Eindelijk een HTPC samengesteld. Wat is slim?

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:46

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik heb eindelijk een HTPC samengesteld. Aangezien ik al een tijdje geen hardware nieuws meer volg ben ik nog niet helemaal zeker of ik wel de goede keuze heb gemaakt.

Wat wil ik ermee?
TV opnemen, bekijken, muziek luisteren, emulators draaien (NES / SNES / MSX / GBA). Eigenlijk wil ik er wel alles mee doen, behalve games (zoals BF2 en soortgelijken).
Het belangrijkste voor mij is dat de machine fluisterstil is (maar geen gebruik maakt van WC)

Wat heb ik bedacht?
Ahanix D.Vine 5 HTPC Zilver€ 189,00
Tagan TG-480-U22 Silent Power Supply€ 91,00
Asus K8N4-E€ 71,00
AMD Sempron 2800+€ 85,00
Corsair Dimm 512Mb DDR SDram PC3200€ 48,00
MSI GeForce FX5500 128Mb€ 43,00
Hauppauge WinTV PVR-150 MCE Kit€ 99,00
3Com Wireless 54Mb€ 53,00
Samsung HDD Spinpoint 250 GB€ 93,00
Philips DVDR1648K 16x DVD ReWriter€ 55,00
Microsoft Windows XP MCE 2005€ 107,00
Microsoft MCE Keyboard€ 65,00
Totaal€ 1.002,00

Het zijn niet de aller laagste prijzen, maar ze zijn van een computershop hier in de buurt (informatique). Ik kan wel bij verschillende shops door heel het land gaan bestellen, maar met alle verzendkosten zal het niet zo veel schelen.

Budget?
Zo goedkoop mogelijk :+
Het enige waar ik niet op wil bezuinigen is functionaliteit (eigenlijk alles kunnen doen m.u.v. gamen) en de kast.

Alternatieven?
Ja natuurlijk. deze . Het voordeel dat het gewoon compleet systeem is en dat ze claimen het 1 en ander aan te doen om de machine zo stil mogelijk te krijgen. Verder hoef ik ze niet zelf in elkaar te zetten, wat weer wat tijd scheelt. Overigens scheelt de prijs niet enorm veel (€ 191,-), maar dan krijg ik wel een snellere processor.

Waarom dit topic?
Ik wil graag weten of ik nog zaken vergeten ben, onderdelen goedkoper kunnen, dingen niet samenwerken, ik er mee kan wat ik wil, etc. Algemene tips en trucs zijn natuurlijk ook welkom.
Ik vraag me ook af of multimediapc.nl de systemen een beetje netjes assembleert en of ze echt zo stil zijn als zij claimen. (in de shopsurvey komen ze er in 2004 er erg slecht vanaf. Het lijkt dat ze in 2005 een stuk beter hebben gedaan.)

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 22-03-2006 18:34 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Fluisterstil is dit systeem denk ik niet. :) Je hebt geen andere stillere koeler voor je processor geslecteerd, en die boxed cooler is niet echt stil. Daarnaast is je voeding redelijk stil, maar niet echt stil. Daarvoor kan je beter naar een Seasonic of een Tagan kijken. (mits je actief wilt blijven koelen. Passief gekoeld is natuurlijk beter voor het geluid, maar dan heb je ook 0.0 arflow in de kast :) ) Ik weet niet wat voor cooler er op de GPU zit? Wellicht ook een puntje om op te letten bij het bouwen van een stil systeem? :) oke, dat is mooi :)
O ja, die schijf: Samsung worden over het algemeen als de stilste schijven van het moment beschouwd, met als opvolger Seagate. Misschien ook van die schijven eventjes de tests lezen en een afweging maken wel de beste is. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 15:13 ]

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 15:11:
Fluisterstil is dit systeem denk ik niet. :) Je hebt geen andere stillere koeler voor je processor geslecteerd, en die boxed cooler is niet echt stil. Daarnaast is je voeding redelijk stil, maar niet echt stil. Daarvoor kan je beter naar een Seasonic of een Tagan kijken. :) Ik weet niet wat voor cooler er op de GPU zit? Wellicht ook een puntje om op te letten bij het bouwen van een stil systeem? :)
Op de GPU zit alleen een koelblok. Dus dat scheelt. Ik heb mijn TS aanpassen wat betreft die voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 22-03-2006 15:14 ]

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Past er in die kast een normale ATX voeding of een kleiner model?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
GGS_106 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 15:33:
Past er in die kast een normale ATX voeding of een kleiner model?
Een standaard ATX voeding als het goed is. Het is een ATX Form Factor kast, dus het zou wel moeten lukken denk ik zo ;)

Waar ik ook nog aan zat te denken is om bijv. een oude Athlon XP 1800+ voor 300,- ofzo op de kop te tikken en dan gewoon deze kast te kopen met windows MCE en de rest die ik nodig heb. Mogelijk kom ik dan wel een stuk goedkoper uit. (zoiets of nog beter zoiets)

[ Voor 15% gewijzigd door Standeman op 22-03-2006 15:57 ]

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 08:50
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 15:11:
Fluisterstil is dit systeem denk ik niet. :) Je hebt geen andere stillere koeler voor je processor geslecteerd, en die boxed cooler is niet echt stil.
Ik heb overlaatst een boxed sempron 3000+ gekocht voor mijn servertje. Ik kan uit ervaring zeggen dat die boxed cooler echt niet te horen is. (ik slaap er namelijk vlak naast). Nu moet ik wel zeggen dat de cooler op de grootste snelheid stilletjes te horen is. Maar mijn moederbord regelt zelf de snelheid van de fan en 99% van de tijd draait die dus aan de laagste snelheid.

