van eenieder die een vooraf ingestelde dB limiet overschrijdt. Het systeem is ontwikkeld door een Australische firma, Acoustic Research Laboratories, en is volledig geautomati- seerd met dB meters, camera en computerapparatuur.

Waterdicht
De separate microfoons en videomodules zijn gezet in een waterdichte huls en de makers claimen dat hij onderscheid kan maken tussen achtergrondgeluid en het uitlaatgeluid. Eenmaal opgezet kan het systeem 10.000 maal 10 seconden audio en een foto per overtreder opslaan op de interne harddrive als bewijs voor de bekeuring. De Australische instanties zijn er reeds naar aan het kijken. Het systeem kan tevens gebruikt worden voor luide stereoinstallaties.
Zou ik wel jammer vinden. Wordt het een stuk moeilijker om de longcapaciteit van de motor te verbeteren ;( Kijken welke mogelijkheden er zijn om eruit onderuit te komen :+

Ergens vind ik het wel goed, vooral bij die nozems met het 1.3l met een grotere uitlaat dan die van een gemodificeerde winkelwagen. Het levert ook wat minder boze gezichten op bij de mensen (of in mijn geval: totale onbegrip wanneer er een alto passeert met een uitlaat waarbij een homo zich zou durven vergissen :+) wanneer er weer zo'n wagen midden in de nacht langs rijdt en iedereen uit zijn slaap haalt.

Anderzijds: weer een optie minder om meer vermogen te winnen op een relatief makkelijke manier.

offtopic:
Kan iemand aub die ongelofelijke schrijfvauten eruit halen? :+

[ Voor 30% gewijzigd door Chevy454 op 22-03-2006 22:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Chevy454 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:16:
Bron: Motorfreaks

[...]

Zou ik wel jammer vinden. Wordt het een stuk moeilijker om de longcapaciteit van de motor te verbeteren ;(
Op je achterwiel kunnen ze nog steeds je plaat niet lezen ;)

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:39

4x2

lộn xộn quá

Ga je toch zonder kentekenplaat rijden en vooral niet stoppen als ze je aan willen houden :).
Veel veiliger :7

leeg

• Chevy454
  • Niet online
4x2 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:29:
Ga je toch zonder kentekenplaat rijden en vooral niet stoppen als ze je aan willen houden :).
Veel veiliger :7
JdM schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:17:
Op je achterwiel kunnen ze nog steeds je plaat niet lezen ;)
Jullie zijn wel echte bandieten hoor ik zo :P Ik durf dat totaal niet O-)
Laten we het maar een beetje serieus houden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 22-03-2006 22:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 18:19

Steffie

Opaque

Gas los bij zo'n paal / controle en er is weinig aan de hand. Alleen moet je motor dan wel goed afgesteld zijn, zodat je geen onverbrande benzine in je uitlaat krijgt :P

[ Voor 4% gewijzigd door Steffie op 22-03-2006 22:46 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Steffie schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:45:
Gas los bij zo'n paal / controle en er is weinig aan de hand. Alleen moet je motor dan wel goed afgesteld zijn, zodat je geen onverbrande benzine in je uitlaat krijgt :P
Alsnog irritant uiteraard :)

Maar ach, verder vind ik de "steeds maar harder knallûh"-mentaliteit ook niet echt je-van-het, magoed.. 't Gaat mij meer om 't rijden dan om 't mega-geluid ofzo... (maar daar ben ik ongetwijfeld slechts beginnend rijder voor O-))

• Chevy454
  • Niet online
Steffie schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:45:
De vraag welke er echter moet rijzen: tot welke snelheden kan deze meten? Als die maar tot 160km/h een accurate meting kan uitvoeren: gas erop en gaan (oké heb je die prent voor te hard rijden alsnog maar in dat geval had je gewoon meer gas moeten geven :P)

De hele tijd aan/uit rijden is ook niet echt comfortabel (tenzij je aan het racen bent uiteraard maar dan heb je ook lak aan de snelheidsregels laat staan geluidsregels ;) )

BTW: onverbrande benzine: fikt je dempingswol lekker op :+

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 22-03-2006 22:58 ]

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 16:27

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Afbeeldingslocatie: http://eta.batasuna.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/.pond/rocketlauncher.jpg.w300h257.jpg

Denk dat ik maar es zo'n ding op me motor moet bouwen.

When the boogyman goes to sleep each night he checks his closet for Chuck Norris

And it goes BRAAAAAPP!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Chevy454 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:53:
[...]

De vraag welke er echter moet rijzen: tot welke snelheden kan deze meten? Als die maar tot 160km/h een accurate meting kan uitvoeren: gas erop en gaan (oké heb je die prent voor te hard rijden alsnog maar in dat geval had je gewoon meer gas moeten geven :P) En de hele tijd aan/uit rijden is ook niet echt comfortabel.
Dat zo iets uberhaupt uit Australie komt. Alsof daar geen zee-en van ruimte zijn. Ben benieuwd hoe men daar auto/motor rijdt als daar dit soort ideen vandaan komen

And it goes BRAAAAAPP!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Chevy454 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:53:
[...]
BTW: onverbrande benzine: fikt je dempingswol lekker op :+
Dempingswol? :?

