[Mid-end laptop] Even om grove fouten te voorkomen

Pagina: 1
Acties:

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:51
Ik wil dit topic even gebruiken om grove fouten te voorkomen.

Ik ben (vooral voor mijn moeder, maar ook voor mezelf) op zoek naar een leuke medium-end laptop. (Tussen de 1000 en 1500 euro)

Eisen zijn:

- Een leuke batterijduur
- Non glossy non widescreen scherm dat niet te klein is (15 inchers als mininum) (Bij nader inzien is het niet zo heel belangrijk, het is immers lastig een laptop te vinden die geen van beiden heeft. Toch zou het prettig zijn als het een 'gewoon' scherm zou hebben.)
- Verwisselbare videokaart (als het mogelijk is, zoniet, dan is de volgende ERG belangrijk)
- Lekkere kwaliteit (dus een merk als Asus of IBM/Lenovo)
- Toekomstgericht (Vista draaien, geen gezeur dat straks de laptop veel te sloom is)

Ook moet er natuurlijk WiFi, een DVD brander en een toetsenbord ingebouwd zitten. Dit laatste zou erg leuk zijn als het ging om een toetsenbord mét numpad, maar dit is geen vereiste.

Zelf heb ik de Asus A6Kt al gespot, met 1 GB geheugen, 100 gig harde schijf en een X1600 videokaart, en tenslotte een Turion processor (Welke als het goed is zeer zuinig zou zijn, en zeker weten 64-bit is). Toch zou een dual-core laptop ook erg leuk zijn, om op die manier makkelijker te kunnen multitasken, wanneer dit nodig is. Hierbij is 1 GB geheugen ook een vereiste. (dit terzijde, het is geen 'make or break' feature).

De batterijduur is een wat belangrijkere feature. Deze moet niet erg laag zijn, anders was een desktopvervanger ook leuk geweest. Twee uurtjes, liefst drie, is echt wel een must.

Is er nog een belangrijke feature die ik vergeten ben die voor laptop's zeer belangrijk is?

Laptops die ik gespot heb, en ik aan zit te denken:
Fujitsu-Siemens AMILO M1437G Pentium M 740, 1,733GHz, 2MB, 1024MB, 15.4” WXGA, 80 GB, 5400rpm
17656 Toshiba Satellite M70-147 Intel Pentium M 740, 1024MB, 15.4” WXGA, 80 GB, 5400rpm
21715 Asus Laptop A6Kt Turion 64 MT-34, 1,8GHz, 1MB, 1024MB, 15.4", 100 GB
21084 Asus Laptop A6Ja Intel Duo Core T2300, 1024MB DDR II 533, 15.4” WXGA, 100 GB

[ Voor 23% gewijzigd door coptician op 23-03-2006 19:23 ]

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:57
Als snelheid belangrijk is, dan zou ik (op dit moment) toch gaan voor een Intel Core Duo.
Helaas is de batterijlooptijd minder dan bij een Pentium M Sonoma.

Wil je echt 64 bit ga dan voor een AMD Turion. Of je kan over enkele maanden een AMD Turion X2 kopen (64 bit - dual core, de batterijtijd ervan blijft voorlopig een vraagteken)

Verwisselbare videokaart in een laptop is zelden mogelijk, ik ken in ieder geval geen enkele laptop onder 1500 euro die dat heeft.

Binnenkort is de Dell Inspiron 6400 verkrijgbaar met aparte grafische kaart, misschien is dat iets voor jou.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:51
Dus een dual-core laptop (die echt niet superveel zal worden gebruikt als dual-core) trekt meer stroom, en alleen een AMD turion kan 64 bit aan? Dan lijkt me de keuze snel gemaakt!

Je kan dus niet een kapotte videokaart vervangen met een andere?

Ik neig zelf dan meer naar de Asus A6Kt, zodat Vista er op zal draaien. Ook heeft deze geen gigantisch scherm, en omdat er een 100gig harde schijf in zit, en een gigabyte geheugen. Zijn er nog problemen met die dingen?

Edit: Komt mijn vader (zonder dat hij van mij over dat ding heeft gehoord) thuis met een Asus A6Ja! Hah, dus we hebben nu een laptop! Ik ben zeer tre spreken over het installatiegemak van dit ding, en ook de snelheid. Hij voelt lekker snel aan. Ook vind ik hem best klein, wellicht wel wat gewichtig.

[ Voor 25% gewijzigd door coptician op 23-03-2006 22:14 ]

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me