Toon posts:

Knap met Audigy 2 ZS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Creative Audigy 2 ZS. En af en toen, het gebeurt onregelmatig, hoor ik een soort knap geluidje. Het is niet omdat ik een lamp ofzo aan doe, alleen wanneer ik mijn versterker (een andere dan waar de speakers op aangesloten zijn) uitdoe. De versterker van de speakers en de receiver die ik steeds uitdoe zitten op dezelfde stopcontact serie zeg maar (zo'n doosje van 2 aan de muur). De één in de rechter, de andere in de linker.

Zou dit het hele probleem zijn van de knap, ze zijn vrij hard. En zijn deze schadelijk voor de speakers, wil mijn mooie speakers namelijk niet naar de knoppen hebben ;)

Heb al wel wat in een topic op GoT gelezen, maar was uit 2001 en stond niet echt mijn situatie in.

• MasterFreak
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 22:23

MasterFreak

Zeker weten!

Is je pc (en eventueel je versterker) geaard?

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

The Wrecker

Networking Rulez

Dit is redelijk normaal. Gewoon een fluctuatie in de spanning waarschijnlijk. Misschien als je een stekkerblok met filter hebt dat dit minder wordt.

Hoe hard is hard? Die plop of whatever dat je hoort? gewoon hoorbaar of zit je van schrik tegen het plafond? Als het het laatste is dan is dat niet best voor je speakers nee, maar ook niet voor je hart en je computer zelf lijkt mij zo. Als het een zacht plopje is dan valt het nog best mee.

edit:

En tegen het plafond is ook niet normaal uiteraard...

[ Voor 8% gewijzigd door The Wrecker op 21-03-2006 22:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
MasterFreak schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:16:
Is je pc (en eventueel je versterker) geaard?
PC zit uiteraard wel een geaarde stekker aan, versterker niet. pc zit met computer handeltje op een stekkerdoos met schakelaar in eht ene contact en de versterker met een rode haspel op het andere.

Ik heb trouwens ook vaak als ik de versterker van de speakers (dus andere dan op de rode haspel) uitschakel dat ik ene knap hoor. Maar dat zal wel gewoon aan de versterker liggen die een stroompje doorgooit.

Maar dat van die andere versterker vind ik echt vaag en het is ene vrij harde knap. Ben bang dat ik me speakers straks naar de kl*te help...

Verwijderd

Topicstarter
The_Wrecker schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:18:
Dit is redelijk normaal. Gewoon een fluctuatie in de spanning waarschijnlijk. Misschien als je een stekkerblok met filter hebt dat dit minder wordt.

Hoe hard is hard? Die plop of whatever dat je hoort? gewoon hoorbaar of zit je van schrik tegen het plafond? Als het het laatste is dan is dat niet best voor je speakers nee, maar ook niet voor je hart en je computer zelf lijkt mij zo. Als het een zacht plopje is dan valt het nog best mee.
Tsjah, wat is hard. Als ik de muziek zachtjes aan heb klinkt et er wel boven uit. Schrikken doe ik niet snel, maar als je geconcentreerd een berichtje op GoT post dan schrik je wel. Plop wordt wel harder volgens mij wanneer ik het volume ook verder opendraai.

Maar ander stopcontact voor één van de twee zou de oplossing kunnen zijn?

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-02 14:56
Je speakers kunnen tegen dat soort dingetjes. Het is simpel weg een snelle verwisseling in de stroom waar je (ik neem aan) subwoofer/geluidskaart zich op aanpast en daardoor een geluidje meestuurd. Meer dan storend is dit niet (als je het storend vindt).

Edit: Die klap als je je versterker uitzet, leg dat eens uit?

Heb je toevallig een set met een 'pod', zoals de Logitech Z-5500? Die je aan en uit kunt zetten?

Zo ja, als je je 'pod' aan hebt staan en je zet je subwoofer uit, dan is die 'klap' logisch, want je subwoofer geeft op dat moment nog stroom aan de 'pod' en boxen. Ik zou dan ook goed opletten dat je als eerste je pod uitzet.

Zo niet, de meeste subwoofers geven wel een 'plop' of kleine 'klap' als je deze uitzet, opzich niks mis mee.

