Overstappen, nog een aantal vragen

Pagina: 1
Acties:

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05-2025
Ik zit er zeer over na te dnken om over te stappen op Linux, en dan waarschijnlijk op SUSE of Kubuntu.

Maar voordat ik dat ga doen nog een aantal vragen waar ik zo snel niet uitkom. ik heb het boek Linux voor dummies doorgelezen, en ben ook begonnen aan de couse op linux.org. Maar ik heb nu twee partities, waarvan eentje met data die ik daar wil houden.

Nu heb ik begrepen dat het directory systeem in Linux iets anders werkt dan in windows, en ik wil voordat ik aan de instalatie begin of het makkelijk is om de partitie om te zetten naar een linux partitie zonder verlies van gegevens. (belangrijkste dingen backup ik wel, maar om mn cd's nou opnieuw te gaan rippen zonder dat het nodig is enzo..)

Vervolgens of ik bijvoorbeeld /home op deze partitie kan zetten (hoe?, dat het kan had ik al begrepen) of ik evt ook een /storage kan maken die op deze partitie staat, dus in plaats van /home een eigen directory aanmaken om de schijf te benaderen. Wederom mijn vraag, hoe en wanneer? na de eerste instalatie, of tijdens..

komen de bestanden die op die schijf staan dan automatisch in /home te staan (of in /storage oid)

is het mogelijk om twee geluidskaarten aan te sturen vanuit linux? op dit moment heb ik in windows standaard één geluidskaart geslecteerd, terwijl ik bepaalde toepasssingen over de andere laat gaan, zodat mijn muziek over een aparte versterker gaat als de msn geluidjes enz.

Nog één laatste vraag dan, kan ik Call of Duty ook zonder betaalde oplossingen blijven spelen?

[ Voor 4% gewijzigd door keluwak op 21-03-2006 21:16 ]

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
geen direct antwoord op je vraag, maar kan je niet tijdelijk al je bestanden overzetten naar iemand anders op je netwerk? Met klooien met partities ben je nooit zeker dat je gegevens niet corrupt geraken (ook al heb ik er zelf nog nooit problemen mee gehad)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:07

Cyphax

Moderator LNX
Mag ik allereerst vragen waarom je overstapt? (ik vraag dat puur uit interesse :))
killu schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 21:08:
Ik zit er zeer over na te dnken om over te stappen op Linux, en dan waarschijnlijk op SUSE of Kubuntu.

