Toon posts:

Mobo defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje terug heb ik mijn pc helemaal uit elkaar gehaald en daarna weer in elkaar gezet.
Ontstoft, kabels weggewerkt e.d.

Ook heb ik mijn cpu koeler vervangen door een watergekoeld blok en mijn chipset heatsink door een van zalman.
Vandaag kreeg ik eidenlijk mijn laatste onderdeel binnen voor waterkoeling en toen begonnen de problemen.

Waterkoeling helemaal geinstalleerd, videokaart is ook watergekoeld.

Toen ik mijn pc opstartte kreeg ik alleen zwart scherm en de hardeschijf deed ook niets speciaals.
Dus ik mijn bios gereset met de jumper, toen kreeg ik wel beeld.
Alleen bij het startup scherm allemaal blokjes (zwart, blauw) en hij startte door.

In windows heb ik ook allemaal dikke vertikale strepen door het scherm.
De temps zijn wel in orde, cpu is 36 graden en videokaart 37.

Maar de pc loopt niet bepaald stabiel, hij loopt vast of hij valt in een keer uit.
En dan start die niet gewoon weer opnieuw op, nee ik moet eerst weer de bios resetten voor die het weer doet.

Ik kan nu niet normaal meer computeren, alle stekkers zitten goed aangesloten en alles krijgt stroom.

Maar wat ik wel appart vind..
Ik heb een Athlon XP-M, dus de mobile versie.
Die loopt standaard op 100x9, die moet ik nog instellen zegmaar voordat die op de normale snelheden loopt.
Als ik hem op 166x13 zet dan start die ook al meteen niet meer op.
Daarvoor draaide ik altijd probleemloos op 218x11, maar nu werkt dat ook al niet meer, alleen zwart scherm dus.

En als ik hem aan zet en ik krijg alleen zwart beeld blijft het ledje van de hdd ook branden.

Ik vermoed dat mijn moederbord defect is.
Het is een Asus A7N8X-E Deluxe, wat denken jullie?

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vermoed dat je videokaart defect is, al een andere geprobeerd?

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Zoals dog4life al zei....

Ben bang dat je de core van de videokaart beschadigt hebt bij het monteren van de waterkoeling.

Blij Met Wilco

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:24
Instabiliteit kan ook door verrot geheugen komen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, als het de VGA is zal dat zeker balen zijn.
Alleen alle pc's hier in huis draaien @ PCI-E, dus ik kan er niet zo 123 een gaan proberen... :?

Hmm ik zal wel even een oplossing zoeken.

Ander geheugen heb ik al wel geprobeerd.

BTW, nu heb ik mijn vga en mem opnieuw gemonteerd en nu heb ik geen strepen meer.
Alleen ik draai nog wel @ 100x6 wat niet echt snel is.
Als ik nu de pc probeer te restarten moet ik eerst mijn bios clearen voordat ik weer kan opstarten, kan dat verband hebben met verrotte vga?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Je kunt CHKDSK doen en je kunt Memtest over je geheugen laten gaan. Zo kun je de harddisk en de videokaart uitsluiten.

Ben je er verder ook zeker van dat je waterkoeling geen water (heeft) lekt? Dit kan funest zijn voor onderdelen. Ik heb er ervaring mee :/

[ Voor 38% gewijzigd door frankknopers op 22-03-2006 23:01 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin ook al steeds meer het vermoeden te krijgen dat de VGA het is.

Ik heb het progje AtiTool, daarmee kan je scannen op artifacts.
Normaal had ik hier niet veel problemen mee, maar als ik het nu doe dan komen er over mijn hele scherm meteen gele puntjes/strepen.
Dit lijkt mij zeker niet de bedoeling, als ik het progje daarna minimaliseer is het allemaal weer weg.

Bij 3dmark05 heb ik hier geen last van.

Ik zou echt niet weten waar ik het moet zoeken :(

------------

Memtest net laten draaien en die had 0 errors.
CHKDSK nog niet uitgevoerd, dat doe ik morgen wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 23:59 ]

Verwijderd

Videokaart is kapot denk ik...

Artifacts met kleurtjes is meestal een kapotte core , doe je niets aan, misschien was je wel statisch of onopgemerkt niet voorzichtig genoeg geweest.

Je hebt geen onboard vga erop zitten ? Anders had je die kunnen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gelukkig van iemand een AGP kaartje mogen lenen.

En het is inderdaad mijn videokaart, na het monteren van de geleende videokaart werkte alles super.
Ik dus snel in de bios alles ingesteld enzo, en alles werkte.

Tot ik mijn eigen vga er in zette hij start wel gewoon op enzo... alleen ik heb strepen in het beeld.

Dus ik vrees dat ik van mijn vga waar ik ooit €200 voor betaald heb een sleutelhanger moet maken :(
Pagina: 1