Toon posts:

Nieuwe pc geen beeld? Eerste keer zelf geprobeerd te bouwen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik post even onder mijn vriendin haar naam want het lukt me om vreemde redenen die er verder niet toedoen niet om mijn eigen account hierzo te krijgen. Maar goed ik heb dus het volgende probleem:

Ik heb geprobeerd voor het eerst zelf mijn computer in elkaar te zetten, dit waren de onderdelen:

Behuizing: X-gear Xyclops incl. 20 pins 400 watt voeding
Moederbord: Asus A8N-E
Processor: X2 3800+
Geheugen: Twinmos 2x512 mb dual channel kit (PC3200)
Videokaart: POV nvidia 7900 gt
En dan nog een oude IDE harde schijf (seagate baracuda) en een noname floppy drive en een dvd brander.

Goed, als eerste heb ik alle handleidingen doorgelezen en mijn moederbord aan m'n kast geschroefd, ik merkte toen echter dat er 2 schroeven niet pasten, de afstand van het moederbord naar de kast was te groot. Aangezien ik toen dacht dat die schroeven alleen dienden om het moederbord vast te zetten en 7 schroeven ook wel voldoende waren heb ik het zo laten zitten en de rest van de onderdelen geinstalleerd. Alles dus netjes aangesloten, dus ik doe de stroom erdoorheen. Een blauwe flits, voeding knetterdood (hou in gedachten dat ik dit allemaal uit boekjes heb moeten leren dus wist ik veel dat je raisers hebt voor de aarding, stond ook in geen enkele handleiding).
Hierna dus een nieuwe voeding gehaald, een Spire 500 watt 24 pins voeding. Alles opnieuw aangesloteen, ditmaal een groen standby lampje dat gewoon brand op mijn moederbord. Ik zet alles aan en ja hoor, alle ledjes branden en de ventilatoren draaien, maar geen beeld! Toen dacht ik aan die schroefjes en heb alles losgehaald en die raisers eronder gezet. Dit heeft echter geen effect gehad. Dus nu mijn vraag aan jullie die wel ervaring hebben, wat is er mis waardoor ik geen beeld krijg en is het mogelijk (en waarschijnlijk) dat ik onderdelen beschadigd heb?

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:
- Met een enkele geheugenbank ipv dual channel, geen resultaat
- Zonder processor en ram opstarten, maakt geen verschil, ik hoor ook geen piepjes.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en me mijn onnozelheid op dit gebied kunnen vergeven :) Alvast enorm bedankt. En sorry voor de lap tekst maar ik wou in 1x zo duidelijk mogelijk zijn :)

edit: Ik heb de monitor (een oude 17" CRT van Compaq) op mijn laptop aangesloten en deze doet het gewoon, het is dus niet de monitors schuld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 19:48 ]

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je hebt dus in eerste instantie de afstandsbusjes niet gebruikt. Deze horen tussen je moederbord en het mobo-tray. Dit is een veel gemaakte fout bij beginnende kompjoetur bouwers.
Je zegt zelf al dat je een grote blauwe flits zag. Ik neem aan dat dit elektriciteit was.

Daardoor kan ik maar een conclusie trekken, je hebt een kortsluiting gehad, en niet zo'n beetje ook.

Ik raad je aan alle onderdelen in de doos te doen en naar de winkel waar je hem hebt gekocht, en daar het hele verhaal uitleggen. Reken er maar op dat je onderdelen moet laten vervangen, en dit gaat je geld kosten. Vervolgens zou ik hem door de winkel in elkaar te laten zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Deze blauwe flits kwam specifiek uit de voeding, maar dit hoeft dus niet te betekenen dat alleen me voeding is aangedaan? En als alles kapot is, waarom draaien alle ventilatoren en ledjes dan nog? Inclusief het groene lampje op het moederbord?

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 12:23
Als je voeding een flitst geeft betekent dit meestal dat het ingebouwde zekeringtje is doorgebrand, en deze kan je voor bijna niets vervangen.

Waarschijnlijk heb je door kortsluiting (wat Sjaakmeister ook al zei) iets kapot gemaakt (of een onderdeel was misschien al een doa). Om uit te vinden wat zal je toch het een en ander moeten vervangen, om erachter te komen wat er kapot is.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 12:23
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:04:
Deze blauwe flits kwam specifiek uit de voeding, maar dit hoeft dus niet te betekenen dat alleen me voeding is aangedaan? En als alles kapot is, waarom draaien alle ventilatoren en ledjes dan nog? Inclusief het groene lampje op het moederbord?
Hij heeft de voeding vervangen. Dit heeft de ts waarschijnlijk gedaan, omdat hij met z'n oude voeding helemaal niets meer deed.

edit:
Mijn fout. Ik dacht even dat je bedoelde dat z'n voeding niet stuk was, omdat de ledjes nog branden.

