Toon posts:

Video Upgrade of Processor

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort krijg ik het spel Oblivion binnen en wilde daarvoor nog wat hardware upgraden. Ik speel voornamelijk games zoals CS:Source en straks Oblivion en doe software ontwikkeling maar niet tegelijkertijd.

Op dit moment heb ik:
AMD 3000+ Winchester
1GB RAM
AOpen 6800LE AGP klein beetje overclocked

Nu wilde ik wat gaan upgraden maar heb wel een budget van rond de 500 euro.

Na wat rondneuzen op internet, Tomshardware en hier kwam ik er niet helemaal uit wat ik nu het beste kon upgraden. Ik heb wel al wat opties verzonnen.

Optie 1
Nieuwe Video Kaart PCIe een Nvidia 7900GT +/- 300 euro
Nieuwe Moederbord voor PCI-Express Video kaart een Asus NForce 4 +/- 150 euro

Op TomsHardware heb ik de CPU Charts bekeken waar ze alle CPU's vergelijken met een 6800GT. Daar zie je dat de framerates voor games erg goed zijn ook met mijn mijn huidige processor vandaar dat ik deze opzet in gedachten had. Mij maakt het niet uit wat 3D Marks enzo doet, als mijn spellen maar goed draaien.

Totaal: +/- 450 euro

Optie 2
Nieuwe Processor een AMD 64 3800+ X2 +/- 300 euro
Nieuwe AGP Kaart een 6800GS +/- 230 euro

Totaal: +/- 530 euro

Misschien zijn er nog andere opties maar daar kwam ik niet zo snel op.

Nu ben ik benieuwd of jullie ervaringen hebben met highend video kaarten met wat langzamere CPU's. Ik zie in de charts op TomsHardware dat de 3800+ X2 bijvoorbeeld niet veel beter presteert dan de 3000+ Winchester in de meeste game tests. Ik vraag me af bij welke optie de prestatie het meest verbeterd zal worden voor bv CS:Source. Ik vermoed bij Optie 1 maar ben bang dat straks mijn processor de bottlenek wordt.

Hebben jullie nog advies voor mij of ervaringen hiermee.

PS: Ik ben wel van plan om nog een upgrade te doen na de zomer maar heb nu geen geld daarvoor.

• krijgnuwat
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-04 18:22
Nieuwe videokaart zal wel meer impact hebben.. maar over een tijdje worden veel spellen voor DualCore, maar dat zal wel na de zomer zijn. Dus als ik jou was zou ik nieuwe videokaart nemen 8)

Edit: is je proccesor socket 754? of 939?

[ Voor 11% gewijzigd door krijgnuwat op 22-03-2006 11:57 ]

Verwijderd

Ik zou zelf inderdaad voor optie 1 gaan, want je processor kan je eventueel later nog upgraden naar een (max) X2 4800+ mits nodig.. en je videokaart brengt veel meer performance winst als die X2.

@krijgnuwat - Ik neem aan dat hij 939 heeft, want volgens mij is Nforce4 voor 939 :-)

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:38

ChangeLife4Ever

owned by above

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 12:15:
Ik zou zelf inderdaad voor optie 1 gaan, want je processor kan je eventueel later nog upgraden naar een (max) X2 4800+ mits nodig.. en je videokaart brengt veel meer performance winst als die X2.

@krijgnuwat - Ik neem aan dat hij 939 heeft, want volgens mij is Nforce4 voor 939 :-)
Dat hoeft niet! Kijk bijvoorbeeld maar op pricewatch: Asus K8N4-E , nForce 4 4X (Sound, LAN, SATA, RAID) Dat is ook een nForce4, maar wél socket 754

[ Voor 3% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 22-03-2006 12:21 ]

remember your end, someone owns us

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou gaan voor optie 1.
Dit juist uit het perspectief van de toekomst. AGP is nu nog wel wat, maar ik denk zelf dat het volgend jaar AGP helemaal uit is. Maar ja optie 2 is ook niet misselijk, maar kan je huidige moederbord wel aan?

Wauw, een sig!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
ChangeLife4Ever schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 12:20:
[...]

Dat hoeft niet! Kijk bijvoorbeeld maar op pricewatch: Asus K8N4-E , nForce 4 4X (Sound, LAN, SATA, RAID) Dat is ook een nForce4, maar wél socket 754
Ken jij s754 Winchesters dan?

