Temperatuur meter serverruimte

Pagina: 1
Acties:
  • 2.833 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor onze serverruimte zoeken we een oplossing om de temperatuur te meten en bij overschrijvding van een vastgestelde grens gewaarschuwd te worden middels een sms/ belsignaal en eventueel
e-mail.

Dit omdat de risico's bij uitval van een airco te groot is. Ik kan hier helaas heel weinig over vinden ook op het forum zelf niet, en googlen helpt me ook niet verder alleen wat vage oplossingen die niet aan onze eisen voldoen.

Daarom was ik benieuwd of iemand een handige oplossing heeft voor dit probleem?

Thanks!
Mvg,
Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

De temperatuur in de serverruimte is 1 ,maar wat dacht je van de temps van de server zelf? Kijk eens naar MOM 2005 kun je nog veel meer mee monitoren inlcusief vervolgacties maken.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, voor de suggestie heb deze al bekeken en is iets te uitgebreid voor wat we willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:03
er zijn sms servers
als je die sms server op een thermometer of plc oid aansluit krijg je een sms bij een ingestelde temperatuur

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:34

DaRoot

Some say...

lmsensors niet wat? En dan evt. van 1 van de servers een sensor met verlengdraadje extern aansluiten? lmsensors vervolgens combineren met Nagios, en je kunt vandaaruit weer allerlei waardes uitlezen, en diverse dingen, o.a. email / sms alarm aansturen.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ga de programma'tjes bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 17:14
Anders moet je eens naar zoiets kijken: http://www.apcc.com/products/family/index.cfm?id=335

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wouter37 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:43:
er zijn sms servers
als je die sms server op een thermometer of plc oid aansluit krijg je een sms bij een ingestelde temperatuur
We hebben een IXware server waar we prima sms mee kunnen versturen alleen vraag is hoe geef ik het seintje, met welke software of hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-08 20:39
gewoon een goede airco ?
onze ruimte is altijd 15 graden.
2 keer in het jaar komt er een monteurtje alles controleren.
als de airco het niet kan trekken of storing heeft gaat ie ook flink hard piepen.
nog nooit problemen mee gehad

[ Voor 8% gewijzigd door bastv op 22-03-2006 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bastv schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 16:32:
gewoon een goede airco ?
onze ruimte is altijd 15 graden.
2 keer in het jaar komt er een monteurtje alles controleren.
als de airco het niet kan trekken of storing heeft gaat ie ook flink hard piepen.
nog nooit problemen mee gehad
En dat gepiep hoor jij thuis? Dat piepen is alleen leuk als je 24-uurs bezetting op locatie hebt.

Je hebt gewoon standalone SMS-melders waarop je sensors kunt aansluiten. Onze SMS-melder stuurt alle beheerders een SMS bij power-off, power-on, airco-off, airco-on. En als ik airco-meldingen krijg moet ik even mijn e-mail checken, want dat kan uitval of lekkage betekenen. Als het lekkage is staat dat in mijn e-mail. Geen e-mail = uitval van airco.

Ik ga ff in het hok kijken welk merk het is..... Shit, staat er niet op....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben zelf één en ander gehobbied, een temperatuursensor gekocht (Dallas Semiconductor DS1820) en opgehangen in de serverruimte. Ding zit gekoppeld aan een converter die de signalen van de sensor omzet naar RS232.

Aangesloten op een FreeBSD doos en via een Perl scriptje wordt er elke minuut afgelezen wat de temperatuur is, welke waarde dan weer mooi in een MRTG-grafiekje wordt gegraphed en met een vrij simpel if-then-else statement wordt er een mailtje verstuurd als de temperatuur hoger wordt dan 25 graden. Het is geen echt pasklare oplossing maar wel ongelofelijk leuk om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 16:38:
[...]

En dat gepiep hoor jij thuis? Dat piepen is alleen leuk als je 24-uurs bezetting op locatie hebt.

Je hebt gewoon standalone SMS-melders waarop je sensors kunt aansluiten. Onze SMS-melder stuurt alle beheerders een SMS bij power-off, power-on, airco-off, airco-on. En als ik airco-meldingen krijg moet ik even mijn e-mail checken, want dat kan uitval of lekkage betekenen. Als het lekkage is staat dat in mijn e-mail. Geen e-mail = uitval van airco.

