Asus A8N-SLI Deluxe sloopt harde schijven?

Pagina: 1
Acties:

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 17:54
Ik heb sinds juni vorig jaar dit moederbord en had eigenlijk niets te klagen ... in september vorig jaar een extra harde schijf erbij gekocht (WDC 250gb), deze sneuvelde me echter binnen een week. Kan gebeuren, schijf voor RMA aangeboden en een Samsung Spinpoint 250gb hier voor terug ontvangen, heeft twee maand probleemloos gedraaid tot daar weer de "tik" was, schijf wederom gesneuveld. Wordt nu vervelend, maar goed kan gebeuren. Deze schijf door luiheid/tijdgebrek vorige week voor RMA aangemeld.
Tot zover niks aan de hand, ook geen serieuze problemen aangezien het slechts dataschijven waren. Nu starte ik gister echter mijn pc op en na de Windows boot hoorde ik weer de "tik" en nog voor ik mijn vloek had afgemaakt werd ik getrakteerd op een bsod. Dit keer betrof het mijn WDC 200gb die ik nieuw bij het systeem heb gekocht en welke mijn primaire schijf is waarop m'n belangrijke spullen staan .... na diverse keren rebooten waarbij de schijf totaal niet herkent werd op een andere s-ata poort gezet en Windows boot de data snel overgezet op een externe schijf (pfew ;)).

Het vreemde is dat ze alle drie nog wel af en toe Windows in komen, het begint met zo'n bekende "tik", vervolgens kan je er nog dagen lang mee werken (in het geval van de Samsung) waarna ze er helemaal mee ophouden. (lees vaker uitvallen, gaat gepaard met meerdere malen tikken van de kop)

Nu heb ik extra geen Maxtor's gekocht omdat deze problemen geven ic A8N series, maar drie schijven die op dezelfde manier stuk gaan begint mij toch aan het denken te zetten of het aan het moederbord ligt (ofwel, ik durf er straks geen data op te bewaren). In alle jaren dat ik nu met pc's werk heb ik tot vorig jaar slechts met 3 defecte schijven te maken gehad (waaronder een Deathstar ;)) en nu binnen een jaar tijd 3 gloednieuwe s-ata schijven.

Zijn er mensen bekend met dergelijke problemen of is dit slechts heel veel toeval? Heb wat gezocht, maar kom enkel de bekende Maxtor problemen tegen.

Specs:
Asus A8N-SLI Deluxe + Zalman Northbridge blokje
Athlon 64 3500+ + Zalman CNPS7700
2x 512MB Corsair DDR (exacte typenr ff kwijt, met zo'n LED systeem)
Asus EAX800XL
Dit ingebouwd in een Antec miditower waarbij de hdd's actief worden gekoeld door een 80mm fan (en er voor de rest ook meer dan voldoende koeling in hangt). Deze voorzien van een Enermax 351watt voeding (nu ca. 4 jaar oud). Systeem temperatuur een graad boven kamer temperatuur dat kan het op zich ook niet zijn imho. *PIC*

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy op 22-03-2006 11:48 ]

Flickr | Lego collectie

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik zou het probleem denk ik eerder bij je voeding zoeken, ik had hetzelfde, 580 watt voeding iets te weinig voor mijn specs maar goed dan begint een hdd dus te tikken, staat in de faq bij opslag topics..
350watt is denk te weinig voor een a64 met x800xl..dan gaat je hdd rare dingen doen

/quote: Tikkende schijven: wanneer de leeskop na een verkeerde seekactie boven de verkeerde track staat, dan zal de leeskop zich moeten herpositioneren. De leeskop wordt dan naar de nul-stand teruggeklapt: tik! Hierna wordt een nieuwe poging gedaan om de juiste track te vinden. Wanneer de leeskop herhaaldelijk verkeerd wordt gepositioneerd, dan krijg je opeenvolgende tikgeluiden: tik! tik! tik! etc. De oorzaken kunnen zijn: slechte voeding, slechte kabels, slijtage van leeskop, slechte I/O controller en in zeldzame gevallen ook gare BIOS/drivers.

.

[ Voor 50% gewijzigd door IRCfreAk op 22-03-2006 11:50 ]

Verwijderd

idd zo`n probleem wordt eerder veroorzaakt door de voeding dan het Mobo. het mobo zelf kan volgens mij weinig schade aanrichten.
heb je al gezocht of er eerder dit soort problemen onstaan zijn bij iemand anders met hetzlefde Mobo?

• Speedy
De enige concrete problemen die ik kon vinden van dit moederbord in combinatie met harde schijven is de DiamondMax serie. Maar zal me eens gaan orienteren op een andere voeding. Bedankt voor de input :)

Flickr | Lego collectie

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TAG_Speedy schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 08:39:
De enige concrete problemen die ik kon vinden van dit moederbord in combinatie met harde schijven is de DiamondMax serie. Maar zal me eens gaan orienteren op een andere voeding. Bedankt voor de input :)
Dat van de Diamondmax 10 schijven op een Nforce4 moederbord klopt wel. Jammer genoeg schijnt de grootste fout in deze bij de Nforce4/Nvidia te liggen. Helaas doet Nidia hier weinig aan. Maxtor daar in tegen probeert met nieuwe firmware het probleem te omzeilen/verhelpen, maar aangezien het waarschijnlijk de Nforce4 is welke een niet helemaal juist toegepaste S-ATA specificaties gebruikt zal dit moeilijk worden. Tenminste dit kan ik allemaal opmaken uit de betreffende topics. Er zonde want de Maxtor schijven presteren altijd behoorlijk goed.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Probeer eens met 1 schijf op te starten...... en zonder cd-roms en dergelijke... Check anders ook even je voltage in de bios of met een multimeter , zo kun je erachter komen of het aan de voeding ligt of niet. tikkende harddisk kan ook omdat hij te warm is geweest..
Als een harddisk boven de 45 graden komt vervalt als het goed is ook de garantie...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2006 13:57 ]

• Speedy
Er zat nog maar 1 schijf in (en een DVD drive) en hitte mag ook geen issue zijn, hij zit achter een 80mm fan en er komt koele lucht vanaf en de schijf zelf wordt niet eens lauw.
Maar hij starte me vanavond gewoon op, al deden die andere 2 dat ook nog enkele keer. Heb me inmiddels een nieuwe voeding bestelt en een vervangende schijf voor de zekerheid, hopelijk kan ik hem nog fatsoenlijk ghosten en dan wordt hij ingezet als download schijf, vertrouw hem in ieder geval niet meer.

In ieder geval bedankt voor de hulp, hopelijk is het met die nieuwe voeding verholpen :)

Flickr | Lego collectie

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Heel vreemd maar in het bedrijf waar ik werk hebben we dit wel met bepaalde moederborden meegemaakt. het is heel vreemd maar toch is het zo. dus ik denk wel dat je een punt hebt bij je moederbord

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
god ik hoop wel dat het de voeding was anders heb je iets aangepraat wat niet waar is..

• Speedy
:)

Maak je daar niet dik om, heb er eens wat gezocht in die richting en het zou inderdaad heel goed kunnen, verder is een zwaarde voeding nooit weg en zal blij zijn als dat het is in plaats van m'n moederbord.

Flickr | Lego collectie

Pagina: 1