Maar voordat ik dat ga doen nog een aantal vragen waar ik zo snel niet uitkom. ik heb het boek Linux voor dummies doorgelezen, en ben ook begonnen aan de couse op linux.org. Maar ik heb nu twee partities, waarvan eentje met data die ik daar wil houden.
In principe kun je die partitie gewoon houden. Als het NTFS is, is het niet perfect om naar te schrijven, maar lezen is geen probleem. Als ie FAT32 is, laat 'm dan vooralsnog met rust, die kun je gewoon perfect benaderen vanuit Linux.
Nu heb ik begrepen dat het directory systeem in Linux iets anders werkt dan in windows, en ik wil voordat ik aan de instalatie begin of het makkelijk is om de partitie om te zetten naar een linux partitie zonder verlies van gegevens. (belangrijkste dingen backup ik wel, maar om mn cd's nou opnieuw te gaan rippen zonder dat het nodig is enzo..)
Volgens mij kan dat niet. Het makkelijkst is, als je de ruimte hebt, de boel te backuppen, de partitie opnieuw te maken en dan alles terugzetten.
Vervolgens of ik bijvoorbeeld /home op deze partitie kan zetten (hoe?, dat het kan had ik al begrepen)
Dat is een kwestie van /etc/fstab instellen, de installatie van Ubuntu houdt daar misschien wel rekening mee. Is bij mij ook zo geregeld in ieder geval.
of ik evt ook een /storage kan maken die op deze partitie staat, dus in plaats van /home een eigen directory aanmaken om de schijf te benaderen. Wederom mijn vraag, hoe en wanneer? na de eerste instalatie, of tijdens..
Ik moet eerlijk toegeven dat ik je vraag niet helemaal begrijp maar misschien heb je niet helemaal in de gaten hoe de structuur nu is. Zie het zo: je hebt een boomstructuur die begint bij / (root) en daar kun je takken aan hangen. Aan zo'n tak (bijvoorbeeld /home) kun je een andere partitie hangen (mounten). Je kunt zo'n partitie op elke plek zo'n beetje in je filesysteem kwijt. Als je een aparte partitie hebt kun je die dus mounten onder /storage, als jij /storage aangemaakt hebt. :)
komen de bestanden die op die schijf staan dan automatisch in /home te staan (of in /storage oid)
Als je het goed gemount hebt allemaal, ja. Je kunt overigens per gebruiker aangeven waar de home-directory is, dus je kunt jezelf /storage als homedir geven (root heeft bijvoorbeeld geen /home/root als homedirectory maar /root). Het is niet helemaal aan te raden, daar is /home eigenlijk voor bedoeld (wat je dan kan doen is bijvoorbeeld een symlinkje aanmaken naar /storage in /home/[jouwnaam] zodat je via /home/[jouwnaam]/storage gewoon in /storage zit te werken. Klinkt ingewikkeld maar het is best eenvoudig eenmaal je gewend bent aan de werking.
is het mogelijk om twee geluidskaarten aan te sturen vanuit linux? op dit moment heb ik in windows standaard één geluidskaart geslecteerd, terwijl ik bepaalde toepasssingen over de andere laat gaan, zodat mijn muziek over een aparte versterker gaat als de msn geluidjes enz.
Ja, dat kan. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 21-03-2006 21:19 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• keluwak
BlackJack schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 21:14:
geen direct antwoord op je vraag, maar kan je niet tijdelijk al je bestanden overzetten naar iemand anders op je netwerk? Met klooien met partities ben je nooit zeker dat je gegevens niet corrupt geraken (ook al heb ik er zelf nog nooit problemen mee gehad)
Kan naar een aantal windowscomputer het belangrijkste denk wel wegschrijven jah, maar als het erop kan blijven staan is dat makkelijker. Kan ik die windowscomputers trouwens wel zomaar benaderen? evt ff een ftp server op zo'n pc zetten kan dan ook nog wel, maar het is allemaal zo omslachtig. Wil het liefst gewoon gelijk /home of /storage (zelf verzonnen naam jah) naar die partitie laten verwijzen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
killu schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 21:19:
[...]

Kan naar een aantal windowscomputer het belangrijkste denk wel wegschrijven jah, maar als het erop kan blijven staan is dat makkelijker. Kan ik die windowscomputers trouwens wel zomaar benaderen? evt ff een ftp server op zo'n pc zetten kan dan ook nog wel, maar het is allemaal zo omslachtig. Wil het liefst gewoon gelijk /home of /storage (zelf verzonnen naam jah) naar die partitie laten verwijzen.
Windows shares kun je benaderen via Samba. Daar moet je wel even wat voor inlezen maar dat moet verder helemaal geen probleem zijn (alleen toegangsrechten regelen is soms wat lastig...)
Als je een share opzet kun je met Windows ook andersom gerust je Linux-shares benaderen, dan kun je al je data kopieren. Ik zou niet teveel proberen te converteren, het kan volgens mij nieteens, maar al kon het wel: je zou een aardig risico nemen alles kwijt te raken. Liever op safe spelen. :)

• keluwak
1| Waarom overstappen: omdat mij dat wel leuk leek ;) OK, wat serieuzer. ik heb het al eerder een tijdje gehad, maar liep toen tegen dingen aan dat ik besloot terug te gaan en me eerst wat meer in de materie te verdiepen.

Het is een NTFS partitie, de oplossing lijkt mij nu om te zorgen dat deze bij het formateren niet beschadigd raakt. voor de zekerheid een backup te maken, en voor de snelheid na de installatie te kopieren naar de linux partitie, vervolgens te formateren. Te mounten onder /storage of /home (weet nog niet wat ik wil, nu heb ik ook apart mijn documenten en een d schijf) en dan terug te kopieren.