Ik zou voor een paar euro's meer toch een iets snellere sempron kopen. Voor de warmte ontwikkeling hoef je het iig niet te laten. De snellere semprons worden niet of nauwelijks warmer dan de 2800+.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik heb hier op mijn werk net een discussie over TV kaart. Op die Hauppage zitten 2 tuners. Ik vroeg me alleen af of die 2 tuners ook nodig zijn wanneer je een opname wilt kijken en tegelijkertijd een ander programma wilt opnemen.

Volgens mij namelijk niet, omdat het afspelen van het programma gewoon over de TV out van je videokaart gaat.

En als ik gelijk heb, wat is dan het nuttige aan de tweede tuner?

Tv kijken en TV opnemen is zowiezo mogelijk vanwege de antenne coax die gewoon in mijn TV zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 22-03-2006 18:16 ]

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Je hebt een dubbele tuner nodig als je wilt kijken en tegelijk opnemen

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Nvidiot schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 18:17:
Je hebt een dubbele tuner nodig als je wilt kijken en tegelijk opnemen
Sja.. als ik TV wil kijken doe ik dat gewoon wel met de tuner die in mijn TV gebakken zit.. Kan ik net zo goed voor de Hauppage 150 gaan...

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:07
Het enige nadeel is dan wel dat je meteen niet meer gebruik kunt maken van de "pauze" functie (timeshifting) en de ingebakken gids en informatie van MCE. Als ik jou was zou ik toch echt vooor een dual tuner gaan....

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:37
Wat ik zelf wel zou doen is er een Antec NeoHE inzetten ipv zo'n Tagan, die Antec's zijn op de Seasonic S12's na de stilste voedingen die ze bij SilentPCReview hebben gereviewed; deze is ook modulair, de Seasonic S12 serie niet, maar die is wel een paar dB's stiller.

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

2 tuners in zoverre wel handig als je 2 programma's tegelijkertijd wilt opnemen, ik moet zeggen door de EPG van MCE neem ik veel meer op dan vroeger (kijken is een 2e) en dan is er vrij vaak overlap (dwz 2 tegelijkertijd).
Je zou de extra kosten kunnen compenseren door een video onboard mobo te nemen.
Bijv.: http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=696
Er is ook een asus voor socket 939 (helaas niet socket 754) met video onboard en tv-out (zelfs RGB) : http://www.asus.com/produ...206150%20+%20nForce%20430
Toetsenbord is niet super btw, je kunt in principe alles met je remote.
Als je echt wilt tikken beter een ander toetsenbord nemen er zit bijv. geen numeriek pad op.

[ Voor 56% gewijzigd door Spice op 23-03-2006 12:52 ]

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
bij dat toetsenbord zit daar een infrarood ontvanger bij?
anders gaat dat niet werken :)
de ontvanger zat namelijk niet bij mijn toetsenbord
verder echt een topper van een toetsenbord vooral de verlichting erg makkelijk in het donker
verder is mijn HTPC bijna hetzelfde ik denk dat je er veel plezier van hebt

wat had je in gedachten voor het geluid?

[ Voor 7% gewijzigd door wouter37 op 23-03-2006 12:51 ]

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Spice

Spice

Je gebruikt die van de remote.
Je koopt trouwens een kast met voeding en koopt een losse voeding erbij? Dat kan toch ook goedkoper?
Voor een microATX zijn er btw ook erg mooie kastjes.

[ Voor 43% gewijzigd door Spice op 23-03-2006 13:00 ]

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
Spice schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:53:
[...]

Je gebruikt die van de remote.
die remote zit die bij de software?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Spice

Spice

wouter37 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:55:
[...]
die remote zit die bij de software?
De remote zit bij dat 150mce all in pakket, je kunt de remote ook los kopen daar zit de ontvanger ook bij.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Juppehup schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 18:37:
Het enige nadeel is dan wel dat je meteen niet meer gebruik kunt maken van de "pauze" functie (timeshifting) en de ingebakken gids en informatie van MCE. Als ik jou was zou ik toch echt vooor een dual tuner gaan....
Voor timeshiften heb je echt geen 2 tuners nodig hoor ;)
Voor 2 programma's tegelijk opnemen en tegelijkertijd teletext kijken en opnemen natuurlijk wel :)

Ohja, ik vind die kast echt heel erg lelijk :P. De coolermaster cavalier is mijn favoriet :).

[ Voor 19% gewijzigd door stefan001 op 23-03-2006 13:18 ]

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:48
Standeman,

Er past GEEN standaard ATX voeding in de kast. De behuizing is wel ATX form factor, maar dat heeft alleen betrekking op de bevestiging van het mobo / PCI kaarten.
Trouwens, de voeding welke er standaard inzit is behoorlijk stil en kan bijna geluidsloos gemaakt worden door de standaard 6 of 8 cm koeler te vervangen door een Zalman of Papst.

De behuizing is goedkoper bij Azerty (183,-). Tevens vraag ik me af waarom je een 3com Wireless kaart voor zoveel geld haalt. Een Belkin / Linksys MIMO kun je ook al bijna voordat geld halen.

Oja, zet er ook maar 2 papst of zalman koelers bij voore de twee standaard kast koelers. Deze zijn niet geheel fluisterstil.

