Zuinige/stille thuisserver voor GNU/Linux op basis pentium M

Pagina: 1
Acties:
  • 819 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Beste lezers, ik ben alweer een tijdje op zoek naar een vervanger voor mijn huidige thuisserver. Dit is een Via C3 op 800Mhz, met 640 MiB geheugen in een vierkant kastje. Deze computer voldoet eigenlijk prima, alleen wil ik Xen gaan draaien en dat kan deze processor niet. De machine draait 24/7 (voor webserver, MTA, jabber, fileserver, bittorrent, etc.)

Ik ben een echte softwareman en weet bijzonder weinig van hardware; ik hoop dat jullie mij dit vergeven en dat ik iets bijleer.

Omdat ik een zuinige computer wil dacht ik om een Pentium M processor te nemen. Ik heb de CSL FAQ doorgenomen, maar daar wordt met geen woord gesproken over deze processor. Wel wordt er gezegd dat socket 478 hardware niet meer interessant is :?

Ik zie bij een webshop verschillende versies Pentium M. Mij leek de volgende een mooie prijs-kwaliteitverhouding hebben:
Intel Pentium-M Centrino 740 1,73 GHz 533FSB 2MB S478
Voor het moederbord dacht ik een mATX maat te nemen (zodat ik een iets kleiner kastje kan nemen). Er moet VGA onboard zitten (er zal toch eens een monitor aan moeten hangen), USB2, het liefst ook IEEE1394, en een netwerkaansluiting die kan booten van het netwerk (ik prefereer Debian te installeren van het netwerk). In de toekomst zou ik misschien een Hauppauge MPEG2 kaart erin willen stoppen.

Op het web zie ik bijvoorbeeld deze:
Asus P4P800-VM S478 LAN FSB800 M-ATX 865G Audio VGA USB2.0
Ik zou graag willen dat de computer een beetje stil is, dus verwacht ik dat ik de voeding en de processorventilator nog moet uitzoeken. Geheugen en kast moeten er natuurlijk ook bij. Deze onderdelen zijn wel belangrijk, maar ik denk dat het eerst duidelijk moet zijn welke processor en moederbord voor mij het beste zijn. Ik heb geen harddisk, cd-rom of dvd-drive/brander en geen floppydisk nodig (ik boot van het netwerk).

De onderdelen hoeven niet bijzonder goedkoop. Een kast moet wel een beetje mooi zijn (het oog wil ook wat).

Kunnen jullie mij helpen met een advies?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:23

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De Pentium M is niet compatibel met een standaard Socket478 mobo. Nu heb je toevallig een Asus gekozen, dus kun je er een CT479 adapter van dat merk bijnemen, zodat je de Pentium M wel kunt plaatsen.

Verwacht trouwens niet dat speedstep zal gaan werken, dus je haalt niet alle zuinigheid uit je Pentium M. Je kunt dan ook opteren voor een Celeron M, aangezien die slechts 2% langzamer zijn op gelijke kloksnelheid, en als enige verschil heeft het niet kunnen terugklokken in geval van idle zijn. Spaart je een hoop geld uit.

Hier stond een dode link.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:52

Exirion

Gadgetfetisjist

strandbal schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 11:48:
De Pentium M is niet compatibel met een standaard Socket478 mobo. Nu heb je toevallig een Asus gekozen, dus kun je er een CT479 adapter van dat merk bijnemen, zodat je de Pentium M wel kunt plaatsen.
Sommige Asus borden ja, en het zijn er maar een paar die expliciet genoemd worden. Op de Asus Pundit-R werkt het bijvoorbeeld (helaas) niet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Sendy
  • Niet online
Strandbal >
Bedankt voor dit advies (had ik nooit kunnen bedenken) :)
Het enige verschil tussen de Pentium M en de Celeron M is blijkbaar de speedstep. Komt het doordat ik Linux wil draaien dat je niet verwacht dat dat speedstep gaat werken?

Die Celeron M, heeft die dezelfde niet-compatibileit met Socket478 moederborden?

