Dell laptop boot niet na moederbord wissel

Pagina: 1
Acties:

• niXnut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2020

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
Ik heb een dell inspiron 8100 laptop waarvan de powerconnector op het moederbord kapot was. Nou heb ik een bedrijf in engeland gevonden dat refurbished moederborden voor mijn Dell verkoopt. Ik heb er eentje besteld en ik heb met behulp van een montagehandleiding van Dell het moederbord geplaatst, maar nou wil mijn laptop niet meer booten. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat het moederbord goed is (dat is mij iig verzekerd). Voor zover ik kan nagaan heb ik ook alle connectors en componenten goed gemonteerd.

Als ik hem aan zet gaan alle lampjes branden (dat hoort ook zo) maar ik hoor bijvoorbeeld geen harddisk opspinnen. Hij ligt inmiddels aan de lader en het lampje knippert ook normaal als teken dat de accu aan het opladen is. Wat zou er mis kunnen zijn? Is er misschien een battery leeg die nodig is om op te starten? Is er iets mis met de BIOS? Is er uberhaupt wel een BIOS ingeladen in zo'n refurbished moederbord? Wat kan er mis zijn? Wat moet ik eerst checken?

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

Verwijderd

klinkt,als een dode HD,verder werkt alles,je krijgt wel beeld enzo?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:37

mr_petit

opperprutser

Koppel je HD, cd drive enz eens af, en start daarna eens op. Je zou ook bij een laptop iets van een bootpost of dell logo oid moeten krijgen. Als dat allemaal niet gebeurt is imo het mobo stuk. Ook al wordt 'verzekerd' dat een refurbishd mobo goed is, wil dat niet betekenen dat het ook werkelijk zo is.

"man is not truly one, but truly two,"

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Let even op wat de lampjes doen.

Je haalt je harddisk, cdrom, batterij, overbodig ram (1 blijft zitten) en eventuele insteekkaarten eruit. Dan start je de notebook met alleen de adapter aangesloten. De meeste Inspirons hebben naast de powerknop ook een i-knopje. Druk beide knoppen tegelijk in. Op die manier start je de diagnostics. Meteen na het indrukken van beide knoppen geeft de laptop een status bij de Caps-scroll-numlock Ledjes. Die geeft meestal al aan wat er aan de hand is. uit - uit - aan betekent bijvoorbeeld een probleem met je moederbord. De helpdesk kan je precies vertellen wat elke boodschap betekent.

Ik heb zo het vermoeden dat je moederbord gewoon dood is overgekomen of dat je zelf niet de juiste voorzorgsmaatregelen hebt getroffen. Anti statische maatregelen bijvoorbeeld.

• niXnut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2020

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
Probleem opgelost. Ontzettend stom, mijn fout! De processor moet vastgezet worden op de socket door een schroef een kwart slag te draaien. Dat was ik dus vergeten. Ondanks de klem die over de cpu en de koeler heen gaat zat ie dus niet goed genoeg vast. Maar hij draait weer als een zonnetje. Hartoperatie geslaagd, patient kerngezond. Bedankt voor de tips

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5