Toon posts:

Verschillen in release data USA en EU *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het toch maar zeer frusterend. Telkens er een spel uitkomt mogen eerst de amerikaantjes aanschuiven in de winkels en pas daarna de Europiaantjes. Wat hebben wij niet dat zij wel hebben? Verschil tussen USA en EU versie is ook nihil (denk ik toch). Ik snap dan ook de beweegreden niet van de gamemakers.

PS: ga ubisoft eens mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Bondt
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-08 14:50
Meeste distributiecentra zitten in USA?
Ik zou het niet weten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-10 22:12

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Lang niet altijd waar overigens. Daarnaast heeft het vaak genoeg logische redenen (economische/logistieke).

Maar toegegeven, soms gaat het nergens over. Neem Psychonauts, een hartstikke leuk spel maar in Europa moeten (moesten) we er 8 maanden op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Duurt misschien paar dagen voor de boel overscheept/overvlogen is naar Europa? Om te voorkomen dat het spel eerder uitlekt oid..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:40
Daarnaast zijn erook een paar games die hier wel eerder verschijnen hoor, ik kan me Mario Kart: Double Dash!! (GameCube) nog herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

En omdat alles ook nog eens vertaald moet worden naar al die domme talen voor onze buren...

Daarom importeer ik ook al mijn handheld + console spellen uit de US. Je hebt het veel eerder en vaak voor dezelfde prijs of zelfs nog goedkoper.

Ik heb namelijk geen zin om 3 of 4 maanden te wachten op een spel dat helemaal hetzelfde is alleen met 6 verschillende talen. Ik gebruik toch alleen engels. Ik vind het grote onzin engels is gewoon een wereldtaal en dus moeten ze die maar aanhouden. Laat die fransen enz maar eens engels leren.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-10 22:52
schnumi schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 19:26:Laat die fransen enz maar eens engels leren.
Amen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel spelletjes kunnen er in een container? 100.000? Ik denk niet dat logistiek zo echt het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ja dan heb je een container vol met spelletjes.... Dan ben je er nog niet hoor :> Moet naar de Eurpese importeurs, vervolgens weer naar de handelaren etc, daar gaan weer dagen overheen.

De "vertraging" komt denk ik doordat er zoveel verschillende talen in de EU zijn. Hoewel enkele spellen eerder in de EU dan in de VS gereleased worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-10 08:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

me_mrtn schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 19:24:
Daarnaast zijn erook een paar games die hier wel eerder verschijnen hoor, ik kan me Mario Kart: Double Dash!! (GameCube) nog herinneren.
Nou daar zit je ook echt op te wachten he, maar ik geef als voorbeeld "the godfather" en "The elder scrolls IV: Oblivion", wij europeanen moeten daar weer een driekwart week op wachten :S

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-10 22:12

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 19:32:
Hoeveel spelletjes kunnen er in een container? 100.000? Ik denk niet dat logistiek zo echt het probleem is.
Hoe krijg jij een container instant van plaats x naar Europa ;)? En vanaf 'daar' verder naar je lokale Bart Smit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de reden waarom wij the godfather en oblivion 2 dagen later krijgen is puur logistiek, meen ik. het komt de detailhandel beter uit om later in de week geleverd te worden. maar ach die 2 dagen...

ik gok trouwens dat de TS zit te wachten op oblivion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
IceStorm schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 19:40:
[...]

Hoe krijg jij een container instant van plaats x naar Europa ;)? En vanaf 'daar' verder naar je lokale Bart Smit?
op 1 dag met verscheping van engeland. mss niet tot in de locale shop, maar die zou volgende dag wel te koop kunne zijn ...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2006 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Amerika is nou eenmaal een stuk meer winstgevend, dus Europa kan/moet vaak maar even wachten. It's all about the money, simple as that.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk gaat het allemaal om de knikkers, maar er volgens mij zit er wel 1 groot nadeel aan. Zodra het spel in de US uitkomt zitten de crackers al klaar. Voordat het spel dus in europa te verkrijgen is staan de downloads overal al aan. Dat is toch ook flink wat inkomsten derving lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43
Komt ook bij dat amerikaanse bedrijven en uitgevers vaak nogal wat zaken moeten regelen eer ze een spel in europa mogen invoeren. Daar komt bij dat het vaak voor elk land ook weer verschilt omdat je met bepaalde wetten te maken hebt. Ik kan me voorstellen dat dat veel tijd kost om allemaal te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:08

Cyphax

Moderator LNX
Kaap schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 11:13:
Komt ook bij dat amerikaanse bedrijven en uitgevers vaak nogal wat zaken moeten regelen eer ze een spel in europa mogen invoeren. Daar komt bij dat het vaak voor elk land ook weer verschilt omdat je met bepaalde wetten te maken hebt. Ik kan me voorstellen dat dat veel tijd kost om allemaal te regelen.
Dat soort dingen kunnen ze toch voorbereidend op de release gaan regelen, ipv NA de release?
Ik snap dat het allemaal tijd kost, vertalen en dat soort dingen maar waarom zou je dat pas gaan doen als je product helemaal af is, ipv in het laatste stadium?
Nou maakt het mij niets uit als het een week langer duurt voor iets hier in de winkels ligt (geldt voor films ook) maar als het maanden duurt voor iets hier uit is, dan is de lol er al gauw vanaf.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-10 15:52
Snap ook nooit waarom er verschil moet wezen tussen u.s. en eu versie.
Of het moet zijn, dat ze in de u.s. meer informatie mogen verzamelen van de gebruiker, vooral wat het betreft online games en dat ze dus eu versie moeten maken, waarbij zulke dingen niet kunnen plaats vinden.

