DMX controller: wat voor plug is dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Hey!

Ik heb net een DMX controller (klik hier voor de productpagina) gekocht die met USB aangesloten kan worden op de PC. Ik wil hem gebruiken om een serie Mojocolors (een soort kleurenwisselaar voor party's etc) aan te sturen via de pc. Normaal verbind ik de toestellen in serie via XLR-kabels, en dan de eerste via XLR naar een dmx-mengpaneeltje.

Maar omdat zo'n mengpaneel toch wat onhandig is wou ik dit dus nu via de PC doen, maar tot mijn verbazing is de connector op de DMX-controller geen XLR. Hoewel het er erg op lijkt, past het niet. De gaatjes zijn te dun voor XLR pinnetjes. Het deed me in eerste instantie denken aan een MIDI-aansluiting, maar ik heb die ernaast gelegd, en hoewel het erop lijkt is MIDI nog kleiner.

Daarom hoop ik aan de hand van deze foto te weten te komen wat voor aansluiting dit is, en vooral: bestaan er kabeltjes met aan één kant XLR en aan de andere lant deze aansluiting? Ik wil namelijk gerust een omvormingskabeltje maken/kopen, maar voor de toestellen onderling te verbinden moet ik sowieso met XLR blijven werken. Ik gok dat het één of andere DIN-standaard is, maar ik ken hem in elk geval niet... Volgens de producent is de controller een "USB to serial converter", maar wat die serial precies is, is me een raadsel!

Help! :o

Hier de foto van mijn controller:
Afbeeldingslocatie: http://www.vent.be/DMX-controller.jpg

Tnx!

[ Voor 18% gewijzigd door Joske Pauwels op 21-03-2006 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:32
5polige female XLR plug maar voor DMX heb je maar 3pinnen nodig 1ground 2plus 3 min

eerst lezen dan posten 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Remco Tr op 21-03-2006 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Remco Tr schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 17:52:
5polige female XLR plug maar voor DMX heb je maar 3pinnen nodig 1ground 2plus 3 min

eerst lezen dan posten 8)7
Euh, het is dus geen XLR... vandaar mijn verbazing...

Tenzij er verschillende soorten XLR bestaan, maar daar weet ik dan niets van.

Ben me momenteel wat aan het documenteren over DMX etc, maar het is moeilijk om aan de hand van een "afbeelding" de juiste connector te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.pellemans
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-07-2024
Het is wel een XLR, enkel een 5 polige,
Hier zijn er voor de 2 signaal lijnen 2 reserve lijnen. Als je wil kan ik je t schema geven om zelf een verloop naar 3 te maken, of je kan ze voor een paar euro bestellen opt internet

Je kan met dit ding dus ook gewoon 3 polige XLR DMX belichting aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 20:09
Het lijkt gewoon 5 pins XLR hoor, honderde van die dingen in me handen gehad. Om om te bouwen gewoon pin 4 en 5 leeg laten en 1:1 naar 3 pins connecten.

[ Voor 143% gewijzigd door 0fbe op 21-03-2006 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
r.pellemans schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 18:01:
Het is wel een XLR, enkel een 5 polige,
Hier zijn er voor de 2 signaal lijnen 2 reserve lijnen. Als je wil kan ik je t schema geven om zelf een verloop naar 3 te maken, of je kan ze voor een paar euro bestellen opt internet

Je kan met dit ding dus ook gewoon 3 polige XLR DMX belichting aansturen
Maar als ik er een mannelijke XLR plug met maar 3 pinnen op probeer aan te sluiten, lukt het niet omdat de pinnetjes te dik zijn... Ik heb het net eens gemeten en de gaatjes zijn exact 1mm diameter.

Gezien al mijn 3-pinnige XLR connectors er niet in passen (en wel perfect in mijn andere apparaten passen) neem ik aan dat het niet aan mijn kabels ligt...

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

5pins XLR, en anders gewoon een 5polige DIN plug? oude style toetsenbord zeg maar? werd vroeger nog wel eens voor audio en video gebruikt afaik.
tegenwoordig wordt dat trouwens vaker voor MIDI interfaces gebruikt trouwens...

