Hoe het best om te gaan met laptop accu?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.851 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

Topicstarter
ik zou graag willen weten hoe ik het het best om kan gaan met een laptop accu, dit omdat de vorige laptop accu(compaq 700ea) gesneuveld is na al 9 maanden! En dit wil ik niet nog een keer meemaken!

ter info: De accu waar het om gaat is van een dell latitude d505 .

de vraag is dus, op welke manier gaat de laptop accu het langste mee, de laptop wordt gebruikt voor mijn studie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
de accu gaat het langst mee in een luchtdichte verpakking, bewaard in bijv de koelkast :D
Natuurlijk heb je dan niks aan je accu :p
De beste raad is a) de eerste keer je accu volledig laden b) je accu minimaal gebruiken: maw als je op netstroom werk, je batterij verwijderen. De reden is eenvoudig: als je dat niet doet wordt je accu constant heropgeladen, terwijl ie niet eens leeg is.
maar een levensduur van 7 maanden is wel héél erg kort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 07:06
LiON accu's hebben een levensduur van ongeveer 500 charges. En dan gaat het om volledige charges. Dus 1000x half ontladen en opladen = 500 charges. Of 2000x 25% ontladen en weer opladen.
Daarnaast hebben ze een levensduur van ongeveer 3 jaar, ongeacht het aantal keer op- en ontladen.
Het beste is om ze zo opgeladen mogelijk te houden en zeker nooit tever te ontladen.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:34
Ik sluit me aan bij de opmerking van JvdBosch. Li-ION accu's voelen zich het prettigst als ze vol zitten. Dus zo veel mogelijk opgeladen houden is het beste. De accu uit je laptop halen als je op netstroom werkt is absoluut niet nodig. Veel laptops werken dan niet meer. Ook is er (zeker bij Li-ION) een intelligent laadcircuit aanwezig wat de accu gewoonweg niet zal opladen als deze vol is. En als laatste zullen de connectors van de accu heel snel gaan slijten (want die zijn niet altijd gemaakt op veelvuldig loshalen).

Mocht je een NiMH accu hebben (erg kleine kans) dan liggen de zaken net iets anders. Ik zou de accu nog steeds niet uit de laptop halen bij werken op netstroom. Alleen lange periodes waarbij de accu door zelfontlading onder het 'oplaadniveau' komt hebben nadeleig effect en dit haal je in de praktijk niet.

Het grote nadeel van NiMH is dat ze net zoals NiCad batterijen een geheugen opbouwen. Dus als je je NiMH niet geheel ontlaad zal hij sneller achteruit gaan dan wanneer je dat wel doet. Echter de accu altijd geheel ontladen is niet praktisch bij laptops. Daarom worden ze eigenlijk nooit meer gebruikt hiervoor: de kosten van een Li-ION accu ipv. een NiMH bovenop de prijs van een laptop merk je bijna niet.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136066

Wat nog niet gezegd is, is dat je vóór je je accu de eerste keer oplaad, je hem helemaal leeg moet gebruiken. Daarna laat je hem opladen, best een paar uur langer dan dat hij volledig opgeladen is (Bv. als hij op 4 uur opgeladen is, hem een uur of 8 laten zitten). Dan laat je hem nog eens helemaal leeggaan, en terug een helemaal opladen + een paar uur. Daarna mag je Li-Ion accu's eigenlijk gebruiken zoals je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Anoniem: 136066 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 01:40:
Wat nog niet gezegd is, is dat je vóór je je accu de eerste keer oplaad, je hem helemaal leeg moet gebruiken. Daarna laat je hem opladen, best een paar uur langer dan dat hij volledig opgeladen is (Bv. als hij op 4 uur opgeladen is, hem een uur of 8 laten zitten). Dan laat je hem nog eens helemaal leeggaan, en terug een helemaal opladen + een paar uur. Daarna mag je Li-Ion accu's eigenlijk gebruiken zoals je wilt.
li-ions kan en mag je niet overladen, vol = vol. Het kan niet door het laadcircuit in een laptop en het mag niet omdat li-ions gruwelijk hard uit elkaar knallen als je het wel doet.
't is wel handig om 'm eerst leeg te trekken, sommige laptops calibreren op die manier de resterende tijd.

