Toon posts:

Processor op afstand van mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee,
is het mogelijk om de processor op een afstandje van het mobo te zetten? Door te connectiepunten bijvoorbeeld met draad aan elkaar te verbinden.. Ik bedoel dus het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/8355/aaa7gj.jpg

Is dit op de een of andere manier mogelijk?

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:29:
Hee,
is het mogelijk om de processor op een afstandje van het mobo te zetten? Door te connectiepunten bijvoorbeeld met draad aan elkaar te verbinden.. Ik bedoel dus het volgende:

[afbeelding]

Is dit op de een of andere manier mogelijk?
Als jij goed kunt solderen, denk ik dat het wel kan. Maar wat wil je er dan precies mee doen?

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-05 22:20
Een processor zit juist op het mobo, omdat dan de verbinding naar het geheugen/northbridge e.d. erg kort zijn. Als je dit gaat veranderen, dan heb ik het vermoeden dat het niet lekker gaat lopen.

Mag ik vragen waarom je het überhaupt wil?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben namelijk aan het experimenteren met verschillende koelmogelijkheden, en ik denk als dit me lukt dat ik een fantastische koeler kan maken. :)

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Wat wordt dan de afstand tussen de processor en het socket?

Self reflection is the school of wisdom

Verwijderd

volgens mij moet je dan echt soldeerkoning zijn...en dan nog, zal het er lastig worden met verschil in timings e.d.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat het best kan alleen zal je dan met een socket 939, 939 koperendraadjes aan je cpu en socket moeten gaan solderen, kan wel maar lijkt mij een flinke klus.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:33:
Ik denk dat het best kan alleen zal je dan met een socket 939, 939 koperendraadjes aan je cpu en socket moeten gaan solderen, kan wel maar lijkt mij een flinke klus.
Waarom alleen met socket939? Ik zit dus vast aan 754.. Maar ik denk dat ik wat ga proberen, solderen zou wel een goede oplossing zijn

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

NightWalker2005 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:33:
Wat wordt dan de afstand tussen de processor en het socket?
Inderdaad, de lengte.
Het is mogelijk dat je de stabiliteit kwijtraakt zodra de banen verlengd worden.
Naast dat is het materiaal waarschijnlijk ook van belang.
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:35:
[...]

Waarom alleen met socket939? Ik zit dus vast aan 754.. Maar ik denk dat ik wat ga proberen, solderen zou wel een goede oplossing zijn
Hij pakt S939 als referentie. Bij S939 moet je meer pinnen solderen dan bij S754.
Desalniettemin blijven het veel pinnen... ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Thandor op 22-03-2006 14:36 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Ik denk dat het een grote klus gaat zijn als je bijvoorbeeld 754, 939 of afhankelijk van het socket zoveel draden wil solderen. Als je dat al klaar krijgt betwijfel ik dat het goed gaat werken want de data die je over die draden wilt sturen gaat enorm snel.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die socket 939 was gewoon een voorbeeld om aan te geven hoeveel draadjes je zal moeten solderen.

Edit : Te laat :P

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 22-03-2006 14:36 ]

Verwijderd

Misschien als je een tweede socket hebt van een andere mobo dan kan je wat makelijker de boel bij elkaar houden.

Dus cpu in losse socket vandaar draad of wat dan ook naar de socket van je mobo. Maarja dat zegt een technon00b 8)7

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ik hoop dat de processor een afdankertje is. Want dit lijkt me meer een leuk experiment, dan een poging om je systeem serieus koel, snel en vooral stabiel te houden. Niettemin lijkt me het wel geinig als je ons op de hoogte houdt. Ik zou het in ieder geval zelf willen weten. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga jullie zeker op de hoogte houden.. Maar ik heb nog wel een proc nodig voor dit project. =/ Ik vind het een beetje zonde om 100 euro weg te gooien als de proc dood gaat, heeft iemand mss een processor liggen voor de s754? Maakt niet uit hoe snel.

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Over de vraag of het kan.
JA
Over de vraag of het lukt
JA als jij goed kan solderen.
Over de vraag of het stabiel blijft.
NEE, want de signaal lijnen en dergelijk zijn niet berekent, zowel in spanning als ik capasiteit, op een verlenging van de lijnen. dus het zal er niet stabieler op worden.