Exirion >
Geen probleem, Pundit-R's zijn praktisch niet meer te koop... :|

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sendy schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:05:
Geen probleem, Pundit-R's zijn praktisch niet meer te koop... :|
Klopt, er zijn inmiddels betere die hetzelfde design hebben :) Maar da's geen socket 478 meer.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Gedacht om een refurbished laptop te nemen? Die zijn klein, vreten weinig stroom, ingebouwde accu, en rap genoeg voor veel dingen.

Copy.com

Verwijderd

sariel schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:07:
Gedacht om een refurbished laptop te nemen? Die zijn klein, vreten weinig stroom, ingebouwde accu, en rap genoeg voor veel dingen.
Tenzij als media/fileserver: harddisk is 1)klein 2)traag 3)onbetrouwbaar indien 2de hands (spreek uit ervaring |:( )
Dan heb je liefst een externe HD nodig

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2006 13:18 ]

• Sendy
  • Niet online
sariel schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:07:
Ja, daar heb ik inderdaad aan gedacht. Maar eigenlijk tegen besloten omdat ik er niet veel vertrouwen in heb dat deze 24/7 kunnen draaien. Ook zou ik wellicht later een PVR500 willen inbouwen en dat kan natuurlijk niet.

Voor de snelheid ben ik niet zo bang. Ik heb een gewoon 100Mbit netwerk thuis, en vanaf mijn externe RAID1 (via USB2) kan ik met precies 9.5MiB/s downloaden. Sneller hoeft niet (want dat merk ik toch niet). Zo'n notebookschijf kan dat vast ook wel aan. Op de systeemschijf zou toch alleen een kleine /home komen en verder diskimages voor de verschillende Xen partities.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:41

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

misschien een amd geode @ 462 of een mobile sempron, turion 64 @ 754. Deze drie zijn allemaal zuinig en redelijk snel. Al helemaal de turion of de mobile sempron. Deze kun je namelijk gewoon in een socket 754 bordje kwakken

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:23

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Speedstep zal niet werken omdat je moederbord het on-the-fly veranderen van de multiplier niet grappig gaat vinden ;) Een Turion is idd ook een goed alternatief, de ondersteuning op desktopmoederborden zal een stuk beter zijn (Cool 'n Quiet wordt over het algemeen wel goed ondersteund, als je een bord neemt met QFan of iets vergelijkbaars wordt je CPU fan snelheid ook nog eens automatisch geregeld)

Hier stond een dode link.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:47
Sendy schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:05:
Strandbal >
Bedankt voor dit advies (had ik nooit kunnen bedenken) :)
Het enige verschil tussen de Pentium M en de Celeron M is blijkbaar de speedstep. Komt het doordat ik Linux wil draaien dat je niet verwacht dat dat speedstep gaat werken?

Die Celeron M, heeft die dezelfde niet-compatibileit met Socket478 moederborden?
Nog een verschil tussen de Celeron-M en de Pentium-M is de frontsidebus (400 - 533) en de hoeveelheid L2 cache. (1MB - 2MB) En sommige uitvoeringen van de Celeron-M hebben geen XD-bit. (de 3xxJ uitvoeringen van de Celeron-M hebben dit wel weer)

Voor een Celeron-M heb je inderdaad ook een adapter nodig. De Ct-479. Deze werkt op het moederbord wat je in een vorige post vermeldde. De P4P800-VM.

Zelf heb ik ook 2 van die combinaties. (P4P800-VM met Celeron-M). De processoren zijn erg rap en blijven koel. Beide systemen draaien bij mij 24/7.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 15:21

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Al eens gedacht aan een Aopen i975Xa-YDG met een Core Duo processor? Ik bedoel overigens de Core Duo socket 479 die nu al normaal verkrijgbaar is. Je kunt straks meteen dan ook overstappen op de Merom versie van de Core Duo mocht het nodig zijn.

Aopen, MSI en DFI hebben socket 479 moederborden in hun assortiment.

EDIT:
Link werkt bij mij gewoon :/ ? En de Merom's gaan werken op die borden (al dan niet bios upgrade), omdat er ook al is aangegeven dat laptops kunnen worden geupgrade naar merom cpu's. De bron ben ik even kwijt.