Over het begrijpen van het directory systeem, ik snap het redelijk heb ik het idee, maar in linux voor dummies gaven ze een uitleg alsof je niet kon kiezen. dus dat een d schijf onder windows /var zou worden onder Linux, en dat wilde ik niet.. Wordt dus ff zoeken hoe dat mounten precies zit. en met dat ect/fstab

Nog over dat aansturen van die geluidskaarten, kan ik dat dan ook gewoon weer per programma instellen?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
killu schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 21:34:
1| Waarom overstappen: omdat mij dat wel leuk leek ;) OK, wat serieuzer. ik heb het al eerder een tijdje gehad, maar liep toen tegen dingen aan dat ik besloot terug te gaan en me eerst wat meer in de materie te verdiepen.
Okee, klinkt leuk. :)
Het is een NTFS partitie, de oplossing lijkt mij nu om te zorgen dat deze bij het formateren niet beschadigd raakt. voor de zekerheid een backup te maken, en voor de snelheid na de installatie te kopieren naar de linux partitie, vervolgens te formateren. Te mounten onder /storage of /home (weet nog niet wat ik wil, nu heb ik ook apart mijn documenten en een d schijf) en dan terug te kopieren.
Zekere voor het onzekere nemen, dat blijf ik aanraden. :)
Over het begrijpen van het directory systeem, ik snap het redelijk heb ik het idee, maar in linux voor dummies gaven ze een uitleg alsof je niet kon kiezen. dus dat een d schijf onder windows /var zou worden onder Linux, en dat wilde ik niet.. Wordt dus ff zoeken hoe dat mounten precies zit. en met dat ect/fstab
Apart. Die D schijf onder Windows heet in Linux waarschijnlijk /dev/hda2 als het een 2e partitie is op je eerste HD, of /dev/hdb1, afhankelijk van je setup (geldt niet voor SATA overigens). Affijn, die kun je over het algemeen mounten waar jij wil. /var is een onderdeel van je basissysteem maar dat komt waarschijnlijk niet op een andere partitie terecht. Je hebt wel degelijk voor een heel groot deel zelf in de hand hoe en wat, het makkelijkst is wel om alles op 1 partitie te zetten, behalve dat je een andere partitie mount onder /home maar dat hoeft ook niet. Ik raad je aan om de defaults van de installatie van Ubuntu of Suse aan te houden, en dit soort dingen te gaan proberen als je wat beter gewend bent aan het systeem. :)
Nog over dat aansturen van die geluidskaarten, kan ik dat dan ook gewoon weer per programma instellen?
Ik heb daar eerlijk gezegd nog nooit mee gespeeld, ik heb weleens ergens mensen zien klagen over het feit dat het niet per app in te stellen is, dat wordt dan geregeld door ALSA waarschijnlijk. Het hangt ook een beetje af van het programma. Sommige programma's geven je de mogelijkheid om te kiezen welke geluidskaart te gebruiken maar anderen misschien weer niet. XMMS kan dat bijvoorbeeld wel in ieder geval. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 21-03-2006 21:44 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zoals ik het nu lees denk ik dat j ewel tegen wat dingen aan gaat lopen die je niet verwacht had... Ben je bijv. nog van plan games te spelen? Dat kan niet onder Linux (althans, niet serieus). Ook is niet voor alle software een goed alternatief. Inventariseer dus eerst wat je nu vaak gebruikt.

Bedenk verder dat Linux en Windows twee totaal verschillende besturingssystemen zijn; elk met hun eigen voor- en nadelen. Ik had laatst es een stukje gelezen waarbij men de vergelijking maakt tussen een auto en een motorfiets. Beide vervoersmiddelen om van A naar B te komen, maar op een totaal verschillende manier. Dat vond ik wel een goede vergelijking toepasbaar op Windows <> Linux. Kijk dus niet vreemd op dat dingen onder Linux gewoon anders gaan dan onder Windows. Bijv. het installeren van programma's.