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 21-03-2006 18:07 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 20:09
Joske Pauwels schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 18:05:
[...]

Maar als ik er een mannelijke XLR plug met maar 3 pinnen op probeer aan te sluiten, lukt het niet omdat de pinnetjes te dik zijn... Ik heb het net eens gemeten en de gaatjes zijn exact 1mm diameter.

Gezien al mijn 3-pinnige CLR connectors er niet in passen (en wel perfect in mijn andere apparaten passen) neem ik aan dat het niet aan mijn kabels ligt...

Enig idee?
De pinnetjes van een XLR 5 plug zjin dunner. Ik weet 100% zeker dat het een 5 pins DMX kabel is. (de officiele standaard voor DMX trouwens)

[ Voor 9% gewijzigd door 0fbe op 21-03-2006 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-06 21:04
Je moet zoiets hebben/maken: 5 polige naar 3 polige XLR converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
timcooijmans schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 18:08:
[...]

De pinnetjes van een XLR 5 plug zjin dunner.
Aaaaah! Dat verklaart een hoop!

Dat verklaart ook dit artikel uit hun knowledge-base...

Ok, bedankt mensen. Ik ging ervan uit dat XLR-5 gewoon 2 pinnetjes meer had, maar als ze ook dunner zijn verklaart dat alles. Ik zal eens achter zo'n plug zoeken.

Tnx! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
ik denk dat ik die meteen ga bestellen, bespaart me weer een rit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-06 21:04
Of je haalt een stukje kabel en 2 XLR pluggen bij de lokale hobbyshop (5 polig male en 3 polig female) en maakt hem zelf, waarschijnlijk sneller en goedkoper:

DMX Adapter
XLR-5 Pin - XLR-3 Pin
Pin 1> Pin 1, Ground/Shield
Pin 2> Pin 2, Data-
Pin 3> Pin 3, Data+
Pin 4> Pin 4, Niet gebruikt
Pin 5> Pin 5, Niet gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Mark schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 18:16:
Of je haalt een stukje kabel en 2 XLR pluggen bij de lokale hobbyshop (5 polig male en 3 polig female) en maakt hem zelf, waarschijnlijk sneller en goedkoper:

DMX Adapter
XLR-5 Pin - XLR-3 Pin
Pin 1> Pin 1, Ground/Shield
Pin 2> Pin 2, Data-
Pin 3> Pin 3, Data+
Pin 4> Pin 4, Niet gebruikt
Pin 5> Pin 5, Niet gebruikt
is inderdaad wel een beter idee... ik zal eens gaan zoeken naar de onderdelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Toen de standaard van DMX-512 opgesteld werd, waren er allemaal mooie ideeën over terugmelding etc. dan zou een apparaat aan zijn controller kunnen vertellen wat de status is, Denk aan defecte lamp enzo. Dit is echter nooit van de grond gekomen maar de 2 extra lijnen zijn wel in de standaard opgenomen. In praktijk worden die niet gebruikt, ik dacht dat er ergens een paar dimmers rondzwerven die ook daadwerkelijk aan terugmelding doen maar echt zinnig is het niet.

De grotere verhuurbedrijven zijn gewoon overgestapt op 3polige XLR, dit omdat de pinnen dikker zijn en de connector ook steviger (al meermalen een verbogen 5 polige gezien), en in praktijk worden er bijna alleen nog maar aparaten gefabriceerd met 3 polige XLR. Alleen dimmers hebben vaak de neiging om 5 polig te zijn. (de laatste 2 dus ongeruikt). Enige eventuele voordeel is dat je je kabels van licht en geluid niet door elkaar kan gebruiken.

