[Debian/Etch]eth0 en eth1 'vastzetten'

Pagina: 1
Acties:

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ik zit met het volgende probleem, ik heb een machine met meerdere netwerkinterfaces (eth0 en eth1) die elk op een ander subnet werken.
Nou gebeurt het helaas nog weleens dat deze machine wordt gereboot (user, elektrische storing of nieuwe kernel), en als dat dan gebeurt dan wil het nog weleens zo zijn dat debian de netwerkkaarten niet op dezelfde volgorde als de vorige boot activeert waardoor eth0 en eth1 plots worden omgewisseld met alle nare onbereikbaarheids problemen als gevolg.

Weet er iemand hoe dit valt op te lossen?

Ik weet dat redhat een mogelijkheid heeft om het MAC-adres van een kaart mee te nemen in de configuratie waardoor je dus neem ik aan de configuratie aan de interface met dat MAC-adres dat jij hebt gedefinieerd bindt, maar in de man-page van debian over /etc/network/interfaces zag ik zo snel niets.... (behalve dan dat ze mijn probleem als een 'bug' beschrijven)

Alvast Bedankt

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

je kunt het tooltje nameif gebruiken, die kan ook op MAC basis werken. het is alleen vervelend als je distro geen native ondersteuning hiervoor heeft, is er lastig in te hacken denk ik.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 11:20

Shuriken

Life is all about priorities

smokalot schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 16:48:
je kunt het tooltje nameif gebruiken, die kan ook op MAC basis werken. het is alleen vervelend als je distro geen native ondersteuning hiervoor heeft, is er lastig in te hacken denk ik.
Debian heeft deze tool erin zitten, dus dat scheelt ;)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
Ik had hetzelfde probleem onder ArchLinux. Dit komt omdat de laatste nieuwe udev-versies bepaalde onderdelen parallel detecteren, waardoor de ene al eens vroeger een naam krijgt dan de andere.

Zelf heb ik het opgelost met een paar udev-rules:

/etc/udev/rules.d/network.rules:
SUBSYSTEM=="net", SYSFS{address}=="01:23:45:67:89:ab", NAME="lan0"
SUBSYSTEM=="net", SYSFS{address}=="fe:dc:ba:98:76:54", NAME="lan1"
Uiteraard hoor je de correcte mac-adressen in te vullen (die ifconfig of iets dergelijks aangeeft). Let vooral op het gebruik van kleine letters abcdef, naar verluidt verslikt udev zich nogal eens in mac addressen met hoofdletters.

Merk ook op dat ik de kaarten niet eth0 en eth1 noem. Dit is een tijdje zo geweest, maar om den duur (ik denk na een kernel upgrade) negeerde udev opeens mijn rules-bestandje. Ik was ook niet de enige met dat probleem, zo heb ik vernomen.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit alles toepasbaar is op Debian Etch. Iets als nameif lijkt me wel eenvoudiger, als het mogelijk is.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
84n44n schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 18:02:
Ik had hetzelfde probleem onder ArchLinux. Dit komt omdat de laatste nieuwe udev-versies bepaalde onderdelen parallel detecteren, waardoor de ene al eens vroeger een naam krijgt dan de andere.

Zelf heb ik het opgelost met een paar udev-rules:

/etc/udev/rules.d/network.rules:

[...]

Uiteraard hoor je de correcte mac-adressen in te vullen (die ifconfig of iets dergelijks aangeeft). Let vooral op het gebruik van kleine letters abcdef, naar verluidt verslikt udev zich nogal eens in mac addressen met hoofdletters.

Merk ook op dat ik de kaarten niet eth0 en eth1 noem. Dit is een tijdje zo geweest, maar om den duur (ik denk na een kernel upgrade) negeerde udev opeens mijn rules-bestandje. Ik was ook niet de enige met dat probleem, zo heb ik vernomen.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit alles toepasbaar is op Debian Etch. Iets als nameif lijkt me wel eenvoudiger, als het mogelijk is.
onder arch is dit eenvoudig op te lossen door de module handmatig in rc.conf te laden
deze modules worden voor udev geladen waardoor je zelf de volgorde kunt bepalen

iRacing Profiel

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
hmm, das misschien een idee, want door het feit dat ik geen 'eth0' meer heb krijg ik Maple 10 niet meer aan de praat (deze heeft voor zijn registratie-proces blijkbaar het mac address van eth0 nodig. Dit is wss nog hardcoded ook...)

bedankt! En sorry voor deze kleine topic hijack ;)

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
Pagina: 1