[PHP] Geschikt multi-user CMS

Pagina: 1
Acties:
  • 606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor mijn studieverening ben ik op zoek naar een nieuw CMS.
Maar door het grote aantal CMSen zie ik de bomen in het cmsbos niet echt meer.

Er zijn een paar 'eisen' waar het cms aan moet voldoen:
  • geschikt zijn voor PHP4 en MySQL
  • beschikking hebben over templates, dus we moeten onze eigen nieuwe stijl kunnen maken
  • verschillende users moeten kunnen inloggen en dan pagina's aan kunnen maken
  • de users hebben alleen rechten op hun eigen (sub)pagina's en om daaronder nieuwe aan te maken
  • een door 1 van de users toegevoegde pagina's moet in het menu verschijnen, dus geen bibliotheek met daarin allemaal losse pagina's
  • de admin moet (vanzelfsprekend) alle pagina's kunnen bewerken
  • en last but nog least, elke 'noob' moet er zo ongeveer mee kunnen werken (de gewone users dan, niet de admin)
Zie de huidige site (www.concept.utwente.nl) voor een idee hoe het nu in elkaar zit.
(de verschillende commissies kunnen hun pagina dus zelf bij houden)

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

[ Voor 7% gewijzigd door bartbh op 21-03-2006 17:55 ]

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 14:23

Verwijderd

Ehm,

ik denk dat Mambo of Joomla wel goede kandidaten zijn of anders even gaan zoeken op sourceforge
daar hebben ze zowiezo nog een hele goede, kan de naam alleen niet vinden zo 123.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sharepoint kan ook wat je wil, geloof ik. Het is alleen van MS :)

edit: oh,is alleen geen php mysql

[ Voor 23% gewijzigd door spone op 21-03-2006 18:35 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mamba, Joomla, Drupal ed kijk anders op http://www.opensourcecms....sk=view&id=388&Itemid=143

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-08 12:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dit heeft niks met programmeren te maken. :)

PRG>>DTE

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:29
Je hebt geen speciale eisen dus in principe kan elk degelijk CMS. Ik zou je Typo3 adviseren omdat ik vrijwel zeker weet dat je hier de komende x jaar mee vooruit kunt. Maargoed, zoals al gezegd zijn er vele opties.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Website baker? Lekker makkelijk en toch krachtig.
Je kunt ook verschillende CMS'en naast elkaar leggen hier: http://www.cmsmatrix.org/

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Waarom roept toch iedereen hier joomla? Veel te veel overhead en traag.
Kijk ook eens naar e107: http://e107.org/news.php

• bartbh
  • Niet online
Het 'probleem' bij Joomla is dat als een gebruiker een subpagina wil toevoegen dat deze niet vanzelf in het menu verschijnt.

Ik wil eigenlijk het huidige menu => http://www.concept.utwente.nl/index.php?id=29 (dus hetgeen dat links staat maar dan voor alle (sub)pagina's) in een dropdown menu stoppen.

Joomla gooit de pagina van een bepaalde sectie bij elkaar in als een soort artikelen bibliotheek.
Je kunt dat die artikelen wel weer op jouw manier in een menu stoppen, maar dan heb je 2x werk om een pagina in het menu te laten verschijnen. Dat is iets teveel gevraagd voor onze gebruikers.

• djluc
Menu structuurtjes zoals je beschrijft is geen probleem in Typo3. Om echter een goede keuze te maken moet je wel wat meer concreet op zoek gaan naar de mogelijkheden.

• bartbh
  • Niet online
Ik ben net even aan het spelen geweest met Typo3.
Ziet eruit dat het zeer uitgebreid/complex is.

Het is mijn nog niet gelukt om met de 5 min dat ik er mee bezig ben geweest een pagina te voorschijn te toveren.
code:
1
2
3
Error!

No pages are found on the rootlevel!

Ik zal daarvan dus eerst wel de handleiding erbij moeten pakken

• djluc
In 5 min. krijg je zeker voor de eerste keer typo3 niet werkend. Je zal zeker een paar uur er mee aan de slag moeten voor je enig goed resultaat krijgt. Wil je starten met Typo3 dan zal je flink wat manuals moeten lezen. Ook de wiki is handig.

• bartbh
  • Niet online
Dus wat dat betreft is Typo3 niet bepaald iets voor noobs (in vergelijking met Joomla).
Wordt dus nog een lastige keuze.

