Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

sleufje in 13mm alu-buis, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 815 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van een 19" rack. en daarbij horen ook 19" cases. Ik heb express gekozen om zelf de casen te maken meer om de voldoening en de uitdaging :)

Het Verhaal:
Na het bodem te hebben gemaakt is het nu de beurt aan de zijkanten. De zijkanten wil ik van gaas maken. Het ziet er leuk uit, makkelijk te bewerken en het is goedkoop. Op zich had ik de zijkanten ven de gesloopte kasten kunnen gebruiken maar om de volgende reden heb ik dat niet gedaan:

- gewicht: ik heb oude PC's (dell en compaq) en de kasten van destijds zijn van staal en zijn dus erg zwaar.
- sliderails: de rack kan de gewicht van de kasten wel aan, maar de sliderails niet. deze kunnen niet meer dan 20KG dragen. Ik heb in tegenstelling tot de erg dure 19" rails gekozen voor de rails die je in elke bouwmarkt kan vinden.
- aanzicht: do I need to say more? dell en compaq zijn niet bepaald mooi :)
- ruimte: een kast, horizontaal gelegd, is 16,8 cm hoog. dat komt mede door de voeding. leg je de voeding horizontaal is het slecht 8,8 cm hoog. Aangezien ik geen 2 meter hoge kast wilde was de keus snel gemaakt.

Inspiratie:
Ik kreeg mijn inspiratie door het volgende foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.onswereldje.nl/temp/mini3.jpg
iemand heeft een epia tussen 2 plexiglas gedaan en de zijkant bedekt met gaas.

Hoewel het een relatief simpel idee is zou ik geen tweaker zijn als ik niet moeiljk ging doen >:)
nou moeilijk?? ik bedoel meer van dat het erg amateuristisch uitziet. Daarmee doel ik op de hoeken waar de gaas omheen gaat. Dus kwam ik op met de volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.onswereldje.nl/temp/buisje.jpg

Een buis met 2 sleuven erin. Zo kan je de gaas erin schuiven. 4 van die buisjes, 1 op elke hoek, heb je een mooi afgewerkt zijkanten.

Het probleem:
De aluminium buisjes kan je in elke doe-het-zelf zaak kopen. 13mm in diameter. Alleen hoe zaag je een mooi rechte sleuf erin?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

goed strak vastzetten in een bankschroef en dan met een klein freesbitje in een bovenfrees?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ik heb geen idee hoe je zo'n sleuf zo kan maken die ook recht is, gezien de hoogte kan je het misschien heel voorzichtig figuurzagen ofzo? Of in een bankschroef zetten en dan dremelen?

Wat ik zou doen als ik jou was is die buisjes vervangen voor gebogen plaatjes, in de vorm van een hoekprofiel ofzo. Die kan je misschien zo wel in de DHZ zaak kopen en ziet er vast wel nifty uit. Just my €0,02 ;)

Verwijderd

ga naar de eerste de beste metaalbewerker in de buurt, die freest het er zo in. Een ding alleen, als de sleuf over bijna de hele lengte doet, dan wordt het buisje, zeker het 1/4 wat over blijft staan erg gammel.

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:28
Is het mischien een idee om bijvoorbeeld twee kwartronde profielen op elkaar te schroeven met het gaas daar tussen?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

Candymirror schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 08:46:
Is het mischien een idee om bijvoorbeeld twee kwartronde profielen op elkaar te schroeven met het gaas daar tussen?
schroeven ?

misschien creatief doen met een slijptol en een bankschroef ?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-11 14:06

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

(Laten) frezen, maar ik zou staf nemen ipv buis, om de reden die Whoppa noemt. Op de uiteinden van ieder stukje staf tap je uitwendig schroefdraad, zodat de moeren erop kunnen (als je dat tenminste wilt, zoals op de foto?)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Tafelzaag, blad op juiste diepte instellen en voilá, sleuven in je buis.
Recht zagen is makkelijk, begeleider ertegenaan en klaar.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Verwijderd