Welke koeler ga je monteren op je VGA en CPU?? Kijk goed hoeveel ruimte je hebt tussen de CPU en de Voeding. Er past namelijk geen Zalman CU7000 serie op een NF7-S2 in die kast zonder de voeding te modden.

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• Tanuki
  • Niet online
stefan001 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:16:
[...]

Voor 2 programma's tegelijk opnemen en tegelijkertijd teletext kijken en opnemen natuurlijk wel :)

Ohja, ik vind die kast echt heel erg lelijk :P. De coolermaster cavalier is mijn favoriet :).
Voor programma a kijken en programma b opnemen ook...

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
wouter37 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:50:
anders gaat dat niet werken :)
de ontvanger zat namelijk niet bij mijn toetsenbord
verder echt een topper van een toetsenbord vooral de verlichting erg makkelijk in het donker
verder is mijn HTPC bijna hetzelfde ik denk dat je er veel plezier van hebt

wat had je in gedachten voor het geluid?
Geluid gaat als het goed is digitaal naar mijn pioneer versterker. (Veel moederboards hebben een SPDIF aansluiting.).

Die verlichting in het toetsenboard leek mij dus ook ideaal, daarom had ik 'm ook uitgekozen.
Spice schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:42:
2 tuners in zoverre wel handig als je 2 programma's tegelijkertijd wilt opnemen, ik moet zeggen door de EPG van MCE neem ik veel meer op dan vroeger (kijken is een 2e) en dan is er vrij vaak overlap (dwz 2 tegelijkertijd).
Je zou de extra kosten kunnen compenseren door een video onboard mobo te nemen.
Bijv.: http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=696
Er is ook een asus voor socket 939 (helaas niet socket 754) met video onboard en tv-out (zelfs RGB) : http://www.asus.com/produ...206150%20+%20nForce%20430
Toetsenbord is niet super btw, je kunt in principe alles met je remote.
Als je echt wilt tikken beter een ander toetsenbord nemen er zit bijv. geen numeriek pad op.
Hey, dat MSI boardje ziet er goed uit. Video, SPDIF en TV-out allemaal bij elkaar. Ik ga ff zoeken waar die te koop is NL.
Tukkie_3 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:19:
Standeman,

Er past GEEN standaard ATX voeding in de kast. De behuizing is wel ATX form factor, maar dat heeft alleen betrekking op de bevestiging van het mobo / PCI kaarten.
Trouwens, de voeding welke er standaard inzit is behoorlijk stil en kan bijna geluidsloos gemaakt worden door de standaard 6 of 8 cm koeler te vervangen door een Zalman of Papst.

De behuizing is goedkoper bij Azerty (183,-). Tevens vraag ik me af waarom je een 3com Wireless kaart voor zoveel geld haalt. Een Belkin / Linksys MIMO kun je ook al bijna voordat geld halen.

Oja, zet er ook maar 2 papst of zalman koelers bij voore de twee standaard kast koelers. Deze zijn niet geheel fluisterstil.

Welke koeler ga je monteren op je VGA en CPU?? Kijk goed hoeveel ruimte je hebt tussen de CPU en de Voeding. Er past namelijk geen Zalman CU7000 serie op een NF7-S2 in die kast zonder de voeding te modden.
Dat heb ik heel toevallig 30 minuten geleden ook gelezen. Dat zal dus een mATX voeding moeten worden. Nog geen flauw idee wat die gaat kosten.
Overigens heb ik al wel dezelfde kast gezien waar al wel een voeding in zat. Er stond alleen niet bij welke, dus is het nog maar de vraag hoe stil deze is...

Hey, bij azerty is het kast incl. voeding voor 183,- Dat scheelt weer :)
De vga kaart moet passief gekoeld worden en voor de cpu gebruik ik in den beginnen de meegeleverde koeler. Mocht deze teveel herrie maken naar mijn mening, ga ik op zoek naar een stillere (volgens mij heeft zalman wel een paar aardige).
CelestialCelebi schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:40:
[...]

Voor programma a kijken en programma b opnemen ook...
Programma a kijken kan ik ook wel op mijn TV ;)

Nieuw systeem wordt dus:
Ahanix D.Vine 5 HTPC Zilver inc. voeding€ 183,00
MSI RS482M-IL€ 75,00
AMD Sempron 2800+€ 85,00
Asus WL-138G wireless€ 29,00
Media Portal€ 0,00 :)
Microsoft MCE Keyboard€ 55,00
Totaal€ 722,00

Verder zal ik nog wat moeten investeren in wat stillere koelers (denk ik). Hier reserveer ik zo'm 100 euro voor. Ik denk dat ik daar wel mee kom.

Toch al snel ff 200 euro bepaart alleen maar door hier te posten :)

[ Voor 27% gewijzigd door Standeman op 23-03-2006 14:30 ]

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:26
Tja, toch blijf ik Microsoft Windows XP MCE 2005 zonde vinden van het geld. Het is gewoon XP met een leuk jasje, maar meer ook niet. Ik draai al tijden Media portal. Heerlijk opensource programma dat eigenlijk hetzelfde kan. Ik heb een Windows MCE remote. Die wordt gewoon door het programma ondersteund. Werkt prima!!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Prima bord die A8N-VM CSM, maar hij heeft *geen* RGB TV-out, alleen S-Video en Composite, en de bracket daarvoor moet je apart aanschaffen. Er is op het moment *geen* mobo met geintegreerde video op de markt die een normaal bruikbare RGB TV-out signaal heeft. Met S-Video is op zich niets mis, maar verwacht dus geen RGB zoals er op sommige losse videokaartjes zit.