[ Voor 50% gewijzigd door N-Freak op 21-03-2006 22:24 ]

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:19:
[...]

PC zit uiteraard wel een geaarde stekker aan
Toppie ;)

Maar zit ie ook in een geaard stopcontact?

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:28

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Gebruik je toevallig een Logitech speakerset?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

The Wrecker

Networking Rulez

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:21:
[...]

Tsjah, wat is hard. Als ik de muziek zachtjes aan heb klinkt et er wel boven uit. Schrikken doe ik niet snel, maar als je geconcentreerd een berichtje op GoT post dan schrik je wel. Plop wordt wel harder volgens mij wanneer ik het volume ook verder opendraai.

Maar ander stopcontact voor één van de twee zou de oplossing kunnen zijn?
Ander stopcontact of zelfs een andere groep kan zeer zeker helpen dan wel niet het probleem opheffen.

Omdat ik niet kan horen hoe hard het geluid is wil ik toch even een eigen ervaring kwijt.

Ikzelf heb een setje elcheapo jazz speakertjes, deze knalden echt letterlijk zo hard dat ik wel tegen het plafond aan zat(in en uit schakelen van de computer). Dit heeft een maand of wat geduurd voordat ik het probleem gevonden had (jumper op geluidskaart). De speakers op zich hebben hier niet veel van gehad(ze werken nog steeds). Ik heb alleen me powerknop vast moeten lijmen door het geintje. Powerknopje is al zon 4 jaar vastgelijmt schat ik zo.

Het probleem had toendertijd een geheel andere oorzaak toen en er was serieus iets mis met mijn config. Toch wil ik hiermee duidelijk maken dat speakertjes wel wat kunnen hebben , maar het is niet ondenkbaar dat ze er schade van kunnen oplopen(mijn powerknopje) als het echt te hard/ te gek is.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS dat je Pc een geaarde stekker heeft zegt niet of hij wel of niet geaard is. Het contactblok waar je hem ingestoken hebt moet ook voorzien zijn van randaarding en de wandcontactdoos waar dit contactblok weer in is gestoken moet ook geaard zijn. Is één of meerdere van deze componenten niet geaard, dan is je Pc ook niet geaard.

Overigens om welke speaker set/versterker gaat het, als het een logitech set betreft dan is dit een bekend probleem. Daar loopt op GOT een leuk draadje over.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
guidooo schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:24:
[...]

Toppie ;)

Maar zit ie ook in een geaard stopcontact?
ja hehe, ben geen sjompie :)

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:46:
[...]

ja hehe, ben geen sjompie :)
Je zal de eerste niet zijn hoor ;) Just checking :)

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:44:
TS dat je Pc een geaarde stekker heeft zegt niet of hij wel of niet geaard is. Het contactblok waar je hem ingestoken hebt moet ook voorzien zijn van randaarding en de wandcontactdoos waar dit contactblok weer in is gestoken moet ook geaard zijn. Is één of meerdere van deze componenten niet geaard, dan is je Pc ook niet geaard.

Overigens om welke speaker set/versterker gaat het, als het een logitech set betreft dan is dit een bekend probleem. Daar loopt op GOT een leuk draadje over.
Weet ik, gelukkig heb ik geen Logitech setje :)
Ik zal de situatie ven duidelijker omschrijven. Ik heb een duo-stopcontact. Op de rechter zit een verdeelblok met een schakelaar, waar de pc, monitor en een medion subwoofertje (van zo'n standaard Aldi setje) zitten angesloten. Op dat subwoofertje zitten twee speakers. Bij eht in- en uitschakelen van dit woofertje knapt er al wat. Niet door de speakers, maar vooral door de woofer. Dit is normaal geloof ik, omdat er nog wat stroom in zit ofzo??
Om het verhaal te vervolgen. Op het andere stopcontact van de 2 zit een haspel met daarop aangesloten een Sony versterker met ook 2 speakers. Op het moment dat ik deze uitschakel klinkt er een knap uit de speakers die op de subwoofer zitten aangesloten.

Is deze knap schadelijk en is dit te verhelpen door de sony op een ander stopcontact ergens anders in de kamer aan te sluiten. En die knap van de subwoofer, die ie sowieso altijd maakt, is dat ook nog iets dat de speakers nadelig beïnvloed?
Pagina: 1