[ Voor 37% gewijzigd door Dukey op 24-03-2006 14:14 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• AttiX
Aopen, MSI en DFI hebben idd een socket 479 moederbord, echter de huidige versies ondersteunen nog geen Core Duo. Het moederbord wat je nu aandraagt van Aopen is nog niet uit. De link die je post werkt niet. NL server tijdelijk offline?

http://global.aopen.com.tw/products/mb/i975Xa-YDG.htm

[ Voor 14% gewijzigd door AttiX op 24-03-2006 13:59 ]

• Sendy
  • Niet online
Djoekie >
Waarom zou ik zo'n Cure Duo processor moeten beschouwen? Is zo'n processor ook zuinig? Wat is trouwens de "Merom versie"?

In ieder geval bedankt voor de link naar aopen, ik zie dat ze ook moederborden voor de Pentium M hebben :)

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
voor de VIA aanhangers:

http://www.via.com.tw/en/...boards/mini_itx/vt_310dp/

Ik weet niet hoe goed ie in Nederland leverbaar is, maar dit is natuurlijk wel een gaaf platformpje.

Geen Ping, wel Pong

• AttiX
Asus heeft ook een moederbord voor Core Duo gelanceerd:
http://www.asus.com/produ...=0&model=1092&modelmenu=1

En ja, Core Duo is zuinig, vergelijkbaar met Pentium-M.

[ Voor 5% gewijzigd door AttiX op 24-03-2006 15:34 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 15:21

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

AttiX schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 15:32:
Asus heeft ook een moederbord voor Core Duo gelanceerd:
http://www.asus.com/produ...=0&model=1092&modelmenu=1

En ja, Core Duo is zuinig, vergelijkbaar met Pentium-M.
Even voor de duidelijkheid der bestaat nu een Core Duo, maar die is van het "Yonah" platform en specifiek bedoeld voor laptops. Ze worden toevallig nu ook gebruikt in de Apple-Intel apparaten. Dus qua stroomverbuik en prestaties op pentium M nivo (alleen iets beter natuurlijk). Eind van het jaar komt de nieuwe Core Duo genaamd "Merom", "Conroe", "Woodcrest".
Merom is de mobiele versie, Conroe desktop en Woodcrest voor server (allemaal andere sockets maar de architectuur is hetzelfde in grote lijnen).

[ Voor 10% gewijzigd door Dukey op 24-03-2006 15:54 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Sendy
  • Niet online
Na een hoop nadenken, en persoonlijke omstandigheden, lijk ik op de volgende basis configuraties uit te komen. Ik koop mijn apparatuur graag bij één winkel. Dat dit wellicht iets duurder is maakt me niet erg uit. Bij de eerste winkel is het assortiment beperkt, bij de tweede zijn er meer vrijheidsgraden (dit spreekt eigenlijk voor het aanschaffen bij verschillende winkels)

Bij komplett.nl:
 *  Lian-Li PC-82 Miditower, Zilver Aluminium        Eu. 109   
   (zonder voeding)
 *  Intel Pentium M 740 1.73GHz PC533, 2MB, BOXED    Eu. 205
 *  MSI 915GM-Speedster-FA4, I915GM,                 Eu. 172
    m-ATX Socket-479 (Pentium M), GbLAN, PCI-Ex16
                                                     ------- +
                                                     Eu. 486

Dit is een mooie prijs (en niet alleen door de getallen). De kast lijkt me voornamelijk mooi. :)

Bij sallandautomatisering.nl:
 *  SilverStone Behuizing LC17 Zwart, Geen Voeding,  Eu.  97
    4 X 80mm
 *  MSI SPEEDSTER-FA4                                Eu. 168
 *  Intel Pentium Mobile 725 1.6 GHz, 400 MHz, Boxed Eu. 174
                                                     ------- +
                                                     Eu. 439

Ook een goede prijs. Mooie kast.

Ik twijfel nog aan de processor. De processoren die op een 5 eindigen hebben een FSB van 400MHz, die op 0 eindigen een FSB van 533MHz. Het moederbord kan beide aan. Ook heb ik nog geheugen nodig, zou er veel verschil in performance/stroomverbruik zitten tussen DDR en DDR II? Moet je altijd 2 reepjes tegelijk plaatsen? Ook zoek ik nog een voeding, maar die kan ik waarschijnlijk wel lokaal (Rotterdam) kopen. De meegeleverde processorventilator zal ik eerst uittesten.

[ Voor 3% gewijzigd door Sendy op 03-04-2006 22:17 ]

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Exirion schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:57:
[...]