Overigens zijn er ook een MSI en Gigabyte Socket 939 bordjes met de 6150/430 chip. Die is op zich te prefereren boven de bordjes gebaseerd op ATi Radeon Xpress 200 (DirectX 9.0c/PureVideo/koeling/etc). Aan de andere kant, als je per se Socket 754 wilt heb je niet veel keus.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Een hele ander ingang is een epia systeempje. Veel minder processorpower, maar de vraag is hoeveel je nodig hebt voor jouw doeleinden.Het zwakke punt is vooral de 3d-power, maar spellen waren toch het doel niet. Stiller is hij hij zeker.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 23-03-2006 19:42 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Het gene wat ik nou niet kan vinden is een normaal ATX board met onboard video.. Dat zijn allemaal micro-atx boardjes :/ Wat extra PCI sloten zou namelijk wel handig zijn voor mogelijke toekomstige uitbreidingen...

Ik kan namelijk geen socket 754 boardjes ervan vinden..

[ Voor 20% gewijzigd door Standeman op 24-03-2006 17:16 ]

• Juppehup
  • Laatst online: 12:07
stefan001 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:16:
[...]

Jawel, want hij wilde tv gaan kijken via de tv en opnemen via MCE.....

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 14:05

Nibbz

Postmaster General

Je wilt voor budget gaan, maar toch heb je er een "3Com Wireless 54Mb".

ik heb hier een conceptronic kaartje van 54mbit van 30 euro. En die werkt perfect.

Tja, alle kleine beetjes helpen :p

13:37

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Juppehup schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 19:55:
[...]

Jawel, want hij wilde tv gaan kijken via de tv en opnemen via MCE.....
Euh, lees het topic nog es B) (en vergeet ff wat ik zei over teletekst :X )

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Joost E. Boere schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 19:41:
Een hele ander ingang is een epia systeempje. Veel minder processorpower, maar de vraag is hoeveel je nodig hebt voor jouw doeleinden.Het zwakke punt is vooral de 3d-power, maar spellen waren toch het doel niet. Stiller is hij hij zeker.
Als hij ooit nog hd films wil kijken (en dan met name h264) , kan hij dat wel vergeten met een epia :)

• Tanuki
  • Niet online
Bartjuh schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 12:28:
[...]

Als hij ooit nog hd films wil kijken (en dan met name h264) , kan hij dat wel vergeten met een epia :)
Omdat? De processor daar te traag voor is, neem ik aan?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Verwijderd

ja.. daarbij is het nog maar de vraag of een 2800+ dat wel redt.

• Tanuki
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 12:52:
ja.. daarbij is het nog maar de vraag of een 2800+ dat wel redt.
Athlon 64 2800+ redt dat makkelijk, Sempron weet ik niet..

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

CelestialCelebi schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 12:42:
[...]

Omdat? De processor daar te traag voor is, neem ik aan?
Jup, ik zou idd iets rond de 2800+ / 3000+ nemen, sempron misschien een iets hoger nummer. Dan zit je wel goed. 720p h264 is zelfs nog een slagje zwaarder dan 1080i ts en wmv hé :)

Verwijderd

Nibbz schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 20:05:
Je wilt voor budget gaan, maar toch heb je er een "3Com Wireless 54Mb".
ik heb hier een conceptronic kaartje van 54mbit van 30 euro. En die werkt perfect.
Tja, alle kleine beetjes helpen :p
Zeke gebaseerd op de ralink chipset, die zijn trouwens al verkrijgbaar van af 20 euro.

Sorry dat ik het zeg mwwar wat verschikelijke dure HTPC. Ik zal zeggen koop snellere game pc en bouw je ouwe computer om naar HTPC.

Verwijderd

Altijd voor de dubbele tuner gaan anders beperk je jezelf tot het kijken naar het programma wat op dat moment opgenomen wordt. Ik heb zowel ervaring met single en dual tuner en als je het laatste eenmaal gehad hebt wil je echt niet meer terug. Het aantal mogelijken wordt ineens veel groter.
2 programma's tegelijk opnemen is dan natuurlijk ook een optie, of alvast de ene opname gaan bekijken terwijl de andere gewoon doorgaat.

Ik ben op dit moment een keuze aan het maken uit 2 behuizingen, beide full size, zoals je hier kunt lezen: IUNEED X15E-HTPC Case - Ervaringen

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2006 13:26 ]

Verwijderd

Wat zijn nou de complete lijst met voordelen van een dual tv-tuner (Hauppage 500 om maar even kort door te bocht te gaan) tegenover een single tv-tuner (Hauppage 150)?

Ik ga een HTPC kopen met MCE, dus als ik een tv-tuner kaart zou kopen zou dat zeker een Media Centre-Editie OEM zijn, aangezien ik denk ik toch geen film kijk op tv en tegelijk iets wil opnemen op een ander net.. wat zijn er voorderest voor voordelen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 17:46:
Wat zijn nou de complete lijst met voordelen van een dual tv-tuner (Hauppage 500 om maar even kort door te bocht te gaan) tegenover een single tv-tuner (Hauppage 150)?