De volgorde is dus:
1.GND
2.cold
3.hot

met 4 en 5 niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 14:44
DMX met 5 pinnen is inderdaad de standaard... ik heb ook een Ent-tec controller, ik heb er zo'n plug bijbesteld: http://www.cybermarket.co.uk/ishop/923/shopscr4959.html :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:32
het is ook om microfoon kabel te scheiden van dmx kabels, omdat je dan niet de mist in kan gaan als je de verkeerde pakt. Om dat microfoonkabel een andere weerstand heeft, daardoor wordt het signaal niet goed doorgegeven. Meeste bedrijfen hebben dan ook 2 verschillende XLR kabels 1 voor mic en 1 voor DMX, en dan ook nog eens 5 polig erbij.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61271

ParaDot schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 19:48:
Toen de standaard van DMX-512 opgesteld werd, waren er allemaal mooie ideeën over terugmelding etc. dan zou een apparaat aan zijn controller kunnen vertellen wat de status is, Denk aan defecte lamp enzo. Dit is echter nooit van de grond gekomen maar de 2 extra lijnen zijn wel in de standaard opgenomen. In praktijk worden die niet gebruikt, ik dacht dat er ergens een paar dimmers rondzwerven die ook daadwerkelijk aan terugmelding doen maar echt zinnig is het niet.
Terugmelding is wel degelijk zinnig en in de nieuwe DMX standaard (welke nog in ontwikkeling is) zal dit ook zeker gaan gebeuren, op deze manier kunnen er namelijk ook motorsturingen met dmx gebruikt gaan worden. Dit mag nu nog niet omdat die terugkoppeling geen standaard is.
De grotere verhuurbedrijven zijn gewoon overgestapt op 3polige XLR, dit omdat de pinnen dikker zijn en de connector ook steviger (al meermalen een verbogen 5 polige gezien), en in praktijk worden er bijna alleen nog maar aparaten gefabriceerd met 3 polige XLR. Alleen dimmers hebben vaak de neiging om 5 polig te zijn. (de laatste 2 dus ongeruikt). Enige eventuele voordeel is dat je je kabels van licht en geluid niet door elkaar kan gebruiken.
De grote verhuurbedrijven zijn juist niet overgestapt op 3 polige XLR, ik werk regelmatig voor die mensen en ik kan je vertellen dat ze het netjes allemaal op 5 polig houden. Juist vanwege het feit dat (bijna) alle proffesionele apparaten ook 5-polige aansluitingen hebben.
De apparatuur die met 3 polige aansluitingen is uitgerust voldoet niet aan de standaard en die zie je eigenlijk alleen ook maar bij de semi-proffessionele toepassingen als in de lokale DJ-boer met een verhuursetje.
Het eigenlijke verhaal achter de 3 en 5 polige connectoren is dat er verschillende kabels tussen zitten. DMX kabel is een kabel met een imedantie van 110 ohm terwijl de impedantie van een microfoonkabel tussen de 50 en 150 ohm kan zitten. De reden hierachter is dat er op deze manier geen reflecties optreden (als de kabel een goede terminator heeft).
De volgorde is dus:
1.GND
2.cold
3.hot

met 4 en 5 niet aangesloten.
Klopt als een bus.
Vergeet trouwens ook niet je kabel te terminaten, dat wil zeggen, aan het einde van je dmx lijn een weerstand tussen je cold en hot hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

YoramScheer schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 08:13:
het is ook om microfoon kabel te scheiden van dmx kabels, omdat je dan niet de mist in kan gaan als je de verkeerde pakt. Om dat microfoonkabel een andere weerstand heeft, daardoor wordt het signaal niet goed doorgegeven. Meeste bedrijfen hebben dan ook 2 verschillende XLR kabels 1 voor mic en 1 voor DMX, en dan ook nog eens 5 polig erbij.
In de praktijk maakt dat echt niks uit. Ook afsluitweerstand om reflectie op de kabel te voorkomen is vrijwel nooit nodig. Dat is pas nodig als je lijnen gaat leggen van honderden meters. Meestal, als je gebruik maakt van een DMX-splitter, heb je 3 / 4 lijnen liggen van een meter of 15 / 20 (licht natuurlijk aan de show die je opbouwd :))

En waarom zou je niet standaard mic-kabel gebruiken? Je hebt maar 1 type kabel nodig, wat je overal voor kunt gebruiken. Het argument van 'zo haal je je kabels niet door elkaar' is onzin, want als dat gebeurd moet je structuur brengen in de manier hoe je dingen opbouwd. Daarbij is female xlr bij licht een uitgang, terwijl het bij geluid een ingang is. Dan ga je meestal toch al wel nadenken.

