[Photoshop] gescande tekst optimaliseren: enkel zwart en wit

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-12 00:22
Het volledige verhaal
Een probleem dat denk ik al vaker is voorgekomen, maar jammer genoeg vind ik niets via de search. Het probleem is dus het volgende: voor het vak Nederlands hebben we enkele boekbesprekingen moeten maken in groep. Het probleem is dat sommige van die groepswerken opgeschreven zijn en niet ingescand. Hoezo een probleem? Wel, aan het einde van het jaar moeten we een 'leesportfolio' ( |:( LOL) afgeven en de leerkracht eist perfecte kopies.

De vraag
Nadat ik de afbeeldingen naar zwart/wit (nog geen kleurenlaserprinter...) heb geconverteerd, blijven er echter ook grijze(re) zones over. Die zou ik dus willen wegwerken: er mag énkel zwarte tekst (het gedrukte gedeelte en het geschreven gedeelte) en wit papier overblijven, het lichtgrijze moet volledig weggewerkt worden! (Later wordt het dus met een zwart/wit printer afgedrukt.)

Wat heb ik al geprobeerd?
In Photoshop:
code:
1
2
3
4
File > Save as > GIF file

Palette: Local (Adaptive)
Forced: Black and White

Maar dit geeft me dus een scan met nog steeds 'lichtgrijs papier', wat niet de bedoeling is.

De bestanden
Hier vind je pagina 2 van één van de bundels. Ik heb wel niet de PSD geupload, omdat die 23.4MB is... Beetje groot }:O

NL_lectuurfiche_damocles_p2.jpg (originele scan) (1 MB)
NL_lectuurfiche_damocles_p2.gif (aangepaste versie) (1.06MB)

P.S.: waarom is dat .gif bestand groter dan het .jpg bestand? AFAIK waren .gif bestanden meestal tog kleiner, omdat ze minder kleurinformatie opslaan? En zeker in dit geval slaat het minder kleuren op... :Z

Bij voorbaat dank!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Image -> Mode -> Indexed color -> Eerste vakje zwart, de rest wit.

En volgens mij heeft JPG een betere compressie dan GIF in dit geval omdat er toch nog veel verschillende kleuren in het plaatje zitten, GIF slaat alle pixels op en JPG niet? Zoiets dacht ik, maar daar heb ik geen tot weinig gedetailleerd verstand van ;)

Verwijderd

in ps wat met levels en/of curves spelen, daar moet je een heel eind mee komen denk ik

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:01

Sabbi

je denkt aan mij.

Levels ja, bv in photoshop mode>adjust> levels doen en dan zowel het zwarte als grijze schuifje naar net links van de klomp zwart schuiven, zo kom je er wel... Hou je zelfs nog je mooie blauwe balpenkleur over...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat ik zelf meestal doe met krantenartikelen e.d.:
Inschannen op hoge resolutie/dpi (600 dpi + ) in puur zwart wit (geen grijstinten dus!!) Hierna converteren naar 256 grijstinten en verkleinen. Dit levert vaak een perfecte scan op.

En met jouw jpg kun je gewoon even het contrast verhogen.

Verder over JPEG, van Wikipedia:
De JPEG-bestandsindeling kent diverse compressiemogelijkheden. Hoe hoger de compressie des te kleiner het bestand, en des te geringer de beeldkwaliteit. Het kwaliteitsverlies van JPEG valt niet veel op bij foto's, maar wel bij bijvoorbeeld grafieken, lijnen of letters. Voor dit soort afbeeldingen is de GIF- of PNG-compressie beter geschikt, of de nieuwe RAW-methode waar de opslag plaatsvindt zonder compressie en het beeld later via geschikte software bewerkt kan worden. Zodoende wordt JPEG veelal gebruikt voor foto's, bijvoorbeeld gemaakt met digitale camera's.

[ Voor 60% gewijzigd door Noork op 22-03-2006 21:55 ]

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010

• bRight
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

bRight

digitaal

Afbeeldingslocatie: http://www.inforaction.nl/troep/levels.gif

Het 'grijs' van het papier zit in de piek aan de rechterkant. Die moet je er in ieder geval uit halen.

http://www.inforaction.nl...tuurfiche_damocles_p2.gif

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is het niet handiger om die dingen gewoon zwart wit in te scannen? Mijn scanner heeft zelfs een speciale tekstverbeterende modus waarin met groen licht wordt gescand (dat is het voordeel van een LIDE scanner met rgb leds).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Ik heb laatst ook nog met scannetjes lopen klooien voor school, ik had gewoon de contrast wat omhoog gegooid. Ook kan je wat proberen met de andere mogelijkheden onder 'Adjustments'.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-12 00:22
Het zijn examens geweest en vakantie, maar nu ben ik terug bezig met dit prullewerk...

Ik HAD het in zwart-wit ingescand, maar dan had je nog steeds de grijswaarden. Ik heb dus alles in kleur, wel in hoge resolutie. bRight's resultaat zag er belovend uit... en het werkte ook bij mij :)

Héél erg bedankt, bRight! ;) _/-\o_ _/-\o_ :D
Pagina: 1