Baan zoeken als duitser in nederland, waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.080 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Over enige maanden is het de bedoeling dat mijn vriendin in Nederland komt wonen en werken, probleem is alleen dat ze geen woord nederlands spreekt.

Ik heb onder andere via intermediar naar banen gezocht voor haar, maar wanneer een advertentie in het engels is, betekent dit dan dat je voor de baan geen nederlands hoeft te spreken.

Ze is 23 en ''hoog opgeleid'' ze heeft in duitsland een economische bachelortitel gehaald en vervolgens heeft ze in Nederland een ''double-degree'' gehaald in International Business and Management studies.

Ze heeft in combinatie met haar vorige studie veel relevante werkervaring opgedaan in Duitsland, Engeland en momenteel loopt ze stage bij de Duits-Ierse kamer van koophandel in Dublin.

Haar engels en duits zijn vloeiend te noemen, en haar werkervaring ligt in oa. marketing, human resources.

Zelf denk ik dat er wel mogelijkheden moeten zijn bij bijvoorbeeld Duits of Engelse bedrijven in Nederland. Ik heb inmiddels veel vacaturesites en kranten doorgelezen maar dit is natuurlijk niet de plaats waar buitelanders zoeken naar een baan.

Heeft er iemand ervaring met buitenlanders die werk zoeken in Nederland, is het verstandig om bedrijven te benaderen of zijn er speciale vacaturesites voor dit soort mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 16:20

André

Analytics dude

Ik zou vooral kijken naar grote multinationals zoals bijvoorbeeld de Shell, daar is bijvoorbeeld de officiele spreektaal op het bedrijf Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 17:44

momania

iPhone 30! Bam!

Tegenwoordig kan je bijna overal met engels al goed terecht.

Ik zit nu zelf gedetacheerd bij de Fortis en daar is van de afdeling waar ik zit denk maar de helft echt Nederlands. De rest komt echt werkelijk overal vandaan (Engeland, Frankrijk, Rusland, Iran, etc, etc) :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
Is het dan slim om bedrijven te benaderen of kom je daar gewoon via vacatures?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 17:44

momania

iPhone 30! Bam!

Papa Roach schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 21:46:
Is het dan slim om bedrijven te benaderen of kom je daar gewoon via vacatures?
Monsterboard is meestal een goed begin, maar zelf bedrijven benaderen (al dan niet op basis van openstaande vacatures) kan ook.

De brutalen hebben de halve wereld ;)

offtopic:
Zo ging dat spreekwoord toch? :X :+

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De vriendin van mijn broer is ook duits. Die heeft wel het voordeel dat ze ook zeer goed nederlands praat ( je hoort wel het accent maar voor de rest perfect nederlands ). Die heeft in maastricht Internationale bedrijfskunde gestudeerd ( dus wel een beetje dezelfde richting ) en is daarna ook in nederland op zoek gegaan naar een baan.

Het was wel vrij lastig om een baan te vinden die op het nivo was waar ze naar op zoek was maar door gewoon een hoop te solliciteren heeft ze wel een zeeer leuke baan gevonden. Ze heeft zich ook ingeschreven bij een nederlands Head hunter buro en die hebben een hoop interesante vacuter voor haar gevonden. Dus ik denk dat dat zeker handig is om ook te doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
't zal tina toch niet zijn, of wel rwb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 20:22
Ze moet Nederlands leren spreken. Echt moet. Niet omdat ze in een baan Nederlands gaat spreken, maar omdat een werkgever alleen geïnteresseerd is in werknemers die hij lang kan behouden, zeker op het niveau functie waarover we spreken. Ze hoeft het dan nog niet eens te kunnen als ze gaat solliciteren, als ze maar al een poos lessen heeft gevolgd, waarmee ze aangeeft echt in NL te gaan blijven.

Dat gezegd hebbende zit ze in de markt voor traineeships bij allerlei bedrijven. Dat soort bedrijven kijkt op je CV naast je studie(s) naar allerlei zooi, zoals 'bestuurs-' en internationale ervaring. Nou... dat laatste heeft ze dubbel en dwars natuurlijk. Punt is dat ze daar echt flink in je investeren en dan is het idee dat je zo maar weer terug naar je huisland kan vliegen een vervelende gedachte.

Ik ben me zelf nu ook aan het oriënteren op ongeveer dezelfde arbeidsmarkt en denk dat zij er goed op zal liggen. Heb ik me natuurlijk wat meer op de Nederlandse stijl aan CV-likken gedaan (:+), maar zij moet zich zeker (duur) kunnen verkopen.

Ik zou me gewoon richten op Engelstalige traineeships bij internationals. In het bancaire wezen weet ik dat ABN AMRO in investment banking alles Engelstalig doet. Mocht ze meer management willen dan zijn er echt honderden grote bedrijven die internationaal opereren. Daarbij kan ik alleen maar aanraden wat breder te kijken dan de AEX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:16

Exirion

Gadgetfetisjist

paknaald schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 09:01:
Ze moet Nederlands leren spreken. Echt moet.
Ik ruk die uitspraak nu misschien een beetje uit z'n context maar hij lijkt me toch overdreven. Er zijn massa's mensen werkzaam in multinationals, met hoge opleidingen, die aan de bak zijn gekomen zonder een woord Nederlands te spreken. Dat ze een cursus Nederlands zijn gaan volgen heeft meer te maken met het gevoel 'erbij te horen' als collega's met elkaar in het Nederlands lopen te kletsen. Als criterium om aangenomen te worden denk ik dat je het niet moet overschatten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
begintmeta schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 00:57:
offtopic:
't zal tina toch niet zijn, of wel rwb
offtopic:
Nee niet tina ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 20:22
Je moet 'werk' in de zin van een baan, ongeacht niveau en opbrengst, niet verwarren met een goede start op de arbeidsmarkt. Als je als buitenlander al een hoop ervaring hebt, of juist genoegen neemt met een 'baantje', ruim onder je niveau, dan is de situatie heel anders dan als je een goede start op de Nederlandse arbeidsmarkt wil maken. Wil ze recht doen aan het feit dat ze een HiPo is (kort door de bocht afgegaan op de 2 studies), dan gaat ze voor een topbaan. Voor die topbaan moet je aannemelijk maken dat je 'here to stay' bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:07

Barrycade

Through the...