Klopt, er zijn inmiddels betere die hetzelfde design hebben :) Maar da's geen socket 478 meer.
Welke hebben hetzelfde design dan?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 19:50
Ik zoek eigenlijk een soortgelijke oplossing, maar de maat van het moederbord maakt niet uit.

Daarnaast moet het wel DDR ondersteunen, want daar heb ik nog een gig van liggen.

Wat is de zuinigste oplossing qua moederbord en processor in mijn geval? :?

• Hardware Junk
  • Laatst online: 06-02 15:25
Als je geld hebt, zou ik voor een Aopen plank gaan die de Core-Duo eet (Asus versie is goedkoper maar heb het persoonlijk meer op Aopen), in combinatie met een Core-Duo processor. Persoonlijk vind ik het standaard Centrinoplatform te duur nieuw. Waarom > 200 euro betalen voor een CPU als je deze ook voor < 80 euro 2ehands vind? Denk ook niet dat je die paar MHz zal merken. Had je iets eerder geweest, Yuser had socket 479 moederbordjes voor 30 euro, had ik je voor 40 wel een CPU kunnen sponsoren. Het gat is gewoon te groot. De Yonah zou beter presteren en heb je ook meteen 2 cores.

Qua cooling heb je altijd wel airflow nodig. Beste is te gaan voor en voeding met een 12cm voeding. Nagenoeg onhoorbaar en veel airflow. Passief koelelementje op de CPU en een duct naar de voeding. Vergeet dan uiteraard ook geen dempingsmatten om het af te maken. Met 6 harde schijven hier nagenoeg geheel onhoorbaar. Er hangt dan wel een mATX mammaplank in een medium tower. Als je niet al te klein behuist bent, je hoeft niet elke mm² op te vullen ;) Over het algemeen is een standaard tower beter stil te reguleren qua airflow. Mensen die zeggen dat dempingsmateriaal een zonde is, moet je links laten liggen. Als je wel een propere airflow hebt, doet de kast zelf niets aan warmte afdracht. Degeen die hier het hartst over loopt te blaten heeft doorgaands geen goede airflow door de kast.

Wil je wel een zo klein mogelijke kast, ik vind persoonlijk de Aopen mATX desktops erg mooi. Voor 45 is er zeker wel wat te vinden op de reguliere markt en zie ze met regelmaat voorbij komen voor 25 euro. Tel er wel een Papst casefin bij op.

De Celeron verbruikt ongeveer evenveel energie, zo niet meer, maar heeft wel een beperktere cache. Voor speedstep hoef je het niet te doen. Wil je wel een variabele snelheid is het handiger te kijken naar de concurrent AMD. Nadeel met een server heb je uiteraard vast als je een paar kleine threads snel wil laten verwerken.

Vergeet die converters van 478 naar 479. Deze geven standaard een overvolt. Slecht voor de CPU en als je echt energiezuinig wil, pure zonde. Ook verbruiken normale desktopmoederborden ook iets meer energie (chipset etc.).

Als je bij Sallandautomatisering wat wil bestellen en er staat 1 tot 10 dagen, maak er rustig een maand van. Nemen het niet zo nauw.

Mocht je interesse hebben in een Banias, voel vrij me te mailen.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Sendy
  • Niet online
Bedankt voor je reply. Ik heb eigenlijk al het spul al gekocht en de machine staat nu klaar om geïnstalleerd te worden.

Dit is wat ik heb gemaakt:
• MSI SPEEDSTER-FA4
• Intel Pentium M 740 1.73GHz PC533, 2MB, BOXED
• Seagate 160GB HDD
• Dane-Elec 512MiB DDR2 553Mhz
• Nexus 300W silent voeding
• Cooler Master Centurion 5

De machine is redelijk stil, alleen de (bij het moederbord) meegeleverde processorkoeler is niet echt stil. Ik ben aan het probleren de chip te onderklokken (met speedstep, alleen de Linux kernel module kan (vorige week) mijn processor nog niet aan.)

Trouwens, de bestelling bij Salland is uiteindelijk in 8 dagen geleverd. Ze gaven wel aan dat het langer ging duren maar dat was toch niet het geval. De andere onderdelen heb ik in een gewone winkel gekocht (PCL computers te Rotterdam (kast, geheugen, disk) en Computer Shop Delft (voeding).

