[PDF] Optimizen van PDF

Pagina: 1
Acties:

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Topicstarter
Een vrij achterlijk probleem wat betreft het kleiner maken van enkele PDF bestanden. Ondertussen hier intern met 3 man mee bezig geweest en allerlei tools geprobeerd maar zonder succes.

Situatie:
PDF van 20 pagina's. Op elke pagina zijn in Indesign 2 PDF's geimporteerd. Alle geplaatste PDF's bevatten een logo. Dit logo is vrij complex maar internationaal geregeld maar de oorzaak van de problemen. Na het creeëren van een enkele PDF krijg ik een bestand van zo'n 19MB. Dat moet kleiner. Het gaat om een overzichts PDF die dealers downloaden om vervolgens advertenties te bestellen. Moet dus lekker te downloaden zijn.

Probleem
Hoe ik de PDF ook exporteer, hij blijft 19MB. Daarna de PDF Optimizer haalt ook niets uit. Dit komt wellicht omdat de oorzaak een groot (vector) logo is. Heb allerlei tooltjes gebruikt maar kleiner wordt hij alleen met PDF Enhancer (werd 5.6MB). Dat is een duur pakket dus dat zie ik niet echt zitten om voor zoiets sufs aan te schaffen. Er is ruimte voor compressie omdat WinZip het naar 7MB kan krijgen. Het achterlijke is dus dat ik dat niet voor elkaar krijg op de normale manier.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een manier om vector logo binnen de PDF's te laten rasterizen maar dan zonder alle PDF's een beetje te moeten openen. Gaat om nogal wat PDF's. Text wil ik niet gerasterd hebben zodat dealers de tekst bij zoomen ook nog kunnen lezen (anders zou ik JPEG's kunnen maken van de PDF bestanden). Maar ik krijg het niet voor elkaar om een PDF te genereren waarbij vector images gerasterd worden. Wat voor een flatening opties ik ook in geef.

Wellicht heeft iemand een gouden tip of gouden programma wat ik kan proberen. Ben nogal clueless, nou wij allemaal hier. Zeker omdat het gezipped nog zo'n stuk kleiner wordt wat in de regel juist niet snel zo is bij een goede PDF.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 13:33

André

Analytics dude

Kun je met Acrobat niet de betreffende pagina's exporteren en daarna met Illustrator openen waar je vervolgens de afbeeldingen rasterized? Dan kun je daarna die pagina's weer invoegen in je PDF. Of zoek je iets waarmee dat automatisch kan?

/edit: na beter lezen zie ik dat je het automatisch wil ;)

[ Voor 12% gewijzigd door André op 21-03-2006 18:20 ]

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
André schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 18:16:
Kun je met Acrobat niet de betreffende pagina's exporteren en daarna met Illustrator openen waar je vervolgens de afbeeldingen rasterized? Dan kun je daarna die pagina's weer invoegen in je PDF. Of zoek je iets waarmee dat automatisch kan?

/edit: na beter lezen zie ik dat je het automatisch wil ;)
Nou het gaat om nogal wat pagina's en tuurlijk zijn er wel arbeidsintensieve workarounds te verzinnen. Maar feit is dat er best ruimte voor compressie is maar op de één of andere manier dat niet gedaan wordt via de optimalizatie mogelijkheden.

Straks Indesign document nog naar EPS geschreven, die door distiller gegooid. Dan zit je aan 7.33MB ipv 15. Maar ben ik de links weer kwijt. Dus er is wat raars aan de hand dat ie niet kleiner wil worden op de normale manier.

[ Voor 38% gewijzigd door OzBoz op 21-03-2006 19:20 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

(jarig!)
Ik heb ook wel eens een gek probleem gehad met bestandsgrootte, dat kon ik toen terug-traceren op een lastig gebeuren met transparantie. Op de een of andere manier pakt dat niet (of niet goed) in Acrobat.

Verwijderd

wat bij nog wel eens wil werken om pdf klein te krijgen is het bestand vannuit de reader (of acrobat) naar de distiller te printen. bij de settings van je pdf printer kun je dan instellen of je voor web wilt opslaan bijvoorbeeld. dat levert meestal kleinere bestanden op.

succes

edit: jeetje wat krom nederlands :X

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 16:08 ]

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 16:07:
bij de settings van je pdf printer kun je dan instellen of je voor web wilt opslaan bijvoorbeeld. dat levert meestal kleinere bestanden op.
succes
edit: jeetje wat krom nederlands :X
Grijns, ik begrijp je. Klopt overigens ook, ook wanneer ik vanuit indesign naar PDF print wordt ie al aanzienlijk kleiner. Helaas heb ik dan een probleem dat ik ook alle hyperlinks in het document kwijt ben (dat is wel logisch, maar nogal lastig aangezien het daar om gaat) :)

Verwijderd

dan zou ik het ook zo niet weten.

ben wel nieuwsgierig als je een oplossing hebt. Kan ik ook wel gebruiken

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 20:34:
dan zou ik het ook zo niet weten.
ben wel nieuwsgierig als je een oplossing hebt. Kan ik ook wel gebruiken
Het gekke is dat PDF Enhancer dus wel degelijk werkt. De tijdelijke oplossing is nu om mijn PDF gewoon in wat kleinere brokken te splitsen maar dat is meer een workaround. Ik wil eigenlijk Adobe zelf mailen met mijn PDF en een goed verhaal omdat zij volgens mij wel openstaan voor feedback. Maar heb nog geen tijd gehad erin te duiken en een mooie e-mail te fixen.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 20:44
Ellende met PDF is inderdaad dat hij blijkbaar oude instellingen blijft onthouden. Ik heb een aantal keren iets dergelijks gehad met een pagina met grote bitmap. Door die in Acrobat eruit te gooien en te vervangen door een pagina met een laag-resolutie bitmap dacht ik dat de pdf wel kleiner zou worden, maar mooi niet. Dan blijft alleen een geintje als printen over...
Als je CS2 hebt zou je Bridge kunnen gebruiken om een handeling van Illustrator over alle pdf's te gooien. Dan maak je eerst een simplify script aan, of een rasterize op het logo (mits die in een andere laag staat dan de tekst oid). Vervolgens kun je in Bridge een selectie te maken van pdf's en daarop de Illustrator handeling toepassen.
En anders zal je denk ik moeten uitwijken naar een plugin voor Acrobat als Quite Imposing. Hiermee kan je logo's plaatsen op pagina's, pdf's mergen en pagina's croppen. Ik heb hiermee enkele jaren geleden gewerkt (nog in Acrobat 3.0) en je kon er heel veel mee, ookal zijn sommige onderdelen tegenwoordig standaard in Acrobat. Welke mogelijkheden hij ondertussen extra heeft weet ik niet. Ik heb wel hiermee ooit een logo op het eerste blad vervangen.

[ Voor 21% gewijzigd door Savantas op 29-03-2006 10:16 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1