Verder raad ik je aan om eerst dual-boot te draaien (vooral als je geen andere PC bij de hand hebt, want de boel gaat vast en zeker een keer in de soep lopen waardoor je X niet meer inkunt). Later kun je wel geheel overstappen.

Als distro raad ik je, uit persoonlijke ervaring, (K)Ubuntu aan. Hier is veel support voor aanwezig (fora, wiki's, howto's), installeren van programma's gaat erg eenvoudig dmv. package manager en het geheel is overzichtelijk opgezet.

• keluwak
Apart. Die D schijf onder Windows heet in Linux waarschijnlijk /dev/hda2 als het een 2e partitie is op je eerste HD, of /dev/hdb1, afhankelijk van je setup (geldt niet voor SATA overigens). Affijn, die kun je over het algemeen mounten waar jij wil. /var is een onderdeel van je basissysteem maar dat komt waarschijnlijk niet op een andere partitie terecht. Je hebt wel degelijk voor een heel groot deel zelf in de hand hoe en wat, het makkelijkst is wel om alles op 1 partitie te zetten, behalve dat je een andere partitie mount onder /home maar dat hoeft ook niet. Ik raad je aan om de defaults van de installatie van Ubuntu of Suse aan te houden, en dit soort dingen te gaan proberen als je wat beter gewend bent aan het systeem. :)
ik dacht zelf dat de c hda 1 zou worden, het swap gedeelte hda2 en de d hda3..?

Verder geef ik er niet zo heel veel meer om als dat geluid niet apart uitgestuurd kan worden, tegenwoordig zet ik die systeemgeluidjes ook nooit meer aan

Over wat ik met mijn pc ga doen.

Tekstverwerken. (maak mijn huidige projecten nog even onder windows af vorodat ik overstap)
Chatten
Browsen
Muziek luisteren
PHP en HTML

Over spelletjes, dit doe ik eigenlijk nooit meer, maar zou het leuk vinden als ik Call of Duty mee zou kunnen nemen.

Mijn persoonlijke ervaring met ubuntu is dat sommige dingen totaal afwijken van het standaard gedoe, zo liep ik gelijk al tegen het werken als root in de shell aan... (maar de standaard gebruikers kunnen vervolgens wel het wachtwoord van de root wijzigen na installatie :S)
Dus ik weet nog niet wat ik ga doen.

Over het verscbil tussen windows en linux, ik ga er niet vanuit dat linux 10 keer sneller of beter is hor ;)

• Palomar
  • Niet online
Ubuntu is idd iets anders met root, je moet elk commando wat je als root wilt uitvoeren vooraf gaan met 'sudo'. Op zich is daar niet veel afwijkends aan en het is wel zo veilig (kun je ook niet per ongeluk als root inloggen en enge dingen gaan doen ;)). Andere afwijkende dingen zou ik eigenlijk niet weten. Elke distributie heeft verder wel zn eigen dingetjes, dus als je het zo bekijkt wijkt elke distro wel af ja ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 21-03-2006 22:31 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
killu schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:24:
ik dacht zelf dat de c hda 1 zou worden, het swap gedeelte hda2 en de d hda3..?
Het zit zo ongeveer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
IDE1 schijf 1 = /dev/hda
    Primaire partitie [n] = /dev/hda[n]
  Extended partitie [n] = /dev/hda[n+4]
IDE1 schijf 2 = /dev/hdb
    Primaire partitie [n] = /dev/hdb[n]
  Extended partitie [n] = /dev/hdb[n+4]
IDE2 schijf 1 = /dev/hdc
    Primaire partitie [n] = /dev/hdc[n]
  Extended partitie [n] = /dev/hdc[n+4]
IDE2 schijf 2 = /dev/hdb
    Primaire partitie [n] = /dev/hdd[n]
  Extended partitie [n] = /dev/hdd[n+4]

CD-ROMs zijn makkelijker, die hebben geen partities dus dat is altijd /dev/hd[x], bij mij zit er een DVD speler op het 2e kanaal van elke IDE controller, dus /dev/hdb en /dev/hdd.
Verder geef ik er niet zo heel veel meer om als dat geluid niet apart uitgestuurd kan worden, tegenwoordig zet ik die systeemgeluidjes ook nooit meer aan
Ik heb dat dus ook. Maar muziek afspelen... ooh jazeker wel. ;) Heel belangrijk.
Over wat ik met mijn pc ga doen.

