Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

schade aan geleende auto

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Mijn vriendin en ik hebben afgelopen weekend de auto van een vriendin geleend. Tijdens de laatste kilometers zat m'n vriendin ineens met de losse schakelpook in haar handen. Ze kon deze wel terugplaatsen en hij bleef wel zitten, dus dachten we niet dat er echt iets stuk was. Dat blijkt nu dus toch wel zo. Wij hebben helemaal geen ervaring met dit soort dingen (geen eigen auto, ik nog niet eens m'n rijbewijs), dus vraag ik me af of in dit soort gevallen de WA-verzekering van m'n vriendin dit dekt?

Verder zegt de garage nu dat de auto oververhit is (geweest). Daar snappen we ook niks van. Ten eerste, wat is er dan oververhit, en wat zou je moeten merken tijdens/na een tochtje van 350km over de duitse autobahn met gemiddeld 120km/u?

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:42
Mjah... ik denk niet dat verzekering dit dekt. Bewijzen is heel moeilijk... typisch gevalletje van verantwoording nemen en auto voor elkaar laten maken imho.

XXXVI

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:19
Oververhit zie je aan de thermometer in het dashboard en evt het lampje dat gaat branden ;)

Of de verzekering het dekt kun je alleen maar achter te komen door ze te bellen.

Verwijderd

Een schakelpook laat echt niet zomaar los, waarschijnlijk is de auto niet al te nieuw geweest.
Het klinkt misschien lullig, maar dit is volgens mij gewoon overmacht.

Auto's slijten en hier zal degene die hem uitgeleend heeft ook rekening mee moeten houden.

Kan de monteur trouwens bevestigen of de overhitting kort geleden is opgetreden?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 13:35 ]

• Genoil
Bedankt voor de reacties. Het was inderdaad niet zo'n hele nieuwe auto meer en hij schakelde al wat moeilijk. Die vriendin die hem uitleende had zelfs nog gezegd dat je de schakelbak enigszins "lomp" moest bedienen. Ik heb verder dus helemaal geen verstand van auto's en schakelbakken, maar is het normaal dat je om een auto in z'n achteruit te zetten de pook een stukje omhoog moet trekken alvorens hem naar R te duwen?

Ik heb verder geen waarschuwingslampjes zien branden en ik weet zeker dat ik daar goed op heb gelet al was ik niet de bestuurder.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:19
Genoil schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 13:51:
Ik heb verder dus helemaal geen verstand van auto's en schakelbakken, maar is het normaal dat je om een auto in z'n achteruit te zetten de pook een stukje omhoog moet trekken alvorens hem naar R te duwen?
Ja, dat is beveiliging om te voorkomen dat je hem daar zomaar in duwt. Bij heel versleten bakken kan die beveiliging ook wel eens weg zijn, dán moet je je meer zorgen maken ;)

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Om wat voor auto gaat het en wat zegt de monteur dat er allemaal kapot is?

• Lostcuban
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03-2008
Genoil schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 13:51:
Bedankt voor de reacties. Het was inderdaad niet zo'n hele nieuwe auto meer en hij schakelde al wat moeilijk. Die vriendin die hem uitleende had zelfs nog gezegd dat je de schakelbak enigszins "lomp" moest bedienen. Ik heb verder dus helemaal geen verstand van auto's en schakelbakken, maar is het normaal dat je om een auto in z'n achteruit te zetten de pook een stukje omhoog moet trekken alvorens hem naar R te duwen?

Ik heb verder geen waarschuwingslampjes zien branden en ik weet zeker dat ik daar goed op heb gelet al was ik niet de bestuurder.
Ja dat is normaal, is een beveiliging dat je hem (wat sowieso niet zomaar kan) niet per ongeluk ipv in zn 5 in zn achteruit zet, wanneer je 100 km p/u rijd.

My Specs | My BF2 Stats

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je hierdoor een hele tijd in een te lage versnelling gereden ofzo? Anders is die oververhitting niet echt logisch idd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Maasluip
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind het een aardige naaistreek dat iemand de kosten voor de slechte staat van onderhoud van de auto op jullie wil doen afwentelen. Dit is gewoon normale slijtage (als het al een oudere auto is en vooral na de opmerking dat je hem "lomp" moet bedienen). Ik zou gewoon aanbieden om als goedmakertje de wettelijk maximum onbelaste km-vergoeding van 38 cent/km te betalen en daarmee uit.
Zoals ik het lees heeft juist de dame waarvan de auto is geen verstand van auto's en heeft zij haar auto zelf gesloopt.

En van de hele pook omhoog trekken om de achteruit in te schakelen heb ik nog nooit gehoord, wat voor auto is het eigenlijk? Het komt wel vaker voor dat er een manchet om de pook zit dat je omhoog moet trekken.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 22-03-2006 14:15 ]

Signatures zijn voor boomers.