Al met al ben ik tevreden :)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Sendy schreef op maandag 01 mei 2006 @ 11:43:
Ik ben aan het probleren de chip te onderklokken (met speedstep, alleen de Linux kernel module kan (vorige week) mijn processor nog niet aan.)
Dit gaat een beetje offtopic, maar: die cpu's zitten al meer dan een jaar in gangbare laptops, en ik weet zeker dat daar wel kernel ondersteuning voor is. Ik zou eerder denken dat het komt omdat je moederbord maar beperkte mobile-ondersteuning biedt?

Edit - @Sendy hieronder: ah, ok, ik zal niet meer zo lopen wijsneuzen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door John_Glenn op 01-05-2006 13:07 ]

• Sendy
  • Niet online
Nee, ik heb een Dothan C1 processor, en er zit een tabelletje in de kernel die alleen iets zegt over de Banias, Dothan A1 en A2 en Dothan B0:

In arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/speedstep-centrino.c
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
enum {
        CPU_BANIAS,
        CPU_DOTHAN_A1,
        CPU_DOTHAN_A2,
        CPU_DOTHAN_B0,
        CPU_MP4HT_D0,
        CPU_MP4HT_E0,
};

static const struct cpu_id cpu_ids[] = {
        [CPU_BANIAS]    = { 6,  9, 5 },
        [CPU_DOTHAN_A1] = { 6, 13, 1 },
        [CPU_DOTHAN_A2] = { 6, 13, 2 },
        [CPU_DOTHAN_B0] = { 6, 13, 6 },
        [CPU_MP4HT_D0]  = {15,  3, 4 },
        [CPU_MP4HT_E0]  = {15,  4, 1 },
};

Mijn parameters zijn 6, 13, 8 (volgens BalusC is dat een Dothan C1). De module laad ook niet, en ik heb de maintainer al ge-emailt.

[ Voor 6% gewijzigd door Sendy op 01-05-2006 13:13 ]

• Hardware Junk
Sendy schreef op maandag 01 mei 2006 @ 11:43:
Bedankt voor je reply. Ik heb eigenlijk al het spul al gekocht en de machine staat nu klaar om geïnstalleerd te worden.

Dit is wat ik heb gemaakt:
• MSI SPEEDSTER-FA4
• Intel Pentium M 740 1.73GHz PC533, 2MB, BOXED
• Seagate 160GiB HDD
• Dane-Elec 512MiB DDR2 553Mhz
• Nexus 300W silent voeding
• Cooler Master Centurion 5

De machine is redelijk stil, alleen de (bij het moederbord) meegeleverde processorkoeler is niet echt stil. Ik ben aan het probleren de chip te onderklokken (met speedstep, alleen de Linux kernel module kan (vorige week) mijn processor nog niet aan.)

Trouwens, de bestelling bij Salland is uiteindelijk in 8 dagen geleverd. Ze gaven wel aan dat het langer ging duren maar dat was toch niet het geval. De andere onderdelen heb ik in een gewone winkel gekocht (PCL computers te Rotterdam (kast, geheugen, disk) en Computer Shop Delft (voeding).

Al met al ben ik tevreden :)
Zonde van de voeding. Nexus relabelt namelijk enkel voedingen. Het dure Nexus is vooral identiek aan het goedkopere Aopen. Uiteraard ben je zonder label helemaal goedkoop uit. Je krijgt een identieke voeding. Nexus valt enkel op door de kleur en schreeuwt het hardste stil te zijn. Efficiënt zijn ze niet. Je verbruikt hierdoor toch onnodig veel energie. Veel is wel een groot woord hier, het systeem blijft overall zeer zuinig. In elk geval door de hype van Nexus icm de daarbij behorende woekerprijzen, kijk ik er zelf niet meer naar. Ik neem aan dat ze deze trend de afgelopen 2 maanden voort hebben gezet. Naar Seasonic kijk ik wel, al zijn de 80+ voedingen nog schaars leverbaar. Een mooi alternatief had kunnen zijn de Coolermaster iGreen. Met een efficiency van 85% op half load een prima score.

