Beste lezers, ik ben alweer een tijdje op zoek naar een vervanger voor mijn huidige thuisserver. Dit is een Via C3 op 800Mhz, met 640 MiB geheugen in een vierkant kastje. Deze computer voldoet eigenlijk prima, alleen wil ik Xen gaan draaien en dat kan deze processor niet. De machine draait 24/7 (voor webserver, MTA, jabber, fileserver, bittorrent, etc.)
Ik ben een echte softwareman en weet bijzonder weinig van hardware; ik hoop dat jullie mij dit vergeven en dat ik iets bijleer.
Omdat ik een zuinige computer wil dacht ik om een Pentium M processor te nemen. Ik heb de CSL FAQ doorgenomen, maar daar wordt met geen woord gesproken over deze processor. Wel wordt er gezegd dat socket 478 hardware niet meer interessant is
Ik zie bij een webshop verschillende versies Pentium M. Mij leek de volgende een mooie prijs-kwaliteitverhouding hebben:
Op het web zie ik bijvoorbeeld deze:
De onderdelen hoeven niet bijzonder goedkoop. Een kast moet wel een beetje mooi zijn (het oog wil ook wat).
Kunnen jullie mij helpen met een advies?
Ik ben een echte softwareman en weet bijzonder weinig van hardware; ik hoop dat jullie mij dit vergeven en dat ik iets bijleer.
Omdat ik een zuinige computer wil dacht ik om een Pentium M processor te nemen. Ik heb de CSL FAQ doorgenomen, maar daar wordt met geen woord gesproken over deze processor. Wel wordt er gezegd dat socket 478 hardware niet meer interessant is
Ik zie bij een webshop verschillende versies Pentium M. Mij leek de volgende een mooie prijs-kwaliteitverhouding hebben:
Voor het moederbord dacht ik een mATX maat te nemen (zodat ik een iets kleiner kastje kan nemen). Er moet VGA onboard zitten (er zal toch eens een monitor aan moeten hangen), USB2, het liefst ook IEEE1394, en een netwerkaansluiting die kan booten van het netwerk (ik prefereer Debian te installeren van het netwerk). In de toekomst zou ik misschien een Hauppauge MPEG2 kaart erin willen stoppen.Intel Pentium-M Centrino 740 1,73 GHz 533FSB 2MB S478
Op het web zie ik bijvoorbeeld deze:
Ik zou graag willen dat de computer een beetje stil is, dus verwacht ik dat ik de voeding en de processorventilator nog moet uitzoeken. Geheugen en kast moeten er natuurlijk ook bij. Deze onderdelen zijn wel belangrijk, maar ik denk dat het eerst duidelijk moet zijn welke processor en moederbord voor mij het beste zijn. Ik heb geen harddisk, cd-rom of dvd-drive/brander en geen floppydisk nodig (ik boot van het netwerk).Asus P4P800-VM S478 LAN FSB800 M-ATX 865G Audio VGA USB2.0
De onderdelen hoeven niet bijzonder goedkoop. Een kast moet wel een beetje mooi zijn (het oog wil ook wat).
Kunnen jullie mij helpen met een advies?