Ik ga een HTPC kopen met MCE, dus als ik een tv-tuner kaart zou kopen zou dat zeker een Media Centre-Editie OEM zijn, aangezien ik denk ik toch geen film kijk op tv en tegelijk iets wil opnemen op een ander net.. wat zijn er voorderest voor voordelen?
Indien je de HTPC ook als (hoofd)tuner voor je beeldscherm gaat gebruiken dan ontkom je niet aan een kaart met 2 tuners. Of het moet zijn dat je stopt met TV kijken tijdens de opname? Er rest je namelijk niets anders dan naar het programma te kijken wat op dat moment opgenomen wordt.

Verwijderd

Ja ik was van plano m een Hauppage 150 te kopen en die in mn HTPC behuizing te proppen, om dan mn pc aan te sluiten op een 20" scherm en daarop tv te gaan kijken..
(nadat ik in mn tv-tuner een tvkabel die uit de muur komt heb gepropt)

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Standeman schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 15:07:
Wat heb ik bedacht?
Ahanix D.Vine 5 HTPC Zilver€ 189,00
Tagan TG-480-U22 Silent Power Supply€ 91,00
Asus K8N4-E€ 71,00
AMD Sempron 2800+€ 85,00
MSI GeForce FX5500 128Mb€ 43,00
3Com Wireless 54Mb€ 53,00
Microsoft Windows XP MCE 2005€ 107,00
Microsoft MCE Keyboard€ 65,00
Totaal€ 1.002,00

Budget?
Zo goedkoop mogelijk :+
Het enige waar ik niet op wil bezuinigen is functionaliteit (eigenlijk alles kunnen doen m.u.v. gamen) en de kast.
Wat JC Ken al zegt, het is echt een té dure HTPC. Alleen de kast kan ik wel enigzins begrijpen :P

1. Voeding is veeeel te duur voor zoiets. Koop een asus atlas 450watt met 120mm fan voor 50 euro ofzo.
2. Waarom moederbord en videokaart los? En waarom een FX 5500 ? :o Ik zou een asus a8n vm csm moederbord met GF 6150 on-board kopen (73 euro voor video en moederbord). Ondersteund wat purevideo betreft ;
H.264 Decode Acceleration
MPEG-2 Decode Acceleration
WMV9 Decode Acceleration
High-Quality Scaling
Een FX 5500 ondersteunt hardwarematig niets. En purevideo wil je hebben op je htpc :D Het is een van de beste software deinterlacers (met name van belang voor 1080i) / scaler die er is. En daar komt dus ook hardware decoding bij :)
zie voor videokaart support; http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html
3. Ik zou een Athlon64 3000+ kopen voor 120. Moet wel bij dat moederbord, en een 2800+ sempron zit een beetje op het randje wat hd betreft, en de 2800+ sempron ondersteund geen C&Q.
4. Waarom zo'n duur wireless kaartje?

Verwijderd

Op een A8V VM CSM zit toch al een aansluiting voor een netwerkkabel?
Misschien wil hij wel gaan gamen ;) met zijn Geforce FX5500

Ik zoutrouwens ook niet voor een MCE Toetsenbord gaan, ik heb reacties opgezocht van mensen hier op GoT, en vele vonden het een miskoop, ga gewoon voor een Logitech met leuke knopjes erop die MCE compatible zijn, en daarnaast gewoon die MCE remote control kit, met die afstandsbediening kan je al meer dan genoeg

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:37
Ik heb ook nog wel 'n aanmerking; waarom een 480Watt voeding? Dat gaat die setup echt niet trekken; kun je ook weer op bezuinigen ;)

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Bartjuh schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 18:53:
[...]

Wat JC Ken al zegt, het is echt een té dure HTPC. Alleen de kast kan ik wel enigzins begrijpen :P

1. Voeding is veeeel te duur voor zoiets. Koop een asus atlas 450watt met 120mm fan voor 50 euro ofzo.
2. Waarom moederbord en videokaart los? En waarom een FX 5500 ? :o Ik zou een asus a8n vm csm moederbord met GF 6150 on-board kopen (73 euro voor video en moederbord). Ondersteund wat purevideo betreft ;
WMV9 Decode Acceleration
High-Quality Scaling
Een FX 5500 ondersteunt hardwarematig niets. En purevideo wil je hebben op je htpc :D Het is een van de beste software deinterlacers (met name van belang voor 1080i) / scaler die er is. En daar komt dus ook hardware decoding bij :)
zie voor videokaart support; http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html
3. Ik zou een Athlon64 3000+ kopen voor 120. Moet wel bij dat moederbord, en een 2800+ sempron zit een beetje op het randje wat hd betreft, en de 2800+ sempron ondersteund geen C&Q.
4. Waarom zo'n duur wireless kaartje?
Qua moederboard ben ik er nog niet helemaal uit. Het liefst heb ik een ATX MB (dus geen micro-ATX) vanwege het aantal slots (i.c.m. de kast natuurlijk). Als het niet anders kan, zal ik voor een mATX board kiezen...

Verder heb ik een normale CRT TV (dus geen LCD) en ik betwijfel of ik ooit HDTV ga waarderen (Ik vind het beeld nu al prachtig met mijn Thomson breedbeeld). en om nog beter te gaan, ik betwijfel of ik het ga merken.

Wat dat betreft denk ik dat HDTV meer voor de videofielen is.. (a la audiofielen) en dat ik er persoonlijk weinig van ga merken... Aan de andere kant, ik heb nog nooit HDTV IRL gezien dus weet ik ook niet waar ik over praat.