Bijbehorende processorkoeler is wel stil, enkel het vinnetje wellicht niet. Men neme een 60 > 80 mm duct + 80mm flexibele buis + 80 > 120 mm duct (mag aan nemen dat je minimaal een voeding hebt genomen met 120mm vin) en de temperatuur van de processor daalt als een gek en je bent een ventilator kwijt. Hier thuis hangen er Zalman NB koelers op de CPU met een los, niet geforceerde, flexibele 80mm slang. Temperatuur komt nimmer boven de 38 graden uit (92mm gekoppeld). Heb er een 1600MHz Banias op zitten. Het andere systeem heb ik nog niet gekeken. Zal ook rond die temperatuur zitten.

Harde schijf is een zeer mooie keuze. Ik weet niet wel model je hebt genomen maar er zit een hele leuke single platter model bij, 160GB. Minder massa, minder geluid. Hogere dichtheid, snellere transfarerate. Overigens is het nog niet GiB. Alles wordt nog steeds afgerond en gegeven in GB's. Gerekend wordt er nog met machten met een grondtal 10 en geen 2.

Ik ben een maand aan hetwachten op mijn nieuwe moederbord die nog vanaf de leverancier zou moeten komen. Dit terwijl de leveringstermijn volgens Salland maximaal 10 dagen zou zijn. Dit is de tweede keer dat ik wat bestel daar. De vorige keer duurde de totale sleep ongeveer 2 maanden.

• Sendy
  • Niet online
Oh, dat van Nexus wist ik niet. Ik volgende opmerkingen op het forum dat het goed spul zou zijn. Dat van de kleur snap ik niet. Mijn voeding is gewoon grijs ;)

Eigenlijk snap ik de hele tweede alinea niet. Je berekening met de &gt's de de flexibele stang volg ik totaal niet. :? Kan je dat misschien beter uitleggen? Ik ben toch wel geïnteresseerd want ik een collega wil ook zo'n computer.

De HDD is volgens de BIOS een ST3160023A, misschien zegt het je wat. Ik heb die GiB verbeterd; je hebt helemaal gelijk.

• Hardware Junk
Nexus NX3000 heef hetzelfde binnenwerk als Zalman, Q-Technology en Verax. Zie zelf de prijsverschillen. Verax zou volgens de fabriek 119 euro mogen kosten zelfs, terwijl het eigenlijk gewoon een Fortron is (FSP-Group). Ze zijn niet slecht doch mag je voor de specificaties meer verwachten. Efficiency: 65% min. 70% typical, at full load. Voor jouw voeding vragen ze gelukkig ook een stuk minder. Eenzelfde Fortron zal nog eens 10 euro goedkoper zijn dan die 40,95. Voor dat geld heb je ook een Active PFC voeding (ipv Passive) die een efficiency heeft van 75%. Ik schat dat jouw PC rond de 60W zal verbruiken inclusief verlies. Je zit dan op 65%. Van de 60W wordt dan dus maar (60 x 0,65 =) 39W effectief door gegeven. Met een voeding die zuiniger is (ik neem mijn testvoeding van 30 euro, 75%) zit je op (39 / 0,75 =) 52W. Een besparing van ((24 * 365 * (60-52)) /1000 = 70kWu. Met een continue tarief van de Nuon zit je met de besparing van (0,0762 * 70 =) 5,33 euro op jaarbasis. Voor een dubbele uitgave haal je deze er pas met (35,50 / 5,33 =) 6 jaar en 34 weken uit. Handig dit niet uit het oog te verliezen met een volgend systeem. Nu veranderen zou ook scheef zijn namelijk. Hij zal eerder stuk gaan dan het tijdsbestek deze dubbele uitgave eruit te halen. Het valt wel 100% in het genre zuinige/stille thuis server ;)

Helaas heb je een model met een 80mm vinnetje, voor zover ik dus snel kon vinden. Inderdaad, deze zijn grijs. Bijvoorbeeld het 350W is zwart en heeft een oranje 120mm ventilator. Dit vind het gros mooi en daarom worden ze ook regelmatig gekocht.

