Verbeteren basweergave zuilspeakers

Pagina: 1
Acties:
  • 698 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb op dit moment twee wat oudere Jamo Studio 160 speakers (3-weg, 55-2200Hz, 70-120W) aan mijn NAD C320BEE hangen. Ik ben best tevreden met het geluid (de speakers had ik al langer, maar met deze versterker klinken ze ineens heel wat beter), op de bassweergave na.

Ik mis bij veel muziek gewoon de warmte die bass normaal aan het geluid toevoegt. Bij akoestische en klassieke muziek klinkt het meestal wel goed, maar bijvoorbeeld bij wat stevigere metal klinkt het gewoon teleurstellend. Wat ik vaak merk is dat de vloer (beton met vloerbedekking) en de meubels aardig staan te trillen en het midden + hoog prima klinkt, maar daar tussenin mis ik gewoon een stuk.

Ik heb al wat met de opstelling van de speakers gespeeld met wat tips die ik op het internet tegenkwam, wat iets heeft gescheeld maar nog niet genoeg.

Heeft iemand nog tips om het beter te laten klinken? Of kunnen deze speakers gewoon niet beter en moet ik maar betere speakers of een subwoofer kopen.

PS. Met een equalizer kan ik er niks moois van maken en de speakers zijn in fase aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-12-2022

guidooo

Amd-64 ownage

Misschien zijn spikes een optie?

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Spikes heb ik ook aan gedacht, maar het is mij niet echt duidelijk of dat in deze situatie het resultaat biedt wat ik wil. Zijn goedkope spikes genoeg of loont het om er wat meer aan uit te geven? (voor een niet-audiofiel :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-12-2022

guidooo

Amd-64 ownage

Ik zou in ieder geval proberen met wat simpele dingen je speakers los van de grond te krijgen.
Al gebruik je 3 dobbelstenen per speaker verschil zal je denk ik wel horen.
Mijn ervaring is dat de bas strakker word, meer natuurlijk. (maar dat is slechts mijn ervaring ;) )

Als je dan verschil merkt en het is ten goede dan kan je altijd nog kijken naar 'the real thing' en er een beetje geld tegen aan gooien.

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Meestal komen dit soort problemen door kamer akoestiek problemen. De ene kamer is wat makkerlijker met laagweergave dan de andere en de verschillen zijn behoorlijk groot. Je moet maar eens door de kamer heenlopen en naar het laag luisteren, best kans dat er plekken zijn waar het laag wel mooi is (en op zijn minst veel).
Met verplaatsen van de luidsprekers ga je dat niet echt oplossen, met spikes ook niet. Een sub kan wel uitkomst bieden. En je opstelling een kwartslag draaien kan ook helpen (maar dat moet dan wel mogelijk zijn).

[ Voor 25% gewijzigd door Jag op 21-03-2006 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Mja dat probleem wat jij beschrijft had ik eerst wel.. in sommige hoeken van de kamer hoorde ik het echt dreunen terwijl ik op andere plaatsen niks hoorde. Daarom heb ik nu (toevallig :) ) alles een kwartslag gedraaid (speakers staan nu aan de korte zijde van een rechthoekige kamer) en dat scheelt al een hoop. Maar nog niet genoeg.

Ik zal nog wel eens goed door mijn kamer lopen, kijken of ik nog verschil merk.. maar zo op het eerste gehoor is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
/edit
Laatmaar, je hebt in fase zag ik.

[ Voor 86% gewijzigd door JuuL20 op 21-03-2006 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:15
Ik raad je aan om eens spikes te nemen en eventueel je speakers te verzwaren (gewicht er boven op of eventueel erin). Maar het probleem ligt volgens mij niet helemaal bij je speakers. Ik heb zelf ook de NAD320BEE voor stereo versterking en ik onderschrijf helemaal je eigen ervaring. Super versterker voor klassiek, akoestisch, pop en (symfonische) rock, maar ik vind 'm niet agressief genoeg voor (wat ik dan draai zo nu en dan) gothic metal. Dan schakel ik toch even over op mijn Harman Kardon AVR300, die wat ruwere kantjes heeft... De NAD is dan net wat te netjes.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Pagina: 1