Ik heb bij een über ;) duitse multinational gewerkt, maar de duitse leidinggevenden moesten gewoon nederlands spreken omdat nederlands gewoon de voertaal was. De ervaring daar was dat de duitse medewerkers vrij vlot nederlands leerden spreken (wel met een cursus). Dus het lijkt me verstandig dat je vriendin een spoedcursus nederlands gaat volgen. Dat vergroot haar kansen aanzienlijk. Of dat jij alleen maar nederlands tegen haar gaat praten.

Want het is een beetje vreemd dat je vriendin wel in Nederland heeft gestudeerd maar geen woord nederlands spreekt, dat is niet echt een sellingpoint (om maar even een goed nederlands woord te gebruiken :)). En getuigt niet echt van aanpassingsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd gewoon nederlands leren. Dat ze geen vloeiend nederlands spreekt is denk niet eens een probleem, als ze zich maar enigsinds verstaanbaar kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als ze goed Engels kan, moet het geen probleem zijn.

Er zijn genoeg bedrijven waar de voertaal Engels is.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou gewoon een aantal werving en selectie bureaus opbellen. Die bedrijven hebben vaak connecties e.d. waar jij alleen van kan dromen. Sommige vacatures (zeker voor hooggeschoolden) halen namelijk de krant niet en worden vervult door deze werving en selectie bureaus.

Een waar ik zelf goede ervaringen mee heb is huxley, maar er zijn er nog wel een paar.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
Dank voor alle nuttige reacties tot dusver!
Ik denk inderdaad dat het verstandig is dat ze een cursus nederlands gaat doen, dat wil ze ook wel. Ook ivm social life enzo, heb er weinig zin in om elke morgen brood te gaan halen voor d'r ;)

Maar ze komt in ongeveer mei/juni terug uit dublin, en wil het liefst gelijk aan de slag hier. Dat nederlands leren zou dus iets later komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:51

Robtimus

me Robtimus no like you

Als ze niet direct iets kan vinden kan ze altijd bij internationale callcenters aan de slag, en dan blijven solliciteren naar beter. Via uitzendbureaus is dan wat handiger ivm opzegtermijn.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Mijn moeder is Duits, die is hier in 1981 heen gekomen. Ik heb haar Nederlands cursus nog liggen, haha een doos vol mini LP's vol ingesproken met Nederlandse zinnen/woorden. Verder heeft ze hier een avondschool gevolgd. En na een jaar sprak ze t redelijk goed, accent kwijtraken duurde nog even maar uiteindelijk ook gelukt.

Grappige is we spreken het thuis gewoon doorelkaar, merk het niet eens meer.

Hehe vindt ze het Nederlandse brood lekker? Ik krijg het nog steeds niet weggewerkt, mn ma ook niet. Iedere keer als we daar komen of familie hier nemen we een achterbak vol Duits voedsel mee.

Gerechten als leber knudel, schwenkbrade, curryworst, rollade etc. Hmm daar kan geen Nederlands maaltijd aan tippen.

En veel bedrijven zijn internationaal, overigens werken we veel met Duitsland. Dus er is echt wel iets te vinden. Of anders doet ze toch een paar maanden niet werken om aan haar Nederlands te werken, even laten wennen aan Nederland. Het is toch nieuw lijkt me, ookal is ze er al een paar keer geweest. Nu moet ze er dagelijks leven, toch totaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Leert ze geen Nederlands, dan zal ze inderdaad op traineeships etc van buitenlandse bedrijven aangewezen zijn. Maar als ze gewoon Nederlands leert spreken (en voor duitsers is dat geen bijzonder zware opgave), worden de kansen uiteraard een stuk groter omdat ze dan overal terecht kan waar Nederlanders dat ook kunnen. Als zij als duitse in Nederland komt wonen, een stevige cursus doet (dus meer dan eens in de twee weken een uurtje) en gewoon overal Nederlands spreekt, lijkt me dat dat in maximaal een half jaar echt wel voor elkaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3057

Het is soms mogelijk om gewoon met een nieuwe werkgever afspraken te maken om Nederlands te leren. Een oud-collega van mij heeft de eerste twee weken van werken bij zijn eerste werkgever in Nederlands in zo'n "talenklooster" gezeten en niets anders gedaan dan Nederlands leren. Daarrna heeft hij een jaar lang iedere week 1 avond op school en 1 avond thuis gestudeert en sprak daarna prima Nederlands. En geloof me, voor Engelstaligen is Nederlands stukken moeilijker dan Engels.

En dat is volgens mij de beste houding en aanpak: direkt doen, en een prioriteit van maken. Als je het niet doet, duurt het veel langer, met alle gevolgen vandien. Een houding van "ik wil eerst een baan en daarna zie ik wel wanneer het ervan komt" lijkt me dus niet best ... die houding had een ex-vriendin van mij uit de VS, en die heeft dus nooit een woord Nederlands geleerd.

Undutchables (zoals Config al noemde) is overigens een goede bron voor dit soort situataties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MrX schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 19:11:
...
En geloof me, voor Engelstaligen is Nederlands stukken moeilijker dan Engels.
...

Is dat echt zo? B) :+
Pagina: 1