Hey luitjes,
Ik vraag niet wat er beter is, Php of ASP dus nu maar hopen dat de modjes het topic openlaten.
Mijn verhaal:
Ik gebruik sinds jaar en dag ASP/VBscript als primaire taal voor mijn websites. Volgens mij ben ik er ook nog redelijk goed in. Inmiddels een uitgebreid CMS geschreven en ga zo maar door.
Het systeem is zo modulair dat ik een website er binnen een dag uitpoep.
Nu loop ik steeds vaker tegen het feit dat bij een ASP website de kosten per user te hoog worden.
Bij te veel gebruikers kun je geen Access database meer gebruiken maar SQL server etc.
Ook kunnen Linux/Apache servers bij hoge bezoekersaantalen de users beter bedienen.
De technische mogelijkheden zijn ook een reden. Bij PHP zitten er een hoop standaard functies/componenten in die bij ASP geinstalleerd moeten worden (mod_rewrite/phpmail etc).
Dus.....
Ik blijf gewoon asp/vbscript gebruiken
Voordelen
- Ik heb een goede hoster voor ASP. Alle extra componenten die m'n cms nodig heeft (ASAPI rewrite, rechtenmodule, aspemail, aspupload etc) staan er standaard op. Schakel ik over naar een PHP hoster dan moet ik weer op zoek naar een hoster waar ik goed mee kan samenwerken.
- Lekker makelijk gewoon m'n ding blijven doen
Nadelen
- Stilstand is achteruit gang. ASP 3.0 is dood.
Ik stap over naar .NET
Voordelen
- Meer mogelijkheden dan ASP 3.0
- Lekker makelijk gebruik maken van SQL Server of Access
- Kan dezelfde hoster gebruiken
Nadelen
- Wederom hoge kosten (SQL Server) bij grotere projecten
- Wereld van verschil (op het eerste oog dan, heb nog niet echt tijd gehad om ernaar te kijken)
Ik stap over naar PHP
Voordelen
- Qua syntax en structuur makelijk te leren
- Veel mogelijkheden
- Goede community
- Groeiende mogelijkheden
- Lage kosten -> grotere projecten
Nadelen
- Ben weinig bekend met de functies en componenten
- Weinig ervaring met MySql
- Ik moet op zoek naar een nieuwe hoster
- ik 'moet' een nieuw CMS gaan bouwen
Uiteindelijk moet ik dus kiezen voor .NET of voor PHP. Hoe dan ook moet ik een stap in het onbekende nemen...
Ik vraag het hier omdat er waarschijnlijk meer mensen zijn die deze keuze hebben moeten maken.
Wat zijn jullie keuzes geweest en wat waren je motivaties.
Het spookt echt al een half jaar door mijn hoofd... maar het wordt tijd dat ik een beslissing neem welke kan ik op wil. Alvast bedankt voor de goede raad,
Groet,
Jeff
Ik vraag niet wat er beter is, Php of ASP dus nu maar hopen dat de modjes het topic openlaten.
Mijn verhaal:
Ik gebruik sinds jaar en dag ASP/VBscript als primaire taal voor mijn websites. Volgens mij ben ik er ook nog redelijk goed in. Inmiddels een uitgebreid CMS geschreven en ga zo maar door.
Het systeem is zo modulair dat ik een website er binnen een dag uitpoep.
Nu loop ik steeds vaker tegen het feit dat bij een ASP website de kosten per user te hoog worden.
Bij te veel gebruikers kun je geen Access database meer gebruiken maar SQL server etc.
Ook kunnen Linux/Apache servers bij hoge bezoekersaantalen de users beter bedienen.
De technische mogelijkheden zijn ook een reden. Bij PHP zitten er een hoop standaard functies/componenten in die bij ASP geinstalleerd moeten worden (mod_rewrite/phpmail etc).
Dus.....
Ik blijf gewoon asp/vbscript gebruiken
Voordelen
- Ik heb een goede hoster voor ASP. Alle extra componenten die m'n cms nodig heeft (ASAPI rewrite, rechtenmodule, aspemail, aspupload etc) staan er standaard op. Schakel ik over naar een PHP hoster dan moet ik weer op zoek naar een hoster waar ik goed mee kan samenwerken.
- Lekker makelijk gewoon m'n ding blijven doen
Nadelen
- Stilstand is achteruit gang. ASP 3.0 is dood.
Ik stap over naar .NET
Voordelen
- Meer mogelijkheden dan ASP 3.0
- Lekker makelijk gebruik maken van SQL Server of Access
- Kan dezelfde hoster gebruiken
Nadelen
- Wederom hoge kosten (SQL Server) bij grotere projecten
- Wereld van verschil (op het eerste oog dan, heb nog niet echt tijd gehad om ernaar te kijken)
Ik stap over naar PHP
Voordelen
- Qua syntax en structuur makelijk te leren
- Veel mogelijkheden
- Goede community
- Groeiende mogelijkheden
- Lage kosten -> grotere projecten
Nadelen
- Ben weinig bekend met de functies en componenten
- Weinig ervaring met MySql
- Ik moet op zoek naar een nieuwe hoster
- ik 'moet' een nieuw CMS gaan bouwen
Uiteindelijk moet ik dus kiezen voor .NET of voor PHP. Hoe dan ook moet ik een stap in het onbekende nemen...
Ik vraag het hier omdat er waarschijnlijk meer mensen zijn die deze keuze hebben moeten maken.
Wat zijn jullie keuzes geweest en wat waren je motivaties.
Het spookt echt al een half jaar door mijn hoofd... maar het wordt tijd dat ik een beslissing neem welke kan ik op wil. Alvast bedankt voor de goede raad,
Groet,
Jeff