Als je een li-ion heel lang niet gebruikt is het 't beste om hem op 40% lading in de kast te leggen. Hij verliest dan +/- 1% capaciteit per jaar. Helemaal opgeladen is dat zo'n 5%.

Overigens, trek nooit een li-ion helemaal plat. Als het voltage van de cellen te ver zakt krijg je ze niet meer opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405

Anoniem: 83328 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 07:56:
Overigens, trek nooit een li-ion helemaal plat. Als het voltage van de cellen te ver zakt krijg je ze niet meer opgeladen.
Hoe heb je daar invloed op dan. Windows gaat bij mij gewoon hibernaten als ie (zo goed als) leeg is en ik vertrouw er wel op dat ie dan niet helemaal 'platgetrokken' is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 08:17:
[...]

Hoe heb je daar invloed op dan. Windows gaat bij mij gewoon hibernaten als ie (zo goed als) leeg is en ik vertrouw er wel op dat ie dan niet helemaal 'platgetrokken' is. :)
Dat is een (standaard) instelling van windows, je kan dat uitzetten. Standaard gaat ie op 3% uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het interne circuit in je accu zorgt er wel voor dat je hem niet helemaal leegtrekt, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Een ander puntje is dat in laptops de batterijen nogal eens erg warm worden als ze dicht bij de CPU zitten. Omdat warmte niet erg goed is voor Li-ion batterijen, kan je ze er zoals eerder gezegd dus het beste uithalen als je op netstroom werkt.

Aan de andere kant is dat wel een gedoe; ik laat mijne er gewoon inzitten, en zorg dat ik hem over het algemeen redelijk vol heb zitten, dan gaat het prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mijn laptop heeft ongeveer 2,5 jaar met dezelfde accu gedaan, en hij zat eigenlijk permanent in de laptop. Ik heb hem onlangs vervangen voor een nieuwe, maar gebruik de oude ook nog. Het is me opgevallen dat na een aantal volledige cycli de accu weer beter begon te presteren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
is dat zo met lithium-ion? Ik weet van NiMH en NiCd dat niet volledig op en ontlading meeteld, zelfs dat er een soort geheugen effect is en er minder energie in de accu opgeslagen kan worden.

ik heb nog nooit een tweedehands laptop gezien die zonder netspanning langer dan 2 minuten op accu kon draaien... lijkt ook alsof er minder in de accu past... lijkt mij ook een geheugen effect...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
MeMoRy schreef op maandag 27 maart 2006 @ 16:34:
is dat zo met lithium-ion? Ik weet van NiMH en NiCd dat niet volledig op en ontlading meeteld, zelfs dat er een soort geheugen effect is en er minder energie in de accu opgeslagen kan worden.

ik heb nog nooit een tweedehands laptop gezien die zonder netspanning langer dan 2 minuten op accu kon draaien... lijkt ook alsof er minder in de accu past... lijkt mij ook een geheugen effect...
Jij moet eens hier komen kijken. Ik heb een antieke Compaq EVO N600c, overgekocht via ebay. Daar zit een lithium-ion batterij in (14.4V, 4Ah), en die laat de PentiumIII 1GHz met gemak 3 uur lang draaien. Ik weet niet wat er voor mij mee gebeurd is, maar ik hang hem zoveel mogelijk aan de voeding, lithium batterijen gaan kapot door opladen, hoe minder je ze oplaad (en hoe minder ontladen ze waren), hoe langer ze meegaan.
Ook mijn GSM blijft nog exact even lang werken op een volle batterij, 2 jaar oud en elke avond in het stopcontact.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:49

Santford

FP PowerMod
Ik heb onlangs van kennis die net 4 maanden geleden een nieuwe accu had gekocht maar zijn laptop het vervolgens buiten de garantie onherstelbaar begaf voor een kleine prijs een accu over kunnen kopen :*),

maar nu ligt deze accu dus al een tijdje bij mij in de kast, toen ik hem erin legde was hij ongeveer voor 90 a 95% opgeladen en in inmiddels door zelfontlading teruggelopen naar 73%,

nu heb ik hier in bovenstaande stuk gelezen dat je zo'n accu het beste luchtdicht in de koelkast kan leggen, maar denk niet dat m'n moeder hier heel blij mee is :/.