Maar waarom wil je dit behalve een nieuw idee voor een koeler ontwikkelen.
Kan je niet eens proberen of je ergens een P1 133 op kan scharrelen en daarmee testen.
dan kan je dus eerst het principe testen en je techniek verfijnen.
Daarnaast wil ik pics hebben je oplossing akls het je lukt met je nieuwe koeltechniek.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:34
Gaat niet lukken ivm timing tussen je proc en je mobo. Ik heb hier al eens een topic overgezien..
in iedergeval ging het toen niet lukken...

trouwens, als je een bos kabels hebt krijg je ook last van interferentie e.d. denk ik.
daarnaast zou ik ook niet solderen maar meer met klipjes werken die je aan de draadjes kan knijpen en over het pinntje van je proc kan schuiven.
en ik zou een kleurencombinatie gebruiken anders ga je ongetwijfels draadjes in verkeerde gaatjes stoppen >:)

[ Voor 56% gewijzigd door Opperhoof op 22-03-2006 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het niet persee zo doen, maar ik weet dat er heus nog wel een andere oplossing is voor de extreme temperaturen door bijvoorbeeld overclocken. Leuk om hier over na te denken, dit kwam me te boven en ik vroeg me gewoon af of het kon. Ik ga kijken hoe het precies zit. Misschien vind ik iets anders. :)

Edit: Als het niet gaat lukken, denk ik mooi even verder. ;) Bedankt voor de reacties iedereen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 14:45 ]

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-05 18:54
Ik denk niet dat het lukt. De timings van een proc zijn echt te nauw om die miljardsten van vertraging te tolereren. Denk ik :P

Ik zou wel graag het resultaat zien :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

Volgens mij komt dit sowieso niet goed of gaat de performance onderuit:
- lichtsnelheid: 0.3*10^9 m/s (in feite is het al lager in de geleiders, ik denk iets van 0.2-0.25*10^9)
- neem processor van 2 GHz = 2*10^9 Hz
= 15 cm reist het signaal voordat de processor aan de volgende kklokcyclus begint

Dus waarschijnlijk problemen met timings, of toch zeker performantieverlies, omdat je de lengte gaat verhogen met een aantal cm...

Verwijderd

zou dit nu zoveel beter koelen?
je zit toch met 939/754 draadjes tussen je cpu en mobo waar waarschijnlijk niet veel lucht doorkan

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

lol jij spoort niet.. als je je cpu en moederbord verrot wil maken, go zo door 8)7

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Woohooo schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 19:05:
lol jij spoort niet.. als je je cpu en moederbord verrot wil maken, go zo door 8)7
Op zich lijkt mij het best interessant om een 'CPU op afstand' te hebben :)
Wellicht kunnen geïnteresseerden het eerst proberen met een 80486. De schade kan dan vrijwel nooit hoog zijn en je hebt minder pinnen waardoor de klus eerder geklaard is :Y)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Woohooo schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 19:05:
Een beetje vriendelijker reageren mag ook?

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 20:39
Op zoveel ghz dat een processor nu draait lukt het never nooit niet om hem stabiel te laten draaien over zo'n afstand dit geeft namelijk een wereld aan storing.
Blijft namelijk niks van het signaal over op zoveel ghz.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik denk niet dat het zal werken, want een simpel koperen draadje heeft ook een weerstand. Daardoor zal het helemaal niet werken of zal je een zeer instabiel systeem krijgen. Probeer het eens met een pentium of 486 zou ik zeggen ;).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tip:

Ik twijfel sterk of dit gaat lukken met een moderne CPU ivm timings, maar hoe dan ook, ik zou dit eerst eens oefenen op een 386 of een 486 - dan heb je veel minder pins, veel grotere pins en veel minder strakke timings. Als dat lukt kun je eens een P1 proberen. Lukt dat, dan kun je eens gaan kijken naar snellere CPUs :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Het is natuurlijk niet de CPU die je op afstand wilt maar de HITTE. Als je nou gewoon die op afstand van je mobo zet heb je het zelfde bereikt als wat je nu tracht te proberen.

Zoals zovelen al zeggen, met een FSB die bijna in de Ghz range loopt is het verplaatsen van alleen de CPU gewoon technisch en fysisch onmogelijk. Als je nagaat dat zelfs BINNEN een CPU de afstanden al te lang beginnen te worden om binnen 1 cycle de hele CPU te kunnen bereiken, dan kun je op je klompen aanvoelen dat het gewoon niet gaat lukken door simpelweg verlengen van de socket.

Als het alleen om het geheugen zou gaan, zou je wel caches toekunnen voegen. 3rd level cache op 2 cm, 4th level cache op 5 cm, 5th level cache op 10cm, etc. Maar dat ga jij niet even makkelijk zelf in elkaar solderen ;)

Kortom, zet gewoon alleen de HITTE op afstand, en koel die dan ergens anders op de manier die je eigenlijk in gedachte had met de 'externe' cpu.

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik kan me niet voorstellen dat het mogelijk is zoiets te solderen. Ik had een keer een pc van iemand om na te kijken, bleek dat hij de proc. er verkeerd om in gelegd had en het armpje van de socket geforceerd dichtgedrukt zodat de helft van de pennetjes plat waren. Ik heb geprobeerd het goed te krijgen met kleine schroevedraaiertjes e.d., maar op een gegeven moment kreeg ik last van mijn ogen en ging het niet meer.