Voor de rest.. lees ff het topic door (voornamelijk mijn reactie, helemaal onderaan) en het scheelt al snel weer een paar honderd euro... :)

Voor de rest ben ik alleen nog maar opzoek naar een moederboard met TV-out en SPDIF (om het 5.1 geluid van DVD naar mijn versterker te leiden).

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 25-03-2006 22:46 ]

Verwijderd

Bartjuh schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:16:
[...]

Jup, ik zou idd iets rond de 2800+ / 3000+ nemen, sempron misschien een iets hoger nummer. Dan zit je wel goed. 720p h264 is zelfs nog een slagje zwaarder dan 1080i ts en wmv hé :)
Voor wmv en ts heb je bijna niets nodig qua processorkracht, mijn 1800+ redt dat al om 1080i en 720p goed weer te geven. Met h264 had zelfs mijn p4 3ghz moeite op 1080i, dus ik betwijfel het ten zeerste (overigens, alle met coreAVC)

• Tanuki
  • Niet online
Hoe ga jij eigenlijk je speakers enzo aansluiten? Gewoon via de 3,5" jack plugs? Of toch op je tv? Ben wel benieuwd of het mogelijk is zo'n HTPC gewoon via SCART of iets dergelijks aan te sluiten..

Verwijderd

CelestialCelebi schreef op zondag 26 maart 2006 @ 09:24:
Hoe ga jij eigenlijk je speakers enzo aansluiten? Gewoon via de 3,5" jack plugs? Of toch op je tv? Ben wel benieuwd of het mogelijk is zo'n HTPC gewoon via SCART of iets dergelijks aan te sluiten..
Een stukje hierboven is het antwoord al gegeven: via S/PDIF wat een coaxiale of optische kabel kan zijn om de geluids info digitaal te transporteren (rechtstreeks naar versterker).

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 00:59:
[...]

Voor wmv en ts heb je bijna niets nodig qua processorkracht, mijn 1800+ redt dat al om 1080i en 720p goed weer te geven. Met h264 had zelfs mijn p4 3ghz moeite op 1080i, dus ik betwijfel het ten zeerste (overigens, alle met coreAVC)
Mijn p-m 1,6 Ghz kan wmv en ts ook makkelijk aan, maar h264 720p kan ie net aan op het randje. (90% pload avg, met pieken naar 100%) , maar het draait soepel met corevc. :)

Maar h264 kan toch alleen progressive dacht ik? Heb zelf trouwens nog nooit 1080i h264 content gezien...

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 09:32:
[...]

Een stukje hierboven is het antwoord al gegeven: via S/PDIF wat een coaxiale of optische kabel kan zijn om de geluids info digitaal te transporteren (rechtstreeks naar versterker).
Ik hoop dat ik het stereo geluid en video van mijn TV kaart via een SCART aan kan sluiten op mijn TV, zodat ik m'n versterker niet hoef aan te zetten om snel een iets te kijken wat ik opgenomen heb.

Met zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://videoclub.tiscali.nl/img/scart-con.gif

De rest (DVD's enzo) gewoon via SPDIF (coaxial of optical maakt dan weinig uit geloof ik) naar mijn versterker voor 5.1 geluid. Ik heb een Pioneer VSX-D710S.

Afbeeldingslocatie: http://www.pioneerelectronics.com/pio/pe/vgn/images/portal/cit_3442/36869VSX-D710S.jpg

Dus ik denk overigens ook dat een zwarte HTPC kast het beste eruit gaat zien.

[ Voor 44% gewijzigd door Standeman op 26-03-2006 11:34 ]

• Tanuki
  • Niet online
Ik heb ook behuizingen gezien waar gewoon cinch plugs of zelfs een SCART aansluiting op zat. Is dat beter, of maakt het in feite niks uit?

PS: Je zou misschien kunnen bezuinigen op de behuizing. De Enlight EN-7473 heeft zo'n beetje dezelfde features als de behuizing die jij hebt gekozen en is 3 keer zo goedkoop. :) Alleen heeft die geen LCD schermpje, volgens mij...

Afbeeldingslocatie: http://www.myhtpc.de/galerie/174.jpg Wel dus. :D

[ Voor 9% gewijzigd door Tanuki op 26-03-2006 11:54 ]

Verwijderd

Slaat wel rare tekst uit dat LCD schermpje :P
in ieder geval, ik zie niet echt waar je je floppy disk in moet schuiven? je dvd brander neem ik aan moet daar in de bovenkant? en zit er al een PSU in of moet die er nog in? Ik vind het namelijk wel een mooi ding voor mijn HTPC, het probleem is alleen dat de site van Enlight bij mij niet geopend wordt.

• Tanuki
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 12:04:
Slaat wel rare tekst uit dat LCD schermpje :P
in ieder geval, ik zie niet echt waar je je floppy disk in moet schuiven? je dvd brander neem ik aan moet daar in de bovenkant? en zit er al een PSU in of moet die er nog in? Ik vind het namelijk wel een mooi ding voor mijn HTPC, het probleem is alleen dat de site van Enlight bij mij niet geopend wordt.
Aan de rechterkant zit een eh.. dingetje, dat je naar rechts moet schuiven en dan komt er een cardreader tevoorschijn (zit er standaard al bij), die kan je eventueel vervangen door een andere cardreader of floppydrive... DVD brandert gaat inderdaad bovenin. En of er al een PSU bij zit, volgens mij wel, maar dat weet ik niet zeker.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Standeman schreef op zondag 26 maart 2006 @ 11:17:
[...]