Is het verstandig om beide accu's af en toe te wisselen bijvoorbeeld om de ene maand de ene te gebruiken en de volgende maand de andere of moet ik de accu gewoon af en toen een hele cycle ontladen tot 10% en volladen tot 100% en weer in de kast leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209165

Ik heb net een nieuwe laptop gekocht en zat zo eens te lezen over de accu... ik denk ook dat ik het beste de accu kan verwijderen als ik op netstroom werk. Maar in welke toestand is deze dan het beste te bewaren om de maximale capaciteit te behouden? Vol bewaren of helemaal leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Ook het volledig ontladen en opladen aan het begin van de gebruiksduur heeft zn nadelen, want zoals naftebakje al zei, er ontstaat kristalvorming in de batterij bij het opladen, als de kristallen ofwel door de membranen gaan prikken naar het andere elektroliet. Elke keer opladen, elke hoeveelheid opladen heeft dus problemen tot gevolg. Ook heb je hoe dichter je bij de minimumlading komt meer problemen met vervolgreacties die gaan lopen die onomkeerbaar zijn (itt de reactie die gewoonlijk verloopt, die nagenoeg 100% omkeerbaar is). Zowel opladen als ver ontladen moeten dus vermeden worden.

Verder is het niet helemaal een true-to-time verband tussen laadcycli en ontlaadpercentage, naarmate je minder diep ontlaadt zul je steeds meer total battery time krijgen (bijv: 50% ontladen = 1000 laadbeurten, 25% ontladen = 2500 laadbeurten, dus niet 2000, ik noem overigens maar wat getallen, fabrikanten kunnen betere zgn. S-N curves geven) tot op het punt dat de ontlading niet meer tegen de inherente degradatie op kan boksen. Over het algemeen kun je stellen dat als je je batterij telkens tot 60% laadcapaciteit oplaadt, je er de meeste batterijtijd uit kunt trekken. Ontladen kun je zo onregelmatig doen als je wilt, opladen kun je beter in grote halen doen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:06
Li-ion kan je best 70% opgeladen bewaren, lekker koel indien mogelijk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Batteryuniversity zegt 40%, maar hoe betrouwbaar is deze site? Ik heb even geen zin om scopus af te struinen naar wetenschappelijke artikelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

40 :) (zegt modelbouwervaring ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:36

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hmmm... zal het eens doorsturen naar mijn vriendin.
Die gebruikt haar laptop alleen thuis als computer en hangt deze dan ook altijd aan de adapter.
Misschien dat ze me nu eindelijk eens gelooft lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

nee, altijd aan de adapter is misschien nog wel beter dan iedere dag de accu gebruiken..
(zo had ik n laptop met accu van bijna 8 jaar oud, ook altijd aan de lader, die het nog best okay deed (natuurlijk minder lang dan origineel, mja, zoals vermeld, in 3 jaar is meestal de capaciteit en de kracht om stroom te leveren dusdanig kleiner geworden dat et niet meer goed werkt, dus vind 8 jaar bestwel respectabel :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:12
Om even mijn ervaring te delen, bij de aankoop van mijn nieuwe laptop (20 april 2008) heb ik het advies van sommigen hier gevolgd en de batterij steeds zo vol mogelijk gelaten (dus de batterij erin en continue via netstroom werken).
Maar ik merk dat na amper 2 maand de capaciteit van de batterij al met +/- 7% verminderd is van 7800 mAh naar 7257 mAh.
Ik vind dit best veel en vraag me dan ook af of dit normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33142

die van mij ligt met iets meer dan 40% lading in de koelkast,ik heb de accu eigenlijk nooit nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 09:46
Volgens mij schakelen nieuwere laptops het oplaad circuit gewoon uit als de accu vol zit en de laptop aan de netstroom hangt. Ik heb m'n accu altijd in m'n laptop zitten en gebruik m ook bijna altijd aan de netstroom. Hij is nu iets meer dan 2 jaar oud en kan nog altijd zo'n 2,5 a 3 uur mee.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juggie0007
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05-2022
Het energiebeheer van een (nieuwe) Sony Vaio laad niet meer dan 50% indien je aangeeft voornamelijk op netstroom te werken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:39
Mijn accu ligt in de koelkast, op 40% lading :)

