Nieuwe KPN lijn aansluiten, hoe moet dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.551 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:15
Vandaag is de KPN monteur langs geweest en heeft de nieuwe KPN lijn opgeleverd. Ik had echter de hoop dat hij me kon/wilde helpen met een klein probleempje, helaas waqs dat dus niet het geval.

Het probleem:
Ik woon boven een winkel, in onze meterkast aan de zijkant van het pand komt de KPN-lijn binnen. Vervolgens ligt er een niet aangesloten kabel met daarin 5 x wit, 5 x blauw, 5 x rood, 5 x oranje kabeltjes naar boven.

Ik moet dit dus op de een of andere manier aansluiten in de meterkast. De KPN monteur melde mij dat ik gewoon 2 draadjes moest kiezen....maarre... dat wordt dan nog een leuke puzzel aan de andere kant van de kabel. Dan heb ik daar wel erg veel opties welke 2 kabels het kunnen zijn.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen/moet aansluiten?

Het aansluiten in de meterkast lijkt me niet zo'n groot probleem. Er zitten aan de onderkant van het KPN-kastje 2 telefoonstekkeraansluitingen, lijkt me dat ik gewoon de eerste moet gebruiken.

edit:
aantal kabels gewijzigd...grmbl..

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 22-03-2006 11:55 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:00

ralpje

Deugpopje

Verbind in de meterkast (of boven, dat maakt eigenlijk niet) twee draadjes aan elkaar, en pak een multimeter. Meet aan de andere kant van de kabel de weerstand tussen de verschillende draadjes. Als je meter begint te piepen, heb je de goede combinatie :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Standaard telefonie gebruikt 2 aders... en dan eigenlijk volgens de regel blauw en rood (rood op en en blauw op b). De 2 aders zitten ook meestal getwist. Als er een twist in zit hou je eigenlijk nog maar 4 mogelijkheden over... Daar moet je wat makkelijker uit kunnen komen :-)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:03

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik dacht dat ik je probleem snapte tot ik de laatste opmerking las. Je weet niet hoe je het in de meterkast moet aansluiten maar toch is het aansluiten in de meterkast niet zo'n probleem?

Maak eerst maar eens duidelijk waar je wat nog moet aansluiten.

Signatures zijn voor boomers.

• Niek_
Ter verduidelijking een aantal foto's:

Hier zie je de meterkast beneden met het KPN-kastje. Zoals je ziet zit hier een 'gewone telefoonstekker' aansluiting.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/kpn/1.jpg

Dit is de kabel die naar boven ligt. Ik zou hier volgens de monteur 2 draadjes van uit moeten kiezen (gaat telefoon + ADSL over, maar 2 zou genoeg zijn) en hier een telefoonstekkertje aan moeten knijpen.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/kpn/3.jpg

Tot zover beneden, 2 draadjes uitkiezen, stekkertje eraan en stekkertje in kastje = klaar.
Nu boven. Daar komt dezelfde kabel weer terug. Probleem waar ik dus mee zit is: hoe kom ik erachter welke 2 kabeltjes ik boven moet hebben?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kwestie van uitproberen? Ik bedoel, in de tijd die je nu bezig bent geweest met het maken van dit topic, foto's schieten etc, had je ook makkelijk even een 9 volt batterij aan de ene kant kunnen hangen en een fietslampje aan de andere kant. Brandt ie, dan ben je eruit :)

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als ik het goed begrijp, heb je dus een kabel met 2 losse uiteinden zonder stekkertjes eraan, boven en beneden dus een uiteinde.

Dan kies je beneden 2 draadjes, stript die, en draai even de koperen draaden in elkaar.(Rode en een blauwe bijv.) Nu wandel je naar boven, pakt je multimeter, zet deze op de diode/doorgangstest (piepfunctie), en loopt met je meetpennen alle mogelijke combinaties van rood en blauw langs. (Maximaal 5x5 is 25 metingen). Hoor je een piep, dan heb je de juiste combinatie gevonden.