Voor de TS: Het is idd 5p xlr. Verloopje van 5p male naar 3p female kost geen cent, dus zou geen probleem moeten zijn.

Waarom wil je eigelijk een pc gebruiken voor licht-aansturing? Mijn ervaring is dat een licht-tafel over het algemeen stabieler werkt dan een pc. Pc uit -> geen DMX -> licht uit. Wordt je niet blij van ;).
* M14 werkt met een Jands Event 408:
Afbeeldingslocatie: http://www.jands.com.au/jandsweb/images/con_event408.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door M14 op 23-03-2006 13:50 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Anoniem: 61271 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 23:44:
[...]

Terugmelding is wel degelijk zinnig en in de nieuwe DMX standaard (welke nog in ontwikkeling is) zal dit ook zeker gaan gebeuren, op deze manier kunnen er namelijk ook motorsturingen met dmx gebruikt gaan worden. Dit mag nu nog niet omdat die terugkoppeling geen standaard is.
Hier heb je idd gelijk in. :)
[...]

De grote verhuurbedrijven zijn juist niet overgestapt op 3 polige XLR, ik werk regelmatig voor die mensen en ik kan je vertellen dat ze het netjes allemaal op 5 polig houden. Juist vanwege het feit dat (bijna) alle proffesionele apparaten ook 5-polige aansluitingen hebben.
De apparatuur die met 3 polige aansluitingen is uitgerust voldoet niet aan de standaard en die zie je eigenlijk alleen ook maar bij de semi-proffessionele toepassingen als in de lokale DJ-boer met een verhuursetje.
Dimmerpacks zijn bijna allemaal 5 polig, kijk naar intelligent licht van bv martin dan kom ik dat in praktijk alleen tegen met 3polige connectoren. Als ik kijk bij verhuurbedrijven waar ik wel eens loop is dat allemaal 3 polig. Nu kan het zijn dat dat toeval is uiteraard, maar het is niet waar dat 5 polig heel veel gebruikt wordt. Het loopt een beetje doro elkaar, 3 polig is veel degelijker on-the-road dan 5 polig, zeker omdat het geen noemenswaardige voordelen heeft.

Meestal is de kabel van de tafel 5 polig, dimmercity 5 polig, en vanuit daar wordt het vaak 3. in de huidige configuratie biedt 5 simpelweg niet echt voordelen.
Het eigenlijke verhaal achter de 3 en 5 polige connectoren is dat er verschillende kabels tussen zitten. DMX kabel is een kabel met een imedantie van 110 ohm terwijl de impedantie van een microfoonkabel tussen de 50 en 150 ohm kan zitten. De reden hierachter is dat er op deze manier geen reflecties optreden (als de kabel een goede terminator heeft).

Klopt als een bus.
Vergeet trouwens ook niet je kabel te terminaten, dat wil zeggen, aan het einde van je dmx lijn een weerstand tussen je cold en hot hangen.
110 ohm kabel is niet DMX eigen oid. Het is gewoon een AFSPRAAK, als er was gekozen voor kabel met een karakteristieke impedantie van 50 ohm had het ook gewerkt. Er is gekozen voor 110 ohm omdat dit een vaak voorkomende waarde is voor kabels. De afsluiters in de aparaten zijn er op afgestemd. Dat is het enige! Als dat allemaal 50 was geweest had je 50 ohm kabel gebruikt!~

Het klopt dat de impedantie van mic kabel niet gespecificeerd is!

Stel je zou een oneindig lange dmx kabel hebben, dan zou die in principe een impedantie hebben van 110 ohm. aangezien je natuurlijk geen oneindige kabels hebt, wordt dat oneindige stuk vervangen door een weerstand van 110 ohm. Dit voorkomt reflecties.

Echter: HEt probleem bij signaalreflecties is de inteferentie tussen het gewone en het gereflecteerde signaal. Door het symetrische karakter van de kabel worden veel van die storingen gewoon genegeerd. Echter het grootste probleem zijn zogeheten staande golven. Dit ontstaat als de kabellengte even groot is als de golflengte (bij dmx ongeveer 1200 meter!), in dat geval worden er delen van het signaal uitgedoofd en andere delen juist versterkt. In dit geval krijg je rare effecten. Een terminator is vooral noodzakelijk indien de lengte van de kabel de golflengte benaderd!

