8 ohm op 16 ohm versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 2.159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145165

Topicstarter
Hallo leute. Ik heb gezien dat er al vele topics gestart zijn omtrent het gebeuren rond ohm. De FAQ ook al gelezen. Maar ik vraag mij in mijn situatie toch wat af.
Ik heb een versterk die op A,B 8-16 ohm levert.
A+B = 16 ohm.
Het zijn in totaal vier aansluitingen. Links, rechts op a en links, rechts op b.
Nu wil ik 1 speaker op links van a aansluiten en 1 speaker op links van b.
In totaal dus 2 speakers. De speakers zijn 8 ohm per stuk. Heb je nu ook te maken met die 16 ohm? Of kan ik beter die twee speakerkabels in 1 gaatje op a steken of krijg je dan ook gewoon 16 ohm.

Kan dit trouwens nog kwaad voor je speakers in deze situatie.

Ik weet het, er zijn al zoveel topics gestart, maar dit was een situatie die ik nog niet gevonden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
niemand? :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 145165 op 22-03-2006 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Je kan gewoon die 8 Ohm speakers aansluiten op je versterker. Het gaat erom dat wanneer je zowel de A als de B aansluitingen gebruikt, gebruik moet maken van 16 Ohm speakers omdat deze parallel geschakeld worden en zo weer op totaal 8 Ohm uitkomen. Als je maar 2 speakers aansluit (dus één links en één rechts) dan kunnen het gewoon 8 Ohm speakers zijn. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 20:53
De minimale impedantie die de versterker aan kan is 16 ohm als beide uitgangen zijn ingeschakeld. Of eigenlijk is de minimale impedantie van de versterker 8 ohm en dat zou betekenen dat elke aangesloten luidspreker een nominale impedantie zou moeten hebben van 16 ohm.

Als jij 2 luidsprekers van 8 ohm wil aansluiten op kanaal A – Links levert dat een impedantie van 4 ohm op, wat dus niet volgens de specificaties van je versterker kan.

Deze moet dan meer vermogen leveren als waar hij voor bedoeld is en dat houdt kort in meer warmte en een groot risico van het opblazen van een eindtrap. Ik raad het je dan ook af dit te gaan doen.

Wat weer wel probleemloos kan is of alleen A of alleen B ingeschakeld maar dus niet A+B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Twee speakers parallell op 1 kanaal, betekent dat je per speaker 16 ohm of hoger moet gaan zitten om niet onder de 8 ohm totale impedantie te komen. In de praktijk betekent het dat je ze wel kan aansluiten, maar dat je niet te hard mag spelen, anders blaas je je versterker op.

Waarom sluit je niet gewoon 1 speaker op het linkerkanaal en 1 speaker op het rechterkanaal aan? Dan mogen de speakers wel 8 ohm per stuk zijn. Natuurlijk kan je wel A of B gebruiken, maar dus niet A en B tegelijk met 8 ohm speakers.

[ Voor 10% gewijzigd door mae-t.net op 22-03-2006 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 23:16:
Je kan gewoon die 8 Ohm speakers aansluiten op je versterker. Het gaat erom dat wanneer je zowel de A als de B aansluitingen gebruikt, gebruik moet maken van 16 Ohm speakers omdat deze parallel geschakeld worden en zo weer op totaal 8 Ohm uitkomen. Als je maar 2 speakers aansluit (dus één links en één rechts) dan kunnen het gewoon 8 Ohm speakers zijn. :)
Er staat toch duidelijk dat ik ze allebei rechts aanluit en dus 1 op a en 1 op b. Links is namelijk kapot :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mae-t.net schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 23:23:
Twee speakers parallell op 1 kanaal, betekent dat je per speaker 16 ohm of hoger moet gaan zitten om niet onder de 8 ohm totale impedantie te komen. In de praktijk betekent het dat je ze wel kan aansluiten, maar dat je niet te hard mag spelen, anders blaas je je versterker op.

Waarom sluit je niet gewoon 1 speaker op het linkerkanaal en 1 speaker op het rechterkanaal aan? Dan mogen de speakers wel 8 ohm per stuk zijn. Natuurlijk kan je wel A of B gebruiken, maar dus niet A en B tegelijk met 8 ohm speakers.
Dat had ik ook wel gedaan als dat kon. Rechts is alleen kapot. Dat wil zeggen, als ik er een op rechts aansluit en een op links, dan klinkt de rechter veel zachter.

Maar nu heb ik dus een probleem, want mijn kleien medion subwoofertje is neit berekend om bas door te geven. En als deze dat doet dan is het nogal vervormd heb ik het idee.
Wanneer ik deze speakers op mijn Sony versterker aansluit (daar stat achterop 6 ohm) en ik draai ze naar standje 18 (van de 34) dan zegt ie "Push Power Protect" en doet ie et weer wanneer ik em uit en aan doe. Deze is dus beveiligd en kan alleen met 6 ohm overweg...

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 145165 op 23-03-2006 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niemand die mij verder meer kan helpen?
Pagina: 1