Toon posts:

Budget PC; Dell, MD 8808 of zelf?

Pagina: 1
Acties:
  • 888 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na de hulp van jullie voor een pc voor mijn broertje (die mijn pa compleet gaat financieren) is het ook tijd voor een eigen pc, jammer genoeg gaat mn pa niet meer in zijn toch al niet diepe buidel tasten en moet ik het zelf allemaal maar rooien..

De pc die ik nu heb trekt helemaal nop meer en het is dus tijd voor een nieuwe (deze pc heeft 400 mhz, 128 sdram en de klassieker ATI LT RAGE PRO met 2 mb geheugen, toen de tijd helemaal geweldig)

Ik heb nu 3 keuzes, mijn budget voor een pc gaat van 700-1000 euries en ik wil zoveel mogelijk geld zien te besparen.

Wat ik wil:
- Er moet sowieso een tv-tuner kaart in aangezien mijn tv ook aan het sterven is en ik plaats in mijn kamer probeer te creeeren door ook op mijn pc tv te kunnen kijken, over een paar maandjes zal er een NEC, Acer of Samsung lcd scherm hier komen te staan (20") en daar kan ik dus mooi tv op kijken dan.
- Verder MSNen, beetje gamen (geen ubersettings), maar vooral moet mijn graka gewoon dat 20" beeld kunnen hebben en beetje surfen.
- TV kijken/programma's opnemen dus

Nou heb ik 3 keuzes, zelf een pc samenstellen (wat me hopelijk geld gaat besparen)

Een Dell PC, meteen maar een 20" bij gedaan, verder heb ik gezocht naar goede reviews, men was vooral positief over de no-ghosting, maar niemand gebruikte het scherm echt voor gamen.

DELL PC:
Processor Intel® Viiv™ technology -Intel® Pentium® D 920 Dual Core(2.80GHz,800MHz,2x2MB)
Microsoft besturingssysteem Legitieme Windows® XP Media Center Edition 2005
Geheugen 1024MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x512) Geheugen
Toetsenbord WEEKEND AANBIEDING !! - Dell draadloos toetsenbord & Optische muis - US/Euro (QWERTY)
Monitor Dell 20" UltraSharp™ Breedbeeld Flat Panel - in hoogte verstelbaar (2005FPW)
Grafische Kaart 256MB nVidia GeForce 6800 (DVI/VGA/TV-out)
Harde Schijf 250GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurst™ cache
Overige opslagmedia Internal 13-in-1 Media Card Reader
Muis Muis reeds inbegrepen in draadloos toetsenbord
Modem Geen Modem
Optische drive 16x max. DVD+/-RW Drive
Geluidskaart Integrated 2.0 Channel High Definition Audio
Speakers Dell A215-stereoluidsprekers
Shipping Documents Documentation with European Power Cord
Gedis Bundle Reference 9150 Advanced D03916
Microsoft Application Software Microsoft® Works 7.0
Standaard Services 1 Jaar Collect & Return service
Service Uitbreidingen 1 Jaar Haal & Breng service
Antivirus Geen Abonnement
Corel Photo Album Geen Foto Album / Foto Beheer software
Corel Paint Shop Geen Foto bewerking Software
Order Information Dimension Order - Netherlands
Dell System Media Kit Geen Resource CD
TV Tuner & MCE Afstandsbediening Geintegreerde TV Tuner PCI card & MCE Afstandsbediening - NIET VOOR DIGITALE TV
Dell Media Experience No DMX Media Experience
Adobe Reader Adobe Reader 6.0 - Engels
Dell Internet Order Dell Internet Order.
Besturingssysteem back up & recovery PC Restore recovery system by Symantec

Prijskaartje: € 1424,- (zit ook gratis HP printer bij :O )

voordelen:
Goede kwaliteit
Zit al OS bij; MCE, en dat heb je bij de meeste tv-tuners wel nodig
Medion 8808 Aldi PC:
http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_12/pc1.jpg
Samenvatting:
3,0 ghz Dual Core
1024 DDR2 geheugen
6700XL graka (128 mb)
TV tuner :), en ik heb gezien dat dat ding goed werkt :)
250 gb
rits software

Prijskaartje: € 999,- (zonder beeldscherm dus denk hier nog zo'n € 500,- bij)

Voordelen:
Veel software en andere meegeleverde troep
Eigen PC:
Meest gekozen hardware zit ook in een andere PC zie ik al heb samengesteld dus, behalve de tv-tuner, behuizing en processor, dus ik ga er wel vanuit dat het zo'n beetje snor zit.
Antec SLK1650B-EC ATX MiniTower In Black, 350W voeding € 66,-
Twinmos 1GB DDR400 Dual Channel kit € 73,-
SAMSUNG 250Gb SATA II 8Mb SP2504C € 97,-
Asus A8N-E €87.44
NEC ND-4550 16x DL Zwart BLK € 41,-
Athlon64 939 3500+ 2200Mhz BOX Venice € 210,-
ASUS EN6600GT 128Mb € 123,-
Hauppauge WinTV HVR1300 € 108,-