Gebruik m'n laptop toch eigenlijk alleen maar op m'n bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-07 21:57
(jarig!)
Als ik de accu uit mijn laptop haal dan is mijn laptop niet meer waterpas :D
Geen optie dus. Gebruik m zelf altijd met adapter erin, dan werkt hij gewoon een stuk sneller!
Het is een gebruiksvoorwerp, geen collecteritem wat je over 10 jaar nog eens wil door verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee maar wel onhandig als na 1 jaar je accu is gereduceerd tot 40% van zijn oorspronkelijke kunnen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wit_product
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-12-2022
Even ene vraagje:

Ik heb ook net (maandje geleden) een nieuwe laptop gekocht. Heb het advies gekregen de batterij eruit te halen wanneer ik op netstroom zit. Maar nu vraag ik me af...
Stel ik zit met de laptop aan mn bureau (via de kabel dus, zonder dat de batterij erin zit), en ik wil even de laptop meenemen naar de living. Mag ik dan gewoon de batterij erin steken en vervolgens de stekker uittrekken, of moet ik de pc helemaal afzetten vooraleer ik de batterij er dan in steek?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tegenwoordig is het absoluut niet meer nodig om de batterij eruit te halen op netspanning. Geen enkele recente laptop blijft doorladen als de laptop aan de adapter hangt, wat de oorzaak is van onnodige extra slijtage. De andere reden is dat de batterij zo erg warm wordt/blijft, in principe is dit ook meestal geen issue. Je kunt dit zelf bekijken, doe je normale ding op de laptop met de accu erin en haal na een uurtje werken eens de accu eruit en voel eraan. Is hij voor je gevoel warm, dus 35+ graden, dan kan het positief voor de levensduur zijn om hem eruit te halen. In werkelijkheid scheelt dit maar een paar procent capaciteitsverlies per *jaar*, weinig significant op de slijtage door het batterijgebruik zelf.

Als je absoluut de maximale levensduur uit je batterij wil gebruiken en vrijwel altijd op één punt werkt, kun je je batterij samen met zo'n zakje silicaparels in een afgesloten zak stoppen en in de koelkast bewaren. Zorg dat je de zak zo strak mogelijk om de batterij afsluit, want anders condenseert het vocht in de lucht in het zakje en krijg je corrosie van de contactjes, het zakje silicagel helpt hier niet altijd even effectief tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wit_product schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 17:49:
Even ene vraagje:

Ik heb ook net (maandje geleden) een nieuwe laptop gekocht. Heb het advies gekregen de batterij eruit te halen wanneer ik op netstroom zit. Maar nu vraag ik me af...
Stel ik zit met de laptop aan mn bureau (via de kabel dus, zonder dat de batterij erin zit), en ik wil even de laptop meenemen naar de living. Mag ik dan gewoon de batterij erin steken en vervolgens de stekker uittrekken, of moet ik de pc helemaal afzetten vooraleer ik de batterij er dan in steek?

Alvast bedankt!
Ja dat kan gewoon.
Lees ook de post boven mij even over het nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-07 14:52
Zit nu ook achter een laptop van 23 maanden oud. (Acer Aspirce 5920G)
Accu doet het nog perfect, niks bijzonders voor hoeven doen. Heb continu de accu er in zitten en gebruik de accu ook regelmatig (ook zonder dat hij helemaal leeg gaat, bijvoorbeeld 10% of 30%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
hoi mensen,

mijn ervaringen met laptops van allerlei soorten apparatuur is dat je de accu altijd helemaal oplaadt en daarna volledig gebruikt.

heb zelf afgelopen februarie een acer aspire one minilaptop gekocht en gebruik deze veelvuldig onderweg, en merk toch wel dat de accu beter word van volledig op en ontladen,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ssj3gohan schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 17:58:
Tegenwoordig is het absoluut niet meer nodig om de batterij eruit te halen op netspanning. Geen enkele recente laptop blijft doorladen als de laptop aan de adapter hangt, wat de oorzaak is van onnodige extra slijtage.
Ik vraag me af of iemand ooit een laptop heeft weten te produceren die lithium batterijen doorlaad... Het probleem is dat laptops vrijwel altijd (paar uitzonderingen daargelaten) de cellen tot 100% (4.3V per cel) laden. Dat verkort de levensduur nogal.
Het is jammer dat Tesla geen harde cijfers geeft, maar zij laden hun accu maar tot 4.15V per cel, dan slijten ze minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wit_product
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-12-2022
Boudewijn schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:24:
[...]
Ja dat kan gewoon.
Lees ook de post boven mij even over het nut.
Bedankt voor de snelle antwoorden!