Tekstverwerken. (maak mijn huidige projecten nog even onder windows af vorodat ik overstap)
Chatten
Browsen
Muziek luisteren
PHP en HTML
Je kunt ook op Windows OpenOffice.org draaien (proberen voor mijn part, of je documenten converteren), en Gaim, en Firefox... ik had op gegeven moment onder Windows al die shit draaien en na mijn overstap op Linux gewoon nog steeds. :+
Enige verschil was het OS zo'n beetje. Muziek met XMMS, dat lijkt erg op Winamp... nouja, dan heb je het meeste al gehad joh. ;)
Over het verscbil tussen windows en linux, ik ga er niet vanuit dat linux 10 keer sneller of beter is hor ;)
Het is heel simpel: Linux is anders. Ik persoonlijk vind het veel leuker, 't is niet dat Windows per se veel minder stabiel is (hoewel Windows na verloop van tijd bij altijd steeds trager ging draaien, en dat heb ik met Slackware nog nooit gehad) of niet fijn werkte ofzo.

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

call of duty kan je met wine spelen, moet je even op winehq kijken. Ik dacht dat die ondersteuning erg goed was voor dit spel. Verwacht dat echter niet van ALLE spellen ......(generals werkt bijv. niet :()

| Hardcore - Terror |

• keluwak
Hellraizer schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:52:
call of duty kan je met wine spelen, moet je even op winehq kijken. Ik dacht dat die ondersteuning erg goed was voor dit spel. Verwacht dat echter niet van ALLE spellen ......(generals werkt bijv. niet :()
Zie het jah, alleen met punkbuster aan kan ik niet spelen, maar als dat opgelost is dan is mn laatste drempel om over te stappen weg :)

Nu alleen nog kijken wanneer, want openoffice mag dan misschien een goed alternatief zijn, het is ook veel trager als word... (en die nieuwe word interface vind ik tog wel goed eruit zien)

• Palomar
  • Niet online
Abiword doet het ookw el vrij goed met de meeste Word-bestanden. En dat is stukken sneller dan dat trage Openoffice.

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Hellraizer schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:52:
Doet Call of Duty 2 het ook onder wine?
Dat is eigenlijk het enige spel dat ik af en toe eens speel, daarvoor boot ik dan weer eens naar WinXP

• keluwak
Over dat mounten nog een paar vraagjes...

Kan ik als ik die partitie geformateerd hebben dan als commando geven

mount /dev/hda3/ /storage

(aha, ik zie dat je dat in die fstab permanent kan aangeven automatisch bij het opstarten te doen)

en wat als ik dat met /home doe terwijl daar al bestanden instonden? wat gebeurt daar dan mee...

[ Voor 24% gewijzigd door keluwak op 22-03-2006 14:09 ]

• Palomar
  • Niet online
Dat mounten etc. zijn allemaal dingen waar je later wel achter komt. Lijkt me niet dat je je daar nu al tot in de details in moet gaan verdiepen ;) En ik heb het nog nooit geprobeerd, maar als je gaat mounten naar /home krijg je denk ik een foutmelding dat die directory niet leeg is oid. Je kunt het het beste gewoon niet doen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 22-03-2006 14:20 ]

• keluwak
Palomar schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:20:
Dat mounten etc. zijn allemaal dingen waar je later wel achter komt. Lijkt me niet dat je je daar nu al tot in de details in moet gaan verdiepen ;) En ik heb het nog nooit geprobeerd, maar als je gaat mounten naar /home krijg je denk ik een foutmelding dat die directory niet leeg is oid. Je kunt het het beste gewoon niet doen ;)
Nee, als ik overstap wil ik het wel gelijk goed proberen eigenlijk...
heb nu SUSE 10 Bible voor me op de pc. en daar staat het wel in uitgelegd... Ga dat eerst doorlezen en anders komt het inderdaad allemaal wel als ik er eenmaal op draai :)

nu uitprinten anders ben ik het bij de instalatie kwijt ;)