Topicstarter
Allen bedankt voor het meedenken :)
McKaamos
goed strak vastzetten in een bankschroef en dan met een klein freesbitje in een bovenfrees?
Bestaan er wel freesbitjes voor aluminium? Ik weet dat in CNC industrie zoiets bestaat.. het ziet er meer uit als een boor. Wordt gebruikt om lagen van alu weg te schrapen. Je kan daar niet 1..2..3 aankomen en zullen erg prijzig zijn.
Whoppa
ga naar de eerste de beste metaalbewerker in de buurt, die freest het er zo in. Een ding alleen, als de sleuf over bijna de hele lengte doet, dan wordt het buisje, zeker het 1/4 wat over blijft staan erg gammel.
Ik vertrouw die mensen niet. Laatst nog, moest ik planken hebben die exact zijn gezaagd. Nog meerdere malen op aangedrongen dat het 482mmx550mm moeten worden. Wat kreeg ik? 483mmx550mm en 482,6mmx550,1mm... niet bepaald fijn als je preciesie werk moet hebben.
Candymirror
Als je de schroeven niet kon zien zou het mooi zijn geweest... Het gaat tenslotte om afwerkings-technieken... Heb je vast weleens meegemaakt. Een mooie kast dat uit 1 stuk lijkt te zijn gemaakt. van binnen en buiten geen bevestiging te zien. Maar het werd wel als bouwpakket thuis bezorgd.

Het is de uitdaging om iets vast te maken en niet laten zien hoe. Heb je bij auto's ook. Als alle platen geschroefd werden dan ziet het er niet uit.
ohcyt
Ik heb geen idee hoe je zo'n sleuf zo kan maken die ook recht is, gezien de hoogte kan je het misschien heel voorzichtig figuurzagen ofzo? Of in een bankschroef zetten en dan dremelen?
noksiejus
misschien creatief doen met een slijptol en een bankschroef?
Kereltjes toch... een window of blowhole uitslijpen is iets makkelijker. Je hebt namelijk de ruimte om het overtollige weg te veilen, schuren etc... Ik heb het hier wel over een sleuf van 1mm... zelfs dat is te groot. Dus met een slijptol uit de losse hand een kaarsrechte sleuf slijpen is netzoiets als wachten op de perfecte vrouw :9
SnoeiKoei
(Laten) frezen, maar ik zou staf nemen ipv buis, om de reden die Whoppa noemt. Op de uiteinden van ieder stukje staf tap je uitwendig schroefdraad, zodat de moeren erop kunnen (als je dat tenminste wilt, zoals op de foto?)

Francis
Tafelzaag, blad op juiste diepte instellen en voilá, sleuven in je buis.
Recht zagen is makkelijk, begeleider ertegenaan en klaar.
Een combinatie van jullie zou inderdaad weleens kunnen werken. Vooral dat van staf+gebruik van een tap is een doordachte antwoord :)

Ook door wat Whoppa zei:" Een ding alleen, als de sleuf over bijna de hele lengte doet, dan wordt het buisje, zeker het 1/4 wat over blijft staan erg gammel."

Dus een staf zou een uitkomst zijn. Rest mij de vraag of voor tafelzaag fijne zaagschijf bestaat? Heb ze niet gezien.

Verwijderd

wat je het best kan doen is het volgende; slijptol pakken en voorzichtig(gecontroleert!) die erin laten zakken,(slijptol het werk laten doen) Je moet alleen even opletten dat je aan de boven en onderkant een stukje laat zitten, ander zit er namelijk 1 van de 2 delen los!

Als de sleuf erin zit, kan je dit bijvijlen met een nagelvijltje bijvoorbeelt(duurt lang, maar is wel precies!)

mischien kan je wat met het idee, en het zelf -indien nodig- eventueel hierop voortborduren ;) suc6!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
Wat je kan doen is zelf een soort tafelzaag maken door je dremel op een manier in te klemmen, vervolgens een blad te maken die op de goede hoogte zit waar je je staf over kan geleiden en een paar geleiders om te zorgen dat de sleuf recht wordt...

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-11 10:29

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Gr0wLiThE schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 15:48:
Wat je kan doen is zelf een soort tafelzaag maken door je dremel op een manier in te klemmen, vervolgens een blad te maken die op de goede hoogte zit waar je je staf over kan geleiden en een paar geleiders om te zorgen dat de sleuf recht wordt...
DREMEL... idd.. t zou in eerste instantie ook mijn idee kunnen zijn :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Verwijderd

Hmm, vat nou niet echt het probleem. Gewoon simpelweg recht aftekenen en met een dremel erlangs. Later nog een beetje bijvijlen met een sleutelvijltje en klaar. Waarom moet er nou weer zo moeilijk gedaan worden?
Ik zou eerst zeggen: "eerst zelf wat aankloten en proberen, en als dan toch blijkt dat het absoluut niet lukt kan je het altijd nog op een moeilijke manier gaan doen."