[ Voor 13% gewijzigd door DEVoTi0N op 22-03-2006 20:12 ]

Verwijderd

het kan zijn dat idd iets anders kapot is... maar ff tussendoor... heb je wel de externe voedingsaansluiting op je grafische kaart aan gesloten? en de 4 pin stekker op je moederbord?

Verwijderd

Topicstarter
Ja al deze dingen zijn zeker weten aangesloten.
En ja ik verving de voeding, want wanneer ik de externe stekker erin deed kon ik het horen knisperen, foute boel dus. Zowieso erg lullig dat ik dus nooit wat over die verlengschroefjes heb gehoord, had me denk ik een hoop geld gescheeld. Als de cpu en de videokaart maar intact zijn ben ik al blij

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:14:
Ja al deze dingen zijn zeker weten aangesloten.
En ja ik verving de voeding, want wanneer ik de externe stekker erin deed kon ik het horen knisperen, foute boel dus. Zowieso erg lullig dat ik dus nooit wat over die verlengschroefjes heb gehoord, had me denk ik een hoop geld gescheeld. Als de cpu en de videokaart maar intact zijn ben ik al blij
ik bedoel de 6 pin stekker op je vga kaart he ;)
probeer desnoods een andere vga kaart... een pci kaartje bijv... misschien is je vga kaart ook wel dood gegaan

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 20:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen vervang kaart ter beschikking.. alleen een oude AGP maar daar kan ik natuurlijk geen bal mee. En ja die 6 pin stekker zit er ook in.

Verwijderd

Weet je zeker dat je mobo (bios-versie) je cpu (stepping; core; e.d) ondersteund?

Had vanmiddag een pc ter reparatie.. daar gaat in principe elke p4 in.. behalve de P4 641.. en reken maar dat die pc het niet deed.. alle lampjes branden wel en de fans gaan ook draaien, maar gebeurt verder niets..

probeer even een andere AMD een athlon 64 ofzow..

btw.. is een X2 geen s940? en de mobo een s939? (of ben ik nu in de war :P) blaat }:O

edit:

Athlon 64 X2 Dual-Core 3800+ revE4(Socket939) ALL 1007

Athlon 64 X2 Dual-Core 3800+ revE6(Socket939) ALL 1007

Dit zijn de 2 type proc's die jouw mobo ondersteunen (zie revisies) kijk dus even of je mobo versie 1007 van de bios heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 20:24 ]

Verwijderd

Heb je het bios van het moederbord geprobeerd te resetten?
Dat kan na een schok best eens corrupt zijn.
Er staat in de handleiding wel hoe dat moet, jumpertje ff 30 sec. omzetten.
Wel eerst alle stroom eraf.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:21:
Weet je zeker dat je mobo (bios-versie) je cpu (stepping; core; e.d) ondersteund?

Had vanmiddag een pc ter reparatie.. daar gaat in principe elke p4 in.. behalve de P4 641.. en reken maar dat die pc het niet deed.. alle lampjes branden wel en de fans gaan ook draaien, maar gebeurt verder niets..

probeer even een andere AMD een athlon 64 ofzow..

btw.. is een X2 geen s940? en de mobo een s939? (of ben ik nu in de war :P) blaat }:O
Sorry.. had je al veranderd

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 20:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:25:
[...]

Sorry.. had je al veranderd
geeft nix.. ik was ook niet snugger bezig :P

.. maar TS, al een bios update uitgevoerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat jumper gedoe verzet, cmos gereset heet dat ofzo? Maar geen resultaat... en een bios update, hoe zou ik dat moeten doen zonder beeld?

edit: Is het zowieso niet raar dat het moederbord niet piept als ik er geen ram en/of geen cpu in heb zitten wanneer ik probeer te booten? Alle fans draaien alsnog.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 20:52 ]

Verwijderd

neej dat is niet raar.. dat betekend dat de bios niet door de cpu check heenkomt..

echt.. probeer een andere cpu doe een bios update en je zult zien dat je probleem verholpen is :)

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Voeding stekkers overal in..

en BTW > waarom ze je een oude IDE driver in zo'n goede PC? Neem SATA!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:54:
neej dat is niet raar.. dat betekend dat de bios niet door de cpu check heenkomt..