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-01 08:52

XiN-eViL

kzie-nie-veel

killu schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:49:
[...]

heb nu SUSE 10 Bible voor me op de pc. en daar staat het wel in uitgelegd... Ga dat eerst doorlezen en anders komt het inderdaad allemaal wel als ik er eenmaal op draai :)

Bij de installatie van SUSE 10 kun je instellen welke schijven hij moet mounten, formatteren, en waar hij ze moet mounten. Hier kun je /home op die schijf doen, dan werkt het wel, want dan is /home nog leeg :).

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:20:
En ik heb het nog nooit geprobeerd, maar als je gaat mounten naar /home krijg je denk ik een foutmelding dat die directory niet leeg is oid.
Ik heb ook even geen zin om het te proberen, maar volgens mij overschaduwt het mounten op een directory alles wat er in staat. Wanneer je unmount kun je gewoon weer bij de originele inhoud.

• Palomar
  • Niet online
killu schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:49:
[...]

Ik blijf erbij dat dit allemaal van latere zorg is. Tijdens de installatie hoef je niet te mounten. De installer maakt automagisch wel de juiste partities aan (kun je ook zelf doen mocht je dat heel erg leuk vinden). Als jij je windows D: schijf dan wil mounten kun je dat later gewoon doen met het commando 'mount' of totvoegen aan /etc/fstab. Er is echt geen reden om je installatie uit te stellen totdat je dit uit je hoofd weet ;) Zo zijn er nog 10duizenden commando's die je nu niet kent en pas later te weten komt (als je ze nodig bent).

Echt, de beste leerweg is omn het gewoon te installeren en te proberen. Probeer anders eerst een live-cd om een beetje bekend te worden met hoe alles werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 23-03-2006 00:30 ]

• keluwak
Ik heb al weleens een live cd gehad, bij mn broertje heb ik ubuntu erop gegooid (die wilde het ook wel is proberen....) en toen kon ik met pico xorg.conf aanpassen omdat zn seriele muis het niet deed..

Om met de instalatie te oefenene heb ik vmware geinstalleerd en zit nu suse linux 10 te proberen. Heb ook kubuntu geinstalleerd. Wat ik stom vind is dat samba onder Kubuntu wel werkt maar onder suse niet :S Maar onder Kubuntu kreeg ik mp3'tjes weer niet aan het afspelen...

Ik ga eerst maar eens oefenen met die viruele installatie, en wanneer ik dvd'tjes heb gekocht (moet 20 gb backuppen) ga ik een dualboot installeren.

Over dat mounten ed, dat is bij de installatie heel makkelijk aan te geven lijkt het. Bij Kubuntu heb ik in ieder geval een derde partitie onder /storage staan.

IIg nog bedankt voor alle snelle reacties _/-\o_

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Cyphax schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:38:
code:
1
2
IDE1 schijf 2 = /dev/hdb
IDE2 schijf 2 = /dev/hdb
:?
killu schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 16:52:
Maar onder Kubuntu kreeg ik mp3'tjes weer niet aan het afspelen...
https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats

[ Voor 39% gewijzigd door Sosabowski op 23-03-2006 17:01 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• keluwak
een aantal dagen verder met spelen met vmware. Inmiddels heb ik ook xubuntu geinstalleerd en ik moet zeggen dat xfce me erg bevalt.

Heeft xfce nog beperkingen tov kde of gnome?

Wat me echter niet lukt is om zenwalk uit te proberen, als ik met vmware de iso laad kan ik met cfdisk niets beginnen. Hij geeft aan dat er maar 8mb vrije ruimte is. (mb, niet gb) En natuurlijk zie ik het nog niet zitten om het dan maar gewoon op mn normale ipv virtuele schijf uit te proberen.