Bij kortere afstanden verminderd het iets storing, maar omdat het een symetrische verbinding betreft hebben kleine storingen niet heel veel invloed.

In pricipe: altijd 110 ohm kabel gebruiken EN een afsluiter! doe je dit niet kunnen er storingen komen maar als je korte kabellengtes hebt is dat te verwaarlozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
M14 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:48:
Waarom wil je eigelijk een pc gebruiken voor licht-aansturing? Mijn ervaring is dat een licht-tafel over het algemeen stabieler werkt dan een pc. Pc uit -> geen DMX -> licht uit. Wordt je niet blij van ;).
Dat is net zo waar als: lichttafel uit -> geen DMX -> licht uit.

a) Het licht gaat niet uit als de DMX wegvalt.
b) Een lichttafel is net zo kwetsbaar als een dedicated PC. Wat denk jij dat er in zo'n lichtafel zit, kaboutertjes? Daar zit ook gewoon een processor in. Heb jij nog nooit een vastgelopen lichttafel gehad dan?

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:31
op die http://www.enttec.com/opendmxusb.php productpagina staat er een omvormer naar een XLR plug voor 10 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
MeMoRy schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:11:
[...]

b) Een lichttafel is net zo kwetsbaar als een dedicated PC. Wat denk jij dat er in zo'n lichtafel zit, kaboutertjes? Daar zit ook gewoon een processor in. Heb jij nog nooit een vastgelopen lichttafel gehad dan?
Toch heb ik liever een lichttafel, dat is makkelijker live ingrijpen dan op een pc.

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incinerator82
  • Laatst online: 29-12-2024

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

een 5 naar 3 converter
Afbeeldingslocatie: http://www.enttec.com/dmx_usb/3to5adapter.jpg

staat ook niet op de site waar dat ding vandaan kwam :?

en is het niet zo dat je over een 5 aarderige kabel 2 dmx lijnen heb?!?! Meeste dmx controllers hebben tegenwoordig de mogelijkheid voor dubbele dmx aansturing
1 gnd
2 cold 1
3 hot 1
4 cold 2
5 hot 2
????

[ Voor 7% gewijzigd door incinerator82 op 26-03-2006 16:00 ]

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incinerator82
  • Laatst online: 29-12-2024

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

[...]

a) het licht zal alleen uitvallen als de dimmers GEEN HOLD functie aan hebben staan
b) heb je gelijk in maar dan heb je geen last van brakke OS die de boel moet laten draaien. en puur een harde proc die door bestudeert is in de test bank, en optimaal gemaakt is tegen vastlopen oid.

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

[...]

Om te beginnen: lichttafel uit = geen dmx. Lichttafel aan = dmx. Schuif open en ik heb licht van parren (als die al niet open stonden op het moment dat de tafel uit ging).

PC gaat uit = geen dmx. PC starten ..... wachten .... inloggen ..... dmx-software starten .... het gene wat je had geprogrammeerd inladen .... via muis parren open schijven ... en je hebt licht. Ik ben benieuwd wie er wint.

Waarom zijn lichttafels duur? Hardwarematig stelt het echt niks voor. Zo'n tafel kost misschien 600 euro om te produceren. Maar er zitten echt honderduizenden programmeer-uren in. Dat kost geld. Maar omdat alleen de software op die tafel draait wat nodig is, zal zo'n tafel veel minder snel crashen. Ik werk nu al een jaar of 4 met die Jands Event 408. Nog nooit problemen met die tafel gehad.

Waarom een lichttafel en geen pc. Heel simpel, in een pc zitten schijven, die kunnen crashen. Dan heb je echt een dik probleem. De meeste pc's draaien op windows. Dat doet veel meer dan alleen de dmx-software draaien. Crasht eerder.