Veder denk ik dat de bedrading onder je proc. teveel verlies aan spanning en vermogen veroorzaakt omdat het allemaal geisoleerde draden moeten zijn. Veel ruimte voor luchtstroming zal er dus ook niet overblijven.

You are in a maze of little twisting passages, all different.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

lamko schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 19:35:
Op zoveel ghz dat een processor nu draait lukt het never nooit niet om hem stabiel te laten draaien over zo'n afstand dit geeft namelijk een wereld aan storing.
Blijft namelijk niks van het signaal over op zoveel ghz.
Die GHz dingen zitten INTERN in de cpu, extern heb je hoogstens 1066MHz (maar 533MHz is reëeler)

Maar dan heb je nog wel problemen met de timings en weerstand en impendanties en inducties hoor ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

[quote]blorf schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:27:
Ik kan me niet voorstellen dat het mogelijk is zoiets te solderen. Ik had een keer een pc van iemand om na te kijken, bleek dat hij de proc. er verkeerd om in gelegd had en het armpje van de socket geforceerd dichtgedrukt zodat de helft van de pennetjes plat waren. Ik heb geprobeerd het goed te krijgen met kleine schroevedraaiertjes e.d., maar op een gegeven moment kreeg ik last van mijn ogen en ging het niet meer.[quote]
Ik mis het verband tussen solderen en rechtbuigen?
Veder denk ik dat de bedrading onder je proc. teveel verlies aan spanning en vermogen veroorzaakt omdat het allemaal geisoleerde draden moeten zijn. Veel ruimte voor luchtstroming zal er dus ook niet overblijven.
Het is geen 220 hoor ik denk dat de weerstand van die draadjes wel het laatste is waar je je zorgen over moet maken. Tevens ben ik benieuwd waarom jij denkt dat het geisoleerde draadjes moeten zijn. Zijn de pinnentjes van je cpu ook geisoleerd?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Dit gaat niet werken. Door de soldeer verbindingen zal je ontzettende reflectie krijgen. Het verhogen van de eigenlijke voet (2de voet) dmv koperen staafjes is een beter idee.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

[quote]IorGie schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:43:
blorf schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:27:
<knip>
[...]

Het is geen 220 hoor ik denk dat de weerstand van die draadjes wel het laatste is waar je je zorgen over moet maken. Tevens ben ik benieuwd waarom jij denkt dat het geisoleerde draadjes moeten zijn. Zijn de pinnentjes van je cpu ook geisoleerd?
Waarom denk je dat hoogspanningskabels relatief dun zijn en startkabels relatief dik?
Het vermogen wat je verliest heeft te maken met de stroom die er doorheen gaat, P=I2*R,
100W bij 100V is 1A door een draadje, 100W bij 1V is 100A door een draadje, en als je nou ziet dat het vermogen wat het draadje met de relatief hoge weerstand (vergeleken met een dikke draad) verliest... ;)

En ben jij in staat om zonder veel moeite honderden draadjes op enkele mm van elkaar ook enkele mm van elkaar af te houden? Wat denk je dat die draadjes doen als je per ongeluk wat verbuigt door het iets steviger (of iets te los waardoor het valt) vast te pakken?

[ Voor 14% gewijzigd door Resistor op 22-03-2006 20:51 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-05 20:15
Hmm, interessant idee, misschien eens kijken of ik zin heb om dit op een p2 uit te voeren.

Dan zou ik het wel met een socket doen waar de CPU in gaat en dan vanaf daar de draadjes solderen.

offtopic:
Kun je een p2 socket zo van het moederbord los solderen?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik denk dat er industrieel heel eenvoudig zulke verlengstukken te maken zijn (zodat je niet zelf met je soldeerbout hoeft te gaan kloten), maar de afstand is denk ik gewoon veel te groot om het stabiel te laten werken. Anders zou dit ook al lang een keer op de markt zijn gekomen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 15:09
Met een héél trage proc kan dit mss nog net lukken (100MHz fsb ofzo).
Je zal de databussen allemaal exact (jaja, op de millimeter nauwkeurig) even lang moeten maken, een deftige afscherming maken (tegen storing), en die afscherming moet nogal nauwkeurig de juiste impedantie hebben (dus elke soldeerverbinding exact evenveel tin in exact dezelfde vorm, eventueel doormeten met een netwerkanalyser en met messje bijschrapen tot het goed is, netwerkanalyser kost je 60000€ by the way). Als dat allemaal goed is, kan het zijn dat je dat lukt op een beetje recente proc met niet te hoge frequentie, om die een paar centimeter op te schuiven.

Kortom, niet te doen, de gebruikte protocollen, snelheden, spanningen en eisen maken het niet haalbaar.

@gambr0: die socket afsolderen zal erg moeilijk zijn, véél kans dat je em gewoon verbrand/smelt/breekt.

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 22-03-2006 23:08 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1