^^Of als hierboven met de "budget-multimeter met verlichting" ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Lolhozer op 22-03-2006 11:08 ]

Waarom? Omdat het kan!!

• Niek_
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga eens wat draden strippen en een multimeter ergens vandaan toveren. (moet zeggen dat ik die 9 volt batterij + lampje ook een goede vind).

Ik laat het nog even weten als het gelukt is. :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niek_ schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 10:59:
Dit is de kabel die naar boven ligt. Ik zou hier volgens de monteur 2 draadjes van uit moeten kiezen (gaat telefoon + ADSL over, maar 2 zou genoeg zijn) en hier een telefoonstekkertje aan moeten knijpen.
[afbeelding]

Tot zover beneden, 2 draadjes uitkiezen, stekkertje eraan en stekkertje in kastje = klaar.
Nu boven. Daar komt dezelfde kabel weer terug. Probleem waar ik dus mee zit is: hoe kom ik erachter welke 2 kabeltjes ik boven moet hebben?
Strip een stukje van de mantel af. Zou me niets verbazen als er markeringen op de aders staan (meestal in de vorm van streepjes).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

Reinier

\o/

Niek_ schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 10:59:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/kpn/3.jpg
4 x wit, 4 x blauw, 4 x rood, 4 x oranje
;)

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:00

ralpje

Deugpopje

Wat is er ;)?
Als je op de post boven je doelt: vaak zijn ze niet alleen gekleurd, maar zit er ook nog een andere markering op de shield. Zo horen dan bijvoorbeeld de blauwe en de blauw-witte kabel bij elkaar als één aderpaar. Dat zie je uiteraard pas als je buitenmantel wat verder (centimeter of twee) stript.
Daarnaast @TS: Waarschijnlijk zul je het met een (RJ)stekkertje niet gaan redden: de adertjes in zo'n multikabel zijn te dik om zo'n stekkertje aan te knijpen.
Optie: aderpaartje zoeken, afmonteren op een opbouwdoosje en een stukje plat telefoonsnoer + stekker pakken om aan het opbouwdoosje te monteren.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Niek_
ralpje schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 11:36:
[...]

Wat is er ;)?
Als je op de post boven je doelt: vaak zijn ze niet alleen gekleurd, maar zit er ook nog een andere markering op de shield. Zo horen dan bijvoorbeeld de blauwe en de blauw-witte kabel bij elkaar als één aderpaar. Dat zie je uiteraard pas als je buitenmantel wat verder (centimeter of twee) stript.
Daarnaast @TS: Waarschijnlijk zul je het met een (RJ)stekkertje niet gaan redden: de adertjes in zo'n multikabel zijn te dik om zo'n stekkertje aan te knijpen.
Optie: aderpaartje zoeken, afmonteren op een opbouwdoosje en een stukje plat telefoonsnoer + stekker pakken om aan het opbouwdoosje te monteren.
Hm, hopen dat je geen gelijk hebt wat betreft de dikte van de kabels, net terug van de bouwmarkt. Anders moet ik nog een keer heen en weer ;)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

Reinier

\o/

Ik bedoel dat het aantal draadjes 4 per kleur is, maar op de foto zie ik er meer ;)

Verder zou ik het ook afwerken met een opbouwdoos in plaats van een stekkertje.

• Niek_
Reinier schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 11:50:
Ik bedoel dat het aantal draadjes 4 per kleur is, maar op de foto zie ik er meer ;)

Verder zou ik het ook afwerken met een opbouwdoos in plaats van een stekkertje.
Hmz, ok, 5 per kleur dan.... :( ;)

Verwijderd

ralpje schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 11:36:
[...]

Wat is er ;)?
Als je op de post boven je doelt: vaak zijn ze niet alleen gekleurd, maar .....
Volgens mij heeft Reinier het WK voetbal in het achterhoofd, vandaar de ;)
Pagina: 1