Verder is, zoals eerder gezegt, live ingrijpen veel makkelijker. Daarbij vind ik dat een echte lichttafel veel sneller en overzichtelijker programmeerd dan via een pc.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Laatst online: 25-05 14:44
Een PC is gewoon een stuk goedkoper dan een licht-tafel met dezelfde functionaliteit (misschien is een PC in totaal duurder, maar dan heb je wel een bak waar je nog veel meer mee kunt). En als je een tweede controller eraan hangt en die als input configureerd voor je DMX-software (dat kan bijvoorbeeld een MIDI-controller zoals de Behringer BCF-2000 met gemotoriseerde schuiven zijn) dan valt het met dat 'minder directe controle' ook wel mee.

Het enige probleem zou inderdaad het crashen van zo'n computer zijn, maar dat heeft puur te maken met de kwaliteit van de software. Tuurlijk, hardware-fouten zoals een crashende schijf kunnen *altijd* voorkomen, maar een lichttafel kan ook kapot; een PC heb je dan trouwens sneller vervangen dan een lichttafel als 5 minuten voor je show hardware kapot gaat :) kwestie van de software installeren en de DMX-hardware eraan hangen :) Daarnaast is het uitwisselen van ingeprogrammeerde sequences en standen gewoon een stuk handiger zonder speciale licht-tafel specifieke hardware te gebruiken. Eventueel zou je zelfs DMX via Ethernet kunnen doen (en dus draadloos DMX) dus het lijkt me niet dat je een PC per definitie moet afschuiven als 'ongeschikt voor DMX'.

Overigens ga ik komende week een festival draaien met bij wijze van experiment een aantal (~6) trackspots aan een computer-gestuurde DMX-controller met zelf-geschreven software, dan zullen we zien hoe het werkt :) (Dat is dus ook met een Ent-Tec controller, maar dan de pro-versie).

[ Voor 9% gewijzigd door MisterData op 26-03-2006 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
M14 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:48:
[...]

ruiken voor licht-aansturing? Mijn ervaring is dat een licht-tafel over het algemeen stabieler werkt dan een pc. Pc uit -> geen DMX -> licht uit. Wordt je niet blij van ;).
* M14 werkt met een Jands Event 408:
[afbeelding]
Daar heb je ongelijk in B)

Mijn dimmers onthouden laatste stand. Dus je licht zal nooit uitvallen bij een comp crash...

Edit:
incinerator82 schreef op zondag 26 maart 2006 @ 16:01:
[...]

a) het licht zal alleen uitvallen als de dimmers GEEN HOLD functie aan hebben staan
b) heb je gelijk in maar dan heb je geen last van brakke OS die de boel moet laten draaien. en puur een harde proc die door bestudeert is in de test bank, en optimaal gemaakt is tegen vastlopen oid.
Dus :(

[ Voor 56% gewijzigd door Micha op 26-03-2006 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakel
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11-2020
Ik zie ook alleen maar in de drive in shows gebeuren dat er veel meer digitaal gewerkt gaat worden, omdat alles makkelijker in te stellen is, je een schema kan maken van de lokatie en daarmee je lampen digitaal kan ophangen...sneltoetsen voor bijvoorbeeld de parren dimmen of de scanners @ strobo functie zetten enz.

Maar ik heb voor me eigen drive in show gewoon simpel lichtcomputer met multikabels voor de 8 parren, goed zat :P, en dan nog controllers voor de scanners en strobo maja...als je een leuk budget hebt is digitaal (via de pc leuk)...

En waneer valt je eigen pc nou eens uit of crashen......?Zowat nooit ( en anders fix je er zo nood voeding op als perongeluk de stekker eruit wordt getrokken oid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:54
hmmm 5 en 3 polige dmx hmm daar ga ik ook even over meelullen,

3 polig vind je veel terug bij merken als Martin en vele goedkope merken (merk op, ik scheep martin niet af als een goedkoop merk)

en zul je veel vinden bij de verhuurder om de hoek.

3 polig heeft geen mogelijk heid tot "talkback" dus dat het apparaat gegevens doorstuurt naar de tafel,

5 polig vind je veel terug (lees bijna alleen maar) bij de duurdere dimmers en intelli licht, o.a. vari*lite
vari*lite koppen zijn de duurdere koppen die je niet 1 2 3 bij de verhuurder om te hoek zult vinden, maar wel bij Focus, flashlight, eml enz enz.

fixtures die 5 polig hebben hebben meestal wél de "talkback" functie en kunnen dus informatie aan de tafel terugspelen, bijvoorbeeld dat de lamp niet wil starten of dat de kop aan het resetten is geslagen, zo weet je als operator dus waar je aan toe bent achter je tafel als 1 van je koppen vreemd doet, want de kop praat tegen je terug.