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
peugeot werkt toch met zo'n manchet? Bij VW moet je bijvoorbeeld de pook in z'n geheel naar beneden drukken, en dan zit er een plekkie ongeveer op dezelfde plek als de eerste versnelling, ietsje links daarvan, en dat is de R :)

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Als je een aansprakelijkheids verzekering hebt, zou je gewoon verzekerd moeten zijn voor de schade welke je aan anderen toedoet.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Er wordt ook gestelt dat de auto oververhit is geraakt...wanneer een auto serieus overhit is geraakt rijd hij niet echt (soepeltjes) meer, dat merk je wel. oftewel reed de auto nog toen je hem inleverde ???

Beste film ooit

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 17:05

TwoR

Gekleurde stippen

peugeot 206 in iedergeval niet die kan je gewoon in zijn 5 zetten.

De hele pook omhoog trekken komt niet vaak voor idd en volgens mij is het bij renault dat je een manchet omhoog moet trekken.

Verder is mijn motto, als je iets stuk maakt moet je zorgen dat het gerepareerd wordt ookal is het slijtage uiteindelijk heb jij het stuk gemaakt.

[ Voor 28% gewijzigd door TwoR op 22-03-2006 14:23 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RobertJ schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:18:
peugeot werkt toch met zo'n manchet? Bij VW moet je bijvoorbeeld de pook in z'n geheel naar beneden drukken, en dan zit er een plekkie ongeveer op dezelfde plek als de eerste versnelling, ietsje links daarvan, en dat is de R :)
Dat varieert ook sterk binnen de merken. Peugeot weet ik zo even niet, maar ik heb een Citroën (gebruiken dezelfde motoren en ik neem aan ook dezelfde versnellingsbakken) en daar zit de R tegenover de 5 en zonder beveiliging.
Ik heb vorige week nog in een Golf III gereden en daar zit de R naast de 5, ik geloof dat de beveiliging een beetje indrukken was, maar ik heb er weinig van gemerkt. VW's van na 1996/1997 (Golf IV, Passat vorig model) hebben de R tegenover de 5.

Volvo heeft heel lang het manchet gebruikt, 2/3/4(?)/7/9 serie. De S80 heeft het weer niet.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:20
Tja, dit is nou niet echt een geval van wild behandelen geweest.
Rij je schade, dan zou ik zeggen ja. Betalen.
Maar bij dit is het slijtage welke toevallig bij jullie een probleem heeft opgeleverd.

Oververhitting zou je waarschijnlijk wel gemerkt hebben. Dus wat dat betreft lijkt het me
sterk dat dit jullie schuld is geweest. Gok er eerder op dat die vriendin van jullie de auto
verkeerd behandeld heeft.

Ga in iedergeval praten met degene waar de auto van is, dit is zo'n geval waarbij je niets kan claimen op de verzekering. Iemand zal het moeten betalen en eigenlijk zou zij dat moeten zijn en niet jullie.

Er zijn verschillende manieren om de auto in z'n achteruit te zetten.
Als de R naast de 1 zit, zijn er een aantal manieren.
Een manchet (zoals hier gezegd) is een knopje onder de knop van de pook welke je omhoog trekt.
Hierdoor kun je hem in de achteruit zetten.
Of het kan zijn dat je de pook in moet drukken.
En ja, het is ook mogelijk dat je de gehele pook op moet tillen (of ze moet dat ding gesloopt hebben waardoor dat de enige manier is om em in z'n achteruit te zetten).

De andere mogelijkheid is dat de R naast de vierde versnelling zit (tegenover de 5e als deze erop zit).
Dit is vaak zo bij de Hyundai auto's.
Hierbij heb ik eigenlijk nog geen beveiliging gezien, dus gewoon in de R zetten zonder een knopje of wat dan ook.

Beetje spuit elf op het laatste gedeelte.

[ Voor 3% gewijzigd door Arunia op 22-03-2006 14:33 ]

• Genoil
Het gaat om een Volvo 460 GLE uit '90 of '91 als ik me goed herinner. De eigenaresse heeft zelf geen schuld aan achterstallig onderhoud omdat ze de auto zelf pas net van iemand anders heeft gekregen.

We hebben m.i. niet de hele tijd in een te lage versnelling gereden. Wel is het een paar keer gebeurd dat de bak op redelijke snelheid in z'n 3 ging ipv de beoogde 5 (m'n vriendin had al een 'poosje' *kuch* niet gereden ;)).

En wat die losse pook betreft kan het zijn dat m'n vriendin een paar keer iets te lomp is geweest bij het heen en weeg schakelen tussen 1 en R bij het inparkeren. Sowieso ging ie ook moeilijk van z'n vrij in de 1, vanaf daar ging alles redelijk soepel mits geduldig.

Verder duidde niets erop dattie oververhit was geraakt. Die bak reed net zo 'soepel' toen we hem kregen als toen we hem terug brachten, en daar zat een dikke 800km tussen. Nou weet ik wel dat de vorige eigenaresse er nooit veel mee deed, dus misschien was 800km in een paar dagen wel teveel voor zo'n oud beestje :? .

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:55
vraag is aan die vriendin wat zij redelijk vind. Vertel netjes dat je er echt niets geks mee hebt gedaan dan kun je vast wel samen afspreken wat je moet doen.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wat is er nu precies stuk?