echt.. probeer een andere cpu doe een bios update en je zult zien dat je probleem verholpen is :)
Dus om de bios te kunnen updaten moet ik eerst een andere cpu erin zetten die wel standaard word ondersteund? (ik las idd dat de a8n-e na een update pas x2 processors ondersteunt) Maar hoe moet dat dan als ik geen andere socket 939 cpu bij de hand heb of zelfs maar aan kan komen? (wat nu dus dan ook het geval is).

edit: IDE omdat het een upgrade is van een oude computer die plotseling sneuvelde, ik wou eerst eventjes die IDE erinzetten en later pas overschakelen naar SATA.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 21:01 ]

Verwijderd

FiXeR.nl schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:57:
Voeding stekkers overal in..

en BTW > waarom ze je een oude IDE driver in zo'n goede PC? Neem SATA!
Als de barracude het nog goed doet is dat geen probleem :)

zo'n heel groot verschil is het niet hoor, tenminste naar mijn ervaring.. bij videobewerking misschien wel, maar dan had er wel een dikke P4 840 gestaan ofzow :P

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 08:17
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:54:

Ik denk dat niet iedereen zomaar twee processors heeft liggen van dezelfde socket.
Toen wij problemen hadden met het systeem, dezelfde symptonen als TS, hebben we de processor laten checken bij de MyCom. 16,50euro, maar toen wisten we ook zeker dat deze niet kapot was, want dat is toch wel het duurste component!

Ik raad TS dan ook aan om mensen om heen met eenzelfde systeem liev aan te kijken en te vragen of ze wat dingetjes voor hem willen testen.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is, er is niemand met een zelfde systeem die ik lief kan aankijken, ik ken zelfs niemand met een pci-e videokaart dus zelfs dat kan niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 21:16:
Het probleem is, er is niemand met een zelfde systeem die ik lief kan aankijken, ik ken zelfs niemand met een pci-e videokaart dus zelfs dat kan niet.
het hoeft niemand met een zelfde systeem te zijn.. als het maar een amd processor is waar mee je het systeem kan booten en dus bios upgrade kan uitvoeren :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ken 1 iemand met een amd cpu en die is socket 754... dus ik zit vast. Maar als je bij de mycom die onderdelen kan laten checken moet ik misschien dat maar doen... ben alleen benieuwd of het dan 16,50 per onderdeel is, want ik wil dan gelijk mijn videokaart, ram en cpu laten checken. Zijn die allemaal ok dan is het gewoon mijn mobo denk ik zo.

Verwijderd

Je kan voor een andere cpu misschien ff bij een vriend aankloppen of anders naar een winkel in de stad gaan met je moederbord en vragen of zij je bios ff willen flashen..

ik zou 16,50 te veel vinden om alleen je onderdeel te laten testen, daarvoor kan je hem al bijna in elkaar laten zetten..! vergeet de 5,50 verzendkosten en de tijd die het kost ook niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 21:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan waarschijnlijk dat dit het probleem is? Dat van die bios?
En dat ik dus niet al me dure spulletjes moet gaan vervangen wegens kortsluiting :P Want dat zou erg mooi nieuws zijn.

edit: Er zijn geen verzendkosten nodig omdat ik zo'n mycom in de stad heb zitten, ik ga dus zelf even langs. En ja het is veel geld maar ik heb geen andere keus aangezien ik geen mensen ken die in computers geïnteresseerd zijn en allemaal aan de pentium zitten of een sockete 754 processor, terwijl ik toch echt 939 moet hebben.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 21:34 ]

Verwijderd

als je lager dan bios 1007 hebt is dit het probleem jah..
zoals ik net zei kan je ook naar een winkel gaan met je moederbord en vragen of ze je bios willen flashen, hier in leeuwarden zijn ze wel zo aardig iig.. :)
want dan test je je spul maar daarmee is het probleem nog niet verholpen, als het dan je bios is zit je nog met precies hetzelfde probleem

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 21:51 ]

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 08:17
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 21:23:
Ja ik ken 1 iemand met een amd cpu en die is socket 754... dus ik zit vast. Maar als je bij de mycom die onderdelen kan laten checken moet ik misschien dat maar doen... ben alleen benieuwd of het dan 16,50 per onderdeel is, want ik wil dan gelijk mijn videokaart, ram en cpu laten checken. Zijn die allemaal ok dan is het gewoon mijn mobo denk ik zo.
Als ze een test setje hebben staan hebben ze zo alles getest. Je betaalt dan 16,50 per kwartier, maar als je geïnteresseerd met die lui gaat praten enzo, dan willen ze je nog al wel eens alleen fooi laten betalen ofzo.