Divide and conquer.

Verwijderd

die in een demper zit? om het geluid te dempen
een van de vele manier om een uitlaat stiller te maken

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:39

4x2

lộn xộn quá

Chevy454 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:30:
[...]

[...]

Jullie zijn wel echte bandieten hoor ik zo :P Ik durf dat totaal niet O-)
Al een keer met een duitse 80cc plaat rondgereden met mn NX, was een lasercontrole aan het zoeken, waren die lamzakken al vertrokken |:(
Antwoord was wel min of meer serieus trouwens.

leeg

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:42
Het standaart bekeurinkje voor sjohnnies hebben ze iig al

Afbeeldingslocatie: http://62.58.172.77/for/files/bekeuring_228.jpg

:+

XXXVI

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:04

Wimo.

Shake and Bake!

Daar zit je dan met je volledig open titanium uitlaatsysteem ... Ach, ik rij toch amper :P

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 13:18

Flotter

Pelipper!

Slechte ontwikkeling :'(

Ik vind het juist wel leuk om als ik iets van verre al aan hoor komen even te kijken wat voor triests er voorbij komt rijden ;)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Tja, ach, die uitlaatmanie vind ik toch wel erg ver doorgeschoten hoor. 95db+, leuk maar is dat nou echt nodig? Misschien is dat fijnstof probleem wat we hier hebben daar ook wel deels op terug te voeren.

Voorlopig zal de sjonniemobiel waar de velgen, spoilers, uitlaat en stereo installatie meer waard zijn dan de auto zelf nog niet met uitsterven worden bedreigd.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Wijnands schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 10:56:
Tja, ach, die uitlaatmanie vind ik toch wel erg ver doorgeschoten hoor. 95db+, leuk maar is dat nou echt nodig? Misschien is dat fijnstof probleem wat we hier hebben daar ook wel deels op terug te voeren.

Voorlopig zal de sjonniemobiel waar de velgen, spoilers, uitlaat en stereo installatie meer waard zijn dan de auto zelf nog niet met uitsterven worden bedreigd.
sja meer dan een Toyota I-go (aygo whatever) heb je toch niet nodig. Je bent zelfs niet eens verplicht om zelfstandig van A naar B te reizen. De overheid bedenkt dan ff dat alleen mobiliteit telt. De auto wordt verboden om op werkdagen te gebruiken (die luxe onzin maar doen in je eigen tijd) Iedereen met het OV en hop Den Haag komt klaar....

And it goes BRAAAAAPP!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-11 00:46
Ik denk eerder dat ze gaan lopen janken, omdat ze miljoenen mislopen aan accijnzen.

iRacing Profiel

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:15
Dit kunnen ze nooit gaan toepassen.

Elke motor/auto heeft andere max dB waardes en ook allemaal bij andere toerentallen.
Mijn motor mag bijvoorbeeld officieel 103dB hebben (fabriekuit heeftie 97) bij ongeveer 5000 rpm. Knappe paal die dit kan meten tijdens het langsrijden en vervolgens ook nog gelijk het type voertuig kan meten.

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
Maar hoe gaan ze het geluid van mijn subwoofer onderscheiden van mijn uitlaat? :p

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Verwijderd

Razkin schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 11:28:
Ik denk eerder dat ze gaan lopen janken, omdat ze miljoenen mislopen aan accijnzen.
En vervolgens ook geen miljoenen meer hoeven uit te geven aan wegen onderhoud, aanleg van nieuwe wegen, het reinigen van grondwater, het 'kopen' van schone lucht in bijv. Rusland...

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

MarcoZ20 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 11:46:

Elke motor/auto heeft andere max dB waardes en ook allemaal bij andere toerentallen.
Mijn motor mag bijvoorbeeld officieel 103dB hebben (fabriekuit heeftie 97) bij ongeveer 5000 rpm. Knappe paal die dit kan meten tijdens het langsrijden en vervolgens ook nog gelijk het type voertuig kan meten.
Er is ook gewoon een wettelijk maximum waar welke motor dan ook aan moet voldoen als hij op de openbare weg rijdt, en dan maakt het geen donder uit of het een racepuch of een bmw is en of hij 800 of 18000 toeren draait :)

• Wijnands
Ach, voorlopig blijft 't nog veel makkelijker om geld binnen te halen met geflits langs de weg

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Jammer dat de wijze waarop het uitlaatgeluid gemeten moet worden nogal strikt beschreven is. Naast een snelweg is het niet rechtsgeldig, omdat er teveel omgevingsgeluid is.

Een mogelijkheid voor weinig geluid en toch vermogen is een zogenaamde whisper-opstelling met je uitlaat.
eamelink schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 15:35:
[...]