Totaal: € 806,- (zonder monitor dus tel nog zo'n € 500,- bij)

Nadelen/voordelen:
Geen floppy :(
Geen software
Geen OS :(, ik weet niet of deze tv-tuner kaart MCE nodig heeft om te kunnen draaien, ik heb gehoord dat vele kaarten dat wel nodig hebben en dan zou betekenen dat er nog zo'n 100 euro zou bijkomen voor een licentie aangezien ik die dus niet heb.
Vraagjes:
- Hoe zit het met de voeding, ik heb totaal geen verstand van die dingen maar ik toch wel dat mijn samengestelde PC dit moet kunnen trekken.
- Zijn de DELL/Medion PCs een beetje upgradebaar?
- Hebben tv-tuner kaarten werkelijk MCE nodig om te kunnen draaien?
- Dual Core een vereiste voor tv-tuner kaarten (opnemen, kijken?)
- En natuurlijk de beste keus :D ?

De meeste mensen zullen waarschijnlijk wel zeggen dat ik hier appels met peren vergelijk qua prijsverhouding, maar het gaat mij om de prestatie en kwaliteit voor geld (ain't we all?)

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-02 14:35
Voor je zelfbouw system:

-Is het een noodzaak om zo'n dure tv kaart te hebben? Kijk anders voor een Hauppage PVR-150. Maar dan kan je opnemen óf tv kijken alleen ben je wel 80 euro goedkoper uit
-Misschien is dit scherm wat voor je? ACER 1916ws, 19", 12ms, mooi design, en vooral een mooie prijs, D-SUB, Geen DVI :(

ps. you've got mail

[ Voor 7% gewijzigd door Marcusso op 21-03-2006 22:47 ]

No Shame, only Fame!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je wel een punt, maar misschien is het wel handig. Vaak kan ik niet 2 dingen tegelijk kijken dus dan kan ik het nu opnemen, verder gaatm ijn hart uit naar een 20" geen uitgerekte pixels namelijk en m'n ex-vriendin had een 19" en bij tv-kijken kan je dat wel goed zien, daarom de 20"

• Ruben314199
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04-2025
ik was zelf met een pc voor mijn vriendin bezig maar dan met een iets lager budget en zonder TV-kaart. Het ging hier om een PC die later nog goed te upgraden moet zijn en waar nu geen al te hoge eisen aan gesteld worden, ik heb dus wat extra geld uit getrokken voor de monitor en kast.
Ik kwam (tot nu toe) met hulp van de BBG op het volgende uit:

AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB)
Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939)

2x 512MB PC3200 DDR (Kingston)
NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zwart)
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)

Arctic Cooling Silentium T3 (ATX, 350W, Zwart/Zilver)
BenQ FP91G+ (19", 8ms, D-sub/DVI)

Keyboard, muis en speakers hebben we al

Totaal € 763,10

als je wil gamen mik je daar nog een beetje een redelijke grafische kaart bij, ik twijfel zelf nog een beetje over de on-board capaciteiten icm hoge resoluties.
Een TV kaart + discussie staat in het multimedia-systeem van de BBG-maart. De 19" BenQ monitor

De gaafste watergekoelde pc ter wereld

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 21:19
Voordeel van zelf bouwen is dat het iets gemakkelijker is om de boel wat stiller te maken, zowel financieel als technisch als garantietechnisch. Je zou kunnen kiezen voor een stillere kast, stille ventilatoren of een fan controller.

Don't underestimate the comfort of silence :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-02 14:25

Barrycade

Through the...

Net wat je wilt, maar die Dell heeft in mijn ogen de meeste Bang for the Bucks.

Qua upgraden is een Dell niet echt makkelijk, maar de ervaring leert dat je waarschijnlijk indien je wilt upgraden beter een nieuwe pc kan kopen (qua prijs) dan.

Medion is relatief duur is kwalitatief (in het geval van afwerkinge en feel etc) net iets minder dan de Dell.

Zelfbouw heeft als voordeel dat je je eigen smaak kan toevoegen en eventueel wat makkelijker kan upgraden. Maar samenstellen is meestal wat duurder omdat alle onderdelen los worden aangeschaft. Ook kan je met eventuele compatibiliteitsproblemen komen te zitten en moet je nog los een OS aanschaffen.