Voor ons was dit de enigste optie aangezien we thuis geen dezelfde socket processor hadden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dit dan zeker doen, morgen of overmorgen, dan weet ik in ieder geval zeker wat wel en niet werkt. Iedereen heel erg bedankt voor jullie hulp! En voortaan zet ik dus WEL die gouden rotdingetjes onder m'n mobo ;)

edit@winkelwagen: Maar jij had dus precies hetzelfde probleem? Wel draaien van alle fans maar geen beeld en ook geen piepjes? Want dan heb ik weer hoop dat ik dus niet al me geld kwijt ben aan vervanging. Alleen blijft dat blauwe flits verhaal door me hoofd spoken dat die toch iets heeft kapotgemaakt behalve de voeding.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 22:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:01:
Ik ga dit dan zeker doen, morgen of overmorgen, dan weet ik in ieder geval zeker wat wel en niet werkt. Iedereen heel erg bedankt voor jullie hulp! En voortaan zet ik dus WEL die gouden rotdingetjes onder m'n mobo ;)

.
die moeten er toch zowiezo onder? anders licht ligt je mobo te laag voor de backplate enzow? snap niet echt hoe je het eerst gedaan had..

ik heb wel eens een mobo gesloopt.. door er een te late zitten perongeluk.. alles geschroeft.. maja dat gele ding maakte aan de onderkant van mobo kortsluiting tussen 2 soldeerpuntjes.. *fik* :P:P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 23:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had er zegmaar niks over gehoord, alleen maar hoe je de cpu in de socket moet krijgen en dat soort dingen :P stond ook in geen enkele handleiding dus hoe kan ik dat weten dan? Maarja als het alleen me mobo is ben ik ook allang blij :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 07:18:
Ja ik had er zegmaar niks over gehoord, alleen maar hoe je de cpu in de socket moet krijgen en dat soort dingen :P stond ook in geen enkele handleiding dus hoe kan ik dat weten dan? Maarja als het alleen me mobo is ben ik ook allang blij :P
je mobo is iig niet defect.. anders was er geen ene reactie van het plankje..
ik hoop dat het gaat lukken. laat je het even weten?

• Mangeloos
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 10:03:
[...]

je mobo is iig niet defect.. anders was er geen ene reactie van het plankje..
ik hoop dat het gaat lukken. laat je het even weten?
lijkt me toch als jij een voeding opblaast dat de stromen die lopen meer kapot maken dan de voeding alleen.. processor/geheugen/mobo etc zijn allemaal zwaar gevoelig voor dit soort grappen... ik geef je weinig kans dat je er zo gemakkelijk met de bios vanaf komt!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 10:45

alwinus

Tweaked

Ik denk niet dat het aan je bios ligt. Ik heb twee geleden een Asus A8N-SLI gekocht en hier zat bios 1012 al op en dus met ondersteuning voor de X2 3800+ die ik ook heb. Bovendien zou bij een bios lager dan 1007 de processor het wel doen maar niet de twee cores ondersteunen.

Verwijderd

Waarom al die moeite om bios te upgraden , breng het moederbord gewoon terug zeg dat het niet werkt en neem een ander moederbord...

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

BHQ

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:11:
Waarom al die moeite om bios te upgraden , breng het moederbord gewoon terug zeg dat het niet werkt en neem een ander moederbord...
Lekker, zou jij het leuk vinden als je een winkel was en door de consument gesloopt spul krijgt onder het motto 'voldoet niet'?

maw: eigen schuld dikke bult. Gewoon naar de zaak brengen en dokken.

Verwijderd

Topicstarter
Ben naar de mycom geweest in Den Haag. Heb daar alle onderdelen gelijk laten checken (16,50 per onderdeel). Ram en moederbord dood, maar moederbord kon ik bij hen gelijk inruilen voor een werkende. Ik vond het echt top van die gasten. Alles bij elkaar heeft me 66 euro gekost, das goedkoper dan een nieuw moederbord :P Heb gewoon eerlijk mijn verhaal verteld, ik voel me er niet goed bij om te gaan liegen om zo minder geld te hoeven betalen.
Maarja, nou nog het ram vervangen en dan doet alles het, neem ik aan.

@Yapser: Niet geheel eigen schuld dikke bult, voor zo'n n00b als ik stond nergens aangegeven dat die gouden dingetjes eronder moeten, maar goed, jij wist zeker meteen hoe alles moest.
Pagina: 1