Ik erger me trouwens continue, dat het zo lastig is als eu bewoner op een u.s. server te spelen, terwijl je daar vaak veel meer kennissen hebt, die je van andere vroegere spelen kent.
De verbinding is echt rotsmoes meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Maar is het ook gewoon niet zo, in plaats van verschepen, gewoon één master van het spel opsturen, hier naar de lokale cdpersert en gaan? Daar meteen de vernederlandste hoesje erbij en klaar? Lijkt me goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een grote reden waarom men een "Waterfall" ipv een "Sprinkler" release doet (zoals men dat in de marketing noemt) is dat je een markt als een testmarkt kan gebruiken om vragen te beantwoorden als;

*hoeveel games moeten we produceren?
*hoe gaan we de reclame regelen?
*hoe gaan we de distributie regelen?

en natuurlijk veel meer (ga ik hier niet allemaal opnoemen). Deze vragen zijn erg belangrijk bij vooral innovatieve en hightech produkten (en een produkt dat beide is).
Bovendien zijn er dan ook nog dingen zoals EU wetten enzo dat ook tijd kost. Als een publisher echt een worldwide release wilt, dan kan dit wel (en dit heeft ook voordelen zoals het genoemde; kans op minder piraterij), maar meestal wordt toch besloten dit niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nederlandse verpakkingen enz.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Vuurvoske schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 19:39:
[...]

Nou daar zit je ook echt op te wachten he, maar ik geef als voorbeeld "the godfather" en "The elder scrolls IV: Oblivion", wij europeanen moeten daar weer een driekwart week op wachten :S
Een Driekwart week op wachten :?

Hebben sommige mensen niks te doen met hun leven :?

Je wacht 3-4 dagen en de game is er. 99% van de games is binnen 1, maximaal 2 weken bij ons in de schappen, meestal eerder (zoals nu, paar dagen). Als je daar niet op kan wachten 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 22-03-2006 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 18:39

Not Pingu

Dumbass ex machina

Lag jouw gevoel voor logica in de knakenbak bij de Blokker?

Er zijn een aantal redenen waarom releasedata in de EU vaak verder liggen dan die in de VS.

- Een bedrijf zal meestal het eigen land als hoogste prioriteit hebben vanwege betere contacten met distributeurs, minder vervoers- en douaneproblematiek enz.

- Spelletjes voor de Europese markt moeten nog gelokaliseerd worden (nee, het is niet relevant of jij je spel net zo lief in het Engels speelt) en dat wordt later in het ontwikkelstadium gedaan, vaak pas nadat het spel gold is gegaan. Dat heeft twee redenen:

-totdat het spel gold is kan er nog wat veranderen, dus op dat punt weet je pas wat er precies te vertalen valt
-voorkomen van uitlekken van informatie over de verhaallijn te ver voor de releasedatum

Lokaliseren kost, zoals je vast wel kunt raden, enige tijd.

Het moeten verschepen van spellen heeft er niks mee te maken, want de Nederlandse versie van een spel wordt in Nederland gelokaliseerd dus ook meestal in Nederland gedrukt. Wel een grote factor is dat een Amerikaans bedrijf in de EU vaak lang niet zulke goede contacten heeft met distributeurs en winkeliers. Voordat een spel op de markt gezet kan worden, moeten er winkeliers/winkelketens zijn die er ruimte voor vrijmaken op de schappen en moeten er distributeurs zijn die het naar de winkeliers/-ketens toe willen brengen.
bangkirai schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 19:07:
Sorry hoor, maar de meeste amerikaanse spellengasten hebben gewoon kontrakten met ubisoft en die heeft wel goeie kontakten met de winkels.
Hebben 'de meeste spellengasten' contracten met Ubisoft? Wauw, da's nieuws voor me!

[ Voor 10% gewijzigd door Not Pingu op 22-03-2006 19:13 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-10 15:52
Sorry hoor, maar de meeste amerikaanse spellengasten hebben gewoon kontrakten met ubisoft en die heeft wel goeie kontakten met de winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals al eerder is aangegeven ligt het voornamelijk in de lokalisatie, waar het niet alleen om geschreven en gesproken tekst gaat maar ook kleine culture verschillen, of zelfs wetgeving per land. Denk aan groen bloed in Mortal Kombat in veel landen. Spellen zie je vaak in Europa met Nederlands, Engels, Duits, Frans, Italiaans en Spaans, dat zijn vijf vertalingen, en ja dat duurt wel even. Als je dan ook nog zoals Squeenix met Final Fantasy X-2 en XII het hele spel gaat aanpassen op lipsync en de filmpjes opnieuw rendert zodat ze kloppen met de Engelse tekst, dan ben je zo acht maanden verder.