Ik ga ff in het hok kijken welk merk het is..... Shit, staat er niet op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dat is precies wat we zoeken gewoon een pasklare oplossing, weet iemand ander mischien een merk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvans
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-08 23:38
Jawel, Rittal heeft een zogenaamde CMC-unit. Deze heeft mogelijkheden voor een temperatuursensor, en nog een aantal andere custom aansluitmogelijkheden. Er zit een ethernet interface op, en het ding ondersteunt telnet voor management en snmp om eventueel bij temperatuursoverschrijdingen traps uit te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 18:55:
Kijk dat is precies wat we zoeken gewoon een pasklare oplossing, weet iemand ander mischien een merk??
Heb je verder wel serieus gezocht dan? Een beetje Googlen leverde mij dit op, en dat lijkt mij precies wat jij zoekt. $445 lijkt me ook niet eens overdreven duur voor een zeker pasklare oplossing, gezien de risico's bij uitval van de airco te groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 18:55:
Heb wat gevonden.

Zoeken naar SP GSM sensor control, op bijvoorbeeld www.sensor.nl

Dit is de leverancier (als het goed is):

Sensor Partners BV

Albert Einsteinweg 9
5151 DK Drunen

Postbus 270
5150 AG Drunen

tel.: 0416-378239
fax.: 0416-377439

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en ik weet zeker dat zo'n ding ook in de blackbox catalogus staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook zou kunnen doen is de temps monitoren van de servers

Vervolgens als de temp boven een bepaalde temp uitkomt de server een e-mail laten versturen.

Het zal iig de goedkoopste oplossing zijn denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

servsensor camera (blackbox)

servsensor zonder camera (blackbox)

allebei met sms mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 16:02
_/-\o_ Precies! Nagios! Gewoon snmp en zo

Oh! leveren ze ook hardware????

[ Voor 8% gewijzigd door basset op 23-03-2006 10:43 ]

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik was ook opzoek naar iets dergelijks en heb de oplossing gevonden via onze alarmcentrale. De brandmelder (die al gemonteerd is in de serverruimte) kan vervangen worden door een ander type met een temperatuur meting. Via de centrale kan een 'technisch alarm' gegeven worden als de temp boven een in te stellen waarde is gekomen.
De centrale geeft dit door aan de meldkamer die net zo lang blijft bellen totdat er een sleutelhouder gesproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36
Wij hebben dat ook in onze server ruimte maar daar dan ook meteen een Stikstof blusinstallatie erbij. Van het bedrijf Eleven. Werkt mooi geeft allerlei smsen en je kan ook allerhande acties terug sturen met sms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

ik zie sommige een reactie geven van: gebruik gewoon een tooltje dat de temp van de server in de gaten houdt.
Het gevaar hier in is, dat als de airco down gaat, dat het nog wel ff duurt voordat de servers het echt warm/heet gaan krijgen als jij dan pas de melding krijgt dan is het vaak al te laat, voordat je er bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 11:51
heb het hier zo gedaan:

Een paar DS1820 (of was het 22?) tempsensoren gesampled, deze in elkaar gesoldeerd, op verschillende plekken neergehangen, en dan via LampoMittari alles kunnen monitoren, deze heeft ook de functie om een programma te starten, e-mail te sturen, geluiden af te spelen etc, ook kunnen er mooie grafieken gemaakt worden.

Had er thuis ook een paar hangen: http://www.famzande.nl/temp/

/edit: Je kunt dus ook de sensors in de buurt van je procs, achter je fans, in de patchkast etc hangen, werkt erg goed :)

[ Voor 14% gewijzigd door LiquidSmoke op 27-03-2006 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:52
Wij hebben een uitgang van de aico aangsloten op een uitgang van het inbraakalarm, zodra de temperatuur boven een ingestelde waarde komt geeft dit een technisch-alarm en wordt ik of mijn collega gebeld.
Werkt goed, de airco was uitgevallen overdag zelf hadden we dat nog niet opgemerkt toen ik werd gebeld dat er een storing was :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Inderdaad op die manier ben je er nog sneller bij, al voordat de temp stijgt krijg je een melding...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1