Edit: Inhakend op hier boven: De Dell is goed stil is mijn ervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 22-03-2006 09:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klote is dat je bij Dell verplicht bent om een monitor erbij te kiezen (als je een bestaande pc configureert, en dat kan geloof ik ook niet anders) anders had ik hem wel zonder 20" monitor gekozen, aangezien 16 ms toch heel wat is (ook al moet je daar niet altijd opletten maar ok)

Maar is het echt zo moeilijk om een Dell te upgraden? ik bedoel ik heb niet zomaar geld voor een nieuwe PC, dus daarom is de vraag of er makkelijk een nieuw processor en graka in kunnen, omdat die dingen toch wel sneller geupgrade moeten worden dan de rest..
Als dat niet mogelijk is zit ik toch te twijfelen.. mijn oudste PC is een compaq en daar viel ook niet veel nieuws in te stoppen, omdat compaq alleen vaak eigen spullen kon gebruiken..

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:27
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 15:04:
Klote is dat je bij Dell verplicht bent om een monitor erbij te kiezen (als je een bestaande pc configureert, en dat kan geloof ik ook niet anders) anders had ik hem wel zonder 20" monitor gekozen, aangezien 16 ms toch heel wat is (ook al moet je daar niet altijd opletten maar ok)

Maar is het echt zo moeilijk om een Dell te upgraden? ik bedoel ik heb niet zomaar geld voor een nieuwe PC, dus daarom is de vraag of er makkelijk een nieuw processor en graka in kunnen, omdat die dingen toch wel sneller geupgrade moeten worden dan de rest..
Als dat niet mogelijk is zit ik toch te twijfelen.. mijn oudste PC is een compaq en daar viel ook niet veel nieuws in te stoppen, omdat compaq alleen vaak eigen spullen kon gebruiken..
Allereerst, de 16 ms lijken veel. Maar het is een IPS paneel, dus valt dat in praktijk heel erg mee, rise en fall van alle overgangen gaat snel, bij TN en *VA is dat verschil groter (en dus de minimale snelheid sneller, maar overall valt het heel erg mee). Het is naar mijn mening een prima scherm om mee te gamen.

Het is helemaal niet moeilijk om te upgraden. Alle onderdelen zijn tegenwoordig standaard. De kast gaat super makkelijk open. Daarnaast is het van binnen altijd netjes afgewerkt. Je kunt er zeer gemakkelijk een andere videokaart instoppen en ook een processor is geen probleem. Het is dus totaal niet zo als vroeger bij Packerd Bell en Compaq.

Je raadt het al. Ik zou gaan voor de Dell of zelfbouw. Ik weet niet hoe handig je bent in het zelf opbouwen van een PC, maar ook dat kost weer tijd, en je zit (als je het bij verschillende winkels koopt, of zelfs bij dezelfde winkel) altijd een beetje in de knoop met garantie (bijv. omdat je niet weet welk onderdeel het precies niet doet, als de computer niet meer aangaat).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je een punt, nu moet ik alleen nog ff informeren over de kwaliteit van de tv-tuner..
Bedankt en ik kom hier nog op terug :)

Edit:
TV-tuner is er 1 van Avermedia, verder weinig details
Gek genoeg kan ik mijn Dell configuratie niet meer hetzelfde krijgen voor dezelfde prijs :S
ik kom nu de hele tijd op 1550.- uit (120 euro duurder dus)
Het is ook niet de garantie die van 1 naar 3 jaar springt, daar heb ik wel opgelet, hoe typisch..

Toch maar een eigen pc samenstellen dan?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zelf een beetje lopen rondspeuren en op Salland Automatisering hebben ze een leuke MCE systeempje staan:

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/include/image.php?image=19119
€ 867,-

Behuizing Aspire X-Qpack Zwart, Zilver, 420 Watt, 1 X 120mm *
Processor AMD Athlon 64 3500+ Venice 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed
Moederbord Asus A8N-VM
RAM-geheugen Corsair CMX 512-3200C2PT 512 MB, PC3200, 400 MHz, 2 *
Videokaart Configureerbaar *
TV Kaart Hauppauge PVR-150 MCE Edition OEM *
Geluidskaart Configureerbaar *
Harde schijf Seagate Barracuda 7200.9 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 *
Geheugenkaartlezer OEM 13 In 1 Cardreader Zwart
Optische drive Configureerbaar *
Rewriter NEC ND-4550A Bulk, Zwart
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Media Center 2005, NL, OEM *
Bedieningsapparatuur Microsoft Remote Control+Receiver Windows XP Media Center Edition IR+Teletext *
Assemblage Salland Assemblage Desktop + Installatie Windows, 1 Jaar

Hiernaast komt er nog een 6600 GT in en wat meer DDR geheugen (1024) dan kom ik zo op de 1000 euro uit.
Ik ben alleen niet zo bekend met MCE (mATX) systemen, en ik vraag me af of ik, als ik er later een betere graka in doe, dat wel kan, aangezien het wel een kleine behuizing is..? (GeForce 7900 GT ofzo :) ) Ik neem wel aan dat je op een MCE systeem gewoon kan internetten, gamen en msnen?

