[mic] Welke Microfoon onder de 75 euro?

Pagina: 1
Acties:
  • 454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik wil thuis zang/spraak/gitaar gaan opnemen, en nu ben ik op zoek naar een goede, maar goedkope microfoon.

Ik weet dat er verschillende soorten mic's zijn, de meest gebruikte; dynamisch en condensator. Condensator mic's hebben phantom voeding (+48V) nodig. Dynamische hebben veelal een jackplug als uitgang.

Mooi! Maar nu kom ik bij het punt welk bereik de mic moet hebben. Er moet zang spraak en gitaar mee opgenomen worden dus het frequentiebereikmag vrij breed zijn. Daarnaast hoeft het geen gerichte mic te zijn, een allround is prima.

Ik vraag dit advies omdat ik bang ben dat ik een hutjeknutje mic koop voor weinig geld, terwijl er misschien degelijke mic's zijn voor het zelfde geld.
Kan iemand me helpen welke mic ik moet nemen? duur/goedkoop, condensator/dynamisch merk/geen merk?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59

Jag

Je hebt zeker geen element in je gitaar zitten? Anders kan je dat ook met behulp van een DI opnemen: makkelijk, goedkoop en goed.
Als zangmicrofoon zou je bijvoorbeeld een SM58 kunnen kopen (wel een cliche om dat te doen :) ), die is niet zo duur.

Overigens hebben alle (professionele) mics een XLR connector, soms een mini XLR, maar ze hebben allemaal XLR. Jack wordt in principe alleen maar voor line inputs en outputs gebruikt.

Verwijderd

neem een samson usb condensor mic. absoluut beste kwaliteit voor je budget.

http://www.samsontech.com...cfm?prodID=1810&brandID=2

word gevoed vanuit usb dus geen fantom voeding nodig.

• voodooless
  • Laatst online: 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

De vraag is natuurlijk ook: waar sluit je het ding op aan?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MauriX
Ik heb een behringer mixer, dus dat zit wel snor. Ik zoek een mic met XLR aansluiting(geen usb) omdat ik 'm allround wil gebruiken, niet alleen voor opnames op mijn pc.

Verwijderd

Geef een paar euro meer uit en koop dit manusje van alles: een Shure SM57. De mic is voornamelijk bedoelt voor slagwerk en gitaar maar je ziet hem ook enorm veel als zangmicrofoon gebruikt worden. Want het is in principe een SM58 met andere kop. Althans dat is mij vertelt.

De microfoon komt trouwens met een opbergtasje en microfoonklem.

edit:
Ah NL link met Nathalie :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 16:55 ]

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 16:50:
Geef een paar euro meer uit en koop dit manusje van alles: een Shure SM57. De microfoon komt trouwens met een opbergtasje en microfoonklem.
Ik verbeter je link even in : Klik

Blij Met Wilco

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:19

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat je ook wat meer moet toelichten hoe je 'm gaat gebruiken: als studio of ook met versterking; op statief of in de losse hand.
Voor studio-opnames op statief denk ik dat je al snel betere resultaten met een condensatormic haalt, met name in toepassingen als spraak en gitaar. (ik neem ff aan dat je mixer ook fantoom kan leveren)
Helaas zijn condensatormics vaak erg duur en ver boven je budget.
misschien is dit iets: http://www.musicstorekoel.../0/detail/musicstore.html (geen ervaring mee)

misschien is dit ook wel wat:
http://www.feedback.nl/?id=55&b=BC1

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 22-03-2006 17:36 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
een 57 is prima voor jou wensen, en ook eigenlijk wel een beetje beter dan een 58, omdat de 57 een kleine richtkarakerestiek heeft, en de 58 meer rommel rondom kan oppakken, en aangezien je daar bij de 57 minder last van hebt, is die wat geschikter voor je

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• MauriX
Is de Shure PG 58 ook wat? Kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen de SM58 en de PG58? Ik kan het nergens achterhalen nl...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kijk eens bij thomann.de naar de t.bone sc400 of de sc600.
Afbeeldingslocatie: http://www.thomann.de/prodbilder/the_tbone_sc600_grossmembranmikro_pimx_157981.jpg

Wise enough to play the fool

Verwijderd

MauriX schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 11:53:
Is de Shure PG 58 ook wat? Kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen de SM58 en de PG58? Ik kan het nergens achterhalen nl...
Er zit niet veel verschil tussen. De SM58 is iets "gerichter" met opnemen. Dus minder omgevingsgeluid. Shure geeft aan dat de PG hoofdzakelijk voor zang te gebruiken is terwijl de SM multifunctioneel is.

Maar als je twijfelt kun je het beste eens een muziekzaak opbellen, of nog beter, erheen gaan.

• MauriX
Ok, met alle respect voor jullie reacties. Graag zou ik de voor/nadelen van de mic's zien. Ik kan nu wel modellen gaan overwegen. Maar omdat ik er beperkt verstand van heb, weet ik dus niet waarom ik nou juist "die ene" microfoon zou moeten kiezen.

Kijk, ik kan zelf wel de winkels vinden als feedback/thomann/muziekproduktiv e.d., maar het gaat me er juist om waarom ik dat model moet nemen.

Dus @ Teacher, wat is er met dit model beter dan bovengenoemden?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Niet zozeer beter, maar een hele goede alrounder waarmee je voorlopig goed uit de voeten kan, compleet geleverd voor een hele scherpe prijs.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1