Toon posts:

[XP] Nieuw moederbord, c: niet formatten*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe moederbord in mijn pc gedaan omdat de andere kapot was.

Nu ben ik erachter gekomen dat je daarna weer een clean windows install moet doen.
Het probleem is alleen dat ik geen win xp cdrom erin kan doen omdat hij dan de hardware checked en dan uitvalt.

Nu wil ik hem dus in msdos booten. C: formateren en dan daarna win xp er weer op gooien.

Als ik nu een bootdisk maak, en heb er al veel gebruikt, dan herkent hij de c: niet. (misschien omdat het NTFS is) maar dat zou ik nit weten.

Heeft iemand hier een oplossing voor ?

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
Je schijf zal inderdaad NTFS zijn en dan kun je dus niet zomaar "Format C:" doen. Je kan met fdisk je huidige NTFS-partitie verwijderen en een nieuwe FAT32-partitie aanmaken, maar dat lijkt me niet de oplossing.
Het probleem is alleen dat ik geen win xp cdrom erin kan doen omdat hij dan de hardware checked en dan uitvalt.
Dát lijkt me je werkelijke probleem. Kun je dit verder uitleggen? In de WinXP-install kun je namelijk de schijf naar wens partitioneren en formatteren, waardoor je het hele DOS-gedoetje niet nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is het probleem inderdaad.

ALs ik gewoon windows xp opstart dan valt hij op een gegeven moment uit.
ALs ik windows xp in veilige modus opstart kan ik er zolan op zitten als ik wil.

Dus dan trek ik de conclusie dat door het nieuwe moederbord er in normale winxp conflicten optreden die niet optreden in safe mode.

Daardoor heb je dat dus ook als je de win xp opstart.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
Je hoeft je huidige Windows-install toch ook niet op te starten.. Je moet gewoon booten vanaf je WinXP-installatie CD-ROM. Dat zou écht moeten werken anders is er iets anders niet OK aan je PC.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat werkt dus niet.

Winxp opstarten lukt niet, de winxp installatie cdrom lukt niet. Alleen veilige modus werkt.

• SpecialWhenLit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 20:55

SpecialWhenLit

Crank it to the last Mhz!

Ik heb veel met dit bijltje gehakt, idd erg vervelende situatie.
Eerste keer dat ik dit meemaakte was bij mn zwager die zn PC aan het upgraden was.
Na vele uren proberen heb ik een andere HDD voor hem gehaald; hij was zo pissig geworden dat ie de connectoren uit de HDD trok terwijl die nog draaide :p

Makkelijkste oplossing: Zet je HDD in een andere PC als secundary, en format hem dan. Werkt altijd! Vergeet natuurlijk niet in het BIOS van je nieuwe PC je CDROM in te stellen als first boot, maar daar had je vast al aan gedacht.
In de meeste gevallen moet je na zon akkefietje overigens opnieuw activeren, en wel via de telefoon.
Maargoed, ik ga er vanuit dat je een legale versie hebt.

Veel succes.

Luchtkoeling zuigt...

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat alleen je moederbord kapot was? Als de computer namelijk uitvalt wanneer jij de windows XP cd erin hebt gedaan, om te installeren, zit er vast iets anders ook niet goed.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

^^ idd wat saviour zegt, ik zou het eerder in iets anders zoeken dan je fysieke CD :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 11:47:
Ok, dat werkt dus niet.

Winxp opstarten lukt niet, de winxp installatie cdrom lukt niet. Alleen veilige modus werkt.
even bios aanpassen en boot from cd als eerste zetten? anders ff de van bijv. www.bootdisk.com ff de 4 flops downen, of van de makeboot dir van de xp cd zelf ff maken...

• saviour
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 12:07:
even bios aanpassen en boot from cd als eerste zetten? anders ff de van bijv. www.bootdisk.com ff de 4 flops downen, of van de makeboot dir van de xp cd zelf ff maken...