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 00:19:
Ik vertrouw die mensen niet. Laatst nog, moest ik planken hebben die exact zijn gezaagd. Nog meerdere malen op aangedrongen dat het 482mmx550mm moeten worden. Wat kreeg ik? 483mmx550mm en 482,6mmx550,1mm... niet bepaald fijn als je preciesie werk moet hebben.
[off-topic]tjee, waarmee meet jij zo nauwkeurig op die lengte? Een mm swah, maar op tiende millimeters, ik denk niet dat er zulke grote schuifmaten / schroefmaten zijn. [/off-topic]

Maar goed, to the point. Een metaalbewerker is dan ook geen houtzager he ;), ik zou het gewoon proberen, die gasten zetten het in een freesbank, sleufje erin maken et voila.
En zoals snoeikoei zei, inderdaad stafmateriaal gebruiken, is een stuk steviger.
En als we het over tienden van millimeters hebben, ik denk niet dat je het aan het staafje ziet. ;)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Idee waarmee ik ook gaten in mijn reservoirs op 1 lijn krijg:
Leg het kokertje in een U profiel of leg er een plankje naast. Dan trek je een lijn en heb je alvast de 1 lijn waarop je later de gleuf kan zagen, zoals reeds hierboven al besproken is. Daarna meet je de omtrek op, die door 4 delen en dan weet je hoeveel mm vanaf de 1e streep je de 2e moet zetten. Kwestie van het kokertje dan dus op die afstand verdraaien en weer een lijn zetten. Vervolgens staan ze dus mooi haaks.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11 18:21
Nog een optie:

De twee halfronde profielen nemen en dan in plaats van schroeven, lijmen.
Zul je wel even moeten zoeken naar een goede twee componenten lijm voor alu.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 17:34
je doet inderdaad erg moeilijk.....het buisje wordt erg slap als je het mij vraagt. er blijft bijna niks over op de binnenhoek...gaat snel kapot

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

Je kan ook tot de helft zagen/slijpen/vijlen/likken.

Dan heb je alsnog redelijk stevige buis, en je zorgt dat je plaatje een halve sleuf hebt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals allen bedankt voor meedenken...

Ik heb nu genoeg reacties gelezen en vandaag maar eens weer bouwmarkten afzoeken. Het resultaat zal ik zeker posten.

Ik heb niet veel verteld over mod zelf omdat ik van plan ben om als het helemaal klaar is en tevreden over ben, het hier op GoT te posten, zodat misschien anderen er baat bij hebben.

Veel van casemods die je hier tegenkomt en elders op het net zijn voor meeste mensen niet haalbaar. Het voornaamste factor is geluk. Het geluk hebben dat je net die ene gereedschap hebt, net die ene matriaal vind of net die ene contact kent.

Vanaf het begin koos ik ervoor dat het project een 1 mans project moest worden. Je zou het moeten kunnen uitvoeren in je 1tje. Met producten die je overal kan kopen. En vaardigheden die niet ver gaan.

[voorbeeld]
Een pro arsenaal aanschaffen aan greedschap, aankloppen bij je pro contacten zoals die ene vriend die toegang heeft tot CNC machines is erg leuk en geweldig, maar niet voor iedereen weggelegd.
[/voorbeeld]

Ondanks dat het een uitdaging is om iets van de grond af te bouwen met behulp van alle gemakken die er zijn, is het zeker een uitdaging gebleken om iets te bouwen wat simpel moest zijn. Simpel beschrijft wel de manier waarop ik aan de gang ging. Het woord beschrijft wel hoe en wat het moet zijn, maar "de manier" om het simpele te creeren is erg tijdrovend gebleken.

Het is een uitdaging om een zekere kwaliteits niveau te behalen op een simpele manier...

Anyway, genoeg geklets... nu maar eens de fiets pakken en gaan snuffelen...

Voorbeeld gegeven is bedoel als VOORBEELD.
Pagina: 1