Ik hoop dat ik het stereo geluid en video van mijn TV kaart via een SCART aan kan sluiten op mijn TV, zodat ik m'n versterker niet hoef aan te zetten om snel een iets te kijken wat ik opgenomen heb.

Met zoiets dus:

[afbeelding]

De rest (DVD's enzo) gewoon via SPDIF (coaxial of optical maakt dan weinig uit geloof ik) naar mijn versterker voor 5.1 geluid. Ik heb een Pioneer VSX-D710S.

[afbeelding]

Dus ik denk overigens ook dat een zwarte HTPC kast het beste eruit gaat zien.
Waarom wil je je TV op je TV-kaart aansluiten :?
Als je nou gewoon dit doet:
PC Audio ---> S/PDIF ---> Amp
PC VGA ---> S-video ---> TV
PC Audio ---> Tulp audio ---> TV

De laatste 2 stop je dan inderdaad in zo'n scart blok. Zo wilde ik het zelf ook doen, maar volgens mij is de analoge audio uitgang van mijn moederbord kapot, dus dat werkt niet...
Zelf heb ik ook een HTPC op basis van de D-Vine 5 en ik ben er ontzettend tevreden over. Misschien kun je wat ideeën opdoen, wandel eens door mijn specs heen.

[ Voor 8% gewijzigd door rb338 op 26-03-2006 12:16 ]

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
rb338 schreef op zondag 26 maart 2006 @ 12:15:
[...]

Waarom wil je je TV op je TV-kaart aansluiten :?
Als je nou gewoon dit doet:
PC Audio ---> S/PDIF ---> Amp
PC VGA ---> S-video ---> TV
PC Audio ---> Tulp audio ---> TV

De laatste 2 stop je dan inderdaad in zo'n scart blok. Zo wilde ik het zelf ook doen, maar volgens mij is de analoge audio uitgang van mijn moederbord kapot, dus dat werkt niet...
Zelf heb ik ook een HTPC op basis van de D-Vine 5 en ik ben er ontzettend tevreden over. Misschien kun je wat ideeën opdoen, wandel eens door mijn specs heen.
Dit bedoelde ik ook.. Misschien had ik het een beetje onduidelijk omschreven.

Is het overigens niet zo dat je of analoog of digitaal gebruikt met zo'n MB en dat je ergens in Windows er tussen kan schakelen of werken zo ook tegelijkertijd?

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 26-03-2006 13:46 ]

• Luuk1983
Bartjuh schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 18:53:
WMV9 Decode Acceleration
High-Quality Scaling
Een FX 5500 ondersteunt hardwarematig niets.
De 6150 mist wel een onderdeel: Spatial-Temporal De-Interlacing. Wat is het effect daarvan op de beeldkwaliteit? Is het iets wat belangrijk is? Anders is misschien een 6600 of een 7300GS een optie?

Een FX5500 is inderdaad niks voor een HTPC (in ieder niet iets om nieuw te kopen). Let er ook op dat een 6800GT purevideo niet echt goed ondersteund. Vanaf de 6600, die nieuwer is, wordt puervideo goed ondersteund :)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Joker
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Joker

Voor de videokaart zou ik niet teveel geld uitgeven. Gewoon het goedkoopste nemen wat je kunt vinden. De beeldkwaliteit kun je ook aanpassen met goede software (ffdshow, dscaler, zoomplayer). Ik heb zelf een paar maanden terug een HTPC samengesteld uit wat oude en nieuwe componenten. CPU is een Athlon 1200, videokaart een passief gekoelde Radeon 9200. Werkt prima allemaal (zolang het geen full-HD is; dat trekt de CPU niet...)

Wat betreft de kast: Die is erg mooi, maar zit daar 'toekomst' in? Ik heb zelf met opzet een wat eenvoudigere alu-kast gekozen (Silverstone LC03). Weliswaar wat minder qua vormgeving, maar met een aantal klepjes waarachter zat ruimte is voor 3,5" en 5,25" apparaten. Kan er nog een keer een HD-DVD, Blu-ray of wat dan ook bij.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Misschien dat mensen me kunnen helpen.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een ATX (geen micro) met onboard video welke de Sempron of de Athlon 64 ondersteund. Dus socket 754 of 939.

Ik kan ze nergens vinden :?. Alle boards die ik zie met onboard video zijn mATX boardjes met slechts 2 of 3 PCI sloten..

Uiteraard kan ik ook wel een normaal ATX board kopen.. Maar welke (goedkope) video kaart kan ik dan het beste nemen?

Verwijderd

Meeste mensen nemen een Geforce FX 5500 met hun HTPC
het ligt er gewoon aan wat jij precies wil gaan doen

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Luuk1983 schreef op zondag 26 maart 2006 @ 17:00:
[...]

De 6150 mist wel een onderdeel: Spatial-Temporal De-Interlacing. Wat is het effect daarvan op de beeldkwaliteit? Is het iets wat belangrijk is? Anders is misschien een 6600 of een 7300GS een optie?

