Hoi,
ik ben reeds enige tijd bezig met het RGB Led project. Na toestemming van William ben ik dan ook beginnen prutsen met de bijgeleverde software en heb hier en daar enkele nieuwigheden toegevoegd. Ik gebruik de standaard setup die terug te vinden is op William's website. Nu zou ik willen proberen om ipv met 1 PIC te gaan werken, er 4 te gebruiken zodat ik met zogenaamd "verschillende LED circuits" kan gaan werken. Ik heb hierover met William reeds gemailed en al vanalles gezocht ivm zulke EL circuits, maar hierover is bitter weinig te vinden. Ik heb van William wel enkele interessante tips gekregen, maar geraak er nog steeds niet uit, gisteren na mijn laatste poging heb ik een PICje verbrand dus zo kan het niet echt verder. Het systeem dat ik zou willen gebruiken gaat als volgt :
We maken een setup dmv MAX232 en 4x PIC16F628, connectie via SUBD naar PC. Elke PIC afzonderlijk zou moeten apart aangestuurd worden, en dit door middel van een ID code die ik elke Pic zou meegeven. Softwarematig moet ik kunnen gaan aanduiden welke PIC_ID ik ga programmeren. In de ASM code van het RGB led project wordt gecontroleerd op een r of w aan het begin van de EEPROM cyclus. Hierna zou dus moeten gechecked worden welke ID code er actief is. Echter indien er meerdere Pics op de MAX232 zitten zullen deze mekaars Tx signaal gaan beinvloeden. William stelde voor om als volgt tewerk te gaan :
Alvast bedankt voor het lezen, het is een hele boterham dat weet ik, maar je weet maar nooit.
groeten,
Ariff
ik ben reeds enige tijd bezig met het RGB Led project. Na toestemming van William ben ik dan ook beginnen prutsen met de bijgeleverde software en heb hier en daar enkele nieuwigheden toegevoegd. Ik gebruik de standaard setup die terug te vinden is op William's website. Nu zou ik willen proberen om ipv met 1 PIC te gaan werken, er 4 te gebruiken zodat ik met zogenaamd "verschillende LED circuits" kan gaan werken. Ik heb hierover met William reeds gemailed en al vanalles gezocht ivm zulke EL circuits, maar hierover is bitter weinig te vinden. Ik heb van William wel enkele interessante tips gekregen, maar geraak er nog steeds niet uit, gisteren na mijn laatste poging heb ik een PICje verbrand dus zo kan het niet echt verder. Het systeem dat ik zou willen gebruiken gaat als volgt :
We maken een setup dmv MAX232 en 4x PIC16F628, connectie via SUBD naar PC. Elke PIC afzonderlijk zou moeten apart aangestuurd worden, en dit door middel van een ID code die ik elke Pic zou meegeven. Softwarematig moet ik kunnen gaan aanduiden welke PIC_ID ik ga programmeren. In de ASM code van het RGB led project wordt gecontroleerd op een r of w aan het begin van de EEPROM cyclus. Hierna zou dus moeten gechecked worden welke ID code er actief is. Echter indien er meerdere Pics op de MAX232 zitten zullen deze mekaars Tx signaal gaan beinvloeden. William stelde voor om als volgt tewerk te gaan :
Hier loopt het voor mij volledig in de mist. Ik versta het gedeelte wel ivm de id code >= 127 maar ik ben geen held in ASM en zeker niet in het volgendeEerst 6 karakters sturen.
1) r of w
2) ID code > 127
3) ID code > 127
4) ID code > 127
5) ID code > 127
6) ID code > 127
Als deze 6 overeenkomen dan:
De desbetreffende PIC moet eerst zijn Tx doorschakelen op de Rx van de PC.
(Dit kan met een uitgang die hoog wordt op een ingang van een AND poort. Op de andere ingang zit de Tx.
De uitgang van AND poort wordt dan de geactiveerde Tx)
De PIC met de ID code wordt nu een actieve RS232 zender.
Dan pas een antwoord van de desbetreffende PIC.
Nu kan er communicatie plaats vinden.
Aan het einde van de communicatie moet de PIC zijn Tx weer afschakelen.
Waarom de ID code > 127?
Dit voorkomt dat de ID code als een opdracht kan worden gezien.
Dit mag dus > 6 zijn. Maar misschien is het handig om dus bit 7 altijd te setten.
Waarom 5x de ID code?
Dit voorkomt dat er een opdracht is die overeenkomt met de r/w en de ID CODE.
De r heeft een dec code van 114 en de w een dec code van 119.
Als je nu een ID code neemt van 128 dan zal het volgende worden verstuurt
1) 114/119
2) 128
3) 128
4) 128
5) 128
6) 128
Er kan nu geen verwarring ontstaan ongeacht wanneer een PIC wordt ingeschakeld.
Dit is namelijk een reeks die nooit in de opdracht structuur kan voorkomen.
Ik heb William reeds verschillende malen om info gevraagd, en daar altijd een snelle en uiterst nauwkeurige respons op gekregen (waarvoor eeuwig dank !) , ik wil echter die man niet om de 5 minuten een email moeten sturen. Daarom plaats ik mijn vra(a)g(en) even hier aangezien er hier ongetwijfeld mensen wel een oplosssing weten of me nog wat verder kunnen duwen in de juiste richting. Indien ik dit alles werkende zou krijgen, ben ik gerust bereid om de aangepaste software + schema's en ASM code hier te plaatsen zodat anderen hieraan ook iets hebben.De desbetreffende PIC moet eerst zijn Tx doorschakelen op de Rx van de PC.
(Dit kan met een uitgang die hoog wordt op een ingang van een AND poort. Op de andere ingang zit de Tx. De uitgang van AND poort wordt dan de geactiveerde Tx)
Alvast bedankt voor het lezen, het is een hele boterham dat weet ik, maar je weet maar nooit.
groeten,
Ariff