Mijn ervaringen tot nu toe met linux zijn dat het wel veelbelovend is, maar dat je wel door moet zetten. mp3 en dvd bijvoorbeeld is toch nog wel een zoekwerk.

[ Voor 1% gewijzigd door keluwak op 25-03-2006 16:24 . Reden: typvouten ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hmm wat kan ik zeggen... copy & paste en niet goed aangepast :+
killu schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 16:23:
een aantal dagen verder met spelen met vmware. Inmiddels heb ik ook xubuntu geinstalleerd en ik moet zeggen dat xfce me erg bevalt.

Heeft xfce nog beperkingen tov kde of gnome?

Wat me echter niet lukt is om zenwalk uit te proberen, als ik met vmware de iso laad kan ik met cfdisk niets beginnen. Hij geeft aan dat er maar 8mb vrije ruimte is. (mb, niet gb) En natuurlijk zie ik het nog niet zitten om het dan maar gewoon op mn normale ipv virtuele schijf uit te proberen.

Mijn ervaringen tot nu toe met linux zijn dat het wel veelbelovend is, maar dat je wel door moet zetten. mp3 en dvd bijvoorbeeld is toch nog wel een zoekwerk.
Xfce is gewoon niet Gnome of KDE, maar beperkingen? Neuh.. je kunt alle programma's gewoon draaien, los van welke DE je gebruikt. Xfce is wat minder uitgebreid dan Gnome of KDE, maar het is daardoor wat slanker en compacter. 't Is maar net wat je het liefst hebt, je kunt ze rustig naast elkaar geinstalleerd laten en ermee spelen.

Verwijderd

Cyphax schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 16:34:
[...]

Hmm wat kan ik zeggen... copy & paste en niet goed aangepast :+

[...]

Xfce is gewoon niet Gnome of KDE, maar beperkingen? Neuh.. je kunt alle programma's gewoon draaien, los van welke DE je gebruikt. Xfce is wat minder uitgebreid dan Gnome of KDE, maar het is daardoor wat slanker en compacter. 't Is maar net wat je het liefst hebt, je kunt ze rustig naast elkaar geinstalleerd laten en ermee spelen.
Sterker nog, het is perfect mogelijk om handmatig Gnome onderdelen op te starten in een Xfce sessie.
Xfce heeft ook support voor het automatisch starten van Gnome services.

Verwijderd

killu schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 16:23:
<knip>
De eerste hit op Google met "ubuntu mp3":
https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats

• keluwak
moet ik je gelijk in geven, maar ik was eerst bezig met suse... maar wat ook in het andere draadje gezegd werd, ik vind dat mp3 eigenlijk standaard ondersteund zou moeten worden. al is het maar bij het instaleren of je het wil omdat het illegaal is in sommige landen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

tomato schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 23:31:
[...]

Ik heb ook even geen zin om het te proberen, maar volgens mij overschaduwt het mounten op een directory alles wat er in staat. Wanneer je unmount kun je gewoon weer bij de originele inhoud.
Nee hoor... Als je een partitie bv. op je /home mount, waar op dat moment al andere bestanden instaan, dan wist de mount-opdracht daar gewoon alles :). En ben je alles kwijt. Trust me, been there, done that.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-02 22:35

BoAC

Memento mori

Borromini schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 17:11:
[...]

Nee hoor... Als je een partitie bv. op je /home mount, waar op dat moment al andere bestanden instaan, dan wist de mount-opdracht daar gewoon alles :). En ben je alles kwijt. Trust me, been there, done that.
Hoe kom je daar nu bij :? De bestanden zijn na het mounten in /home gewoon niet bereikbaar. Nadat je /home hebt 'geunmount' zijn die bestanden wel weer bereikbaar :)

* BoAC doet het al heel vaak en is nog nooit bestanden kwijt geraakt daardoor, dus...

[ Voor 11% gewijzigd door BoAC op 25-03-2006 17:37 ]

Pagina: 1