Wat ik even neerkwakte tussen neus en lippen door, is inderdaad lastig op te vatten als je er totaal geen voorstelling van kan maken. Voor mij als casejunk is het gemeengoed, voor mensen die de kast normalitair dicht laten natuurlijk onbegrijpbaar. Voor mij wordt het lastig wat ik zonet heb gezegt hard te maken. Wat ik vertelde ging eigenlijk alleen op met een voeding welke een ventilator bezit aan de onderkant van de voeding, in combinatie met een kast waar dit ook haaks op het moederbord mond. Wat ik bedoelde probeer ik uit te leggen door een simpele handlijding neer te kwakken.

Benodigde spullenWat ik zelf dan doe. Ik schroef de voeding netjes open. De ventilator komt mee op het dekseltje. Als je het snoertje volgt, kom je een stekkertje tegen. Dit stekkertje haal ik dan los. Als ik hem niet kan vinden, gaat de schaar erin. Kost wel een extra tussenstap om later het weer aan elkaar te solderen. Met dat laatste loop je wel de kans de garantie kwijt te raken. Persoonlijk heb ik daar niets op tegen, een ander wel.
De kap zit nu los. Dan haal ik de ventilator er af. Deze ventilator schroef ik in dezelfde richting weer vast aan de buitenkant van de behuizing. Zo hoop je wat minder druk op in de voeding zelf. Dit is rustiger voor de ventilator zelf. De voeding kan weer dicht.
In deze beschrijving ga ik er van uit dat in de hoekpuntjes van de ventilator losse oogjes zitten en niet doorloopt als één buisje. In dat laatste geval kan je beter 35mm boutjes gebruiken en is het iets meer knutselwerk. Moet je wel tijdig door hebben.
Monteer de 80mm naar 120mm fan-adapter vast aan één van de uiteinde van de flexibele aluminium buis. Hiervoor gebruik ik doorgaands de boutjes.
Monteer de 60mm naar 80mm fan-adapter op het CPU koelblok. Uiteraard eerst het ventilatortje verwijderen. Met de vrijgekomen boutjes is het dikwijls mogelijk de fanadapter goed te monteren.
Monteer de 120mm mond van de fan-adapter die reeds op de aluminium buis zit aan de 120mm ventilator die onder de voeding hangt. Ook dit bouten we lekker vast.
Monteer de andere uiteinde op de 80mm mond die op het CPU koelblok zit gemonteerd.

Dat was het eigenlijk. Zodoende heb je een geforceerde luchtstroom zonder gebruik van extra ventilatoren. Het stukje acryl en de aluminium buis wegen bijna niets. Een groot moment zal het niet geven op je processor. Wel is het aan te bevelen even te kijken of er onder het CPU koelblok een extra beveiliging zit op de hoekpunten tegen bewegen. Doorgaands gebruikt men 4 rubbertjes in de hoekpunten. Ik niet, ik snij een stukje karton uit. Dit geleid geen stroom en is makkelijk te verwerken. Karton is wellicht veel minder goed dan rubbertjes, op de doe-het-zelf manier is het lastig passende rubbertjes te maken.
Indien je toch een 50mm vinnetje op de CPU had in plaats van 60mm, ik weet daar geen passende fan-adapter voor. Luiheid werkt ook. Hangt hier ook los over de Zalman NB heen.
Puristen zullen uiteraard liever gebruik maken van rubberen ontkoppelingen. Buiten de koppeling tussen de voedingsbehuizing en de ventilator zal je echt 0,0 profeit hebben elk onderdeel te ontkoppelen. Voor geluid blijf ik ook iedereen aan raden gewoon dempingsmatten te gebruiken.

De ST3160023A is de 7200.7 en gebruikt twee platters. De "nieuwe" 7200.9 gebruikt één 160GB platter. De 7200.8 is er niet in 160GB en naar alle waarschijnlijkhied komt er ook geen 160GB 7200.10. De 7200.7 is ook een mooie schijf, zelf zou ik hem alleen niet kiezen in mijn fileserver. Als er weer wat geld binnen komt, komen er waarschijnlijk nog wel 3 7200.9's aan. Wellicht is voor jou *dit* een leuk artikel om even door te lezen. Als referentie, de 7200.7 verbruikt met zoeken 12.5W, mer R/W operaties 12.0W en idle ziet hij alsnog 7.5W als rantsoen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hardware Junk op 02-05-2006 02:01 . Reden: ST3160023A ]

Pagina: 1