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:17
Ik heb exact dezelfde combinatie en mijn idee is om de overstap naar PCI-Express te maken. Dit zorgt er voor dat de volgende upgrade wederom maar gedeeltelijk hoeft te zijn, misschien een s939, of desnoods ander mobo/cpu combinatie, maar dan heb je iig een videokaart die je mee kan nemen. Als je nu nog met AGP gaat upgaden, loopt het pad vast en moet je in de toekomst alles in een keer gaan vervangen en dat is iets waar ik zelf niet zoveel zin in heb.

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:38

ChangeLife4Ever

owned by above

Ricardo87 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 12:23:
[...]

Ken jij s754 Winchesters dan?
Ok, jij wint ;)

remember your end, someone owns us

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Heb je geprobeerd je 6800le te unlocken??? Die kaart heeft 8 pipelines en 4 vertex shaders. Bij heel veel mensen kan je succesvol 12 of zelfs 16pipelines open gooien en 5 of 6 vertex shaders.

Gewoon software matig met een programmatje. Als dit lukt, zonder artifacts in spellen(beelvervormingkjes) dan zijn die uitgeschakelde pipes dus gewoon goed! Je kan er niks mee stuk maken.

Mijn 6800le draait ook 16pipes en 6shaders. De kaart is nu bijna net zo snel als een 6800GT, want ik heb ook de core speed en memory speed aardig omhoog kunnen clocken. En ja daar zou hij wel iets sneller van sluiten(het is net als een cpu overclocken meer niet)

Als je dit lukt hoeft je echt nog geen nieuwe agp kaart:D Dan is hij, als je hem ook wat overclocked nog, wel 2keer zosnel!

Je CPU is nog geen echte belemmering in games. En ook daarvoor geldt, meestal kan je daar nog een enorme rek uithalen door overclocken, beetje voltage verhoging en gaan met die banaan.

[ Voor 21% gewijzigd door ToFast op 22-03-2006 12:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik heb mijn video kaart al is geunlocked en geoverclocked, alleen bij het unlocken kreeg ik veel artifacts and systeem lockups. Dus kan ik alleen een beetje overklokken. Heb wat dat betreft een beetje pech met die kaart.

Verder het is een socket 939 en moederboard kan de agp upgrade wel aan.

Ik denk dat ik inderdaad voor optie 1 ga.

Processor upgrade is op het moment niet echt noodzakelijk als je ook rekening houdt met de nieuwe AM2 socket die er over een tijdje komt. AM2 socket heeft dan wel niet veel betere prestaties, maar misschien zijn de prijzen van de processors dan wel weer wat lager.

Nu alleen hopen dat die 7900GT kaarten snel weer in voorraad liggen bij de winkels want op het moment zijn ze bijna nergens te krijgen.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Overigens heb ik niet helemaal gelijk, er bestaan namelijk wel s754 Sempron Winchesters. Alleen ik ging er maar even vanuit dat de TS een Athlon64 heeft. ;)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 14:59

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 11:52:
Binnenkort krijg ik het spel Oblivion binnen en wilde daarvoor nog wat hardware upgraden.
Zou je niet eerst kijken of dat spel gewoon goed loopt?
Beetje zonde als dat nu al het geval zou zijn.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 22:11
Ik heb pas ongeveer dezelfde afweging gemaakt. Ik heb nog een s478 P4 2,6 Ghz en had een hele oude Ti4200 videokaart (ook AGP)
Ik heb 2e hands een 6800 ultra gekocht omdat ik de upgrade naar pci-e nog niet goed genoeg vond. De processorsnelheidswinst is minimaal terwijl mijn graphicswinst wel behoorlijk is gestegen.
De rede dat ik dat heb gedaan is omdat ik persoonlijk wil wachten op Quad-core oid en dat is waarschijnlijk pas lekker en betaalbaar leverbaar ergens eind 2007, nu kan ik iig nog van mn videokaartje genieten. (Wilde ook per se 2xDVI)

Dual core wordt namelijk nog niet veel gebruikt en de snelheidswinst is alleen bij beperkte programma's minimaal merkbaar. Net als 64 bit is dit meer een marketingtruc dan echte performancewinst. Pas als je als een beest gaat renderen of bewerken merk je dit pas.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jouw topicstart ten spijt, maar dit soort upgradevragen horen in Complete Systemen & Laptops en dan wel specifiek in het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden?" topic :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.