Of het wordt toch zelf een nieuw CMS voor ons ontwikkelen.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

bartbh schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 23:23:
Dus wat dat betreft is Typo3 niet bepaald iets voor noobs (in vergelijking met Joomla).

ja kan.. maar misschien kun je meeliften met iets wat net wordt gemaakt zodat je daar wat dingen kan toevoegen .. zoals phpcomasy (http://www.phpcomasy.org).. of dus toch weer website baker.

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

bartbh schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 23:23:

Typo3 is inderdaad niet bedoeld voor noob admins. Als de user groups en users goed zijn aangelecht is het wel redelijk eenvoudig voor hen. Als admin moet je je inwerken in het typoscript gebeuren wat redelijk wat tijd inbeslag kan gaan nemen voor je eindelijk het resultaat heb wat je wilt hebben.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• bartbh
  • Niet online
Dan zal ik eens Typo3 goed gaan bestuderen, dan kan ik een goede keuze maken.

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

TYPO3 is inderdaad dermate ingewikkeld dat het voor mij een duidelijke NIET DOEN tot nu toe is geweest. Joomla is het uiterste wat ik tot nu toe ooit nodig heb gehad. Meestal kon ik volstaan met Etomite, maar daarmee kan je (denk ik) verschillende gebruikers geen sub-delen geven.

En zelf een CMS bakken is nooit een verkeerd idee, mits je de tijd ervoor hebt. Ben ik nu ook aan het doen. :)

• getfirefoxnow
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
pelleke schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 19:29:
TYPO3 is inderdaad dermate ingewikkeld
Typo3 is inderdaad een erg complex CMS gericht op (zeer) grote organisaties. Voordat je dit CMS onder de knie hebt, ben je waarschijnlijk enkele maanden (3) verder. Daarom is er een nieuw CMS ontwikkeld dat ook wel het kleine broertje van typo3 wordt genoemd: phpwcms. Phpwcms heeft een veel kortere leercurve, binnen enkele dagen kun je al tot een resultaat komen. Relevante links m.b.t. phpwcms vind je hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/PhpWCMS

• bartbh
  • Niet online
getfirefoxnow schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 19:36:
[...]

Typo3 is inderdaad een erg complex CMS gericht op (zeer) grote organisaties. Voordat je dit CMS onder de knie hebt, ben je waarschijnlijk enkele maanden (3) verder. Daarom is er een nieuw CMS ontwikkeld dat ook wel het kleine broertje van typo3 wordt genoemd: phpwcms. Phpwcms heeft een veel kortere leercurve, binnen enkele dagen kun je al tot een resultaat komen. Relevante links m.b.t. phpwcms vind je hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/PhpWCMS
Ik heb het idee dat phpwcms al (heel) lang niet meer bij is gewerkt?
Want op de website loopt het ook niet verder dan 2003/2004.
Ik kan beter opzoek naar een actiever onderhouden CMS, ook met het oog op fixes bij hackpogingen etc.

• djluc
getfirefoxnow schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 19:36:
[...]
Typo3 is inderdaad een erg complex CMS gericht op (zeer) grote organisaties. [...]
Dit valt wel mee, je kunt er ook heel simpel een homepage mee maken. Tegenwoordig hebben ze gelukkig een fatsoenlijke en redelijk simpele installatie ontwikkeld, met de nieuwe versie 4.0 die nu in Release Candidate status is zal dit versimpelen nog verder uitgewerkt worden.

• getfirefoxnow
  • Niet online
djluc schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 19:06:
[...]
Dit valt wel mee, je kunt er ook heel simpel een homepage mee maken. Tegenwoordig hebben ze gelukkig een fatsoenlijke en redelijk simpele installatie ontwikkeld, met de nieuwe versie 4.0 die nu in Release Candidate status is zal dit versimpelen nog verder uitgewerkt worden.
Dat is in ieder geval goed nieuws dan van het typo3 front. Ik benieuwd of typo3 nu net zo gebruikersvriendelijk is als phpwcms. Er word trouwens gewoon gewerkt aan phpwcms, zo worden er maandelijks patches voor beveiliging e.d. gepubliceerd. Verder wordt er door de community hard gewerkt aan extensions. Toegegeven: de typo3 community is groter en er zijn waarschijnlijk meer extensions beschikbaar. Maar nogmaals de manco's van typo3 waren destijds o.a. de ontoegankelijkheid en het feit dat het een log pakket was dat veel van de serverresources eiste. Als deze manco's langzamerhand verdwijnen, dan is typo3 misschien een goede keuze.

Op opensourcecms.com stond drupal ook lange tijd bovenaan de ratings. Er zijn veel extensions beschikbaar en het is ook redelijk uptodate.