De laptop wordt onderaan toch wel vrij warm. Zal eens nakijken of dit de batterij zelf is die warm wordt, of gewoon de pc zelf.

't Was iig niet echt een dure aankoop (destijds gekocht voor 430 euro ongeveer in Saturn, 't is een Toshiba Satellite L350 geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja koop dan gewoon tzt een nieuwe accu.

Warmte is niet geweldig slecht, maar ssj3gohan merkt ook al op dat dat maar een paar procent afname per jaar scheelt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 17:28

Aidix

Geluidspietlut

Heb zelf 2 jaar een vaio die ik bijna alleen aan netvoeding gebruik (dagelijks). Ding wordt zelden op de accu gebruikt, af en toe op school verder niet. Hij begon met ongeveer 2,5 uur accuduur. Op dit moment vliegt hij binnen een minuut of 20 leeg tot een niveau dat je denkt "zou ik het nog halen tot het volgende stopcontact".
Dit proces heeft zich geleidelijk voltrokken over de afgelopen 2 jaar.
Ben er niet echt over te spreken, en vraag me af of het niet beter is om die accu eruit te halen als je hem toch niet gebruikt (niet ontlaadt).
Maar heb ook 4 jaar oude HP laptops bij mijn werk staan die nog 2+ uur doen met een accu.

Volgens mij verschilt het per type accu / producent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Mijn tip?

Zoveel mogelijk gebruiken! Trek hem helemaal leeg (het is niet erg als je hem in meerdere malen (2 uur, 3 uur, 2 uur, 1 uur, leeg) leeg maakt).

Gebruik je laptop waarvoor hij gebruikt is! Een laptop accu is géén UPS. Het is om de laptop mobiel te kunnen gebruiken. Laat die adapter wat vaker liggen. Hoevaak werk je nu zolang achter je laptop, dat je het niet red op een accu lading?

Ik heb een Dell D430 en met de grote accu heb ik meerdere dagen nodig om de accu leeg te krijgen. Ik internet een paar uurtjes gedurende die dag. Ik ga dan echt niet slepen met de adapter. Mobiel gebruik kan ook prima thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Het is dus niet erg om je laptop tot 50/60% te gebruiken en hem daarna weer aan de lader te hangen?

Ik ben nog student en wissel veel van lokaal en af en toe werk ik op plekken waar geen stoom aansluiting is dus komt het volgende nog wel eens voor.

Ga met een volle accu aan de gang werk een tijdje zonder adapter, 40% accu, daarna college met laptop aan het stroom opladen 70% accu, daarna werken zonder stroom 30% accu daarna wel weer stroom opladen naar 60%...

Ik kom dus nooit aan geheel ontladen (tot 10% oid) en geheel opladen toe, behalve als ik weer thuis ben daar heb ik hem meestal aan de lader hangen.
Is dat half opladen en half leegtrekken funest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als het enigszins kan: leegtrekken tot hij in de buurt van 50% zit, dan zo ver mogelijk opladen. Het leegtrekken mag in zoveel stappen als je wilt en Blasterxp merkt terecht op dat met een goed ontworpen laptop het mobiel gebruik prima kan. Laad hem echter niet de hele tijd in kleine halen op - UPS-gebruik dus - dat is niet goed.