5 polig is dus niet een iets wat niet is doorgebroken maar iets wat wel veel echt proffesioneel gebruikt wordt,

3 polig is een standaard die veel gangbaarder is voor de verhuurder om de hoek omdat je dus ook niet speciale kabels hoeft te gebruiken maar gewone tasker c128 volstaat al prima (een gewone microfoonkabel dus)

ik zeg er even bij dat ik iemand ben van het geluid en niet veel met licht doe

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61271

3 polig vind je veel terug bij merken als Martin en vele goedkope merken (merk op, ik scheep martin niet af als een goedkoop merk)
Martin heeft bij veel dingen inderdaad 3 polig, maar dan wel samen met 5 polig, op de atomics vind je daarom ook 4 xlr-pluggen, 2 in en 2 uit. 5 polig en 3-polig
5 polig vind je veel terug (lees bijna alleen maar) bij de duurdere dimmers en intelli licht, o.a. vari*lite
vari*lite koppen zijn de duurdere koppen die je niet 1 2 3 bij de verhuurder om te hoek zult vinden, maar wel bij Focus, flashlight, eml enz enz.

fixtures die 5 polig hebben hebben meestal wél de "talkback" functie en kunnen dus informatie aan de tafel terugspelen, bijvoorbeeld dat de lamp niet wil starten of dat de kop aan het resetten is geslagen, zo weet je als operator dus waar je aan toe bent achter je tafel als 1 van je koppen vreemd doet, want de kop praat tegen je terug.
Er is inderdaad gekozen voor 5-polige stekkers vanwege het feit dat er later nog een talkback functionaliteit aan toegevoegd zou worden. Dit is echter geen standaard en elke fabrikant heeft hier zijn eigen implementatie echter voor. Probleem is dan ook dat hier vele verschillende dingen voor gebruikt worden. Op gewone DMX stuurtafels vindt je dan ook niet zo gauw terugkoppeling van de lampen terug. Dit zie je alleen op dedicated controllers die alleen met de apparatuur die ervoor bestemd is werken. Als deze op een gewone stuurtafel zit dan zijn deze meestal van de fabrikant zelf.
En waneer valt je eigen pc nou eens uit of crashen......?Zowat nooit ( en anders fix je er zo nood voeding op als perongeluk de stekker eruit wordt getrokken oid.)
Waar ik werk hebben wij in eerste instantie ook voor een dergelijke oplossing met pc gekozen (lanbox, uitstekend dingetje). Deze dingen zijn uitstekend geschikt om theatershows aan te sturen, alle scene's zijn hetzelfde en het is alleen een kwestie van op een knop drukken om een volgende scene te selecteren. Bij ons wordt het ook alleen gebruikt om enkele standaard scene'e om te schakelen via een webapplicatie met maar een paar knoppen voor een paar presets als dagverlichting, lezing, borrel e.d.
Het probleem van deze installaties is dat het niet echt geschikt is voor live-shows. In deze shows moet je makkelijk kunnen ingrijpen in een bestaand programma en moet je makkelijk bij alle features kunnen komen. BIj een lichttafel heeft alles een aparte knop zodat je erg snel kunt switchen.
Als je aanstuurt met een PC is het probleem echter dat je te weinig knoppen hebt om goed in te kunnen grijpen en dat je geen gevoel hebt die je wel hebt bij faders.
En over het crashen, computers crashen altijd op het moment dat je ze het hardste nodig hebt, dus ook bij een lichtshow en helemaal opnieuw opstarten, inloggen e.d. kost toch een aardig tijdje, al die tijd staat je show stil. Bij een tafel is het een kwestie van uit en aanzetten en je show opnieuw laden. Kost je hooguit 10 seconden. Geloof me, we hebben het vaak genoeg meegemaakt dat onze dedicated lichtpc crashte en dan wil je heel erg snel een gewone tafel.
Pagina: 1