Een FX5500 is inderdaad niks voor een HTPC (in ieder niet iets om nieuw te kopen). Let er ook op dat een 6800GT purevideo niet echt goed ondersteund. Vanaf de 6600, die nieuwer is, wordt puervideo goed ondersteund :)
Hmm, de 6150 ondersteund dat idd helaas niet... en spatial-temporal deinterlacing is toch wel mooi voor mij :) . Wil voornamelijk 1080i ts materiaal afspelen, oftewel veel interlaced films. Dan is een goede deinterlacer toch heel belangrijk, kan me rot ergeren aan deinterlace artifacts.
Well so what is Spatial-Temporal Deinterlacing?
The most basic deinterlacing either blindly combines two interlaced fields or interpolates the current one. The more advanced version of this tries to adapt frame by frame (technically field by field) to whichever technique is best. The next level up that you gain with the power of VMR9 is pixel-adaptive where these deinterlacing techniques are analyzed and adapted on a pixel by pixel basis. Sounds good right? Well even with pixel adaptive deinterlacing things could be better, sometimes it introduces a softness that is undesired. Further the algorithm only looks at data in the current field. So NVIDIA has a solution for us with PureVideo: they use an advanced proprietary deinterlacing technique that examines both the surrounding pixels (spatial) and the movement in the scene (temporal) and filters each pixel accordingly using different filtering techniques that preserve details in areas with no motion while providing very smooth video in moving areas containing contrasting edges. This is exposed when you set "Best available" for the "De-interlace Mode" in the NVIDIA DVD Decoder
Ook ondersteund ie geen bit error correction en inverse telecine voor HD. Eigenlijk ook 2 dingen die ik wel belangrijk vind als ik voornamelijk 1080i wil gaan afspelen op me HTPC :D
Er zijn veel fout geflagde 1080i films op newsservers ben ik al achtergekomen, bit error correction moet ervoor zorgen dat ie dat detecteerd en rechtzet, klinkt goed :) Ook inverse telecine om er progressive van te maken klinkt ook goed :)

Alleen nu hét grote nadeel, de 7600GT is de goedkoopste kaart die het ondersteund :'(

Wat spatial-temporal deinterlacing betreft is de Geforce 6600 de goedkoopste.... dat maakt het toch wel wat duurder.... en ik ben benieuwd naar hoe groot de voordelen zijn wat beeldkwaliteit betreft :)

Ik denk dat ik dan toch voor een 6150 ga in het begin, en als de 7600GT voor een prikkie te koop is, die erin steken :)

• Luuk1983
Ik zit zelf te denken aan een passive 6600. Die is goedkoper dan een 7600 :) Je kan later altijd nog upgraden natuurlijk.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
* Standeman neemt een kleine aanloop en *schop*

ff een update

Eindelijk een keuze gemaakt... Uiteindelijk bleek dat mijn budget 600 euro was. Dat is niet veel, maar voor een non-gaming HTPC is dat net genoeg denk ik...

Wat heb ik gekozen?
(alle prijzen zijn excl BTW bij salland)

SilverStone Behuizing LC17 Zwart81,51
Sea Sonic Voeding S12-33047,90
Asus A8N-VM CSM€ 58,82
AMD Athlon 64 3000+ Venice€ 95,80
Dane-Elec Memory 512 MB, PC3200, 400 MHz€ 37,82
Hauppauge WinTV PVR-150 MCE Kit€ 73,95
Asus WiFi WL-167g USB 2.0€ 20,17
Samsung HDD Spinpoint 250 GB€ 73,11
NEC ND-4571 Zwart€ 35,29
Totaal€ 524,37
Totaal (incl. BTW)€ 624,00

De voeding schijnt lekker stil te zijn, de boxed cooler ook (incl. Cool 'n' Quit) evenals de fan cases.

Waarom heb ik niet voor de ahanix D5 gekozen? Deze is niet meer te krijgen bij salland (wilde graag alles bij dezelfde leverancier bestellen) tevens is de Silverstone LC17 ook een mooie ATX kast... Er zit alleen geen VFD schermpje in (welke ik waarschijnlijk toch niet ga missen).

Als iemand zegt.. "dat moet je echt niet doen", hoor ik het graag.. Ik kan vanavond nog wel wat dingen wijzigen als ik echt zou willen!! Volgens mij is het een redelijk goed systeem voor mijn doeleinden!! (zie TS)

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 30-04-2006 17:53 ]

• Luuk1983
Nice nice :)

Lijkt veel op wat ik gekozen heb bij mijn HTPC. Uit mijn topic:

Prijzen ex btw:

SilverStone SST-LC17S Geen, Zilver 1 € 83,19
Tagan TG330-U01 330 Watt 1 € 39,49
Asus A8N5X 1 € 57,98
AMD Athlon 64 Venice 3000+, Socket 939, OEM 1 € 95,80
Arctic Freezer 64 Pro 1 € 16,81
TwinMos Memory DDR SDRAM, 512 MB, PC3200, 400 MH.. 2 € 67,22
Asus EN6600 Silencer /TD 128 MB, PCI Express x1.. 1 € 65,55
Samsung Spinpoint 160 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA.. 1 € 56,30

Prijzen inc btw:

Silverstone SST-LC17S, Zilver € 99,00 0 / 1
Tagan TG330-U01, 330 Watt, Retail € 46,99
Asus A8N5X € 69,00
AMD Athlon 64 Venice € 114,00
Arctic Freezer 64 Pro € 20,00
2x TwinMos Memory, 512 MB, DDR, PC3200, 400 MHz € 80,00
Asus EN6600 Silencer /TD, 128 MB, DDR, PCI Express x16 € 78,00
Samsung Spinpoint, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 € 67,00

Totaal incl verzendkosten en inclusief BTW: 582,48

Mijn topic staat hier

[ Voor 28% gewijzigd door Luuk1983 op 01-05-2006 09:33 ]

Pagina: 1