Oh, en ook de hele rating moet in Europa opnieuw, en voor console games moet ook de check door de consolefabrikant (Sony, MS, Nintendo) opnieuw, ook al ligt het spel in andere territoria al in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is ook makkelijk gezegd. Net of niet bekend is wat de eisen zijn voor een bepaalde rating, althans een richtlijn.
Daarnaast weet je of kun je je als spelmaker van te voren ook bedenken dat je een aantal vertalingen nodig gaat hebben. Dat kun je toch gelijktijdig laten doen. Stel dan gewoon de releasedatum in de US een week of 2 uit zodat je wel een wereldwijde premiere kunt hebben. Het lukt films ook, terwijl die ook met ratings te maken hebben, ondertitels en in andere landen nasynchronisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vertalen kunnen ze toch op voorhand doen? je weet toch al even op voorhand in wel;ke landen je je spel gaat verkopen. En om een spel aan te passen aan een wetgeving, dat kan toch ook op voorhand voorzien worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 17:42:
vertalen kunnen ze toch op voorhand doen? je weet toch al even op voorhand in wel;ke landen je je spel gaat verkopen. En om een spel aan te passen aan een wetgeving, dat kan toch ook op voorhand voorzien worden?
Ja, een spel even vertalen voordat het gemaakt is }:O

Nee, natuurlijk kan dat niet. Je kan natuurlijk wel starten met het proces, echter, ook aan het einde van een project worden er nog dingen veranderd. Die moeten dus altijd op het laatste moment meegenomen worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 10:02:
Dat is ook makkelijk gezegd. Net of niet bekend is wat de eisen zijn voor een bepaalde rating, althans een richtlijn.
Die eisen verschillen per regio, en natuurlijk weten de makers op een gegeven moment wel waar ze aan moeten voldoen, dat neemt nog steeds niet weg dat ze het produkt WEL per regio opnieuw moeten laten beoordelen, wat tijd kost. Een submissie naar Sony gaat gemiddeld 2 weken overheen voordat je antwoord hebt.
Daarnaast weet je of kun je je als spelmaker van te voren ook bedenken dat je een aantal vertalingen nodig gaat hebben. Dat kun je toch gelijktijdig laten doen.
Nee, want voordat het spel bijna af is - zeg beta status - een maand voor oplevering, kan de tekst nog veranderen. Dus vertalingen doe je altijd achteraf, niet als er nog zaken kunnen veranderen.
Stel dan gewoon de releasedatum in de US een week of 2 uit zodat je wel een wereldwijde premiere kunt hebben.
We hebben het niet over 2 weken, maar over maanden. Niemand zal een releasedatum daarvoor uitstellen, het moet de winkel in, geld verdienen! Een kant-en-klaar produkt op de plank laten liggen kost geld.
Het lukt films ook, terwijl die ook met ratings te maken hebben, ondertitels en in andere landen nasynchronisatie.
Nagesychroniseerde films verschijnen volgens mij nooit gelijktijdig. maar goed. Een film nabewerken is wel even vele malen makkelijker dan een spel, een spel kun je niet in Adobe Premiere inladen en op tijd er een onderiteling overheen plakken om het maar even makkelijk te zeggen. Daarbij zijn er genoeg spellen, met name RPG's waar honderden malen zoveel dialoog in zit dan een film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De release van Age of Empires III was drie weken later in europa dan in amerika. Nou ben ik geen fan van bart smit, maar daar lag hij al wel een week voor de release, de AMERIKAANSE release. Oftewel al een maand voor de europese release. Dus eerst wilden ze hem niet verkopen, maar naar wat zeiken verkochten ze hem en kon ik lekker online spelen met een totaal van 5 andere mensen. Diezelfde dag heeft microsoft bart smit verteld dat ze niet mochten verkopen en dus was het de volgende dag al niet meer mogelijk, maar distributie is blijkbaar niet zon groot probleem. Zit er trouwens in ierland niet een groot centrum waar cd'tjes worden gefikt?

En trouwens shooters op amerikaanse server spelen is slecht idee, hardstikke lag heb je dan

@rudi
de vertaling wordt mee begonnen maanden voor de release

en de meeste games die in nederland uitkomen zijn (nagenoeg) excact hetzelfde als de amerikaanse, eeniedergeval er wordt niet vertaald

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 24-03-2006 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

furby-killer schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 08:01:
@rudi
de vertaling wordt mee begonnen maanden voor de release

en de meeste games die in nederland uitkomen zijn (nagenoeg) excact hetzelfde als de amerikaanse, eeniedergeval er wordt niet vertaald
Oh ok...dan denk ik dat die Amerikanen en Japanners het alleen maar hier later uitbrengen om ons te pesten.
Pagina: 1