Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pensioen overdracht bij nieuwe baan, doen of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Ik heb een nieuwe baan geaccepteerd.
Ik ben 27 en heb dus bij mijn oude werkgever al een pensioendeel opgebouwd.

Dit was op basis van het beschikbaar premiestelsel.
De nieuwe werkgever heeft middelloonpensioen.

Bij het aanvraagformulier van het nieuwe pensioen moet ik aangegeven of ik een waarde overdracht wil doen van mijn vorige werkgever.
Heeft dit zin? Of kan ik dat deel beter laten staan?

Graag jullie tips!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56
Tip 1: vraag in elk geval vrijblijvend een offerte aan. Je nieuwe pensioenfonds vraagt dan aan je oude pensioenfonds de over te dragen waarde en doet je op basis daarvan een voorstel. Als het goed is zijn er wettelijke termijnen waarbinnen je een offerte kan aanvragen en recht op overdracht hebt.

Ik heb het gedaan om eens gedaan om opgebouwd pensioen van een bijbaantje over te dragen naar m'n eerste echte werkgever, maar de waarheid gebied me te zeggen dat ik de offerte en berekeningen niet voldoende kon volgen om te zien wat het meest gunstig zou uitpakken.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Toevallig hebben ze olangs op mijn werk redelijk uitgebreid onderzocht wat nou alle verschillen zijn tussen alle 'pensioenverstrekkers'. Het voornaamste verschil zat hem in de soms belachelijke bedragen die als 'administratiekosten' worden ingehouden over het uit te keren bedrag.

Mocht je nieuwe werkgever een pensioenregeling hebben bij een partij waarbij je voordeliger uitbent, lijkt me deze overstap zeker neit onverstandig. Anders maakt het volgens mij weinig uit.. op je oude dag heb je alleen twee (waarschijnlijk meer, tenzij je nooit meer van werkgever wisselt) pensioenbrieven/spaarpotjes.

Nationale Nederlanden bleek in het nieuwe stelsel overigens de beste keus te zijn.

• Mr Knowitall
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:47
Een offerte aanvragen is inderdaad een goed idee, al is vergelijken in dit geval waarschijnlijk lastig. Overigens is het normaal gesproken ook nog mogelijk om op een later moment de waardeoverdracht uit te voeren.

Uit het verhaal van de TS lees ik dat de oude werkgever een beschikbaar premiestelsel hanteert en de nieuwe werkgever een middelloonregeling. Het grote nadeel van een beschikbaar premiestelsel is dat niet de pensioenuitkering is verzekerd, maar het ingelegde bedrag. Oftwel, jij als werknemer draagt het beleggingsrisico. Bij een middelloonregeling is de (verwachte) uitkering wel vooraf bekend.

De vraag is dus wat je zelf wil doen. Oversluiten geeft meer zekerheid. Aan de andere kant, niet oversluiten kan ook betekenen dat aan het einde veel rendement hebt behaald en een hogere uitkering krijgt.

So?