Er is ook gewoon een wettelijk maximum waar welke motor dan ook aan moet voldoen als hij op de openbare weg rijdt, en dan maakt het geen donder uit of het een racepuch of een bmw is en of hij 800 of 18000 toeren draait :)
Geef die maar eens met een bronvermelding dan.

[ Voor 42% gewijzigd door PeeJay op 23-03-2006 16:27 ]

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

• Chevy454
  • Niet online
PeeJay schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 16:16:
Geef die maar eens met een bronvermelding dan.
Zijn de Europese keuringseisen. Moet gemeten worden waarbij het voertuig 90km/h rijdt en als die dat niet haalt bij 5000rpm. Dat is toch het eerste wat er in direct in mijn hoofd komt in zake komt geluidseisen inzake E-keuring. Hoe de sensoren moeten staan weet ik niet direct meer uit het hoofd.
MarcoZ20 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 11:46:

Klopt maar zie bovenstaande ;)
Knappe paal die dit kan meten tijdens het langsrijden en vervolgens ook nog gelijk het type voertuig kan meten.
De intensiteit verdubbelt elke 3dB, voor het menselijk gehoord is de verdubbeling pas goed waarneembaar bij 10dB? extra.

[ Voor 45% gewijzigd door Chevy454 op 23-03-2006 21:56 ]

Verwijderd

Volgens mij mag je max 4DB boven de fabrieksopgave zitten en wordt er normaal gesproken op 3/4 van het toerental waarbij het maxium-vermogen vrijkomt gemeten.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Allemaal mooi en aardig, maar uiteindelijk moet je op je verstand en inschattingsvermogen vertrouwen om veilig te rijden; je kunt er niet blind vanuit gaan dat men je wel hoort. Bovendien heb je altijd nog een claxon / grootlicht / rem. (8>

Siditamentis astuentis pactum.

• Wijnands
Varienaja schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 22:31:
Allemaal mooi en aardig, maar uiteindelijk moet je op je verstand en inschattingsvermogen vertrouwen om veilig te rijden; je kunt er niet blind vanuit gaan dat men je wel hoort. Bovendien heb je altijd nog een claxon / grootlicht / rem. (8>
En zelfs dat is niet altijd voldoende. Ik ben wel 'ns aangereden door iemand die achteruit tegen mijn stilstaande, vuurrode, claxonerende en met de lichten knipperende auto aan reed. Bestuurder stapt uit en zei "oh, sorry, ik zag je niet!"

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Chevy454 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 21:50:
[...]

Zijn de Europese keuringseisen. Moet gemeten worden waarbij het voertuig 90km/h rijdt en als die dat niet haalt bij 5000rpm. Dat is toch het eerste wat er in direct in mijn hoofd komt in zake komt geluidseisen inzake E-keuring. Hoe de sensoren moeten staan weet ik niet direct meer uit het hoofd.
Dit zijn de eisen per motor specifiek.

Het stuk waar ik op reageerde ging erover dat er een bepaalde limiet is, die geldt voor alle voertuigen (onafhankelijk welke). Dat is een uitspraak waar ik nogal moeite mee heb ;)

De manier van meten:
Bij de meetmethode wordt er een microfoon geplaatst op een afstand van 50 cm van de uitlaatmond, onder een hoek van 45 graden, met een toegestane maximale afwijking van 10 graden.

Van de drie metingen wordt de hoogste waarde naar boven afgerond en dat is de definitieve metingsuitslag. Tegelijk met de meting van de motor wordt ook het omgevingsgeluid gemeten en er moet minimaal 10 dB(A) verschil zitten tussen het omgevingsgeluid en het motorgeluid. Heb je bijvoorbeeld een omgevingsgeluid van 84 dB(A) door voorbijkomend verkeer en produceert je motor 92 dB(A) - een verschil van 8 dB(A) - dan is de meting ongeldig.

Dit zijn nogal strenge eisen voor een meting en ik betwijfel ten zeerste of dit geautomatiseerd zal worden in Nederland.

Ohja, tot 5dB boven de opgegeven maximum van je machine, wordt het toegestaan, boven de 10dB wordt het kenteken ingenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door PeeJay op 24-03-2006 09:46 ]

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

• JdM

JdM

Humbled

Ik blijf erbij dat het een vroege 1-April grap is

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 21:50

Smarron

The bend

JdM schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 20:06:
Ik blijf erbij dat het een vroege 1-April grap is
Ik heb het op diverse fora ook al voorbij zien komen. Volgens mij is het behoorlijk serieus.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• JdM

JdM

Humbled

Smarron schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 12:13:
[...]
Ik heb het op diverse fora ook al voorbij zien komen. Volgens mij is het behoorlijk serieus.
Ik zie het ook op meerdere fora, dat zegt mij niks :)

• DinX
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

Dat ze het in de Eifel maar niet horen :p

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Pagina: 1