• Marcusso
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 17:25:
ik heb zelf een beetje lopen rondspeuren en op Salland Automatisering hebben ze een leuke MCE systeempje staan:

[afbeelding]
€ 867,-

[......]
Lijkt me een prima systeem, en die behuizing heeft een behoorlijke ventilator aan boord (120mm) om de warme lucht weg te jagen. Er zit een 420 Watt voeding in, alleen is deze niet van normaal formaat waardoor eventueel een nieuwe voeding (voor een nieuwe graka...) niet makkelijk wordt. Maar ik denk dat 420 Watt genoeg is.

Hier en hier een review van die case
En hier een videoreview

En je kan op een media center pc gewoon alle dingen blijfen doen die je nu ook al doet, het is gewoon een Windows XP SP2 die een beetje moderner is gemaakt.

Als je je pc opstart kom je gewoon op je bureablad en in het menu 'start' zit een button waarmee je naar 'mediacenter' kan gaan. zie voor plaatjes mijn post in het Samsung lcd topic.

[ Voor 31% gewijzigd door Marcusso op 23-03-2006 21:34 ]

No Shame, only Fame!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reviews :)
Nu alleen bidden tot god dat die hendel niet los zit/rammelt

in ieder geval valt de Medion 8808 af en ga ik dus voor een MCE systeem, 20" kan niet wachten :)
Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen deze en de Dell

Edit:
Hoe moet ik me trouwens het TV kijken via een tv-tuner voorstellen? is er kwaliteit verlies en druk je op My TV in MCE ofzo en opent er zich dan een soort mediaplayer schermpje waar je tv op kan kijken? of is het meteen full screen tv?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2006 21:08 ]

• Marcusso
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 20:57:
Bedankt voor de reviews :)
Nu alleen bidden tot god dat die hendel niet los zit/rammelt

in ieder geval valt de Medion 8808 af en ga ik dus voor een MCE systeem, 20" kan niet wachten :)
Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen deze en de Dell

Edit:
Hoe moet ik me trouwens het TV kijken via een tv-tuner voorstellen? is er kwaliteit verlies en druk je op My TV in MCE ofzo en opent er zich dan een soort mediaplayer schermpje waar je tv op kan kijken? of is het meteen full screen tv?
ik heb (nog) geen tv kaart. maar volgens mij druk je op 'mijn/my tv' en dan krijg je gewoon tv, net zoals op een normale tv. En als je gaat opnemen krijg je trouwens een programma gids te zien met de namen van de programma`s, schijnt allemaal wel prima te werken.

Ik persoonlijk zou iig voor die Aspire MCE gaan, en dan een leuke Graka/monitor erbij.

No Shame, only Fame!

Verwijderd

Topicstarter
NOg een laatste vraag; heb je een gecertificeerde NVIDIA NVDVD GOLD of in ieder geval een gecertificeerde decodersoftware nodig voor het dvds afspelen op MCE?

Ik was naar leuke behuizingen aant zoeken voor mn pc en toen kwam ik op dit:
http://www.pczaak.nl/cata...info.php?products_id=2953

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dell kun je wel zonder monitor kiezen met name via de zakelijke ingang. Verder zit je wat mij betreft precies goed met die Dell die had ik een maandje geleden ook bijna aangeschaft. Bedenk even dat die 20 veeel duurder is dan de 19 ultrasharp, beetje jammer.

Belangrijk detail: als je bij Dell een systeem met maar 1 jaar garantie bestelt krijgt de monitor ook maar 1 jaar garantie. Als je een monitor los bestelt zit er 3 jaar garantie op. Rara hoe kan dat maar dat schijnt echt zo te zijn. Dit moet je dus wel meenemen in de prijs: Aldi heeft 3 jaar garantie en bij een zelfbouw kun je goedkoop onderdelen vervangen, bij Dell alleen tegen astronomische kosten (als je buiten de garantie zit).

Edit: 20inch monitor van Dell: is dat breedbeeld en WIL je breedbeeld (heb je dacht ik niet vermeld)?

[ Voor 26% gewijzigd door Gianni Rombios op 29-03-2006 18:32 ]

Verwijderd

Die 20" breedbeeld kwam niet bijster goed uit de test die laatst in de pc magazine stond. Volgens mij in de laatste, maar dat weet ik niet zeker. IIG ging daar de voorkeur naar een siemens fujitsu scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ga toch maar voor een zelfgemaakt HTPC systeem met 19" Samsung 930BF :)
aangezien ik het niet zo op Dell heb, had zelf een compaq (7 jaar oud) konden moeilijk dingen vervangen van worden..
Pagina: 1