[ Voor 14% gewijzigd door getfirefoxnow op 23-03-2006 19:57 ]

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:19

N0 0B

cxb1=N#

bartbh schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 18:32:
Ik heb het idee dat phpwcms al (heel) lang niet meer bij is gewerkt?
Want op de website loopt het ook niet verder dan 2003/2004.
Dat is niet waar. ok de laatste update is van december 2005 maar het cms werkt verder lekker, en is duidelijk. Er is ook een goede 'handleiding' bij http://www.phpwcms-docu.de/

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

• whoami
  • Laatst online: 17:38
Ik zie niet in wat dit met ontwikkeltools te maken heeft ?

DTE - > SA

https://fgheysels.github.io/

• bartbh
  • Niet online
offtopic:
Hmm, de moderators zijn het dus ook niet altijd met elkaar eens? ;)

PHPwcms ziet er inderdaad wel goed uit en TYPO3 heeft ook wel wat.

Is het voor publishers (dus mijn gebruikers) ook zoveel moeite om wat op de site te plaatsen?
Dat het voor mij als admin wat meer werk is om alles goed te laten werken is geen probleem, ik ben best bereid om wat te leren. Het gaat er mij vooral om dat alle gewone gebruikers met een klein lesje content kunnen plaatsen in hun gedeelte van de website.

• getfirefoxnow
  • Niet online
bartbh schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 22:35:
offtopic:
Hmm, de moderators zijn het dus ook niet altijd met elkaar eens? ;)

Is het voor publishers (dus mijn gebruikers) ook zoveel moeite om wat op de site te plaatsen?
Dat het voor mij als admin wat meer werk is om alles goed te laten werken is geen probleem, ik ben best bereid om wat te leren. Het gaat er mij vooral om dat alle gewone gebruikers met een klein lesje content kunnen plaatsen in hun gedeelte van de website.
Ik kan in ieder geval zeggen dat het voor een eenvoudige gebruiker een piece of cake is om content toe te voegen aan de website. Phpwcms is eenvoudig in het gebruik, ook voor eindgebruikers. Daarnaast oogt het ook erg prettig, persoonlijk vind ik het stukken beter ogen dan typo3 of drupal bijvoorbeeld en dat is voor de eindgebruiker toch ook belangrijk. Verder zijn er end user manuals geschreven, zoals deze: http://iolaire.net/phpwcms/Manual.html.

• bartbh
  • Niet online
Ik heb de CMSen nog niet kunnen testen op onze hosting, maar werken ze beide (TYPO3 en phpwcms) ook als php in safe mode draait?

• getfirefoxnow
  • Niet online
bartbh schreef op zondag 26 maart 2006 @ 12:44:
Ik heb de CMSen nog niet kunnen testen op onze hosting, maar werken ze beide (TYPO3 en phpwcms) ook als php in safe mode draait?
Ik lees hier dat (bij phpwcms) php niet op safe mode mag draaien. Je kunt php safe mode uitzetten in de .htaccess. Zoiets als deze regels, maar dan anders:
php_flag magic_quotes_gpc Off
php_flag register_globals Off

• bartbh
  • Niet online
Name Default Changeable Changelog
safe_mode "0" PHP_INI_SYSTEM

PHP_INI_SYSTEM Entry can be set in php.ini or httpd.conf
Helaas, dat is dus (zoals verwacht) niet te regelen via .htaccess
Waarschijnlijk zal TYPO3 ook wel niet werken met safe_mode |:(

• djluc
bartbh schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:35:
[...]
Helaas, dat is dus (zoals verwacht) niet te regelen via .htaccess
Waarschijnlijk zal TYPO3 ook wel niet werken met safe_mode |:(
Werkt wel en wordt ook steeds verder ontwikkeld. Vroeger had je het nog nodig voor ImageMagick aan te roepen maar dat hoeft nu volgens mij niet meer aangezien ze een soort API gebruiken.

• bartbh
  • Niet online
Dat zou heel erg mooi zijn als het met safe mode werkt.
Onze hoster wil dit blijkbaar niet uitzetten.

• djluc
Je moet voor dit soort producten eigenlijk gewoon zorgen dat je de hoster een beetje kent en je vertrouwd, dan doen ze dat soort dingen wel. Ik heb dit ook met mijn hoster geregeld en nu host ik op mijn account (1) diverse websites zodat ik die installatiekosten kan delen, dat is erg betaalbaar en levert ook nog eens een een leuk inkomentje op!
Pagina: 1