Verwijderd

en? de xp cd start volgens mij niet eens op. De hardware check komt op het moment dat je gaat installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de onduidelijkheid

De windows cd start wel gewoon op, alleenbij de hardware check valt hij inderdaad uit.

Wat ik nu ga doen, is denk ik de meest omslachtige manier, maar wel de beste.
Ik ga mijn hdd eruit halen en formatten. en dan er weer in zetten. Hopen dat dat lukt.
Ik post straks wel even mijn bevindingen.

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Dit is voor het eerst dat ik nu ook daadwerkelijk zelf iets post en zoals ik nu lees waarschijnlijk net iets te laat, maar ik heb zelf een keer bijna alles (mobo, geheugen en videokaartt) vervangen behalve HD's en met de Repair-optie van de XP-pro CD werkte alles weer. Alleen wel in de basic modus, dus met resolutie van niks e.d. Ik kon niet echt zien welke versie je hebt, maar neem aan XP-pro ;)

In je start post zei je dat je een nieuwe instal MOEST doen, dat hoeft dus niet persé zo te zijn....
Misschien heeft iemand er nog wat aan.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is het wel een echte XP?
niet dat het zo'n Dell/acer/ander-oem-merk recovery CD is, die alleen op de originele hardware werkt?
anders download je ff een winxp cd, en gebruik je je echte serial (zou legaal moeten zijn??)

werkt dat ook niet is er denk ik toch wat anders aan de hand

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn hdd nog niet geformat, had het even te druk.

Ik dacht, als ik nu de hdd eruit haal dan is het ongeveer hetzelfde als format. Dus heb allebei mijn hdds eruit gehaald en opgestart. Winxp cdrom erin

Maar dan op een keer valt de pc gewoon uit.
Wat opmerkelijk is, is dat er een ledje voorop de pc blijft branden. Dan moet ik eerst mijn power knop 4 sec inhouden voordat die uitgaat, en dan kan ik hem pas weer aanzetten. Misschien zegt dit jullie iets?

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik snap het niet helemaal: je hebt allebei de HD's eruit gehaald, maar ook de XP-CD erin gedaan. Dus een CD om te installeren en dan niks om op te installeren... :?

Ik kan me voorstellen dat je PC daar een beetje van slag van raakt, maar heb daar zoals je kan merken verder niet zoveel ervaring mee. Dat je hem daarna alleen nog maar uit krijgt met 5 sec. on/off ingedrukt houden, betekent dat het echt goed mis is. Mijn suggestie: stop de HD er terug in.

Maar misschien is het ook wel makkelijk wat feed-back te geven op het eerder geschrevene, mbt de CD zelf. Dat help al wat. Zoals al eerder gezegd, kan het met een officiele CD opgelost worden, heb dat nl. zelf met XP-prof gedaan. Hoe het dan evt. zou moeten met een Home of restore/OEM CD's weet ik niet.

Succes

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb die hdds eruit gehaald om het te proberen, die zitten er nu weer in.

Ik heb net koelpasta gekocht om dat toch maar uit te sluiten. En nu start hij wel op maar krijg niets te zien. Heb mijn beeldscherm net getest op andere pc dus daar ligt het niet aan.

Ook als ik hem gewoon uitzet hoor ik nog raar getik in mijn voeding.
ALs ik de hele stroom ervan af haal dan hoor ik niets meer, maar als hij uitstaat maar wel met stroom erop hoor ik dus van die tikjes. Volgens mij is mijn pc echt goed kapot... :'(

edit:En ja ik gebruik gewoon de originele Xp cdrom. Geen acer meuk ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 16:47 ]

• saviour
  • Niet online
Waarom breng je de pc niet even langs de lokale pc boer als je zelf niet veel verstand van hardare hebt? Er zit duidelijk iets mis in jouw pc, maar het is zo voor ons wel erg moeilijk om te zeggen wat het zou kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou ik zeker kunnen doen, maar probleem is dat ik daar op dit moment het geld niet voor heb :P dus ik probeer het nog even zo op te lossen...
Pagina: 1