Schakelstang / pook zelf / iets in versnellingsbak?

Maakt nogal wat uit voor het "schadebedrag"....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Maasluip schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:25:
[...]

Dat varieert ook sterk binnen de merken. Peugeot weet ik zo even niet, maar ik heb een Citroën (gebruiken dezelfde motoren en ik neem aan ook dezelfde versnellingsbakken) en daar zit de R tegenover de 5 en zonder beveiliging.
Ik heb vorige week nog in een Golf III gereden en daar zit de R naast de 5, ik geloof dat de beveiliging een beetje indrukken was, maar ik heb er weinig van gemerkt. VW's van na 1996/1997 (Golf IV, Passat vorig model) hebben de R tegenover de 5.

Volvo heeft heel lang het manchet gebruikt, 2/3/4(?)/7/9 serie. De S80 heeft het weer niet.
De achteruit van volkswagen zit volgens mij al sinds jaar en dag links voor naast de een. En deze kan ingeschakeld worden het indrukken van de versnellings pook. De volvo waar het hier om gaat is gewoon renautl en werkt op de zelfde manier alleen dan door het omhoog halen van de manchet volgens mij.

.

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dit is meer een gevalletje "shit happens".. Van de 5 naar de 3 en een keer hoog in de toeren is eerder slecht voor je motor dan voor de pook. Die laat dan echt niet zo maar los.

Als zij al aangeeft dat het wat "lomp" gaat met schakelen was dat misschien een voorbode van wat er jullie nu helaas is overkomen..

Denk dat jullie er beiden niets aan kunnen doen. WA verzekering dekt dit niet..dus dat is out of the question. Hoe je dat met de kosten doet; denk dat meebetalen aan de reparatie wel zo netjes is, maar of 50/50 dan redelijk is... ?

[ Voor 9% gewijzigd door ViNyL op 22-03-2006 15:10 ]

• Genoil
Bedankt allemaal! Eigenaresse is jarig dit weekend, dus hebben we alvast een kadootje ;). Ik weet nog niet precies wat er kapot is aan die pook en wat de kosten dus zullen zijn...maar WA dus blijkbaar niet.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Genoil schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:37:
Het gaat om een Volvo 460 GLE uit '90 of '91
.De eigenaresse heeft zelf geen schuld aan achterstallig onderhoud omdat ze de auto zelf pas net van iemand anders heeft gekregen.

en daar zat een dikke 800km tussen.
Nou weet ik wel dat de vorige eigenaresse er nooit veel mee deed, dus misschien was 800km in een paar dagen wel teveel voor zo'n oud beestje :? .
MM, een bak uit 91, in een maal 800 km mee gereden....vraagje, heb je de olie regelmatig gecontroleerd en zowieso voordat je wegging....

mischien dat je een tijd met te weinig olie hebt gereden ( en nee dat heb je niet pas wanneer het "lampje" gaat branden, dat betekend dat je oliedruk zowieso we is, en dat is veeel te laat) want die oude beestjes, zeker wanneer ze bijna niet meer worden gebruikt = korte ritten = waarschijnlijk wat versletere zuigerveren = hoger olieverbruik

je vriendin heeft mieschien de auto gekregen omdat die bijna niet meer werd gebruikt, en dan ineen keer 800 km met een andere rijstijl, en waarschijnlijk achterstallig onderhoud kan best te veel zijn ja

[ Voor 11% gewijzigd door soepkip op 22-03-2006 16:14 ]

Beste film ooit

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AkroBatik schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 15:05:
[...]

De achteruit van volkswagen zit volgens mij al sinds jaar en dag links voor naast de een.
Eh ja, dat bedoel ik. Niet naast de 5. Maar met de modelverandering 1996/1997 is dat zoals gezegd veranderd.

Verwijderd

Kan duur zijn zo een grapje, vaak is het goedkoper om voor 150~200 euro een nieuwe versnellingsbak eronder te gooien. Zo was t bij mn 460, versnellingsbak aan gort (1 koppelingsplaat). Huppakee zou 600 euro kosten. Toen maar op de sloop een andere gehaald voor 175 euro, en hij rijdt nog steeds. Bij oude auto's is t allemaal de moeite niet meer waard. Behalve old timers dan.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

tozzke

aka tozzert

dit vind ik ook juist een van de dingen waarom ik niet graag mijn auto uitleen of een auto leen van een bekende.....

je zit toch (in beide gevallen) met een rotgevoel MOCHT er iets gebeuren

Verwijderd

Toevallig laatst een soortgelijk geval bij de hand gehad, je eigen WA dekt dit niet tenzij je all-risk verzekerd bent.

NB het gaat om je auto-verzekering, je 'gewone' WA dekt dit sowieso niet.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou sowieso niet mn eigen verzekering erop aan gaan spreken en ook niet zelf de volledige som betalen. Kennelijk was het ding al erg brak. Wacht eerst eens af hoe groot de schade is. Ik zou misschien es 50 euro willen meebetalen uit medeleven, maar meer vind ik (zo te lezen) niet redelijk meer.
Pagina: 1