[Advies] ASP/VBscript laten vallen en PHP doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Hey luitjes,
Ik vraag niet wat er beter is, Php of ASP dus nu maar hopen dat de modjes het topic openlaten. >:)

Mijn verhaal:
Ik gebruik sinds jaar en dag ASP/VBscript als primaire taal voor mijn websites. Volgens mij ben ik er ook nog redelijk goed in. Inmiddels een uitgebreid CMS geschreven en ga zo maar door.
Het systeem is zo modulair dat ik een website er binnen een dag uitpoep.

Nu loop ik steeds vaker tegen het feit dat bij een ASP website de kosten per user te hoog worden.
Bij te veel gebruikers kun je geen Access database meer gebruiken maar SQL server etc.
Ook kunnen Linux/Apache servers bij hoge bezoekersaantalen de users beter bedienen.

De technische mogelijkheden zijn ook een reden. Bij PHP zitten er een hoop standaard functies/componenten in die bij ASP geinstalleerd moeten worden (mod_rewrite/phpmail etc).

Dus.....

Ik blijf gewoon asp/vbscript gebruiken
Voordelen
- Ik heb een goede hoster voor ASP. Alle extra componenten die m'n cms nodig heeft (ASAPI rewrite, rechtenmodule, aspemail, aspupload etc) staan er standaard op. Schakel ik over naar een PHP hoster dan moet ik weer op zoek naar een hoster waar ik goed mee kan samenwerken.
- Lekker makelijk gewoon m'n ding blijven doen

Nadelen
- Stilstand is achteruit gang. ASP 3.0 is dood. :Y)

Ik stap over naar .NET
Voordelen
- Meer mogelijkheden dan ASP 3.0
- Lekker makelijk gebruik maken van SQL Server of Access
- Kan dezelfde hoster gebruiken

Nadelen
- Wederom hoge kosten (SQL Server) bij grotere projecten
- Wereld van verschil (op het eerste oog dan, heb nog niet echt tijd gehad om ernaar te kijken)

Ik stap over naar PHP
Voordelen
- Qua syntax en structuur makelijk te leren
- Veel mogelijkheden
- Goede community
- Groeiende mogelijkheden
- Lage kosten -> grotere projecten :)

Nadelen
- Ben weinig bekend met de functies en componenten
- Weinig ervaring met MySql
- Ik moet op zoek naar een nieuwe hoster
- ik 'moet' een nieuw CMS gaan bouwen

Uiteindelijk moet ik dus kiezen voor .NET of voor PHP. Hoe dan ook moet ik een stap in het onbekende nemen...

Ik vraag het hier omdat er waarschijnlijk meer mensen zijn die deze keuze hebben moeten maken.
Wat zijn jullie keuzes geweest en wat waren je motivaties.

Het spookt echt al een half jaar door mijn hoofd... maar het wordt tijd dat ik een beslissing neem welke kan ik op wil. Alvast bedankt voor de goede raad,

Groet,
Jeff

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 09:44

Jaspertje

Max & Milo.. lief

waarom kan je niet asp en mysql gebruiken, dan heb je de voordelen van een betere db dan access en de lage kosten

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik heb zelf ook bakken met ervaring in ASP en had in eerste instantie nog weinig met PHP gedaan.

Uit eindelijk heb ik toch besloten ASP te laten vallen en PHP voort te zetten om zo'n beetje dezelfde redenen die jij noemt. :)
PHP werkt gewoon lekkerder en je kan er meer mee (vind ik)

.NET ben ik nog een beetje huiverig voor, het is niet echt crossplatform en dat vind ik juist bij PHP wel lekker. Je kan het gewoon op je eigen PC'tje testen en op elke server zetten die Apache o.i.d. draait.

Uiteindelijk moet je zelf kiezen, maar mijn voorkeur ligt bij PHP.
Het enige voordeel van ASP.NET dat ik zie is dat je andere programmeertalen kunt gebruiken om bepaalde modules in te maken. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57

TeeDee

CQB 241

Jaspertje schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 13:01:
waarom kan je niet asp en mysql gebruiken, dan heb je de voordelen van een betere db dan access en de lage kosten
Inderdaad.

Wat betreft al je andere punten.
Als je voor .Net kiest, pak je, als je toch syntactisch een beetje gelijk wil blijven, gewoon Visual Basic.net als taal voor je asp.Net.
kalechinees schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 12:58:
Ik stap over naar PHP
Voordelen
- Qua syntax en structuur makelijk te leren
- Veel mogelijkheden
- Goede community
- Groeiende mogelijkheden
- Lage kosten -> grotere projecten :)
Eventjes om alleen (ja, het is eenzijdig, dat weet ik) een aantal punten 'onderuithalen'.

syntax/structuur:
Dat heeft .net (c#/vb) ook gewoon. Alleen is het dermate groot en wennen dat je bij .net kan denken van, 'Poehee'. De leercurve zal iets hoger zijn, dat geef ik toe. Maar je kan het ook niet echt vergelijken met PHP in de zin van scripting <> programmeren.

Mogelijkheden:
.Net heeft ontzettend veel mogelijkheden, controls, frameworks en noem maar. Kijk naar de nieuwe Atlas.net library. Om het maar 'simpel' te zeggen: Kakken zonder douwen.

Community:
.Net heeft een grote en steeds groter wordende community. Hapklare scripts, componenten e.d. zijn er nog minder dan bijv. php, maar dat is een kwestie van tijd.

Groeiende mogelijkheden: .Net is ook erg in ontwikkeling.

Lage kosten -> grotere projecten :)Deze ontgaat me even. Wat hebben de lage kosten met de grootte van een project te maken?

Als je nu ook nog een fatsoenlijke ontwikkelomgeving (bijv. Visual Studio) neemt met een aantal onmisbare plugins/addins heb je een krachtig ontwikkelplatform.
- Grasshopper (deploy je projecten naar de opensource implementatie 'Mono'. Op die manier zou je theoretisch ook op linux kunnen gaan draaien.
- nUnit > unit testing van je applicaties
- nHibernate > O/R mapper
en ga zo maar door.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
Tja, wat is beter.... Alles hangt af van wat je precies wilt gaan doen en waar jij je je het beste in thuis voelt.

Dergelijke topics hebben al 1000x de revue gepasseerd, en ik zie er eigenlijk niet echt de toegevoegde waarde van. Op den duur gaat iedereen toch maar z'n 'persoonlijke' voorkeur gaan ophemelen , en de rest gaan bashen.

Voor de rest staat er nogal wat onzin in je TS:
- je bent in .NET niet beperkt tot de MS databases; .NET werkt met alle grote/bekende DBMS'en
- als je gebruik maakt van PHP ben je niet genoodzaakt om met MySQL te werken

https://fgheysels.github.io/

Dit topic is gesloten.