Ik lees trouwens ook steeds meer over battery extender functionaliteit in sommige Toshiba laptops. Daar wordt de batterij ofwel heel ver opgeladen om meer capaciteit te krijgen, of minder ver om zodanig de levensduur van de accu te vergroten. Ik hoop dat dat op meer laptops wordt ingebouwd. Momenteel kan dat nog lang niet altijd, omdat de balancer circuits (circuitje in de accu zelf die ervoor zorgt dat alle cellen in de accu even ver zijn opgeladen) meestal pas helemaal aan het einde van het opladen effectief werken. Door de accu voortijdig te laten 'stoppen' met opladen (bijv. bij 90%) zou je denken dat hij dan langer meegaat, maar doordat niet alle cellen even vol zitten slijten sommige cellen dan alsnog harder dan anderen, wat het effect weer een beetje teniet doet. Dit is dus gelijk de disclaimer voor wat ik hier zeg: je accu niet volledig opladen is niet gelijk aan de techniek die toshiba toepast en zorgt niet persé voor een verlenging van de levensduur van je accu.

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:23
Hmm handig, iedereen zegt wat anders.

Is er iemand die zijn verhaal kan onderbouwen met goede argumenten en eventueel bronvermelding?

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:44
stereohead schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:25:

Is er iemand die zijn verhaal kan onderbouwen met goede argumenten en eventueel bronvermelding?
Inderdaad, dit is allemaal niet echt goed onderbouwd.
1. Waar iedereen het over eens is: hoe meer cycles hoe meer capiciteits verlies.
2. Temperatuur is wel degelijk meer van invloed dan een paar %:
http://www.electrochem.org/dl/ma/201/pdfs/0134.pdf

Ik kijk nog even of ik meer bronnen kan vinden..

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Anoniem: 317050

Het is ook per merk verschillend wat voor circuit er in zit gebouwd. Daarom verschilt het.

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:58
stereohead schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:25:

Misschien dat ze er voor hebben doorgeleerd?

Battery University

Stay safe

• mux

mux

99% efficient!

Anoniem: 317050 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 20:44:
Het is ook per merk verschillend wat voor circuit er in zit gebouwd. Daarom verschilt het.
De meeste informatie die ik hier geef gaat over losse cellen, maar de chargers/balancers (of het niet aanwezig zijn van balancers) spelen ook een grote rol, zie ook mn laatste verhaaltje. En tsja, ik heb er voor doorgeleerd ja. Niet alles wat ik zeg heeft betrekking op elke chemie, het is altijd gecompliceerder dan ik het doe voorkomen. Er zijn namelijk ook cellen die worden geoptimaliseerd voor lage zelfontlading, lage temperatuur-afhankelijke zelfontlading, hoge piekstroom, zelfs lage equivalente inductie (bijv. sommige cellen in mobiele telefoons). Die doen dan opeens wat anders. Die studie hierboven over het effect van temperatuur op cellen is wel heel beperkt, de cellen in de Nuna bijvoorbeeld hebben hier veel minder last van. Echter, dit zijn ook LiPo's en niet 'standaard'-li-ions.

En dan nog niet te beginnen over de laatste ontwikkelingen in autoland waar super-high-discharge LiCo's worden ontwikkeld (o.a. Epyon), een eigenschap die eerder enkel met LiFePO4's en gigantische LiPo's kon worden bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Kick dit topic even omhoog. Ik zit met het volgende. Mijn laptop Acer 5220 heeft een accu van ongeveer 1 jaar oud. Nu moet ik eerlijk zijn dat de levenduur op accu sowieso nooit lang was (max ongeveen 2 uur). Nu houdt de accu het op dit moment zonder netvoeding max een half uur uit. Ik had hetzelfde met mijn oude laptop met een vernvagende accu. Binnen 15 minuten leeg met nog geen jaar oude accu.
Wat nu wel het grappige is dat als ik mijn laptop niet naar hyberition laat gaan, maar gewoon knalhard leeg laat lopen de werktijd opeens vele malen langer is.
Wat ik dus denk dat de laptop capaciteit verloren is door het gebruik en ouder worden en nu zijn minimum en maximum niet meer weet te vinden. Nu kan ik met herinneren dat ik ooit een keer in windows een soort setting hiervoor gevonden had. kan dit alleen nergens meer vinden.
Weet iemand hoe je je laptop zijn minimum en maximum capaciteit weer kan laten "leren", zodat ik normaal een uur plus op deze accu kan werken?

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 127% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:05 ]

Pagina: 1